Tanda Kuasa Jahat merupakan lambang bagi Lord Voldemort dan Death Eaternya dalam siri Harry Potter karangan J.K. Rowling. Ia merujuk kepada kedua-dua tanda yang diletakkan secara sihir di tangan atau yang dijelmakan di udara melalui mantera Morsmordre.

Tanda Kuasa Jahat di langit.

Bentuk sunting

Tanda Kuasa Jahat merupakan bentuk yang seperti tengkorak dengan ular yang menjalar keluar dari mulutnya. Ini mungkin diilhamkan melalui basilisk dari Bilik Rahsia yang apabila dipanggil, ia akan keluar dari mulut patung Salazar Slytherin. Ular juga merupakan lambang bagi rumah Slytherin. Tanda Kuasa Jahat yang berada di tangan adalah berwarna hitam seperti tatu tetapi Tanda Kuasa Jahat yang dijelma di langit lebih berwarna hijau.

Di Lengan sunting

Bagi Tanda Kuasa Jahat yang tidak aktif, ia kelihatan seperti tanda yang pudar di bahagian dalam lengan kiri; tetapi yang aktif akan berwarna hitam pekat.

Lord Voldemort akan meletakkan Tanda Kuasa Jahat pada pengikutnya bagi kesetiaan mereka terhadapnya. Maka, tidak semua pengikutnya akan dapat. Ia juga menjadi satu kaedah memanggil mereka bila-bila masa yang dikehendakinya. Ini dilakukan oleh Voldemort dengan menekan tongkat saktinya ke Tanda Kuasa Jahat bagi mana-mana Death Eater, yang lantas akan menjadi hitam pekat dan memberikan rasa membakar bagi sesiapa yang mempunyai Tanda ini. Sebaik itu, mereka akan terus Muncul di sisi Voldemort. Death Eater juga boleh menggunakannya untuk memberi isyarat bagi Voldemort dengan menekan Tanda Kuasa Jahat mereka. Ketika tempoh peperangan kali kedua, mereka hanya dibenarkan menggunakannya jika mereka telah menangkap Harry Potter.

Siri Harry Potter rekaan J. K. Rowling

The Sorcerer's/Philosopher's Stone buku filem
The Chamber of Secrets buku filem
The Prisoner of Azkaban buku filem
The Goblet of Fire buku filem
Order of the Phoenix buku filem  
The Half-Blood Prince buku filem  
The Deathly Hallows buku filem pertama dan kedua  

WatakTempatSihirSubjek - Objek - Makhluk - Buku