PORTAL KRISTIAN
Utama   Indeks   Projek

Pautan ke kandungan berkaitan

Kristian adalah agama monotheis yang berdasarkan pada kehidupan dan ajaran Jesus Christ, seperti yang dipersembahkan dalam penulisan Wasiat Baru dari pengikut awalnya. Ia dianggarkan mempunyai 1.9 billion penganut, atau satu-pertiga dari jumlah populasi dunia.

Ia berkongsi dengan Ayat Suci Ibrani Judaisme (dipanggil Wasiat Lama oleh Kristian), dan kadangkala dipanggil agama Ibrahimik, bersama dengan Judaisme dan Islam.

Dalam Injil, nama "Kristian" dan maka itu "Kristian" adalah yang pertama dibuktikan dalam Acts 11:26: "Untuk seluruh tahun mereka datang dengan gereja dan mengajar ramai orang agung. Dan dalam Antioch Jesus' murid adalah yang pertama dipanggil Kristian" (B. Greek χριστιανοί, dari Christ B. Greek. Χριστός, dimana bermaksud "yang dilumurkan").

Akibat dari berbagai ketidaksetujuan termasuk Perpecahan Timur-Barat dan Reformasi Protesten, Kristian telah dibahagikan kepada banyak badan keimanan atau komunion, dimana kepercayaan dan amalan mungkin berbeza amat banyak. Yang terbesar adalah Gereja Katolik Rom (kedua-dua upacara Latin dan Upacara Timur) dan Gereja Ortodoks Timur, tetapi badan Kristian termasuk banyak kumpulan lain seperti gereja Timur lain seperti Ortodoksi Oriental, berbagai mazhab Protesten dan gereja Dimulaan Afrika. Terdapat juga berbagai gereja tersendiri yang memisahkan diri mereka dari pengelasan sedemikian, termasuk Gereja Jesus Christ dari Santos hari-Terkemudian, (juga dipanggil Mormons), dan Saksi Jehovah, Quakers, Sains Kristian dan kumpulan lain. Kolektifnya berbagai mazhab dan membentuk agama terbesar di dunia.

Sebuah kaji selidik dari berbagai kumpulan Kristian termasuk konteks bersejarah.

Peta

Peratusan Kristian mengikut negara

Portal berkaitan