11:

PORTAL MATEMATIK

Portal Matematik

Ikon
Ikon

Matematik adalah badan ilmu yang berpusat kepada konsep-konsep seperti kuantiti, struktur, ruang, dan pertukaran. Ia berkembang melalui penggunaan peniskalaan dan logik, daripada pengiraan, penghitungan, pengukuran, dan kajian kedudukan sistematik, bentuk, dan usul objek-objek fizikal. Ahli matematik meneroka pelbagai konsep, sasaran untuk merumuskan tekaan baru dan mewujudkan kebenaran mereka oleh potongan ketat daripada yang sesuai iaitu aksiom dan takrifnya.

Rencana pilihan

Fungsi selanjar adalah fungsi yang, secara intuitif, perubahan kecil dalam masukan memberikan perubahan kecil pada keluaran. Jika tidak, fungsi dikatakan "tak selanjar". Fungsi selanjar dengan fungsi songsang selanjar disebut "dwiselanjar". Suatu idea kesinambungan intuitif walaupun kurang tepat (dan tidak tepat) diberikan oleh kenyataan bahawa fungsi selanjar adalah fungsi yang grafnya boleh digambar tanpa mengangkat kapur dari papan tulis.

Arkib • (Baca lagi ...)

Gambar pilihan

Yupana adalah alat pengiraan yang digunakan oleh bangsa Inca, yang menjadi seperti kalkulator. Melalui beberapa penyelidikan, dipercayai alat ini berfungsi seperti sempoa, walaupun banyak kalangan masih kurang yakin dengan hipotesis tersebut. Para pengkaji yakin bahawa alat pengiraan tersebut menggunakan dasar bilangan Fibonacci untuk mengurangkan jumlah butiran yang diperlukan.

Arkib • (Baca lagi...)

Biografi pilihan

Aryabhata (IAST: Āryabhaṭa; Sanskrit: आर्यभट) (476–550 AM) adalah yang pertama dalam turutan ahli matematik-ahli astronomi hebat dari zaman klasik matematik India dan astronomi India. Karya termasyhurnya adalah Aryabhatiya (499 AM, ketika dia berusia 23 tahun) dan Arya-siddhanta.

Arkib • (Baca lagi...)

Tahukah anda...

Perkara Yang Anda Boleh Bantu

Bantulah mengembangkan rencana-rencana yang berkaitan dengan matematik. Anda juga boleh memuatkan rencana-rencana yang berkaitan dengan matematik sekiranya rencana tersebut masih belum wujud.

Penyumbang

Sekiranya anda berminat untuk menyumbang di laman ini atau berminat untuk memulakan rencana baru yang berkaitan dengan matematik, taipkan nama pengguna anda di sini. Kerjasama anda amat dihargai.

Keluang hitam (bincang)

Rachun Dunia (bincang) 12:40, 10 Oktober 2017 (UTC)

Kategori

Wikimedia Berkaitan

Wikibuku  Wikikamus  Wikiberita  Wikipetikan  Wikisumber  Wikiversity  Wikimedia Commons  Wikivoyage  Wikidata 
Buku Kamus Berita Petikan Teks Sumber pelajaran Imej dan media Panduan kembara Pangkalan data

Portal-portal

Purge server cache