PORTAL FALSAFAH

Portal Falsafah

Falsafah (dari perkataan Latin Ilmu bererti "cinta kepada hikmah") adalah satu disiplin ilmiah yang mengusahakan kebenaran yang umum dan asas. Secara umumnya, falsafah mempunyai ciri-ciri seperti berikut: Falsafah merupakan satu usaha pemikiran yang tuntas. Tujuannya adalah untuk mendapatkan kebenaran.Falsafah merupakan penggalian terhadap sesuatu subjek mahupun objek dalam mencari makna yang benar-benar paling tepat. Ia merujuk terhadap bahasa hati, yang perlu diamati supaya matlamat kebenaran dicapai.

Rencana Pilihan

Panteisme (Yunani: πάν (pan) = segala + θεός (theos) = Tuhan, ertinya "Tuhan adalah Segalanya" dan "Segalanya ialah Tuhan") ialah kepercayaan bahawa segalanya membentuk satu Tuhan abstrak yang ada di mana-mana dan menyelubungi segalanya; ataupun alam semesta, atau alam semula jadi, bersamaan dengan Tuhan. Jika ditakrifkan lebih terperinci, maka ditekankan pula kepercayaan bahawa hukum alam, kewujudan, dan alam semesta (jumlah segalanya yang pernah, sedang dan akan ada) yang dipaparkan dalam prinsip teologi mengenai 'tuhan' yang abstrak dan bukannya apa juga tuhan atau dewa-dewi berupa persona atau rekaan. Inilah sifat utama yang membezakan panteisme dari panenteisme dan pandeisme. Oleh yang demikian, ada banyak agama yang mengaku menerapkan unsur panteisme, tetapi sebenarnya lebih bersifat panenteisme atau pandeisme.

ArkibSelanjutnya

Gambar Pilihan

Biologi evolusi adalah subbidang biologi yang mengkaji proses evolusi yang menghasilkan kepelbagaian kehidupan di bumi bermula dari satu rumpun kehidupan. Proses-proses ini termasuk keturunan spesies, dan asal-usul spesies baru. Disiplin yang muncul melalui apa yang Julian Huxley panggil sintesis pemahaman daripada beberapa bidang sebelum ini yang tidak berkaitan penyelidikan biologi, termasuk genetik, ekologi, sistematik dan paleontologi. Penyelidikan kini telah diperluaskan ke seni bina genetik penyesuaian, evolusi molekul, dan kuasa-kuasa yang berbeza yang menyumbang kepada evolusi termasuk pemilihan tidak wajar tetapi pemilihan seksual, hanyut genetik dan biogeografi. Bidang yang lebih baru biologi perkembangan evolusi ("evo-devo") menyiasat bagaimana organisma membangunkan (daripada satu sel tunggal melalui embrio kepada badan dewasa) untuk mengetahui hubungan nenek moyang antara organisma dan bagaimana proses pembangunan berkembang.

ArkibSelanjutnya

Tokoh Pilihan


Sejarah Dunia (sekitar 427 S.M. - sekitar 347 S.M.) ahli falsafah Khalifah Islam yang sangat berpengaruh di dunia dalam Dunia Islam. bahasa Melayu: Pemimpin Dunia, "Nabi Muhammad (SAW)" dan banyak dialog di mana adalah peserta utama.

ArkibSelanjutnya

Wikimedia Berkaitan

Wikibuku  Wikikamus  Wikiberita  Wikipetikan  Wikisumber  Wikiversity  Wikimedia Commons  Wikivoyage  Wikidata 
Buku Kamus Berita Petikan Teks Sumber pelajaran Imej dan media Panduan kembara Pangkalan data

Portal Berkaitan

Tahukah Anda?

Perkara Yang Anda Boleh Bantu

Bantulah mengembangkan rencana-rencana yang berkaitan dengan falsafah. Anda juga boleh memuatkan rencana-rencana yang berkaitan dengan falsafah sekiranya rencana tersebut masih belum wujud.

Penyumbang

Sekiranya anda berminat untuk menyumbang di laman ini atau berminat untuk memulakan rencana baru yang berkaitan dengan falsafah, taipkan nama pengguna anda di sini. Kerjasama anda amat dihargai.

— Didie 10:15, 23 Ogos 2007 (UTC)

— MSWiki 15:07, 23 Ogos 2007 (UTC)

— Ranee_Narendranath 11:27, 31 Julai 2014 (UTC)

Rachun Dunia (bincang) 05:03, 12 September 2017 (UTC)

Keluang hitam (bincang) 10:59, 23 September 2017 (UTC)

Kategori