Serangan gas sarin ke atas kereta api bawah tanah Tokyo

Serangan sarin ke atas kereta api bawah tanah Tokyo, atau dirujuk oleh media Jepun sebagai Insiden Sarin Keretapi Bawah Tanah (地下 鉄 サ リ ン 事件 Chikatetsu Sarin Jiken?), ialah satu tindakan keganasan domestik yang dilakukan pada 20 Mac 1995 di Tokyo, Jepun, oleh ahli-ahli pergerakan kultus Aum Shinrikyo.

Serangan gas sarin ke atas kereta api bawah tanah Tokyo
Stesen Kasumigaseki, salah satu stesen yang terjejas semasa serangan.
Map
Nama asli地下鉄サリン事件
LokasiTokyo, Jepun
Koordinat35°42′N 139°42′E / 35.7°N 139.7°E / 35.7; 139.7
Tarikh20 Mac 1995; 29 tahun yang lalu (1995-03-20)
8:00 (UTC+9)
SasaranStesen keretapi bawah tanah Tokyo
Jenis serangan
Serangan kimia
SenjataSarinSarin
Kematian12
Tercedera1,000 [a]
PelakuAum Shinrikyo
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Dalam lima serangan terselaras, pengganas-pengganas mengeluarkan sarin pada beberapa laluan kereta api bawah tanah Tokyo semasa waktu puncak, membunuh 12 orang, mencederakan 50 dan menyebabkan masalah penglihatan sementara seramai hampir 1000 yang lain. Serangan itu ditujukan kepada kereta api yang melalui Kasumigaseki dan Nagatacho, rumah kepada kerajaan Jepun. Ia adalah serangan yang paling serius berlaku di Jepun sejak akhir Perang Dunia Kedua.

Insiden ini juga berlaku dua bulan selepas gempa bumi Kobe pada 17 Januari 1995.

Latar belakang sunting

Aum Shinrikyo adalah nama lama bagi kumpulan kontroversi kini dikenali sebagai "Aleph". Pada tahun 1992, Shoko Asahara, pengasas Aum Shinrikyo, menerbitkan sebuah buku di mana beliau mengisytiharkan dirinya "Kristus",[1] hanya tuan pencerahan sepenuhnya Jepun dan dikenal pasti dengan "Anak Domba Allah".[2] Beliau menggariskan nubuatan kiamat, termasuk Perang Dunia Ketiga, dan menyifatkan konflik akhir memuncak dalam nuklear "Armageddon", meminjam istilah daripada Kitab Wahyu 16:16..[3] Misi beliau dikatakan adalah untuk mengambil atas dirinya dosa-dosa dunia, dan dia mendakwa dia boleh memindahkan kepada pengikutnya kuasa rohani dan akhirnya menghapuskan dosa mereka dan kerja-kerja yang tidak baik.[4] Ia melihat juga konspirasi gelap di mana-mana yang diisytiharkan oleh Yahudi, Freemason, Belanda, Keluarga Diraja British dan saingan agama Jepun.[5] Pada mulanya, polis Jepun melaporkan serangan itu sebagai cara pemujaan terhadap mempercepatkan wahyu. pendakwaan itu berkata bahawa ia adalah satu usaha untuk menjatuhkan kerajaan dan memasang Shoko Asahara, pengasas kumpulan itu, sebagai "maharaja" Jepun. Pasukan pertahanan Asahara mendakwa bahawa ahli-ahli kanan tertentu kumpulan bebas merancang serangan itu, tetapi motif mereka untuk ini dibiarkan tidak dapat dijelaskan.

Aum Shinrikyo pertama memulakan serangan mereka pada 27 Jun 1994 di Matsumoto, Jepun. Dengan bantuan sebuah trak peti sejuk ditukar, ahli-ahli kultus yang melepaskan awan sarin yang diapungkan berhampiran rumah hakim yang menyelia tuntutan mahkamah mengenai pertikaian harta tanah yang telah diramalkan untuk menentang kultus. Dari satu acara ini, 500 orang cedera dan lapan orang meninggal dunia.[6][7]

Pelaku utama sunting

Naoko Kikuchi, yang terlibat dalam menghasilkan gas sarin, ditangkap selepas maklumat awam pada Jun 2012,[8] dan Katsuya Takahashi tidak lama selepas itu.[9]

Sepuluh orang yang bertanggungjawab bagi menjalankan serangan: lima melepaskan sarin, manakala lima yang lain berkhidmat sebagai pemandu percutian.

Pasukan adalah:

Aliran Metro Keretapi Pelaku Pemandu pelancongan
Chiyoda A725K Ikuo Hayashi (Jepun: 林 郁夫, Hepburn: Hayashi Ikuo) Tomomitsu Niimi (Jepun: 新実 智光, Hepburn: Niimi Tomomitsu)
Marunouchi   A777 Kenichi Hirose (Jepun: 広瀬 健一, Hepburn: Hirose Ken'ichi) Koichi Kitamura (Jepun: 北村 浩一, Hepburn: Kitamura Kōichi)
B801 Toru Toyoda (Jepun: 豊田 亨, Hepburn: Toyoda Tōru) Katsuya Takahashi (Jepun: 高橋 克也, Hepburn: Takahashi Katsuya)  
Hibiya B711T Masato Yokoyama (Jepun: 横山 真人, Hepburn: Yokoyama Masato)   Kiyotaka Tonozaki (Jepun: 外崎 清隆, Hepburn: Tonozaki Kiyotaka)
A720S Yasuo Hayashi (Jepun: 林 泰男, Hepburn: Hayashi Yasuo) Shigeo Sugimoto (Jepun: 杉本 繁郎, Hepburn: Sugimoto Shigeo)

Ikuo Hayashi sunting

Sebelum menyertai Aum, Hayashi adalah seorang doktor perubatan kanan dengan "'barisan hadapan' rekod prestasi yang aktif" di Kementerian Sains dan Teknologi. Anak kepada seorang doktor, Hayashi lulus dari Universiti Keio. Beliau adalah seorang pakar jantung dan arteri di Hospital Keio, yang dia meninggalkan untuk menjadi ketua Peredaran Perubatan di Hospital Sanatorium Negara di Tokai, Ibaraki (utara Tokyo). Pada tahun 1990, beliau meletak jawatan kerja dan meninggalkan keluarganya untuk menyertai Aum dalam perintah monastik Sangha, di mana beliau menjadi salah satu kegemaran Asahara dan telah dilantik sebagai Menteri Penyembuhan kumpulan, sebagai mana beliau bertanggungjawab untuk mentadbir pelbagai daripada "rawatan" untuk ahli Aum, termasuk natrium pentothal dan kejutan elektrik kepada mereka yang setia adalah suspek. Rawatan ini mengakibatkan beberapa kematian. Oleh kerana tindakannya dalam melaporkan kepada penyiasat polis Jepun mengenai serangan sarin dan aktiviti Aum selepas serangan keretapi bawah tanah Tokyo, Hayashi telah dikecualikan daripada hukuman mati dan sebaliknya diberikan penjara seumur hidup.

Tomomitsu Niimi, yang merupakan pemandu percutian, menerima hukuman mati kerana penglibatannya dalam jenayah lain yang dilakukan oleh ahli-ahli Aum.

Kenichi Hirose sunting

Hirose berumur tiga puluh tahun pada masa serangan itu. Pemegang ijazah sarjana dalam Fizik dari Universiti Waseda, Hirose menjadi seorang ahli penting dalam Briged Kimia kumpulan itu di Kementerian Sains dan Teknologi mereka. Beliau juga terlibat dalam skim Pembangunan Senjata Cahaya Automatik kumpulan.

Hirose bekerjasama dengan pemandu percutian Koichi Kitamura. Selepas melepaskan sarin, Hirose sendiri menunjukkan tanda-tanda keracunan sarin. Dia dapat menyuntik dirinya dengan penawar (Atropine sulfat) dan dikejarkan ke Hospital Aum Shinrikyo di Nakano untuk rawatan. Kakitangan perubatan di hospital yang diberikan tidak diberi notis terlebih dahulu daripada serangan dan adalah akibatnya keliru dengan konsep mengenai apa rawatan Hirose perlukan. Apabila Kitamura sedar bahawa dia telah memandu Hirose ke hospital sia-sia, dia sebaliknya memandu ke ibu pejabat Aum di Shibuya mana Ikuo Hayashi memberikan pertolongan cemas untuk Hirose.

Rayuan Hirose terhadap hukuman mati itu ditolak oleh Mahkamah Tinggi Tokyo pada 28 Julai, 2003. Hukuman itu dikekalkan oleh Mahkamah Agung Jepun pada 6 November, 2009.[10]

Kitamura dijatuhi hukuman penjara seumur hidup.

Toru Toyoda sunting

Toyoda berusia 27 tahun pada masa serangan itu. Beliau belajar Fizik Gunaan di Jabatan Sains Universiti Tokyo dan lulus dengan kepujian. Beliau juga memiliki ijazah sarjana, dan adalah kira-kira untuk memulakan pengajian kedoktoran apabila beliau menyertai Aum, di mana beliau adalah milik Briged Kimia Kementerian Sains dan Teknologi mereka.

Toyoda dijatuhi hukuman mati. Rayuan hukuman mati itu ditolak oleh Mahkamah Tinggi Tokyo pada 28 Julai 2003, dan dikekalkan oleh Mahkamah Agung pada 6 November, 2009.[10]

Katsuya Takahashi adalah pemandu percutian Toru Toyoda. Takahashi telah ditangkap pada Jun 2012.[11] Pada tahun 2015, Takahashi didapati bersalah kerana peranannya dalam serangan itu dan dijatuhkan hukuman penjara seumur hidup.[12]

Masato Yokoyama sunting

Yokoyama berusia 31 tahun pada masa serangan itu. Beliau adalah seorang graduan Fizik Gunaan dari Jabatan Kejuruteraan Universiti Tokai. Beliau bekerja untuk sebuah firma elektronik selama tiga tahun selepas tamat pengajian sebelum meninggalkan untuk menyertai Aum, di mana beliau menjadi Setiausaha di Kementerian Sains dan Teknologi kumpulan. Beliau juga terlibat dalam skim Pengilang Senjata Cahaya automatik mereka. Yokoyama dijatuhi hukuman mati pada tahun 1999.

Kiyotaka Tonozaki, seorang graduan sekolah tinggi yang menyertai kumpulan itu pada tahun 1987, adalah seorang ahli Kementerian Pembinaan kumpulan, dan berkhidmat sebagai pemandu percutian Yokoyama ini. Tonozaki dijatuhi hukuman penjara seumur hidup.

Yasuo Hayashi sunting

Yasuo Hayashi berumur 37 tahun pada masa serangan itu, dan merupakan orang yang paling lama di Kementerian Sains dan Teknologi kumpulan. Beliau belajar Kepintaran Buatan di Universiti Kogakuin; selepas tamat pengajian beliau mengembara ke India di mana beliau belajar yoga. Kemudian beliau menjadi ahli Aum, mengambil sumpah pada tahun 1988 dan meningkat kepada kedudukan nombor tiga dalam Kementerian Sains dan Teknologi kumpulan.

Asahara pada satu ketika mengesyaki Hayashi menjadi perisik. Paket tambahan sebanyak sarin dia membawa adalah sebahagian daripada "ujian watak ritual" yang ditubuhkan oleh Asahara untuk membuktikan kesetiaannya, menurut pihak pendakwa.

Hayashi pergi pada jangka masa selepas serangan; dia ditahan 21 bulan kemudian, satu ribu batu dari Tokyo di Pulau Ishigaki. Beliau kemudiannya dijatuhi hukuman mati dan telah membuat rayuan.

Pemandu percutian Hayashi adalah Shigeo Sugimoto. Peguamnya berhujah bahawa dia bermain hanya peranan kecil dalam serangan itu, tetapi hujah itu ditolak dan dia telah dihukum mati.

Serangan sunting

Pada hari Isnin 20 Mac 1995, lima anggota Aum Shinrikyo melancarkan serangan kimia di kereta bawah tanah Tokyo, salah satu sistem pengangkutan komuter paling sibuk di dunia, pada pagi waktu puncak. Ejen kimia yang digunakan, sarin cecair, terkandung di dalam beg plastik yang setiap pasukan kemudian dibungkus dengan surat khabar. Setiap pelaku membawa dua paket berjumlah kira-kira 0,9 liter (32 imp fl oz; 30 AS fl oz) yang sarin, kecuali Yasuo Hayashi, yang membawa tiga beg berjumlah kira-kira 1.3 liter (46 imp fl oz; 44 AS fl oz) yang sarin. Aum asalnya merancang untuk menyebarkan sarin sebagai aerosol tetapi tidak mengikuti melalui dengannya. Setitis sarin boleh membunuh orang dewasa.

Membawa paket mereka sarin dan payung dengan muncung diasah, pelaku menaiki kereta. Di stesen-stesen yang diatur, paket sarin diletakkan di bawah dan tercucuk beberapa kali dengan hujung runcing payung. Setiap pelaku kemudian meninggalkan kereta api dan keluar stesen untuk bertemu rakannya dengan sebuah kereta. Dengan meninggalkan paket tercucuk di atas lantai, sarin yang telah dibenarkan untuk mengalir keluar ke dalam kereta kereta api dan stesen. Sarin ini menjejaskan penumpang, pekerja kereta api bawah tanah, dan mereka yang datang ke dalam kenalan dengan mereka. Sarin adalah yang paling tidak menentu daripada agen saraf,[13] yang bermaksud bahawa ia dengan cepat dan mudah boleh menguap daripada cecair menjadi wap dan merebak ke alam sekitar. Orang boleh terdedah kepada wap walaupun mereka tidak bersentuhan dengan bentuk cecair sarin. Kerana ia menyejat dengan cepat, sarin membawakan ancaman segera tetapi tidak kekal lama.[14]

Aliran Chiyoda sunting

 
Peta terperinci serangan ke atas terikat Yoyogi-Uehara kereta api Aliran Chiyoda.

Pasukan Ikuo Hayashi dan Tomomitsu Niimi telah ditugaskan untuk jatuh dan menusuk dua paket sarin di Aliran Chiyoda. Hayashi adalah pelaku dan Niimi adalah pemandu percutian beliau. Dalam perjalanan ke Stesen Sendagi, Niimi membeli surat khabar untuk membungkus paket sarin di Parti Komunis Jepun Akahata dan Soka Gakkai Seikyo Shimbun. Hayashi akhirnya memilih untuk menggunakan Akahata. Memakai topeng pembedahan biasanya dipakai oleh orang Jepun semasa musim sejuk dan selesema, Hayashi menaiki kereta pertama di barat daya terikat 7:48 nombor kereta api A725K Aliran Chiyoda. Semasa kereta api menghampiri stesen Shin-Ochanomizu, kawasan pusat perniagaan di Chiyoda, beliau tercucuk salah satu daripada dua beg sarin beliau, meninggalkan yang lain tidak disentuh, dan keluar kereta api di Shin-Ochanomizu.

Kereta api itu berjalan ke depan dengan beg tercucuk daripada sarin bocor sehingga 4 hentian kemudian di Stesen Kasumigaseki. Di sana, beg telah dikeluarkan dan akhirnya dilupuskan oleh atendan stesen, yang mana dua meninggal dunia. Kereta api itu meneruskan perjalanan ke stesen seterusnya di mana ia telah benar-benar berhenti, dipindahkan dan dibersihkan.

Aliran Marunochi sunting

Ikatan Ogikubo sunting

 
Peta terperinci serangan ke atas kereta api aliran Marunouchi ikatan Ogikubo.

Dua orang lelaki, Ken'ichi Hirose dan Koichi Kitamura, telah ditugaskan untuk melepaskan dua paket sarin pada Aliran Marunouchi yang ke Barat ditujukan untuk Stesen Ogikubo. Pasangan itu meninggalkan ibu pejabat Aum di Shibuya pada pukul 6.00 pagi dan memandu ke Stesen Yotsuya. Terdapat Hirose menaiki kereta api Marunouchi nombor baris ke Barat, kemudian ditukar kepada utara kereta api JR East Aliran Saikyo di Stesen Shinjuku dan turun di Stesen Ikebukuro. Beliau kemudian membeli sebuah tabloid sukan untuk membalut paket sarin dalam dan menaiki kereta kedua Aliran Marunouchi kereta api A777.

Ketika untuk melepaskan sarin, Hirose percaya bunyi yang kuat yang disebabkan oleh paket akhbar dibalut telah menarik perhatian murid. Untuk mengelakkan syak wasangka lagi, dia mendapat dari kereta api di memuat Myogadani atau Stesen Korakuen dan berpindah ke kereta ketiga dan bukannya kedua. Seperti kereta api menghampiri Stesen Ochanomizu, Hirose jatuh paket ke lantai, berulang yang mantera Aum dan tercucuk paket sarin dengan begitu banyak kuasa yang dia bengkok hujung payung tajam. Kedua-dua paket telah berjaya dipecahkan, dan 900 mililiter (32 imp fl oz; 30 US fl oz) yang sarin dibebaskan ke lantai kereta api. Hirose kemudian berlepas kereta api di Ochanomizu dan kiri melalui kereta Kitamura yang menunggu di luar stesen.

Di stesen Nakano-sakaue, 14 perhentian kemudian, dua penumpang yang cedera parah telah dibawa keluar dari kereta kereta api, manakala stesen atendan Sumio Nishimura mengeluarkan paket sarin (salah satu daripada dua penumpang adalah satu-satunya kematian daripada serangan ini). Kereta api diteruskan dengan sarin masih di atas lantai kereta ketiga. Lima berhenti kemudian, pada 08:38, kereta api mencapai stesen Ogikubo, akhir Aliran Marunouchi, semua penumpang ketika menaiki kereta api. Kereta api itu terus timur sehingga ia akhirnya dibawa keluar dari perkhidmatan di stesen Shin-Kōenji dua hentian kemudian. Seluruh pengalaman pahit menyebabkan kematian seorang penumpang dengan 358 yang cedera parah.

Ikatan Ikebukuro sunting

Masato Yokoyama dan pemandunya Kiyotaka Tonozaki telah ditugaskan untuk melepaskan sarin di Aliran Marunouchi ikatan Ikebukuro. Dalam perjalanan ke Stesen Shinjuku, Tonozaki berhenti untuk membolehkan Yokoyama untuk membeli salinan Nihon Keizai Shimbun, untuk membalut dua paket sarin. Apabila mereka tiba di stesen, Yokoyama memakai rambut palsu dan cermin mata palsu dan menaiki kereta kelima ikatan Ikebukuro 07:39 Aliran Marunouchi nombor kereta api B801.

Apabila kereta api menghampiri Stesen Yotsuya, Yokoyama mula menebuk paket sarin. Apabila kereta api tiba di stesen seterusnya, dia melarikan diri tempat kejadian dengan Tonozaki, meninggalkan paket sarin pada kereta kereta api. Paket tidak tercucuk sepenuhnya. Semasa kejatuhan beliau, Yokoyama meninggalkan satu paket utuh sepenuhnya, manakala paket lain hanya tercucuk sekali, menyebabkan sarin yang dibebaskan agak perlahan.

Kereta api itu sampai ke penghujung baris, Ikebukuro, pada pukul 8.30 pagi di mana ia akan menuju kembali ke arah yang bertentangan. Sebelum ia berlepas kereta api itu dipindahkan dan dicari, tetapi pencari gagal menemui paket sarin. Seorang penumpang menyifakan pengawasan ini kepada fakta bahawa carian telah dijalankan oleh seorang pekerja sambilan dan bukannya pembantu kereta api sepenuh masa. Kereta api bertolak Stesen Ikebukuro di 08:32 sebagai A801 ​​ikatan Shinjuku. Penumpang tidak lama lagi jatuh sakit dan memaklumkan atendan stesen akhbar sarin direndam di Stesen Korakuen. Satu stesen kemudian, di Hongo-Sanchome, kakitangan dikeluarkan paket sarin dan mengemop lantai, tetapi kereta api terus ke Shinjuku. Selepas tiba di 9:09, kereta api sekali lagi mula membuat jalan kembali ke Ikebukuro sebagai B901. Kereta api itu akhirnya memadamkan perkhidmatan di Stesen Kokkai-gijido-mae di Chiyoda pada 09:27, satu jam empat puluh minit selepas Yokoyama tercucuk paket sarin. Serangan itu menyebabkan tiada kematian, tetapi lebih 200 orang telah ditinggalkan dalam keadaan serius.

Aliran Hibiya sunting

Ikatan Tōbu Dōbutsu Kōen sunting

Toru Toyoda dan pemandunya Katsuya Takahashi telah ditugaskan untuk melepaskan sarin di ikatan timur Aliran Hibiya. Pasangan itu, dengan Takahashi memandu, meninggalkan ibu pejabat Aum di Shibuya pada pukul 6:30 pagi. Selepas membeli salinan Hochi Shimbun dan membungkus dua paket sarin beliau, Toyoda tiba di Stesen Naka-Meguro di mana beliau menaiki kereta pertama di timur laut terikat 07:59 Laluan Hibiya nombor kereta api B711T. Duduk berhampiran dengan pintu, dia menetapkan paket sarin di atas lantai. Apabila kereta api tiba di stesen seterusnya, Ebisu, Toyoda tercucuk paket dan mendapat kira kereta api. Beliau di kereta untuk sejumlah dua minit, setakat ini titsan sarin yang paling cepat daripada serangan lima hari itu.

Dua hentian kemudian, di Stesen Roppongi, penumpang di dalam kereta pertama kereta api itu mula merasa kesan sarin dan mula membuka tingkap. Oleh Stesen Kamiyacho, perhentian seterusnya, penumpang di dalam kereta telah mula panik. Kereta pertama telah dipindahkan dan beberapa penumpang segera dibawa ke hospital. Namun, dengan kereta pertama kosong, kereta api terus ke depan untuk sehenti lebih sehingga ia telah siap dipindahkan di Kasumigaseki. Serangan ini membunuh seorang dan 532 yang lain cedera parah.

Ikatan Naka-Meguro sunting

Yasuo Hayashi dan Shigeo Sugimoto adalah pasukan yang ditugaskan untuk menggugurkan sarin di ikatan barat daya Aliran Hibiya berlepas ke Kita-Senju yang berdekatan untuk Stesen Naka-Meguro. Tidak seperti yang lain daripada penyerang, Hayashi membawa tiga paket sarin ke kereta api bukan dua. Sebelum serangan itu, Hayashi diminta untuk membawa paket sisa cacat sebagai tambahan kepada dua yang lain dalam satu cubaan jelas untuk meredakan syak wasangka dan membuktikan kesetiaan kepada kumpulan. Selepas Sugimoto mengiringinya ke Stesen Ueno, Hayashi menaiki kereta ketiga dari ikatan barat daya A720S Aliran Hibya pada jam 07:43 Aliran Hibiya dan menjatuhkan paket sarin sampai ke tanah. Dua hentian kemudian, di Stesen Akihabara, dia tercucuk paket, kiri kereta api, dan tiba di ibu pejabat Aum dengan Sugimoto oleh 08:30. Hayashi membuat tebukan yang paling mana-mana pelaku.

Oleh perhentian seterusnya, penumpang di dalam kereta ketiga mula merasakan kesan dari sarin. Perasan, pakej cecair direndam besar di atas lantai dan menganggap ia pelakunya, seorang penumpang ditendang paket sarin keluar dari kereta api dan ke platform kereta bawah tanah Stesen Kodenmacho. Empat orang di stesen itu meninggal dunia.

Lopak sarin kekal di atas lantai kereta penumpang sebagai kereta api terus ke stesen seterusnya. Pada 08:10, selepas kereta api yang ditarik keluar dari Stesen Hatchobori, seorang penumpang di dalam kereta ketiga menekan butang berhenti kecemasan. kereta api itu di dalam terowong pada masa itu, dan terpaksa untuk meneruskan ke Stesen Tsukiji, di mana penumpang tersandung keluar dan runtuh di platform stesen dan kereta api itu dibawa keluar dari perkhidmatan.

Serangan itu asalnya dipercayai letupan dan dengan itu dilabel seperti dalam laporan media. Akhirnya, stesen atendan menyedari bahawa serangan itu bukan letupan, tetapi serangan kimia. Pada 08:35, Laluan Hibiya telah siap ditutup dan semua penumpang telah dipindahkan. Antara lima stesen yang terlibat dalam serangan ini, 8 orang maut dan 275 cedera parah.

Selepas kejadian sunting

Pada hari serangan itu, ambulans mengangkut 688 pesakit dan hampir lima ribu orang sampai ke hospital dengan cara lain. Hospital menyaksikan 5,510 pesakit, tujuh belas daripada mereka telah dianggap kritikal, tiga puluh tujuh teruk dan 984 sederhana sakit dengan masalah penglihatan. Kebanyakan mereka melaporkan kepada hospital adalah "bimbang dengan baik", yang terpaksa dibezakan daripada orang-orang yang sakit.[15]

Menjelang pertengahan petang, mangsa sedikit terjejas telah pulih daripada masalah penglihatan dan dibenarkan keluar dari hospital. Kebanyakan pesakit selebihnya adalah cukup baik untuk pulang ke rumah pada hari berikutnya, dan dalam masa seminggu hanya beberapa pesakit kritikal berada di dalam hospital. Angka kematian pada hari serangan itu adalah lapan.[15]

Kecederaan sunting

Saksi berkata bahawa pintu masuk kereta bawah tanah menyerupai medan perang. Dalam banyak kes, yang cedera hanya terbaring di atas tanah, ramai yang mengalami masalah pernafasan. Beberapa daripada mereka yang terjejas oleh sarin pergi bekerja walaupun tanda-tanda mereka, kebanyakan mereka tidak menyedari bahawa mereka telah terdedah kepada sarin. Kebanyakan mangsa mendapatkan rawatan sebagai gejala semakin teruk dan kerana mereka mengetahui keadaan sebenar serangan melalui siaran berita.

Beberapa daripada mereka yang terjejas terkena sarin hanya dengan membantu mereka yang telah terdedah secara langsung. Antara barangan tersebut ialah penumpang kereta api lain, pekerja kereta api bawah tanah dan pekerja penjagaan kesihatan. Undang-undang 2008 yang digubal oleh kerajaan Jepun yang diberi kuasa bayaran ganti rugi kepada mangsa-mangsa serangan gas, kerana serangan itu ditujukan kepada kerajaan Jepun. Sehingga Disember 2009, 5,259 orang telah memohon untuk manfaat di bawah undang-undang. Daripada mereka, 47 daripada 70 telah disahkan sebagai orang kurang upaya dan 1,077 daripada 1,163 permohonan untuk kecederaan serius atau penyakit telah disahkan.[16]

Kaji selidik mangsa (pada tahun 1998 dan 2001) menunjukkan bahawa ramai yang masih mengalami gangguan tekanan selepas trauma. Dalam satu kajian, dua puluh peratus daripada 837 responden mengadu bahawa mereka berasa tidak selamat setiap kali menaiki kereta api, manakala sepuluh peratus menjawab bahawa mereka cuba untuk mengelakkan apa-apa berita yang berkaitan serangan saraf. Lebih daripada enam puluh peratus melaporkan sakit mata kronik dan berkata penglihatan mereka semakin buruk. [17]

Perkhidmatan kecemasan sunting

Perkhidmatan kecemasan termasuk polis, bomba dan ambulans, telah dikritik kerana cara mereka daripada serangan dan yang cedera, sama seperti media (sesetengah daripada mereka, walaupun hadir di pintu masuk kereta bawah tanah dan penggambaran yang cedera, teragak-agak apabila diminta untuk mengangkut mangsa ke hospital) dan Lembaga Kereta Api Bawah Tanah, yang gagal untuk menghentikan beberapa kereta api walaupun laporan kecederaan penumpang. Perkhidmatan kesihatan termasuk hospital dan kakitangan kesihatan juga dikritik: satu hospital enggan mengakui mangsa selama hampir satu jam, dan banyak hospital bertukar mangsa jauh.

Keracunan Sarin tidak difahami dengan baik pada masa itu, dan banyak hospital hanya menerima maklumat mengenai diagnosis dan rawatan kerana seorang profesor di sekolah perubatan Universiti Shinshu berlaku untuk melihat laporan di televisyen. Dr. Nobuo Yanagisawa mempunyai pengalaman dengan merawat keracunan sarin selepas kejadian Matsumoto itu; dia mengakui gejala, mempunyai maklumat mengenai diagnosis dan rawatan dikumpulkan, dan mengetuai pasukan yang menghantar maklumat kepada hospital di seluruh Tokyo melalui faks.

Hospital Antarabangsa St Luke di Tsukiji adalah salah satu daripada hanya beberapa hospital di Tokyo pada masa itu untuk mempunyai seluruh bangunan berwayar dan paip untuk dijadikan sebuah "hospital medan" sekiranya berlaku bencana besar. Ini terbukti menjadi satu kebetulan yang sangat bernasib baik kerana hospital dapat mengambil dalam kebanyakan 600+ mangsa di Stesen Tsukiji, mengakibatkan sebarang kemalangan jiwa di tempat itu.

Oleh kerana kekurangan teruk penawar di Tokyo, penawar sarin disimpan di hospital-hospital luar bandar sebagai penawar untuk keracunan racun herba / racun serangga telah dihantar ke stesen Shinkansen berdekatan, di mana ia dikumpulkan oleh pegawai Kementerian Kesihatan untuk ke kereta api menuju ke Tokyo.

Pertahanan yang ditawarkan oleh sarjana Amerika sunting

Pada bulan Mei 1995, selepas serangan sarin di kereta bawah tanah Tokyo, ulama Amerika James R. Lewis dan J. Gordon Melton terbang ke Jepun untuk mengadakan sepasang sidang akhbar di mana mereka mengumumkan bahawa Ketua suspek dalam pembunuhan, kumpulan agama Aum Shinrikyo, tidak dapat menghasilkan sarin bahawa serangan telah dilakukan dengan. Mereka telah ditentukan ini, Lewis berkata, daripada gambar dan dokumen yang diberikan oleh kumpulan.[18]

Polis Jepun telah ditemui di perkarangan utama Aum ini kembali pada bulan Mac makmal senjata kimia yang canggih yang mampu menghasilkan beribu-ribu kilogram setahun racun. Siasatan kemudian menunjukkan Aum bukan sahaja mencipta sarin yang digunakan dalam serangan kereta api bawah tanah, tetapi telah melakukan senjata kimia dan biologi serangan sebelum ini, termasuk serangan sebelumnya dengan sarin yang telah membunuh lapan dan mencederakan 144.[19][20]

Semasa insiden Aum Shinrikyo Lewis dan bil Melton untuk perjalanan, penginapan dan penginapan telah dibayar oleh Aum, menurut The Washington Post.[21] Lewis secara terbuka mendedahkan bahawa "Aum [...] diatur untuk menyediakan semua perbelanjaan [untuk perjalanan] lebih awal daripada masa", tetapi mendakwa bahawa ini adalah "supaya pertimbangan kewangan tidak akan dilampirkan kepada laporan akhir kita"[22]

Buku Murakami sunting

Penulis novel kontemporari Haruki Murakami menulis Underground: The Tokyo Gas Attack and the Japanese Psyche (1997). Beliau mengkritik media Jepun untuk memberi tumpuan kepada profil sensasi penyerang dan mengabaikan kehidupan rakyat biasa menjadi mangsa. Buku ini mengandungi wawancara meluas dengan mangsa untuk memberitahu cerita mereka. Murakami kemudian menambah bahagian kedua dengan kerja, The Place That Was Promised yang memberi tumpuan kepada Aum Shinrikyo.

Aum/Aleph pada hari ini sunting

Serangan sarin adalah serangan yang paling serius kepada Jepun sejak pengeboman Amerika Syarikat terhadap Hiroshima dan Nagasaki pada tahun 1945. Ia menyebabkan gangguan besar-besaran dan ketakutan meluas dalam masyarakat yang sebelum ini dilihat sebagai hampir bebas daripada jenayah.

Tidak lama selepas serangan itu, Aum kehilangan statusnya sebagai sebuah pertubuhan agama, dan banyak asetnya dirampas. Diet (parlimen Jepun) menolak permintaan daripada pegawai-pegawai kerajaan untuk mengharamkan kumpulan. Suruhanjaya Keselamatan Awam Kebangsaan yang menerima pembiayaan meningkat untuk memantau kumpulan. Pada tahun 1999, Diet memberikan suruhanjaya itu kuasa yang luas untuk memantau dan menyekat aktiviti-aktiviti kumpulan yang telah terlibat dalam "pembunuhan beramai-ramai secara rambang" dan yang pemimpin adalah "memegang bergoyang kuat ke atas ahli-ahli mereka", rang undang-undang adat-disesuaikan untuk Aum Shinrikyo.

Asahara dijatuhi hukuman gantung sampai mati pada 27 Februari 2004, tetapi peguam segera merayu keputusan itu. Mahkamah Tinggi Tokyo menangguhkan keputusannya mengenai rayuan itu sehingga keputusan diperolehi daripada penilaian psikiatri mahkamah lebih awal, yang telah dikeluarkan untuk menentukan sama ada Asahara cergas untuk dibicarakan. Pada Februari 2006, mahkamah memutuskan bahawa Asahara sememangnya berupaya untuk dibicarakan, dan pada 27 Mac 2006, menolak rayuan terhadap hukuman kematiannya. Mahkamah Agung Jepun mengekalkan keputusan ini pada 15 September 2006. Dua rayuan perbicaraan semula telah ditolak oleh Mahkamah Rayuan. Pada bulan Jun 2012, pelaksanaan Asahara telah ditangguhkan kerana tangkapan lagi baki dua ahli Aum Shinrikyo dikehendaki berkaitan dengan serangan itu. Asahara kini menunggu hukuman mati. (Jepun tidak mengumumkan tarikh hukuman mati yang di tepi gantung, lebih awal daripada mereka sedang dijalankan.)

Pada 27 November 2004, segala ujian Aum membuat kesimpulan, tidak termasuk Asahara, sebagai hukuman mati daripada Seiichi Endo dikekalkan oleh Mahkamah Agung Jepun. Akibatnya, di kalangan sejumlah 189 ahli didakwa, 13 dijatuhi hukuman mati, lima dijatuhi hukuman penjara seumur hidup, 80 telah diberikan hukuman penjara pelbagai panjang, 87 lagi diterima digantung, dua telah dikenakan denda, dan seorang didapati tidak bersalah.[23][24] Pada bulan Mei dan Jun 2012, dua yang terakhir yang berhijrah dikehendaki berkaitan dengan serangan itu ditahan di kawasan Tokyo dan Kanagawa.[25] Daripada mereka, Katsuya Takahashi ditahan polis berhampiran sebuah kafe buku komik di Tokyo.[26]

Kumpulan itu dilaporkan masih mempunyai kira-kira 2,100 ahli, dan terus merekrut ahli baru di bawah nama "Aleph" dan juga nama-nama lain. Walaupun kumpulan itu telah melepaskan masa lalu yang ganas, ia masih terus mengikuti ajaran kerohanian Asahara ini. Ahli mengendalikan beberapa perniagaan, walaupun boikot perniagaan Aleph berkaitan diketahui, sebagai tambahan kepada carian, rampasan bukti mungkin dan berpiket oleh kumpulan-kumpulan protes, telah menyebabkan penutupan.[27]

Nota kaki sunting

  1. ^ 17 kritikal (sesetengah daripadanya mati), 50 cedera, 984 mengalami masalah penglihatan sementara.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Snow, Robert L. (2003). Deadly Cults: The Crimes of True Believers. Greenwood Publishing Group. m/s. 17. ISBN 978-0-275-98052-8.
  2. ^ Partridge, Christopher Hugh (2006). The Re-Enchantment of the West: Alternative Spiritualities, Sacralization, Popular Culture, and Occulture. Continuum International Publishing Group. m/s. 300. ISBN 978-0-567-04133-3.
  3. ^ Lifton, Robert Jay, Destroying the World to Save It: Aum Shinrikyo, Apocalyptic Violence, and the New Global Terrorism. New York: Macmillan (2000).
  4. ^ Griffith, Lee (2004). The War on Terrorism and the Terror of God. William B. Eerdmans Publishing Company. m/s. 164. ISBN 978-0-8028-2860-6.
  5. ^ Goldwag, Arthur (2009). Cults, Conspiracies, and Secret Societies: The Straight Scoop on Freemasons, the Illuminati, Skull and Bones, Black Helicopters, the New World Order, and Many, Many More. Random House. m/s. 15. ISBN 978-0-307-39067-7.
  6. ^ "Main Matsumoto sarin victim dies 14 years after attack" The Yomiuri Shimbun (August 6, 2008).
  7. ^ "Survivor of Aum's '94 sarin attack dies while in coma" The Asahi Shimbun (August 6, 2008).
  8. ^ "Woman arrested for 1995 Tokyo gas attack". News.smh.com.au. Dicapai pada 2014-02-15.
  9. ^ Hiroshi Hiyama (2012-06-16). "Capture of Japan's most wanted ends hunt for cult that launched Tokyo gas attacks". Smh.com.au. Dicapai pada 2014-02-15.
  10. ^ a b Asahi.com Website, Death sentences upheld for cultists
  11. ^ BBC News - Last Aum cult fugitive Katsuya Takahashi arrested in Japan, BBC, 14 June 2012
  12. ^ Osaki, Tomohiro (2015-04-30). "Ex-Aum Shinrikyo member Katsuya Takahashi gets life in prison over 1995 sarin attack". The Japan Times. Dicapai pada 2016-04-06.
  13. ^ Tucker, Johnathan B. "Chemical Terrorism: Assessing Threats and Responses." Weapons of Mass Destruction and Terrorism, 2nd Ed. Ed. James J.F. Forest & Russell D. Howard: New York: McGraw-Hill, 2013, pg. 99.
  14. ^ Hongo, Jun, "Last trial brings dark Aum era to end", Japan Times, 22 November 2011, p. 3.
  15. ^ a b Amy E. Smithson and Leslie-Anne Levy (October 2000). "Chapter 3 - Rethinking the Lessons of Tokyo". Ataxia: The Chemical and Biological Terrorism Threat and the US Response (Laporan). Henry L. Stimson Centre. m/s. 91, 95, 100. Report No. 35. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-09-24. Dicapai pada 15 December 2014.
  16. ^ Sasaki, Sayo, (Kyodo News), "Aum victim keeps memory alive via film", The Japan Times, March 9, 2010, p. 3.
  17. ^ CDC website, Centers for Disease Control and Prevention, Aum Shinrikyo: Once and Future Threat?, Kyle B. Olson, Research Planning, Inc., Arlington, Virginia
  18. ^ Apologetics Index, Aum Shinrikyo, Aum Supreme Truth; Aum Shinri Kyo; Aleph, 2005
  19. ^ CW Terrorism Tutorial, A Brief History of Chemical Warfare, Historical Cases of CW Terrorism, Aum Shinrikyo, 2004
  20. ^ Matsumoto sarin victim dies 14 years after attack, Yomiuri Shimbun (August 6, 2008).
  21. ^ Tokyo Cult Finds an Unlikely Supporter, The Washington Post, T.R. Reid, May 1995. "The Americans said the sect had invited them to visit after they expressed concern to Aum's New York branch about religious freedom in Japan. The said their airfare, hotel bills and 'basic expenses' were paid by the cult"
  22. ^ Japan's Waco: Aum Shinrikyo and the Eclipse of Freedom in the Land of the Rising Sun, James R. Lewis, 1998
  23. ^ Kyodo News, "Failed appeal ends last Aum murder trial", Japan Times, 22 November 2011, p. 1.
  24. ^ "Aum trials conclude at last / Top court finalizes death penalty on sarin chemist Endo". The Daily Yomiuri. Nov 22, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-11-22. Dicapai pada 2016-07-21.CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)(Archived by WebCite® at )
  25. ^ Kyodo News, "Last AUM Cult Fugitive Arrested In Tokyo, Ending 17 Years On The Run", 15 June 2012; wire service report
  26. ^ "Last Aum cult fugitive Katsuya Takahashi arrested in Japan". BBC. 15 June 2012. Dicapai pada 15 June 2012.
  27. ^ Hongo, Jun, "Aum may be gone in name but guru still has following", Japan Times, 22 November 2011, p. 2.

Bibliografi sunting

Pautan luar sunting

Koordinat: 35°41′22″N 139°41′30″E / 35.68944°N 139.69167°E / 35.68944; 139.69167