Mencari Cinta (drama)

Mencari Cinta ialah sebuah siri drama televisyen Malaysia 2013 arahan Shirin Hj. Khuzaimi dan diadaptasi dari filem Mencari Cinta lakonan Nora Danish dan Rusdi Ramli. Dibintangi oleh Elly Mazlein, Fizz Fairuz dan Riezman Khuzaimi, drama ini bersiaran di Slot Arca TV1.

Mencari Cinta (drama)
GenreDrama
Berdasarkan daripada
Mencari Cinta (filem) lakonan Rusdi Ramli dan Nora Danish
Ditulis olehShirin Hj. Khuzaimi
Norzailina Nordin
PengarahShirin Hj. Khuzaimi
Dibintangi oleh
Negara asalMalaysia
BahasaBahasa Melayu
Bilangan episod40
Penerbitan
Penerbit eksekutifEizzat Zainal Kadri
Mohd Najib Haji Jaafar
PenerbitKhairul Anuar Zainal Kadri
LokasiMalaysia
Tempoh siaran39–42 minit
Syarikat penerbitan
Armnet Integrated Sdn. Bhd.
Penyiaran
Saluran asalTV1

Sinopsis sunting

Cerita ini berkisarkan pada Myra Tan Sri Johan yang pada mulanya hendak melangsungkan perkahwinan dengan Malek pemuda pilihannya, tetapi disaat akhir Malek membatalkan niatnya kerana dia mempunyai teman wanita lain. Segala persiapan telah tersedia, malah kad jemputan telah diedarkan ini membingungkan Tan Sri Johan dan Puan Sri Mahani.

Dalam pada itu pula, Razlan Ariffin pemuda kampung yang begitu dedikasi dan amanah pada orang tua yang mengusahakan ladang ternakan telah diputuskan oleh tunangnya Mila kerana ingin melanjutkan pelajarannya. Walaubagaimanapun Razlan menerima kenyataan bahawa dia dan Mila tiada jodoh.

Tan Sri Johan akhirnya mendapat idea meminta pertolongan kakak iparnya, Ramlah isteri kepada arwah abangnya iaitu ibu Razlan. Tujuan awal beliau memang hendak Myra dengan Razlan berkahwin sekiranya Myra tiada pilihan sendiri. Namun latar belakang Myra dan Razlan berbeza kerana Razlan dibesarkan cara kampung manakala Myra pula moden cara pemikirannya.

Jodoh temukan Myra dan Razlan. Di sini bermula kelucuan dan kisah cinta yang unik. Sesuatu yang lahir daripada keikhlasan hati. Razlan seorang pemuda yang suka memetik gitar dan menyanyi dan dalam diam Myra tertarik dengan personaliti Razlan.

Pelakon sunting