Portal:Kristian

PORTAL KRISTIAN
Utama   Indeks   Projek

Pameran kandungan Kristian

Christian cross.svg

Kristian adalah agama monotheis yang berdasarkan pada kehidupan dan ajaran Jesus Christ, seperti yang dipersembahkan dalam penulisan Wasiat Baru dari pengikut awalnya. Ia dianggarkan mempunyai 1.9 billion penganut, atau satu-pertiga dari jumlah populasi dunia.

Ia berkongsi dengan Ayat Suci Ibrani Judaisme (dipanggil Wasiat Lama oleh Kristian), dan kadangkala dipanggil agama Ibrahimik, bersama dengan Judaisme dan Islam.

Dalam Injil, nama "Kristian" dan maka itu "Kristian" adalah yang pertama dibuktikan dalam Acts 11:26: "Untuk seluruh tahun mereka datang dengan gereja dan mengajar ramai orang agung. Dan dalam Antioch Jesus' murid adalah yang pertama dipanggil Kristian" (B. Greek χριστιανοί, dari Christ B. Greek. Χριστός, dimana bermaksud "yang dilumurkan").

Akibat dari berbagai ketidaksetujuan termasuk Perpecahan Timur-Barat dan Reformasi Protesten, Kristian telah dibahagikan kepada banyak badan keimanan atau komunion, dimana kepercayaan dan amalan mungkin berbeza amat banyak. Yang terbesar adalah Gereja Katolik Rom (kedua-dua upacara Latin dan Upacara Timur) dan Gereja Ortodoks Timur, tetapi badan Kristian termasuk banyak kumpulan lain seperti gereja Timur lain seperti Ortodoksi Oriental, berbagai mazhab Protesten dan gereja Dimulaan Afrika. Terdapat juga berbagai gereja tersendiri yang memisahkan diri mereka dari pengelasan sedemikian, termasuk Gereja Jesus Christ dari Santos hari-Terkemudian, (juga dipanggil Mormons), dan Saksi Jehovah, Quakers, Sains Kristian dan kumpulan lain. Kolektifnya berbagai mazhab dan membentuk agama terbesar di dunia.

Sebuah kaji selidik dari berbagai kumpulan Kristian termasuk konteks bersejarah.

Rencana pameran

Rencana Pilihan
Christian cross.svg

Lukisan Daniel di Kapel Sistina Daniel 11 adalah bagian dari Kitab Daniel dalam Alkitab Ibrani atau Perjanjian Lama di Alkitab Kristen. Berisi riwayat Daniel yang berada di Babel pada abad ke-6 SM. Pasal ini terdiri dari 45 ayat, merupakan kelanjutan dari pasal 10 dan bersambung ke pasal 12 dan berfokus pada penglihatan yang diterima Daniel pada tahun ketiga pemerintahan Koresh, raja orang Persia. Nubuat dalam pasal ini dapat dilihat penggenapannya secara akurat dalam sejarah dengan bukti-bukti catatan dari Yunani dan Romawi.

Di dalam ini telah dinubuatkan tentang raja-raja Persia, Makedonia, Seleukia, Mesir, mulai dari Raja Kambisus, Bardiya, Darius, dan Ahasyweros; Aleksander Agung dan jenderal-jenderalnya, hingga Antiokhos III dan Antiokhos IV.

Selengkapnya...

Artikel pilihan sebelumnya: Konsili Vatikan II - Mazmur 23 - Orang-orang Majus dari Timur · Reformasi Protestan · Paskah · lainnya...

Gambar pameran

Tahukah anda?


Purge server cache