Spadina Avenue (/spəˈdnə/ or /spəˈdnə/) adalah salah satu jalan yang paling terkenal di Toronto, Ontario, Kanada. Melintasi bahagian barat pusat bandar, jalan ini mempunyai watak yang sangat berbeza di kawasan yang berbeza.

Spadina Avenue
Spadina Avenue di red
Maklumat laluan
Diselenggara oleh Pemerintah Bandaraya Toronto
Panjang3.3 km (2.1 mi)
Simpang utama
Hujung selatanQueens Quay
Persimpangan utama
Hujung utaraBloor Street (diteruskan sebagai Spadina Road)
Sistem lebuh raya
Templat:Infobox road/browselinks/CAN
Templat:On-exp browse
Spadina Road
Spadina Road di green
Maklumat laluan
Diselenggara oleh Pemerintah Bandar Raya Toronto
Simpang utama
Hujung selatanBloor Street (continues as Spadina Avenue)
Persimpangan utama
Hujung utaraEglinton Avenue
Sistem lebuh raya
Templat:Infobox road/browselinks/CAN
Templat:On-exp browse
Pemandangan Spadina Avenue, memandang ke utara dari persimpangannya dengan Dundas Street
Persimpangan Spadina dan Cecil, papan tanda jalan

Spadina Avenue menghala ke selatan dari Bloor Street ke Gardiner Expressway, betul-betul di sebelah utara Danau Ontario. Lower Spadina Avenue meneruskan blok terakhir ke tasik selepas lebuh raya. Jalan lain bernama Spadina Road terus ke utara dari Bloor, tetapi dengan nombor alamat jalan baru bermula dari sifar. Sebahagian besarnya, Spadina Road adalah jalan kediaman yang kurang sibuk (terutamanya di utara Dupont Street dan landasan landasan keretapi).

Sejarah sunting

Spadina Avenue biasanya disebut dengan huruf i seperti /aɪ/ seperti dalam mine; muzium Rumah Spadina di Spadina Road selalu diucapkan dengan i seperti /iː/ seperti dalam ski. Nama itu berasal dari sebutan terakhir, dengan yang pertama adalah kolokialisme yang berkembang ketika Spadina Avenue diperluas dari kawasan kaya di utara Bloor ke kawasan kelas pekerja dan imigran yang lebih selatan; selama bertahun-tahun, perbezaan sebutan berfungsi sebagai penanda kelas.[1] Variasi /aɪ/ sekarang dominan di kalangan kebanyakan orang Toronton, hingga pada tahun 2011, kontroversi kecil muncul ketika sistem pengumuman automatik baru Suruhanjaya Transit Toronto menyatakan perhentian kereta bawah tanah yang akan datang dengan /iː/.[1]

Nama itu berasal dari perkataan Ojibwa ishpadinaa[2], bermaksud "tempat tinggi/rabung"[3] or "sudden rise in the land."[4] Ishpatina Ridge, di Ontario Utara, yang merupakan titik daratan tertinggi di provinsi Ontario, dan bandar Ishpeming, di negeri dari Michigan Upper Peninsula di Marquette County kedua-duanya memperoleh nama mereka dari preverb yang sama.

Spadina adalah nama jalan yang asli dari Bloor Street hingga Queen Street West, yang dibina oleh Dr. William Baldwin bermula pada tahun 1815. Nama jalan itu tidak muncul dalam penerbitan peta hingga tahun 1834. Bahagian selatan diberi nama Brock Street (pertama kali muncul sekitar tahun 1837) dan kekal sehingga tahun 1884. Brock Street dinamakan sebagai penghormatan kepada Sir Isaac Brock.[5] Baldwin merancang Spadina yang asli, memilih lebarnya yang sangat besar dan meletakkan bulatan yang ada sekarang 1 Spadina Crescent. Dia menamakan Jalan Baldwin yang menghubungkan setelah dirinya sendiri, dan Jalan Phoebe di selatan dinamai isterinya Phoebe Baldwin.

Selama beberapa dekad, Spadina Avenue dan Pasar Kensington yang berdekatan adalah pusat kehidupan Yahudi di Toronto dengan kawasan di sekitar Spadina menjadi kediaman daerah pakaian - di mana banyak orang Yahudi bekerja - juga sebilangan besar Yahudi delis, tukang jahit, kedai buku, pawagam, teater Yiddish, rumah ibadat dan institusi politik, sosial dan budaya lain. Pada tahun 1950-an dan 1960-an, komuniti Yahudi berpindah ke utara di sepanjang Bathurst Street, tetapi tanda-tanda sejarah Yahudi Spadina masih dapat dijumpai di banyak lokasi. Bandar ini Pekan Cina bergerak ke barat di sepanjang Dundas ke Spadina ketika sebahagian besar Chinatown yang asli diambil alih untuk membina Dewan Bandaraya baru Toronto dan Dataran Nathan Phillips di Toronto.

Penerangan jalan sunting

 
Spadina Avenue dan Harbord Street
 
Pemandangan Pekan Cina di Spadina Avenue di utara Dundas Street

Sebahagian besar bahagian yang dikenali sebagai Spadina Avenue adalah arteri bandar enam lorong, dengan had kelajuan 50 km/j (30 mph), walaupun tidak diposkan. Bahagian yang dikenali sebagai Jalan Spadina adalah jalan pemungut dua hingga empat lorong dengan had kelajuan yang bergantian antara 40-50 km/jam (25–30 mph).

Laluan bas 77 Spadina mengilhami sebuah lagu, "Spadina Bus", yang menjadi kejutan Top 40 di Kanada untuk band jazz fusion The Shuffle Demons pada tahun 1986. Pada tahun 1990-an, namun, TTC membina semula dan mengembalikan jalan kereta 510 Spadina, yang sebahagian besarnya berjalan di jalan raya yang khusus di sepanjang jalan tengah sejak dibuka pada tahun 1997. Sebelum pembinaan LRT Spadina, kereta jalanan berlari di jalan sehingga diganti dengan bas 77 Spadina. Tempat tidur jalan bata digunakan di sepanjang jalan kereta api. Sebilangan kecil tempat tidur jalan bata kekal sehingga LRT dibina.

Pada tahun 1960-an, dewan bandar raya merancang untuk merobek Spadina dan sebahagian besar bangunan di kedua-dua belah pihak untuk membina Spadina Expressway, sebuah jalan raya yang dicadangkan yang akan terus menuju ke pusat bandar. Setelah pertempuran awam yang panjang, dengan penentangan terhadap projek yang diketuai oleh penulis bandar Toronto Jane Jacobs dan bekas walikota Toronto John Sewell, rancangan itu dihentikan pada tahun 1971.

Pusat Yahudi Forest Hill telah mengumumkan rancangan untuk membangun kembali fasad Sinagog Besar Jasło, Poland, yang dihancurkan oleh Tentera Jerman dalam Perang Dunia II, sebagai fasad bangunan barunya di Spadina Road.[6]

Laluan sunting

Lake Shore hingga Queen Street

Bahagian selatan Spadina adalah nadi kawasan perindustrian Toronto untuk sebahagian besar abad ke-20, tetapi pada tahun 1970-an, kebanyakan kilang telah pergi. Sebahagian besar tanah di selatan Front Street memenuhi Tasik Ontario. Pusat Rogers (sebelumnya SkyDome) dibuka tepat di sebelah timur Spadina pada tahun 1989. Kawasan ini sebelumnya merupakan lokasi CNR Spadina Roundhouse. Sebilangan tanah di bahagian Spadina ini juga telah dibangunkan semula ke kompleks kondominium menara CityPlace. Jalan tersebut pernah melintasi landasan kereta api dengan jambatan pony truss yang dibina pada tahun 1926-1927 (menggantikan jambatan kekuda lorong tunggal awal) dan digantikan dengan jambatan kotak girder pada tahun 1990-an.

Dari Front Street, Spadina melintasi Fashion District dan sepanjang pinggir barat Entertainment District, yang juga mengandungi sebilangan bangunan pejabat.

 
Komuter menunggu untuk 510 Spadina
 
Hotel Waverly di Spadina dan College
Queen Street hingga College Street

Di sebelah utara Queen Street West, jalan melewati sebelah timur kawasan kejiranan Alexandra Park, yang terdiri dari sejumlah projek perumahan awam.

Persimpangan Dundas Street Barat dan Spadina adalah pusat Chinatown tertua kedua di Toronto (yang tertua terletak di Dundas dan Elizabeth Streets), dengan banyak restoran dan kedai yang melayani masyarakat Cina. Spadina Cina bermula pada tahun 1970-an setelah pemergian Toronto Yahudi (1920 hingga 1960-an) dari kawasan itu. Ia menggantikan Chinatown yang lebih tua yang berpusat di Dundas Street West dan Elizabeth Street, yang terganggu ketika Dewan Bandaraya Baru dibina pada awal 1960-an.

Di sebelah barat jalan di kawasan ini terdapat Pasar Kensington yang terkenal. Shopsy's Deli yang terkenal berada di Spadina di utara Dundas Street, tetapi ia bergerak dan terbakar pada tahun 1980-an.

Persimpangan Spadina Avenue dan College Street dikenali sebagai tempat yang murah untuk membeli elektronik, dengan sebilangan kedai bebas di kawasan ini. Ia juga merupakan lokasi El Mocambo, di mana the Rolling Stones tampil satu malam kepada penonton kecil yang merangkumi isteri Perdana Menteri Pierre Trudeau.

College Street hingga Bloor Street

North of College Street, jalan ini membentuk sempadan barat University of Toronto dan merupakan rumah bagi beberapa perniagaan yang memenuhi keperluan pelajar, serta kemudahan universiti seperti Pusat Atletik dan sejumlah tempat tinggal pelajar. Di utara College Street, jalan raya berpecah menjadi bulatan lalu lintas, yang disebut Spadina Crescent. Bangunan di tengah bulatan itu dibina sebagai Knox College, tetapi kini menempatkan pejabat University of Toronto.

Spadina Road
 
Rumah kediaman pada tahun 1974 dahulu di 11 Spadina Road

Di sebelah utara Bloor Street, Spadina Avenue memberi laluan ke Spadina Road. Di sini jalan melewati kawasan kelas atas-menengah yang dikenali sebagai Lampiran. Untuk hamparan jalan ini, Laluan 1 Yonge – University melintas di bawahnya. Dua stesen, Spadina dan Dupont, berada di bawahnya.

Jalan Spadina terganggu di sebelah utara Dupont Street oleh tebing, Bukit Davenport. Kedua-dua bahagian tersebut memerlukan lalu lintas untuk melencong melalui Davenport Road, Walmer Road dan Austin Terrace. Terdapat tangga yang disebut Baldwin Steps dan jalan setapak di Spadina Park di antara kedua-dua bahagian Spadina Road. Jalan Spadina terus di atas tebing ini di hadapan Spadina House, salah satu rumah besar Toronto. Casa Loma juga berdekatan. Rumah dan jalan tersebut dinamai sempadan, kata ishapadenah yang bermaksud "bukit" atau "naik" dalam bahasa Ojibwe. Jalan Spadina terus ke utara melalui kawasan kejiranan yang kaya di Forest Hill. Bermula di utara St. Clair Avenue dan melanjutkan beberapa blok di sebelah utara adalah Forest Hill Village yang lebih rendah, yang membentuk jalan utama dari kawasan komersial kecil, pusat bandar Forest Hill yang bersejarah sebelum Toronto tumbuh di sekitar bandar. Forest Hill terus ke utara Eglinton Avenue. Jalan terus ke utara melalui kawasan perumahan hijau yang bergulir ini. Jalan ini dilalui oleh laluan bas 33 Forest Hill.

Di sebelah utara Eglinton Avenue, Jalan Spadina sekali lagi terganggu, di sini oleh jalan kanan yang terpahat untuk jalan yang tidak berfungsi Belt Line Railway, yang kini merupakan laluan pejalan kaki yang popular. Ia secara ringkas dilanjutkan ke utara Eglinton, dan berakhir di New Haven Drive (1100 Spadina Road - Sekolah Rendah Awal Persiapan Utara - Dewan Sekolah Daerah Toronto). Untuk mengakses bahagian utara Eglinton lalu lintas mengalir melalui Eglinton Avenue dan Chaplin Crescent. Jalan ini berakhir di New Haven Drive bersebelahan dengan Sekolah Umum Jr Persiapan Awam.

Spadina Road, Richmond Hill

Jalan Spadina yang terpisah dan tidak berkaitan wujud di Richmond Hill, Ontario, dalam pembangunan pinggir bandar yang mengambil banyak namanya dari jalan di Forest Hill. Jalan pinggir bandar ini bergerak dari 16th Avenue utara ke Major Mackenzie Drive.

Mercu tanda sunting

 
Waterfront WaveDecks

Tanda tempat yang dirobohkan sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b Lakey, Jack (22 March 2011). "The Fixer: They say Spa-deenah, but are they right?". Toronto Star. Dicapai pada 21 January 2015.
  2. ^ https://ojibwe.lib.umn.edu/main-entry/ishpadinaa-vii
  3. ^ Waldman, Carl; Illustrated by Molly Braun (2009). Atlas of the North American Indian (ed. Third). New York, New York: Infobase Publishing. m/s. 373. ISBN 978-0-8160-6859-3.
  4. ^ Arthur, Eric (1964). Toronto No Mean City. Toronto, Ontario: University of Toronto Press. m/s. 244.
  5. ^ https://tayloronhistory.com/2013/01/26/spadina-ave-when-it-was-a-quiet-rural-location/
  6. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada May 12, 2006. Dicapai pada May 1, 2014.CS1 maint: archived copy as title (link)

Bacaan lanjut sunting

  • Donegan, Rosemary. Spadina Avenue. Douglas & McIntyre, 1985

Pautan luar sunting

Koordinat: 43°39′09″N 79°23′53″W / 43.6525°N 79.398°W / 43.6525; -79.398