0
0
0
 

"NFPA 704: Sistem Standard bagi Pengenalpastian Bahaya Bahan untuk Tindakan Kecemasan" ialah standard dikekalkan oleh Persatuan Perlindungan Kebakaran Kebangsaan di Amerika Syarikat. "Tentatif diterima pakai sebagai panduan" buat pertama kali pada tahun 1960,[1] dan disemak beberapa kali sejak itu, ia mentakrifkan bahasa mudah "berlian api" yang digunakan oleh kakitangan kecemasan dengan cepat dan mudah mengenal pasti risiko yang ditimbulkan oleh bahan-bahan berbahaya. Ini akan membantu menentukan apa, jika ada, peralatan khas perlu digunakan, prosedur diikuti, atau langkah berjaga-jaga diambil pada peringkat awal sesuatu tindak balas kecemasan.

Kod sunting

 Kemudahbakaran (merah): tiada kod bahayaKesihatan (biru): tiada kod bahayaKereaktifan (kuning): tiada kod bahayaBahaya khas (putih): tiada kod

Empat bahagian biasanya kod warna; merah menunjukkan kemudahbakaran, tahap yang menunjukkan biru bahaya kepada kesihatan, kuning untuk kereaktifan kimia, dan putih yang mengandungi kod untuk bahaya khas. Setiap satu daripada kesihatan, kemudahbakaran dan kereaktifan diberikan penarafan pada skala dari 0 (tiada bahaya) hingga 4 (risiko yang teruk). Versi terbaru NFPA 704 seksyen 5, 6, 7 dan 8 untuk spesifikasi setiap pengelasan disenaraikan di bawah. Nilai angka dalam lajur pertama ditetapkan dalam standard oleh "Tahap Bahaya" menggunakan angka Arab (0, 1, 2, 3, 4), tidak boleh dikelirukan dengan sistem klasifikasi lain, seperti yang dalam Kod NFPA 30 Cecair Pembakaran dan Mudah Terbakr, di mana kategori cecair pembakaran dan mudah terbakar ditetapkan oleh "Kelas", menggunakan angka Roman (I, II, III).[2]

Kemudahbakaran (merah)
0 Bahan-bahan yang tidak akan terbakar dalam kebakaran biasa (contohnya karbon tetraklorida), termasuk bahan intrinsik yang tidak mudah terbakar seperti konkrit, batu dan pasir (bahan-bahan yang tidak akan terbakar di udara apabila terdedah kepada suhu 820 °C (1,500 °F) untuk tempoh 5 minit)
1 Bahan-bahan yang memerlukan prapemanasan yang besar, di bawah semua keadaan suhu ambien, sebelum pencucuhan dan pembakaran boleh berlaku (mis. minyak mineral, ammonia). Termasuk beberapa pepejal terampai halus yang tidak memerlukan pemanasan sebelum pencucuhan boleh berlaku. Takat kilat pada 93.3 °C (200 °F) atau keatas.
2 Perlu menjadi sederhana dipanaskan atau terdedah kepada suhu ambien yang tinggi sebelum pencucuhan boleh berlaku (mis. bahan api diesel) dan pelbagai pepejal terampai halus yang tidak memerlukan pemanasan sebelum pencucuhan boleh berlaku. Takat kilat antara 37.8 dan 93.3 °C (100 dan 200 °F).
3 Cecair dan pepejal (termasuk pepejal terampai halus) yang boleh dinyalakan di bawah keadaan suhu hampir semua ambien (mis petrol, aseton). Cecair yang mempunyai takat kilat di bawah 22.8 °C (73 °F) dan yang mempunyai takat didih pada 37.8 °C (100 °F) atau keatas atau yang mempunyai takat kilat di antara 22.8 dan 37.8 °C (73 dan 100 °F).
4 Cepat atau benar-benar akan mengewap pada tekanan atmosfera dan suhu yang normal, atau mudah tersebar di udara dan akan membakar mudah (mis. asetilena, propana, cecair hidrogen). Termasuk bahan piroforik. Titik Flash di bawah suhu bilik di 22.8 °C (73 °F).

Kesihatan (biru)
0 Tidak menimbulkan bahaya kesihatan, tiada langkah berjaga-jaga dan akan menyebabkan bahaya, bukan seperti bahan mudah tervbakar yang lain (contoh kayu, kertas)
1 Pendedahan akan menyebabkan kerengsaan dengan kecederaan sisa yang kecil (mis. aseton, natrium bromat)
2 Kuat atau berterusan tetapi bukan pendedahan kronik mungkin menyebabkan hilang upaya sementara atau kemungkinan kecederaan sisa (contoh eter, ammonium fosfat)
3 Pendedahan pendek boleh menyebabkan kecederaan serius sementara atau kecederaan sisa sederhana (mis. cecair hidrogen, karbon monoksida, kalsium hipoklorit)
4 Pendedahan yang singkat mungkin menyebabkan kematian atau kecederaan sisa utama (mis. hidrogen sianida, fosgen, metil isosianat, asid hidrofluorik)

Ketidakstabilan/kereaktifan (kuning)
0 Biasanya stabil, walaupun di bawah keadaan pendedahan api, dan tidak reaktif dengan air (mis. helium, N2)
1 Biasanya stabil, tetapi boleh menjadi tidak stabil pada suhu dan tekanan yang tinggi (mis. propene)
2 Mengalami perubahan kimia ganas pada suhu dan tekanan tinggi, bertindak balas ganas dengan air, atau boleh membentuk campuran letupan dengan air (mis. fosforus putih, kalium, natrium)
3 Mampu letupan atau penguraian bahan letupan tetapi memerlukan sumber pendayautamaan yang kuat, mesti dipanaskan dalam kurungan sebelum permulaan, bertindak balas secara letupan dengan air, atau akan meletup jika dihentak kuat (mis. ammonium nitrat, klorin trifluorida)
4 Dengan mudah mampu letupan atau penguraian bahan letupan pada suhu biasa dan tekanan (contohnya nitrogliserin, klorin azida, klorin dioksida, nitrogen triiodida)

Notis khas (putih)
"Notis khas" kawasan putih boleh mengandungi beberapa simbol. Simbol-simbol berikut ditakrifkan oleh standard NFPA 704.
OX Pengoksida, membolehkan bahan kimia untuk membakar tanpa bekalan udara (mis. kalium perklorat, ammonium nitrat, hidrogen peroksida).
Bertindak balas dengan air dengan cara yang luar biasa atau berbahaya (cth sesium, natrium, asid sulfurik).
SA Gas penyesak mudah. Khusus terhad kepada gas berikut: nitrogen, helium, neon, argon, kripton dan xenon.[2]
Simbol tidak standard (putih)
Kod-kod bahaya berikut adalah bukan sebahagian daripada standard NFPA 704, tetapi kadang-kadang digunakan dengan cara yang tidak rasmi. Penggunaan kod tidak standard yang dibenarkan, yang dikehendaki atau dibenarkan oleh pihak berkuasa yang mempunyai bidang kuasa (cth jabatan bomba).
COR
ACID, ALK
Menghakis; asid atau bes yang kuat (mis. asid sulfurik, kalium hidroksida)
lebih spesifik iaitu asid atau alkali
BIO atau   Bahaya biologi (Contoh virus selsema, virus penyakit anjing gila)
POI Berbisa (Contoh striknina, alfa-Amanitin)
RA, RAD atau   Radioaktif (mis. plutonium, kobalt-60)
CRY atau CRYO Kriogenik (mis. cecair nitrogen)

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Dr. W. H. L. Dornette, Miles E. Woodworth (1969). "Proposed Amendments on Revisions to the Recommended System for the Identification of The Fire Hazards of Materials / NFPA No. 704M — 1969" (PDF). National Fire Protection Association. Dicapai pada 2016-03-04.CS1 maint: uses authors parameter (link)
  2. ^ a b "NFPA 704: Standard System for the Identification of the Hazards of Materials for Emergency Response". 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-11-09. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)

Pautan luar sunting