Men in Black 3 (singkatan MIB3) adalah filem komedi fiksyen sains 3D 2012 Amerika arahan Barry Sonnenfeld di bawah Steven Spielberg sebagai penerbit eksekutif serta dibintangi Will Smith dan Tommy Lee Jones serta juga Josh Brolin, Emma Thompson, Alice Hawa dan Jemaine Clement.

Men in Black 3
Teaser poster
PengarahBarry Sonnenfeld
PenulisEtan Cohen
BerdasarkanThe Men in Black oleh
Lowell Cunningham
Dihasilkan olehWalter F. Parkes
Laurie MacDonald
DibintangiWill Smith
Tommy Lee Jones
Josh Brolin
Jemaine Clement
Michael Stuhlbarg
Emma Thompson
SinematografiBill Pope
Disunting olehDon Zimmerman
Muzik olehDanny Elfman
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehColumbia Pictures
Tarikh tayangan
  • 23 Mei 2012 (2012-05-23) (France)
(3-D)[1]
  • 25 Mei 2012 (2012-05-25) (United States)
Masa tayangan
106 minit[2]
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$215 juta[3]
Pecah panggung$84 million [4]

Filem ini merupakan sekuel kepada filem Men in Black II yang dikeluarkan pada 25 Mei 2012, hampir sepuluh tahun selepas sebelumnya dan lima belas tahun selepas tayangan Men in Black.[5] Filem ini adalah sekuel ketiga dalam siri filem Men di Black berdasarkan siri komik The Men in Black karya Lowell Cunningham terbitan Malibu / Marvel. Sesi pengambaran utama bermula pada New York pada 16 November 2010.

Plot sunting

Pada 16 Julai 1969, Agent K (Josh Brolin) menangkap penjenayah Boris Si Haiwan (Jemaine Clement) di Cape Canaveral, Florida sebelum menubuhkan perisai ArcNet, yang bertujuannmelindungi Bumi daripada pencerobohan oleh spesies Boris dan memastikan mahkluk ini pupus. 40 tahun kemudian, Boris terlepas dari penjara Lunar Max di Bulan dan tiba di Bumi, dengan niat untuk membalas dendam terhadap ejen K - yang mengambil tangan kirinya semasa dia ditangkap dahulu. Selepas menyiasat nahas kapal angkasa di New York City, ejen K (Tommy Lee Jones) menyimpulkan bahawa Boris telah melarikan diri dari penjara, dan dia menyesal tidak membunuhnya dahulu 40 tahun yang lepas.

Keesokan harinya, Ejen J (Will Smith) menerina notis bahawa K tiada lagi di apartmen. Beliau tiba di ibu pejabat MIB untuk mengetahui bahawa K telah mati selama lebih 40 tahun. Ejen O (Emma Thompson), Ketua baru selepas pemergian Zed, menyimpulkan bahawa terdapat keretakan dalam kontinum ruang-masa yang berdasarkan keinginan tidak pernah puas J terhadap coklat susu untuk mengubati sakit kepalanya. J menyimpulkan bahawa Boris memperolehi alat-lompat masa dan kembali ke tahun 1969 untuk membunuh K, mengakibatkan dalam serangan yang tidak dapat dielakkan kerana Bumi tiaada ArcNet pada ketika itu. J bertemu Putera Obadiah (Lanny Flaherty), seorang peniaga pasaran gelap yang menjual alat peranti lompat masa milik Boris. Sebagai peranti masa-lompat ia memerlukan jumlah masa tertentu dan halaju untuk mengaktifkannya, J mesti lompat dari Bangunan Chrysler untuk membuat perjalanan masa yang baru. Dia bergerak ke tarikh 15 Julai 1969 - sehari sebelum kejadian pergelutan melibatkan Boris dan Agen K.

Apabila tiba pada garis masa tersebut, J pergi ke Coney Island, untuk menyiasat adakah Boris akan melakukan pembunuhan yang berdasarkan rekod pangkalan data yang dia diakses terlebih dahulu. Walau bagaimanapun, K pada ketika itu telah tiba dia diletakkan di dalam kapsul yang lebihbbesar iaitu Neuralyzer. Pada kedua terakhir, J meyakinkan K untuk menghentikan proses ini apabila dia mendedahkan kebenaran misinya. Mereka akhirnya bekerjasama dan mengikuti jejak Boris. Petunjuk mereka membawa mereka kepada seorang peramal yang bernama Griffin (Michael Stuhlbarg), yang juga pemilik asal ArcNet. Dia mampu untuk melihat ke dalam hasil dan senario di masa depan serta melihat kebarangkalian kemungkinan, beliau juga memberi amaran kepada K dan J bahawa ketibaan Boris akan berlaku dan segera meninggalkan tempat.

Berdasarkan petunjuk yang ditinggalkan untuk mereka, Ejen mencari Griffin, yang memberikan mereka perisai yang diletakkan ke dalam roket pelancaran lunar Apollo 11 yang berlaku dalam tempoh kurang daripada enam jam. Apabila tiba di Cape Canaveral, kedua-dua ejen dan Griffin cepat ditangkap oleh polis tentera. Yang Kolonel (Mike Colter) di tempat kejadian, bagaimanapun, membolehkan kedua-dua ejen untuk menjalankan misi mereka selepas Griffin menggunakan kuasa precognitive untuk menunjukkan mereka orang-orang besar mereka.

J dan K tiba di tapak pelancaran, tetapi berhadapan secara berasingan oleh kedua-dua tahun 1969 dan moden jelmaan Boris. Moden hari Boris impales J dengan pancang sebelum mereka berdua jatuh dari pad; bagaimanapun, J menggunakan masa-lompat untuk perjalanan kembali ke permulaan perjuangan dan mengelak pancang sebelum menolak jenayah dari pad ke dalam gas ekzos berapi roket. Sementara itu, sebagai K pertempuran Boris muda, dia pecah hos bahan api, menyebabkan untuk menyembur cecair nitrogen pada 1969 tangan kiri Boris 'dan memecahkan. K kemudian berjaya tumbuhan ArcNet pada roket, yang melaksanakan selepas mencapai atmosfera Bumi. Kolonel mengucapkan tahniah kepada K, yang kemudiannya menjemput beliau untuk menyertai agensi. Walau bagaimanapun, 1969 Boris muncul dari ruang letupan dan membunuh Kolonel sebelum dia mengubah ke dalam bentuk asing sebenarnya hanya akan hancur oleh K dalam masa beberapa saat. Seorang budak lelaki muda, yang diturunkan untuk menjadi J muda (Cayen Martin), tiba di tapak pelancaran mencari bapanya, tetapi perlahan-lahan dipujuk dari kebenaran mengerikan oleh K manakala J lama kelihatan dalam kesedihan. K neuralyzes J muda, memberitahu beliau bahawa bapanya adalah seorang wira dan seorang lelaki yang besar, kemudian berjalan bersamanya di pantai yang memegang tangannya.

J kembali ke hari ini, di mana beliau bertemu dengan pasangan di restoran biasa. Di sana, beliau menunjukkan K menonton poket bapanya. Ejen kanan, sebagai balasan, berkata ia adalah satu penghormatan telah bertemu beliau bahawa hari kejadian. Memandangkan mereka meninggalkan makan, Griffin - yang beberapa tempat duduk, memberitahu penonton bahawa semua baik dengan dunia, kecuali untuk impak asteroid yang tidak dapat dielakkan di Bumi kerana K lupa untuk meninggalkan tip. Tetapi apabila K kembali meninggalkan hujung, asteroid berlanggar dengan satelit, sekali gus mengelakkan bencana.

Lakonan sunting

Pengeluaran sunting

Premis filem telah mencadangkan kepada pengarah Barry Sonnenfeld oleh Will Smith semasa penggambaran filem dari Lelaki dalam Hitam II pada tahun 2002, dengan Smith mencadangkan bahawa watak, Ejen J,pulang pada masanya untuk menyelamatkan rakan kongsi, Ejen K, dan pada masa yang sama meneroka backstory Ejen K. Sonnenfeld berkata idea "ternyata menjadi satu proses yang sangat lama pembangunan, terutamanya kerana knotting (waras) [sic] issues of time travel...."[14] Filem itu mula-mula diumumkan pada 1 April, 2009, oleh Sony Pictures Entertainment presiden Rory Bruer semasa Sony ShoWest persembahan.[15] Menjelang Oktober 2009, Etan Cohen telah diupah untuk menulis lakon layar.[16] Sehingga Mac 2010, Will Smith masih belum membuat keputusan sama ada untuk menyertai filem ini atau yang lain, The City That Sailed.[17] Sonnenfeld pada Mei 2010 mengesahkan pulangan protagonis yang dimainkan oleh Tommy Lee Jones dan Smith.[6] Both had expressed interest in 2008 in reprising their roles.[18][19] Kakitangan lain termasuk Walter F. Parkes dan Laurie MacDonald sebagai pengeluar, dengan Steven Spielberg sebagai penerbit eksekutif, semua pengeluar dua filem sebelumnya.[20]

Pada bulan Jun, penulis David Koepp telah diupah untuk menulis semula skrip Cohen.[21] Pada 11 Jun, 2010, tapak kipas SonyInsider.com mencatatkan apa yang digambarkan sebagai "klip [bahawa] debutnya pada pelancaran acara 3D Sony eksklusif TV di Sony Pictures Studios",[22] menunjukkan Smith berpakaian sebagai Ejen J memakai 3-D gelas dan menyatakan, "Saya tahu apa yang anda fikirkan - 'MIB', 3-D, kami akan meniup barangan dan semua bahawa Tetapi itutidak benar-benar apa yang kami lakukan sekarang Kami berada di sini untuk satu tujuan, dan untuk satu tujuan sahaja: hanya untuk membiarkan anda tahu bahawa saya untuk membuat 3-D melihat baik."[23] Sebuah poster pengusik bagi filem tersebut juga telah dikeluarkan pada 21 September, 2010.[24] Penulis yang ketiga, Jeff Nathanson, telah diupah pada November 2010 untuk menulis semula segmen perjalanan masa skrip di mana cerita itu berlaku pada tahun 1969.[25] Nathanson dan Koepp, bersama-sama dengan pengeluar Spielberg, telah sebelum ini bekerja bersama-sama pada filem 2008 Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull.

Pada Oktober 2010, Sharlto Copley, Alec Baldwin, Gemma Arterton dan Pierce Brosnan dalam rundingan untuk muncul dalam filem itu.[26]

Principal photography bermual pada November 16, 2010.[27] walaupun, "Kami tahu memulakan filem bahawa kita tidak mempunyai perbuatan siap yang kedua atau ketiga," kata Pengarah Sonnenfeld pada tahun 2012. "Adakah ini yang bertanggungjawab? Jawapannya ialah, jika filem ini tidak juga kerana saya fikir ia akan, ia adalah genius. Jika ia merupakan satu kegagalan jumlah, maka ia adalah gagasan yang benar-benar bodoh."[28] Ia pada asalnya dijadualkan bermula pada Oktober 18, 2010, dan terus sehingga Mei 2011 di New York City,[29] dengan menembak bermula pada tahun 2010 sebahagiannya dalam untuk mengambil kesempatan pengurangan cukai New York di mana rebat menyatakan 30 peratus daripada kos pengeluaran yang ditanggung di sana.[3] Penggambaran filem ini dibahagi kepada dua bahagian, yang pertama berlaku dari bulan November hingga kira-kira Krismas 2010; menembak pembikin filem yang diumumkan akan bermula sekali lagi pada pertengahan bulan Februari, tetapi ia telah ditangguhkan sehingga bulan April.[3]

Tetapkan foto untuk filem ini muncul dalam talian November 17, 2010, menunjukkan Smith, Jones, Emma Thompson, dan Nicole Scherzinger pada set.[30] Penggambaran dijadualkan disambung semula dari Mac hingga Jun 2011.[31] Penggambaran filem telah dilakukan pada April 2011 di Morris Park seksyen The Bronx.[32] Sebahagian arnab Pulau, di Brooklyn, mempunyai tempat letak kereta dan permit penggambaran yang dicatatkan untuk 24 April dan 2-4 Mei, 2011, tarikh pengeluaran apa yang dibenarkan yang berjudul MIB³.[33] Penggambaran juga mengambil tempat di Manhattan kawasan kejiranan SoHo.[34]

Untuk filem itu, Ford Taurus SHO telah dipilih sebagai kereta rasmi yang MIB ini, menggantikan yang Ford LTD Crown Victoria dan Mercedes-Benz E-Class dari dua filem yang pertama.[35] Bagi babak-babak tahun 1969, Ford Galaxie 1964 telah digunakan sebagai kereta rasmi MIB.

Pelepasan sunting

Di bawah pengedaran oleh Columbia Pictures, filem ditetapkan pada 25 Mei, 2012 pembebasan di dalam teater.[36] Filem itu diberi nilai PG-13 oleh MPAA untuk "sci-fi tindakan keganasan dan kandungan sugestif ringkas".[37] Filem itu diberi nilai PG oleh BBFC untuk "bahasa ringan innuendo, dan keganasan fantasi".[2] Filem itu diberi nilai M oleh Australia Klasifikasi Lembaga untuk "sains fiksyen keganasan". [38]

Pemasaran sunting

Permainan video sunting

Activision telah mengumumkan bahawa mereka membangun permainan video berasaskan filem dengan nama MIB: Alien Crisis. Ia akan, bagaimanapun, ciri-ciri yang tidak pernah dilihat sebelum MIB ejen bukan Ejen J atau Agent K. Permainan permainan ini adalah disebabkan oleh pelepasan pada 22 Mei 2012 untuk Xbox 360, Playstation 3 dan Nintendo Wii.[39][40] Gameloft juga sedang membangunkan permainan video telefon mudah alih yang berdasarkan filem itu; ditetapkan untuk siaran 17 Mei 2012, untuk IOS dan Android. [41]

Muzik sunting

"Back in Time" oleh penyanyi rap Pitbull telah dilepaskan sebagai single pertama dari runut bunyi pada 26 Mac, 2012.[42] Ia adalah single utama pertama untuk sebuah runut bunyi Men in Black yang tidak dipersembahkan oleh Will Smith.

Penerimaan sunting

Filem yang diterima bercampur-campur ulasan positif dari pengkritik. Laman web kajian pengumpul Tomato Rotten melaporkan kelulusan penilaian 69% dengan penarafan purata 6/10, berdasarkan satu kesatuan 153 ulasan. Negeri-negeri konsensus: "Ia tidak betul-betul hujah yang meyakinkan untuk meneruskan francais - tetapi Men in Black III adalah lebih baik daripada yang terdahulunya dan menguruskan untuk melebihi jangkaan, sebahagian besarnya disebabkan oleh prestasi mengesankan Josh Brolin."[43] It has a score of 58 on Metacritic based on 37 reviews, indicating "mixed or average reviews".[44]

Allen O'Brien dari The Times of India memberikan filem ini 4 bintang daripada 5, dan menyimpulkan, "Malangnya, ia 3D yang tidak benar-benar memperindah drama, tetapi apabila anda tahu anda berada di bagi sesetengah sebenar MIB-isme, anda tidak benar-benar peduli."[45]

Box office sunting

Pada tengah malam pembukaan Hari Peringatan, MIB 3 memperolehi $1.55 juta dari 2,233 lokasi.[46].

Sekuel berpotensi sunting

Kedua-dua Will Smith dan Tommy Lee Jones telah dikatakan bahawa mereka akan "menimbangkan" kemunculan dalam Men in Black 4.[47] Pengarah Barry Sonnenfield bergurau, "...dengan Men in Black 4, Will dikeluarkan dan [anak lelakinya] Jaden Smith dimasukkan." Jones berkata ia akan menjadi "mudah untuk melanjutkan di mana kita tinggalkan. Kami tahu apa yang hendak dilakukan. Ia akan menjadi sangat seronok.".[48]

Rujukan sunting

  1. ^ "Men in Black 3 - released". cinemasgaumontpathe.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-05-31. Dicapai pada May 21, 2012.
  2. ^ a b "Men in Black 3". British Board of Film Classification. 2012-04-26. Dicapai pada 2012-05-10.
  3. ^ a b c Weinstein, Joshua L.; Lang, Brent (June 22, 2011). "'Men in Black III': Delays, Script Problems and Will Smith's Really Big Trailer". TheWrap.com. m/s. 2. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-03. Dicapai pada 2012-05-26. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  4. ^ "Forecast: 'MIB 3' Set to Vanquish 'Avengers' Over Memorial Day". Box Office Mojo. Dicapai pada May 26, 2012.
  5. ^ Goldberg, Matt (May 7, 2010). "Columbia Sets Men in Black 3 in 3D to Hit Theaters on May 25, 2012; Will Smith to Return, Tommy Lee Jones and Josh Brolin in Talks to Co-Star". Collider.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-05-14. Dicapai pada November 14, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  6. ^ a b c Friedman, Roger (April 21, 2010). ""Men in Black 3-D" Set to Roll with Will Smith". Showbiz411.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-01-07. Dicapai pada November 20, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  7. ^ Fischer, Russ (May 18, 2010). "Jemaine Clement Cast in Men in Black 3D". /Film.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-05-14. Dicapai pada November 14, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  8. ^ Bettinger, Brendan (September 30, 2010). "Emma Thompson in Talks for Men in Black III". Collider.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-05-14. Dicapai pada November 14, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  9. ^ Fleming, Mike (September 30, 2010). "Emma Thompson Joins 'Men in Black 3'". Deadline.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-06-24. Dicapai pada November 20, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  10. ^ O'Connor, Clint (May 23, 2012). "'Men in Black 3' reunites Will Smith and Tommy Lee Jones with light, fun sequel". /Cleveland.com. Dicapai pada May 23, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  11. ^ Lussier, Germain (November 5, 2010). "Cameos: Judi Dench in 'On Stranger Tides,' Nicole Scherzinger in 'Men In Black 3,' Betty White Out". /Film.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-11-13. Dicapai pada November 14, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  12. ^ [1]
  13. ^ Blay, Zeba (February 28, 2012). "Cameos: Lady Gaga in 'Men In Black 3'". Digital Spy. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-05-14. Dicapai pada March 7, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  14. ^ "Will Smith Originated Men in Black 3". Contactmusic.com, quoting Empire magazine article not online as of March 25, 2012. February 26, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-05-14. Dicapai pada March 25, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  15. ^ Sciretta, Peter (April 1, 2010). "Sony Developing Men in Black 3 and Ghostbusters 3 for 2011". /Film.com. Dicapai pada April 20, 2010.
  16. ^ Hardawar, Devindra (October 29, 2009). "Men in Black 3 Script in the Works by Tropic Thunder Writer Etan Cohen". /Film.com. Dicapai pada November 14, 2010.
  17. ^ Sciretta, Peter (March 23, 2010). "Will Smith's Next Movie: Men In Black 3 or The City That Sailed". /Film.com. Dicapai pada November 14, 2010.
  18. ^ Morris, Clint (September 30, 2008). "Are the Men in Black, Back?". Moviehole. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-08-27. Dicapai pada October 1, 2008.
  19. ^ Davis, Erik (April 1, 2009). "Sony Announces 'Men in Black 3'!". Cinematical. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-29. Dicapai pada April 1, 2009.
  20. ^ Horowitz, Lisa (May 7, 2010). "'Men in Black III' = May 25, 2012 -- in 3D". TheWrap.com. Dicapai pada November 14, 2010.
  21. ^ Landy, Ben (June 11, 2010). "David Koepp Writing 'Men in Black 3'". Hollywood.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-12-08. Dicapai pada November 14, 2010.
  22. ^ MacManus, ed., Christopher (June 10, 2010). "SI: Men In Black 3D Teaser Clip". SonyInsider.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-05-26. Dicapai pada 2012-05-26. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: extra text: authors list (link)
  23. ^ Marshall, Rick (June 6, 2010). "New 'Men In Black 3' Teaser: Will Smith Will Make 3-D Look Good, New Screenwriter Hired". Splash Page (column), MTV.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-07-11. Dicapai pada July 11, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  24. ^ Conterio, Martyn (September 21, 2010). "First Look: Teaser Posters For Spider-Man 3D & Men In Black 3". FilmShaft.com. Dicapai pada November 14, 2010.
  25. ^ Zeitchik, Steven (November 15, 2010). "Here Comes the 'Men in Black' Hiatus". Los Angeles Times. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-11-20. Dicapai pada November 20, 2010.
  26. ^ Quigley, Adam (October 13, 2010). "Sharlto Copley, Alec Baldwin and Gemma Arterton in Negotiations for 'Men In Black 3'". /Film.com. Dicapai pada November 14, 2010.
  27. ^ Chitwood, Adam (November 15, 2010). "'Men in Black III' Starts Filming Tomorrow; Taking Hiatus in the Middle of Production". Collider.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-11-19. Dicapai pada November 14, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  28. ^ Cunningham, Joe (February 29, 2012). "Barry Sonnenfeld Says Shooting 'Men In Black 3' Without A Third Act Ready Might Have Been 'A Really Stupid Idea'". indieWire.com, memetik rencana majalah Empire tidak online pada Mac 25, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-05-14. Dicapai pada March 25, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan); Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  29. ^ Wood, Mark Dundas (September 23, 2010). "New York Production Listings". Back Stage. e5 Global Media. Dicapai pada October 8, 2010. Italic or bold markup not allowed in: |work= (bantuan)
  30. ^ Bettinger, Brendan (November 17, 2010). "Men in Black III Set Photos: Tommy Lee Jones, Will Smith, Emma Thompson, and Nicole Scherzinger". Collider.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-11-21. Dicapai pada 14 November 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  31. ^ "Men In Black 3 - Casting Call - 24th March 2011". SpoilerTV.com. March 25, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-03-27. Dicapai pada 2012-05-26. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  32. ^ Cruz, Christopher, ed. (April 14, 2011). "Men in Black 3 filming in The Bronx". The Hatchet Times. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-05-14. Dicapai pada July 22, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: extra text: authors list (link)
  33. ^ "Time Travel and Men In Black". SugarNThunder.com. April 24, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-05-14. Dicapai pada July 22, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  34. ^ Cartwright, Lachlan; Seifm, David (May 12, 2011). "Will Smith forced to move giant trailer as he cracks up at controversy". New York Post. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-05-13. Dicapai pada 2012-05-26. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  35. ^ Elmer, Stephen (2012-05-23). "Men in Black 3 Stars Ford Taurus SHO". AutoGuide.com. Dicapai pada 2012-05-24.
  36. ^ "Release dates". Sony Pictures Entertainment. January 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-01-17. Dicapai pada January 10, 2012.
  37. ^ "Men in Black 3 - Movie Trailers, Clips and Info". About.com. 2012-04-09. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-05-17. Dicapai pada 2012-05-10.
  38. ^ "Men in Black 3". Australian Classification Board. May 7, 2012. Dicapai pada May 10, 2012.
  39. ^ "Men In Black 3 Gets A Videogame: We Get A Look At It". Bleeding Cool. 2011-10-13. Dicapai pada 2012-05-10.
  40. ^ Posted by: (2011-10-15). "Men in Black 3: The Video Game Announced For 2012". Video Games Blogger. Dicapai pada 2012-05-10.CS1 maint: extra punctuation (link)
  41. ^ "Men in Black 3 Android & iOS action game May 23". phonesreview.co.uk. Dicapai pada 8 May 2012.
  42. ^ "Pitbull Goes 'Back in Time' for 'Men In Black III' Theme Song". The Hollywood Reporter. 2012-03-26. Dicapai pada 2012-05-10. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  43. ^ Men in Black 3 at Rotten Tomatoes
  44. ^ "Men in Black III". Metacritic. Dicapai pada May 24, 2012.
  45. ^ O'Brien, Allen (May 25, 2012). "Men in Black III 3D". The Times of India. Dicapai pada May 25, 2012. More than one of |author= dan |last= specified (bantuan)     
  46. ^ "Forecast: 'MIB 3' Set to Vanquish 'Avengers' Over Memorial Day". Box Office Mojo. Dicapai pada May 25, 2012.
  47. ^ http://www.bbc.co.uk/newsbeat/18084043
  48. ^ "Will Smith, Tommy Lee Jones on 'MIB4' Possibility". CNN.com. May 17, 2012. Dicapai pada May 25, 2012.

Pautan luar sunting

Templat:Men in Black Templat:Marvel Comics films Templat:Barry Sonnenfeld