Sidang Kemuncak Asia Timur Pertama

Sidang Kemuncak Asia Timur (EAS) pertama ialah forum pan-Asia yang diadakan setiap tahun oleh para pemimpin 16 negara di kawasan Asia Timur. Mesyuarat EAS diadakan selepas mesyuarat pemimpin ASEAN tahunan.

Sidang Kemuncak Asia Timur Pertama
Tuan rumahMalaysia
Tarikh14 Disember 2005

Sidang kemuncak pertama sunting

Sidang kemuncak pertama diadakan di Kuala Lumpur, Malaysia pada 14 Disember 2005. 16 negara dan 1 pemerhati yang terlibat ialah:

Isu yang berkaitan dengan EAS pertama sunting

Kehadiran negara-negara bukan-Asia Timur sunting

Sementara India termasuk di Asia, ini lazimnya dikenal pasti sebagai bahagian dari Asia Selatan bukan Asia Timur. Australia dan New Zealand biasanya termasuk di Oceania daripada di Asia, meskipun terdapat perbezaan dan perbezaannya tidak begitu jelas, dan dapat dilihat sebagai bahagian dari kawasan Asia Pasifik.

Penglibatan negara-negara yang tidak dilihat secara tradisional sebagai bahagian dari Asia Timur, terutama Australia dan New Zealand, namun pada kedudukan yang lebih rendah, India juga dipandang kontroversi oleh beberapa negara. Penyertaan Australia dan New Zealand dianggap bermasalah kerana negara-negara ini dikatakan tidak geografik atau budaya dari Asia. Beks Perdana Menteri Malaysia Mahathir bin Mohamad, yang dikreditkan dengan mengangkat gagasan tentang kaukus Asia Timur, terutama mengkritik penglibatan Australia dan New Zealand. [1]

Kehadiran Australia hanya disahkan setelah Australia menarik balik dasarnya sebelumnya dan setuju untuk menyetujui Perjanjian Amina dan Kerjasama ASEAN di Asia Tenggara. [2]

Kehadiran India disambut oleh "perlawanan tenang" dari China.[3] Sikap ini mungkin telah mencerminkan, sebagian, persepsi bahwa kehadiran India akan bertindak untuk mengurangi pengaruh China di EAS, seperti yang dibahas lebih lanjut di bawah ini.

Meskipun bukan sepenuhnya Asia Timur, ketiga-tiga negara itu memang memiliki sejarah tersendiri dengan ASEAN. Pada tahun 1974 Australia menjadi rakan dialog pertama ASEAN. New Zealand menjadi rakan dialog pada tahun berikutnya, 1975. Sidang kemuncak dengan ASEAN untuk kedua-dua negara pertama kali diadakan pada tahun 1977.

Ia telah disarankan bahawa keahlian terakhir EAS mewakili "anti-wilayah", yang disediakan untuk menyekat kemunculan komuniti serantau di Asia Timur Asia, dan bukan wilayah. [4]

Australia dan New Zealand sebagai dua Hubungan Ekonomi Rapat (CER) Negara juga telah mengembangkan hubungan jarak dekat dengan ASEAN dan telah merunding perjanjian perdagangan bebas CER-ASEAN sejak tahun 2004.

Hubungan antara ASEAN dan India lebih baru. India tidak menjadi mitra dialog penuh ASEAN sampai tahun 1995. Namun demikian, kebijakan "look East" di India telah memberi penekanan khusus pada membangun hubungan di kawasan Asia.

EAS kedua sunting

EAS kedua dijadualkan untuk Filipina.

Rujukan sunting

  1. ^ "Mahathir blasts Australia over summit - NineMSN". Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-06-19. Dicapai pada 2020-10-21.
  2. ^ ABC Transcript of Alexander Downer [1] Yahoo News [2]
  3. ^ Executive decisions
  4. ^ http://www.stanleyfoundation.org/publications/pab/Breslin_07_PAB.pdf