PORTAL SUKAN

Portal Sukan

A collection of balls used in various sports

Sukan merujuk kepada semua bentuk pertandingan aktiviti fizikal atau permainan yang menggunakan, mengekalkan atau meningkatkan keupayaan fizikal dan memberi hiburan kepada para peserta melalui penglibatan yang terancang. Beratus-ratus sukan wujud, daripada sukan yang memerlukan hanya dua peserta hingga ke sukan yang mempunyai beratus-ratus peserta-peserta pada suatu masa, sama ada dalam pasukan atau bertanding sebagai individu.

Sukan pada amnya diiktiraf sebagai aktiviti-aktiviti yang berasaskan kemahiran keolahragaan fizikal atau kemahiran ketangkasan fizikal, dengan pertandingan utama terbesar seperti Sukan Olimpik mengaku hanya sukan yang menepati kriteria tersebut sahaja, dan organisasi lain seperti Majlis Eropah pula mengkategorikan aktiviti tanpa unsur fizikal sebagai sukan. Walau bagaimanapun, beberapa aktiviti yang berdaya saing, tetapi bukan fizikal, menuntut pengiktirafan sebagai sukan minda. Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (melalui ARISF) mengiktiraf kedua-dua catur dan bridge sebagai bona fide sukan, dan SportAccord, Antarabangsa sukan Persatuan Persekutuan, mengiktiraf lima bukan fizikal sukan, walaupun mengehadkan jumlah permainan minda yang boleh diterima sebagai sukan.

Sukan biasanya ditadbir oleh peraturan sukan atau adat yang bertujuan untuk memastikan persaingan yang saksama, dan membenarkan penentuan pemenang yang konsisten. Pemenang boleh ditentukan oleh perbuatan-perbuatan fizikal seperti menjaringkan gol atau melintasi garisan pertama, atau melalui pemberian markah berdasarkan prestasi atlet, dari segi objektif dan subjektif, oleh hakim.

Rekod keputusan sesebuah sukan lazimnya disimpan dan bagi sukan yang popular, maklumat ini biasanya diumumkan atau dilaporkan di berita. Di samping itu, sukan adalah merupakan sumber utama hiburan untuk penonton, dengan sukan tontonan yang menarik para pelancong ke tempat tersebut, dan mencapai golongan penonton yang lebih luas melalui penyiaran.


Acara yang sedang berlansung dalam sukan ·lagi banyak

Rencana pilihan

Logo Beijing 2022

Sukan Olimpik Musim Sejuk 2022, secara rasmi dikenali sebagai Sukan Olimpik Musim Sejuk XXIV (Cina ringkas: 第二十四届冬季奥林匹克运动会pinyin: Dì Èrshísì Jiè Dōngjì Àolínpǐkè Yùndònghuì) dan biasanya dikenali sebagai Beijing 2022 (Cina ringkas: 北京2022), adalah acara pelbagai sukan musim sejuk antarabangsa yang akan datang yang dijadualkan berlangsung dari 4 hingga 20 Februari 2022, di Beijing dan bandar-bandar di kawasan berdekatan wilayah Hebei di Republik Rakyat China.

Beijing telah dinobatkan sebagai tuan rumah Sukan Olimpik 2022 pada Julai 2015 semasa Sesi IOC ke-128 yang diadakan di Kuala Lumpur. Sukan Olimpik Musim Sejuk 2022 akan menjadi Sukan Olimpik Musim Sejuk yang pertama di China dan Sukan Olimpik yang ketiga di negara tersebut, selepas Sukan Olimpik 2008 dan Sukan Olimpik Belia 2014. Sukan Olimpik ini juga merupakan edisi terakhir daripada tiga Sukan Olimpik yang diadakan secara berturut-turut di Asia Timur (selepas Sukan Olimpik 2018 di Pyeongchang, Korea Selatan, dan Sukan Olimpik 2020 di Tokyo, Jepun). Buat kali yang pertama, Beijing akan menjadi bandar raya yang pertama untuk menganjurkan Sukan Olimpik Musim Panas dan Musim Sejuk. Empat buah tempat acara sedia ada yang asalnya dibina untuk Sukan Olimpiik 2008 juga akan menganjurkan pertandingan semasa Beijing 2022 manakala Stadium Nasional Beijing akan menjadi lokasi upacara perasmian dan penutupan. Antara kebimbangan dan kontroversi berkaitan dengan Beijing 2022 termasuklah boikot diplomatik yang disertai oleh 10 buah negara.

ArkibSelanjutnya...

Biografi pilihan

Serbegeth Singh atau lebih dikenali sebagai Shebby Singh (Bahasa Panjabi: ਸਰਬੇਤਥ ਸਿੰਘ; 20 Ogos 1960 – 12 Januari 2022) merupakan bekas pemain bola sepak kebangsaan Malaysia berketurunan Punjabi dari 1978 hingga 1996. Beliau juga merupakan kapten Kuala Lumpur F.A. membantu pasukan berkenaan menjuarai Piala Malaysia sebanyak tiga kali berturut-turut dari 1987 hingga 1989.

Kerjayanya di dalam liga bola sepak Malaysia telah berlangsung kira kira lapan belas tahun daripada 1978-96. Beliau telah memenangi banyak anugerah tempatan, termasuklah Piala Malaysia, Piala FA Malaysia dan kejohanan Liga Malaysia. Beliah pernah bermain menentang Bayern Munich, Hamburg SV, Aston Villa dan Newcastle. Beliau pernah menjadi pengulas sukan di saluran Astro - ESPN. Beliau juga pernah menjadi jurulatih untuk pasukan MyTeam, sebuah pasukan bola sepak realiti TV pada tahun 2006-2007 dan juga kelab Telekom Melaka. Malah, beliau juga pernah berada dalam jawatankuasa pengurusan bola sepak kebangsaan FAM pada 2004.

Pada 19 Jun 2012, beliau memegang jawatan Penasihat Global dan Pengarah Bola Sepak Blackburn Rovers F.C., sebuah kelab bola sepak terkemuka di Liga Inggeris / kelab divisyen satu England. Pelantikan beliau dilaporkan oleh akhbar 'Daily Mail' United Kingdom dan disahkan oleh pemilik kelab, Venky's (India) Limited. • ArkibSelanjutnya...

Gambar pilihan

Piala Dunia 2002

Piala Dunia FIFA 2002 merupakan edisi ke-17 Piala Dunia FIFA, berlangsung di Korea Selatan dan Jepun dari 31 Mei-30 Jun. Kedua-dua buah negara dipilih sebagai tuan rumah oleh FIFA pada Mei 1996. Untuk kali pertama dalam sejarah, Piala Dunia dianjurkan di dua buah negara. Ia juga merupakan kali pertama Piala Dunia diadakan di Asia. Brazil memenangi kejohanan untuk rekod kali kelima, menewaskan Jerman 2–0 di perlawanan akhir.

ArkibSelanjutnya...

Tahukah anda?

Portal berkaitan

Kata-kata dari Wikiquote

Sukan mempunyai kuasa untuk mengubah dunia. Ia mempunyai kuasa untuk memberi inspirasi, ia mempunyai kuasa untuk menyatukan orang dengan cara yang tidak. Ia bercakap kepada belia dalam bahasa yang mereka fahami. Sukan boleh mencipta harapan, di mana sekalipun hanya ada keputusasaan. Ia lebih berkuasa daripada kerajaan dalam memecahkan halangan perkauman. Ia ketawa dalam menghadapi semua jenis diskriminasi.


Perkara yang anda boleh bantu

Bantulah mengembangkan rencana-rencana yang berkaitan dengan sukan dan permainan. Anda juga boleh memuatkan rencana-rencana yang berkaitan dengan sukan dan permainan sekiranya rencana tersebut masih belum wujud.

Penyumbang

Wikimedia Berkaitan

Wikibuku  Wikikamus  Wikiberita  Wikipetikan  Wikisumber  Wikiversity  Wikimedia Commons  Wikivoyage  Wikidata 
Buku Kamus Berita Petikan Teks Sumber pelajaran Imej dan media Panduan kembara Pangkalan data

Portal-portal

Subkategori

Purge server cache