Istilah mecha (Jepun: メカ, Hepburn: meka) mungkin merujukan kepada kedua-dua idea saintifik dan genre fiksyen sains yang mengisahkan berkenaan robot atau mesin gergasi dikawal oleh orang. Mecha biasanya digambarkan sebagai robot boleh gerak humanoid.

Mesin ini berbeza-beza mengikut saiz dan bentuk, tetapi dibezakan dari kenderaan oleh humanoid atau rupa biomorfik dan saiz lebih besar daripada manusia. Lain-lain subgenre wujud dengan konotasi realisme yang berbeza-beza. Konsep Super Robot dan Real Robot adalah dua contoh seperti yang dijumpai dalam anime Jepun. Istilah ini juga boleh merujuk kepada dunia sebenar dalam pemanduan platform robotik humanoid atau bukan humanoid, sama ada sedang wujud atau masih pada papan lukisan (iaitu pada peringkat perancangan atau reka bentuk). Sebagai alternatif, dalam konteks asal perkataan Jepun, "mecha" boleh merujuk kepada jentera/kenderaan mudah alih (termasuk pesawat) secara amnya, dipandu oleh manusia atau sebaliknya.

Ciri-ciri sunting

Perkataan "mecha" (Jepun: メカ, Hepburn: meka) adalah singkatan, pertama kali digunakan dalam bahasa jepun, daripada perkataan "mechanical". Di Jepun, mecha merangkumi semua objek mekanikal, termasuk kereta, senjata, komputer, dan peranti lain, dan istilah "robot" (Jepun: ロボット, Hepburn: robotto) atau "robot gergasi" digunakan untuk membezakan kenderaan beranggota daripada peranti mekanikal yang lain.[perlu rujukan] Di luar penggunaan ini, ia telah dikaitkan dengan mesin manusia besar dengan anggota badan atau ciri biologi lain. Mechs berbeza daripada robot kerana mereka dipandu dari kokpit, biasanya terletak di dada atau kepala mecha.[1]

Walaupun perbezaan sering kabur, mecha biasanya tidak merujuk kepada bentuk sut perisai berkuasa seperti sut Iron Man. Istilah ini biasanya merujuk kepada yang lebih besar daripada pemakai, seperti musuh Iron Man iaitu Iron Monger, atau sut mudah alih yang digambarkan dalam siri Gundam.

Dalam kebanyakan kes, mecha digambarkan sebagai mesin pertempuran, yang daya tarikannya berasal dari gabungan senjata api yang kuat dengan teknik tempur yang lebih bergaya daripada kenderaan semata-mata. Selalunya, mereka adalah cara utama pertempuran, dengan konflik kadang-kadang diputuskan melalui perlawanan gladiator. Kerja-kerja lain mewakili mecha sebagai salah satu komponen kuasa bersepadu tentera, disokong oleh dan berperang di samping kereta kebal, pesawat tempur, dan infantri, berfungsi sebagai kavaleri mekanikal. Penggunaan sering menyerlahkan kegunaan teoretikal peranti sedemikian, menggabungkan ketahanan dan daya tembak tangki dengan keupayaan infantri untuk menyeberangi muka bumi yang tidak stabil dan tahap penyesuaian tinggi. Dalam sesetengah kesinambungan, senario khas dibina untuk membuat mecha lebih berdaya maju daripada status semasa hari ini. Contohnya, dalam Gundam zarah fiksyen Minovsky menghalang penggunaan radar, membuat serangan balistik jarak jauh tidak praktikal, dengan itu memihak kepada petempuran Mobile Suit.[perlu rujukan]

Walau bagaimanapun, beberapa cerita, seperti siri manga/anime Patlabor dan dunia permainan peperangan Amerika BattleTech, juga merangkumi mecha digunakan untuk tujuan awam seperti kerja-kerja pembinaan berat, polis atau bomba. Mecha juga dilihat berperanan sebagai pengangkutan, rekreasi, sut hazmat dan aplikasi R dan D yang lain.

Mecha telah digunakan dalam latar belakang fantasi, contohnya dalam siri anime Aura Battler Dunbine, The Vision of Escaflowne, Panzer World Galient dan Maze. Dalam kes itu, reka bentuk mecha biasanya berdasarkan kepada beberapa teknologi sains alternatif yang "hilang" dari zaman dahulu. Dalam kes siri anime Zoids, mesin ini menyerupai dinosaur dan haiwan, dan telah ditunjukkan sebagai evolusi daripada organisma metalik asli.[perlu rujukan] .

Mecha sebenar sunting

Terdapat beberapa prototaip sebenar kenderaan seperti mecha. Pada masa ini hampir semua ini sangat khusus atau hanya untuk tujuan konsep, dan oleh itu tidak dapat dilihat dalam pengeluaran besar-besaran.

  • Land Walker: Mesin yang dibangunkan oleh Sakakibara Kikai dengan niat memberi kesan mecha bipedal.[2][3]
  • T-52 Enryu: Nama diterjemahkan "Naga Penyelamat", ia adalah kenderaan robot setinggi 3.5 meter yang dibangunkan oleh Tmsuk dan dikendalikan secara hidraulik. Kenderaan ini mempunyai dua tangan, yang menyalin pergerakan pengawal. Penggunaan yang dimaksudkan adalah untuk membuka laluan diantara serpihan untuk pasukan penyelamat.[perlu rujukan]
  • Pada tahun 2018, jurutera Jepun Masaaki Nagumo dari Sakakibara Kikai menyelesaikan pembinaan mecha bipedal fungsian yang diilhamkan oleh francais Gundam. Peranti ini berdiri tinggi 8.5 meter dan berat kira-kira 7 tan, mempunyai servo lengan dan kaki yang berfungsi sepenuhnya.[4]

Di dunia Barat, terdapat beberapa contoh mecha, bagaimanapun, beberapa mesin telah dibina oleh kedua-dua syarikat dan tokoh swasta. Timberjack, sebuah anak syarikat dari John Deere, membina sebuah heksapod penuai berjalan yang praktikal.[5]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Mech (Object) - Giant Bomb". Giant Bomb (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-10-03.
  2. ^ "Sakakibara-Kikai website". Sakakibara-Kikai (dalam bahasa Jepun). Sakakibara Machinery Co., Ltd. Dicapai pada November 19, 2017.
  3. ^ kiyomasa (April 7, 2006). "LAND WALKER -Japanese Robot suit-". YouTube. Dicapai pada November 19, 2017.
  4. ^ "Japanese engineer builds giant robot to realise 'Gundam' dream". Straits Times. April 13, 2018. Dicapai pada April 14, 2018.
  5. ^ beej69 (October 17, 2006). "Timberjack Walking Machine". YouTube. Dicapai pada November 15, 2017.

Pautan luar sunting

Templat:Film genres