Playboy Itu Suami Aku

Playboy Itu Suami Aku?! merupakan siri drama televisyen Malaysia 2013, adaptasi dari novel 2013 dengan tajuk sama karya Suri Ryana terbitan Kaki Novel. Siri ini disiarkan pada 11 November 2013 hingga 30 Disember 2013 di Slot Akasia TV3 menggantikan Love You Mr. Arrogant. Drama arahan Azmi Hatta ini dibintangi oleh Fattah Amin, Risteena Munim, Chacha Maembong dan Putri Najuwa.

Playboy Itu Suami Aku
GenreMelodrama
Romantik
Komedi
Berdasarkan daripada
Novel asal oleh Suri Ryana
Ditulis olehSuri Ryana
Wan Mahani Wan Hassan
PengarahAzmi Hatta
Pengarah kreatif
Kas Roshan
Dibintangi oleh
Lagu pembukaan"Rindukanlah" oleh Encik Mimpi
Lagu penutup"Rindukanlah" oleh Encik Mimpi
Negara asalMalaysia
BahasaMelayu
Bilangan episod28
Penerbitan
Penerbit eksekutifNorhazirah Mohd Roslan
Azmi Hashim
PenerbitMohd Ruslan Haji Osman
Tengku Noraishah Tengku Haji Aabdul Aziz
PenyuntingKas Roshan
LokasiMalaysia
SinematografiMohaimin Azaini
Pemasangan kamera
Tetapan multi-kamera
Tempoh siaran39–40 minit
Syarikat penerbitan
Temenggong Pictures
Penyiaran
Saluran asalTV3
Format gambar
Format audioDolby Digital
Siaran asal11 November 2013 – 30 Disember 2013
Kronologi
MengikutiLove You Mr. Arrogant
Diikuti olehAriana Rose
Rancangan berkaitan
Pautan luar
Laman sesawang

Siri ini boleh didapati melalui penstriman dalam talian di saluran YouTube rasmi TV3.[1]

Sinopsis sunting

Afina Aulia (Risteena Munim), seorang gadis lemah lembut dan sopan santun ditemukan jodoh dengan Raja Adrian Benjamin (Fattah Amin), seorang playboy. Afina mempunyai seorang adik kembar tidak seiras, Afisya Aulia (Chacha Maembong) ataupun Fisya yang suka bersosial dan merupakan salah seorang teman wanita kepada Adrian.Dia juga seorang playgirl dan Adrian merupakan salah seorang dari teman lelaki Fisya.

Pada awal perkenalan mereka, Afina disimbah dengan air lopak apabila Adrian membawa kereta mewahnya dengan laju. Adrian bukan sahaja tidak minta maaf malah dia tidak sekalipun memperlahankan keretanya. Raja Adrian Benjamin ataupun nama 'manjanya' yang diberikan oleh Afina iaitu ‘King’ (King of Crocodile) sering membuatkan Afina panas hati.

Suatu hari, Afina dan Syaf (Wan Sharmila) menghantar tempahan bunga untuk digubah di rumah Puan Sri Zahida (Dilla Ahmad) bersempena dengan majlis hari jadi cucunya. Puan Sri Zahida tertarik dengan penampilan Afina yang sopan dan tidak meninggalkan solat, maka dia membuat keputusan mengejut untuk mengahwinkan Adrian dan Afina. Macam-macam kutukan dilemparkan oleh Adrian kepada Afina, Afina berasa amat malu dan segera minta diri.

Puan Sri bertegas bahawa Adrian tetap akan berkahwin dengan Afina walaupun apa yang terjadi kerana dia yakin Afina bakal menjadi seorang isteri yang solehah dan jauh lebih bagus daripada teman-teman wanitanya. Bapanya juga meletakkan syarat yang Adrian perlu berkahwin dengan Afina jika dia mahu menjadi CEO kepada syarikat mereka, Kiara Emas.

Akhirnya Afina dan Adrian berkahwin kerana masing-masing mempunyai agenda sendiri. Selepas kahwin, Afina cuba menawan hati suaminya tetapi Adrian tetap dengan sikap kaki perempuannya. Malah, Adrian membuat pengakuan di hadapan Afina bahawa dia tidak ingin mengahwini Afina tetapi dia terpaksa mengikut kehendak ibu bapanya kerana mahu menjadi CEO syarikat. Adrian juga berkata dia tidak akan jatuh cinta dengan perempuan seperti Afina. Walaupun dibenci oleh Adrian, Afina bertekad untuk memikat hati Adrian dan menjadi isteri yang taat. Oleh kerana cintanya tidak diterima oleh Adrian, Afina telah menulis isi hatinya dan disimpankan dalam botol sebelum ditanam di sebuah tempat rahsia.Afina juga telah berubah penampilan dari seorang gadis nerd menjadi seorang gadis yang amat cantik.

Fisya menyimpan dendam terhadap Afina kerana berkahwin dengan teman lelakinya yang juga merupakan jejaka idaman dalam kalangan wanita. Fisya semakin tidak puas hati apabila Afina masih menjadi isteri yang sah dan kelihatan bahagia. Maka, Fisya telah menggoda Nazri (Jay Iswazir) dan memintanya melakukan sesuatu jika ingin memilikinya. Nazri hanya menuruti apa yang disuruh oleh Fisya.

Afina terlibat dalam sebuah kemalangan dan mengalami koma. Selepas dia sedar, dia hilang ingatan dan menjadi penghidap amnesia. Afina menjadi bingung kenapa dia boleh berkahwin dengan seorang playboy. Adrian pula mengingatkannya tentang janji mereka bahawa mereka akan terus menyamar sebagai pasangan yang bahagia di hadapan ibu bapanya sehingga Adrian dilantik sebagai CEO. Fisya pula meninggalkan Malaysia untuk menyambung pelajaran di luar negara.

Selepas sedar dari koma, Afina berubah menjadi seorang yang lebih kasar dan berani melawan. Afina tidak lagi bersabar dengan karenah Adrian dan permintaan yang bukan-bukan daripadanya. Malah, Afina juga menuntut cerai. Mereka kerap kali bertegang urat dan saling membuli hingga memutikkan bunga-bunga cinta di taman hati masing-masing. Di saat Adrian bersedia membuka pintu hatinya dan mula mencintai Afina, Afina telah meninggalkan Adrian tanpa pesanan.Fisya pula yang sudah pulang ke Malaysia merancang untuk merampas Adrian dari Afina. Dia mengugut Afina jika dia tidak meninggalkan Adrian, Adrian akan dibunuh.Akhirnya, Afina membawa diri ke Seoul dan tinggal bersama Syaf yang melanjutkan pelajaran disana. Akhirnya kejahatan Fisya terbongkar. Adrian berjumpa dengan Afina dengan bantuan Syaf.Adrian menceritakan segalanya termasuklah Fisya yang meninggal akibat dilanggar oleh Nazri akibat tidak menunaikan janjinya. Afina dan Adrian akhirnya hidup bahagia selamanya.[2][3]

Pelakon sunting

Pelakon Utama sunting

Risteena Munim sebagai Afina Aulia
Fattah Amin sebagai Adrian Benjamin

Pelakon Pembantu sunting

  • Hafiz Halim sebagai Fahmi
  • Ben Amir sebagai Sam
  • Jay Iswazir sebagai Nazri
  • Ayu Ruhaizah sebagai Rita
  • Ayang Abbas sebagai Dilla
  • Maya Matahari sebagai Kak Roses
  • Adik Puteri Aisyah sebagai Mizara
  • Halimah sebagai Kak Faz
  • Syuq Syafiq sebagai Zack

Penampilan Khas sunting

Kameo sunting

Runut bunyi sunting

Lagu tema drama ini ialah "Rindukanlah" nyanyian Encik Mimpi. Selain lagu ini, terdapat beberapa buah lagu lagi yang menghiasi setiap babak yang menarik dalam drama Playboy Itu Suami Aku antaranya adalah seperti berikut:[4]

No.TajukArtisMasa
1."Rindukanlah"Encik Mimpi
2."Sandiwara Cinta"Republik
3."Curiga"Malisa J feat. Sabiq
4."Aku Jatuh Cinta"Tompi
5."Pencuri"Mark Adam
6."Bukan Pacarmu"Tompi
7."Menghujam Jantungku"Tompi


Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Playboy Itu Suami Aku?! (2013): Episod Penuh. YouTube. TV3. Dicapai pada 8 Jun 2018.
  2. ^ Drama Playboy Itu Suami Aku mCentralMY
  3. ^ Sinopsis Drama Bersiri Playboy Itu Suami Aku. Sensasi Selebriti (budiey). 8 NOV, 2013.
  4. ^ Senarai lagu tema (OST) drama Playboy Itu Suami Aku MySumber

Pautan luar sunting

TV3: Akasia, Isnin–Khamis, 7.00 petang
Sebelumnya Playboy Itu Suami Aku Berikutnya
Love You Mr. Arrogant Ariana Rose