Harry Potter and the Prisoner of Azkaban

Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (tajuk Malaysia Harry Potter dengan Banduan Azkaban tajuk Indonesia Harry Potter dan Tawanan Azkaban) adalah sebuah novel fantasi karya asal J. K. Rowling. Buku ini telah diterbitkan pada 8 Julai 1999 di United Kingdom oleh Bloomsbury dan pada 8 September 1999 di Amerika Syarikat oleh Scholastic Inc. Rowling menyiapkan buku ini,dalam masa tempoh setahun. Buku ini telah terjual sebanyak 68,000 buah dalam masa tiga hari selepas diterbitkan di United Kingdom dan seterusnya berjuta unit telah dijual di seluruh negara. Buku ini telah memenangi Anugerah Whitbread Children's Book pada tahun 1999, Anugerah Bram Stoker, Anugerah Lokus untuk Novel Fantasi Terbaik 2000 dan telah disenaraipendek dalam anugerah-anugerah lain, termasuk Anugerah Hugo.

Buku / Novel
Hogwarts
Hogwarts

Harry Potter dengan Banduan Azkaban
Siri ketiga
Pengarang Asal Joanne Kathleen Rowling (J. K. Rowling)
Penterjemah Tidak diketahui
ISBN ISBN 983-00-1263-8
Kod Buku SHPM5303
Saiz 130mm x 187mm, 340 g
Genre Tidak diketahui
Terbitan Penerbitan Pelangi Sdn. Bhd.
Negara Tidak diketahui
Bahasa Bahasa Melayu
Tahun Keluaran 2004
Bilangan Muka Surat 418
Harga Tidak diketahui

Ulasan sunting

SELAMA DUA BELAS TAHUN, Penjara Azkaban, sebuah kota kubu sihir yang menggerunkan, telah memenjarakan banduan paling kejam, Sirius Black. Ahli sihir itu, yang dikatakan penyokong kuat Raja Kuasa Jahat, Lord Voldemort, telah berjaya melarikan diri dari penjara, dan kini sedang memburu Harry Potter untuk membalas dendam atas kejatuhan tuannya. Harry Potter dalam bahaya. Tembok tebal sekolah sihirnya sekali pun tidak dapat melindunginya daripada Sirius Black, apatah lagi dengan adanya musuh dalam selimut di sekolah itu.

Kisah baru hebat Harry Potter dan kawan-kawannya cerita J. K. Rowling yang mempesonakan.

Sinopsis sunting

Plot sunting

Cuti musim panas kali ini, Harry mendapat banyak khabar daripada rakannya melalui kiriman burung hantu. Dia turut menerima panggilan telefon (buat pertama kalinya) daripada rakan baiknya di Hogwarts iaitu Ron yang malangnya dijawab oleh Pak Cik Vernon.

Terdapat berita di TV mengatakan seorang pembunuh telah terlepas dari penjara. Kemudiannya, adik Pak Cik Vernon iaitu Mak Cik Marge akan datang ke rumah mereka. Mak Cik Marge seorang yang berbadan besar dan sering menakutkan Harry. Hendak atau tidak, Harry terpaksa bersabar untuk mendapatkan tandatangan daripada pak ciknya untuk kebenaran melawat Hogsmeade. Setelah lama Mak Cik Marge berada di Privet Drive, pada suatu petang, Marge mengungkit dan memburuk-burukkan ibu bapa Harry yang menyebabkan Mak Cik Marge mengembang dan terapung. Harry tidak dapat menahan lagi.

Harry tidak dapat menahan lagi kesabarannya lalu mengangkut barangan sekolahnya dan keluar dari rumah pakciknya itu. Dia tersedar yang dia menggunakan kuasanya di luar kawasan sekolah yang memungkinkan dia dibuang sekolah. Kini dia tidak tahu ke mana arah hendak di tuju. Di satu kawasan, Harry terserempak dengan seekor anjing hitam yang besar dan menghilang ketika sebuah bas tiga tingkat meluru tiba ke arahnya. Ia adalah Knight Bus, bas khas untuk golongan ahli sihir yang terlalu cepat. Harry dijemput naik oleh Stan Shunpike iaitu konduktor bas itu dan dibawa ke London. Ketika di dalam bas, Harry mengetahui kisah tentang banduan yang melarikan diri itu, iaitu Sirius Black dan jenayahnya yang dikhabarkan telah dilakukannya dengan sangat kejam. Harry juga diberitahu yang Sirius merupakan penyokong kuat Lord Voldemort.

Setibanya di Leaky Cauldron, Tom menyambutnya dan Harry bertemu dengan Menteri Sihir, Cornelius Fudge. Fudge mengatakan yang kesilapan Harry di rumah pakciknya adalah suatu yang tidak disengajakan dan tiada sebab untuknya untuk dibuang sekolah. Harry selesa untuk tinggal di Leaky Cauldron untuk menghabiskan cuti musim panasnya dan dia sering mengunjungi Diagon Alley untuk melihat barangan dan menikmati makanan istimewa. Dia juga turut membeli buku-buku dan keperluan lain untuk dibawa ke sekolah.

Ron dan keluarganya serta Hermione tiba di Leaky Cauldron bersama-sama sebelum berangkat ke Hogwarts. Hermione telah membeli seekor kucing yang seperti anak harimau yang bernama Crookshanks. Percy iaitu abang Ron pula telah menjadi Ketua Pelajar.

Pada malam sebelum mereka bertolak, Harry mendapat tahu yang dia menjadi sasaran Sirius Black. Dia terdengar perbualan Encik Weasley yang kini dia diperhatikan oleh kementerian dan pihak sekolah agar keselamatannya terpelihara dari cengkaman Black. Kini mereka bersedia untuk ke sekolah dengan menaiki Ekspres Hogwarts. Ketika dalam perjalanan mereka yang mengharungi hujan lebat itu, mereka mengenali seorang profesor baru, Profesor Lupin. Tiba-tiba, kereta api berhenti di pertengahan jalan dan suasana bertukar menjadi kelam dan sejuk. Terdapat sesuatu yang sangat mengerikan di luar kereta api. Suatu lembaga hitam sedang menggelongsor di sekeliling mereka dan satu daripadanya mendekati Harry. Harry tidak sedarkan diri. Profesor Lupin membantunya setelah dia sedar diri. Setibanya di sekolah, dia dan Hermione dipanggil oleh Profesor McGonagall agar Harry berjumpa dengan Puan Pomfrey dan Profesor McGonagall berbincang sesuatu dengan Hermione.

Kembalinya mereka ke jamuan, Profesor Dumbledore menerangkan akan tugas Dementor, iaitu penjaga penjara Azkaban, di kawasan Hogwarts.

Pelajaran kini dimulakan. Mereka baru mempelajari mata pelajaran Peramalan yang diajar oleh Profesor Trelawney. Pelajaran ini tidak menarik minat Harry. Tambahan pula, profesor tersebut sering meramalkan sesuatu yang tidak elok bagi Harry terutama sekali kematian. Mereka turut mempelajari satu lagi subjek baru Penjagaan Makhluk Ajaib yang diajar oleh Hagrid. Mereka mempelajari seekor haiwan unik, iaitu Hippogriff yang bernama Buckbeak. Harry diberikan peluang untuk menaikinya tetapi Malfoy yang merasakan itu adalah perkara senang mencelah lalu dicakar oleh Buckbeak.

Kelas posyen bersama Profesor Snape tidak pernah menyeronokkan. Tetapi, kelas Pertahanan Terhadap Ilmu Hitam agak menarik minat Harry kerana guru kali adalah Profesor Lupin yang telah membantunya di dalam kereta api. Kelas mereka yang pertama telah membawa mereka mempelajari boggart iaitu makhluk yang akan menyerupai sesuatu yang ditakuti orang yang menemuinya. Yang menyeronokkan, untuk menentangnya adalah dengan sihir yang mudah dan suatu ingatan yang melawakkan. Profesor Snape telah mengingatkan Profesor Lupin bahawa Neville Longbottom tidak begitu pandai kecuali Hermione membisikkan arahan di telinga Neville seperti yang dilakukannya di dalam kelas posyen. Profesor Lupin telah memberi peluang kepada Neville untuk melawan boggart. Boggart Neville menyerupai Profesor Snape yang memakai pakaian yang selalu dipakai oleh neneknya. Semua pelajar diberi peluang untuk melawan Boggart tersebut tetapi tidak kepada Harry dan Hermione.

Ron dan Hermione mula bergaduh tentang Crookshanks yang gemar mengejar Scabbers. Pagi Halloween, Ron dan Hermione pergi ke Hogsmeade dan Harry tinggal keseorangan di istana. Dalam ketika dia merayau, dia terserempak dengan Profesor Lupin lalu diajaknya ke pejabatnya untuk minum teh. Ketika mereka sedang berbual, Profesor Snape memasuki pejabatnya dan menghantarkan sejenis posyen.

Selepas jamuan Halloween, pelajar Gryffindor dikejutkan dengan satu insiden, Potret Perempuan Gemuk kosong. Profesor Dumbledore berkejar ke sana dan melihat bahawa Perempuan Gemuk telah melarikan diri dari potretnya dan bersembunyi. Potretnya telah dicarik-carik dengan ganas.

Profesor Dumbledore bertanya kepada Peeves tentang apa yang berlaku, Peeves menjawab yang Sirius Black telah menyerang Perempuan Gemuk kerana tidak membenarkannya masuk tanpa kata laluan. Perempuan Gemuk menyembunyikan dirinya kerana malu. Potret Perempuan Gemuk telah digantikan dengan potret kesatria yang sewel dan suka mabuk iaitu Sir Cadogan. Pelajar telah diarahkan untuk tidur di Dewan Besar untuk mengelakkan sebarang perkara yang tidak diketahui. Keadaan Harry kini diperhatikan dengan lebihi ketat. Sehingga latihan Quidditch Harry juga diawasi oleh Puan Hooch.

Pada suatu ketika, kelas Pertahanan Terhadap Ilmu Hitam tidak diajar oleh Profesor Lupin. Dia tiada. Kelas itu diganti oleh Profesor Snape. Dia nekad untuk mengajar tentang serigala jadian.

Perlawanan pertama pasukan Harry adalah melawan Hufflepuff. Saingan Harry adalah Cedric Diggory. Malangnya, perlawanan mereka diadakan sewaktu hujan lebat. Sedang dalam perlawanan, Harry ternampak bayangan anjing di langit. Selepas itu, Dementor dengan banyaknya menggelongsor ke arah Harry sehingga Harry terdengar jeritan perempuan dan pengsan. Selepas sedar, Harry mendapati yang dia berada di Hospital dan dikelilingi rakan-rakannya. Amat menyedihkan, penyapu kesayangannya, Nimbus 2000 telah hancur akibat melanggar dan dihentam oleh pohon Dedalu Perkasa.

Profesor Lupin telah pulang mengajar semula. Profesor Lupin berbual dengan Harry tentang pohon Dedalu yang ditanam ketika profesor itu hendak masuk ke sekolah itu.

Minggu terakhir sebelum cuti Krismas, sekali lagi kunjungan ke Hogsmeade diadakan. Fred dan George telah memperkenalkan Harry suatu rahsia, yang telah mereka gunakan lama sebelum itu. Mereka memberikan Harry Peta Penjarah, peta yang dicipta oleh Encik Moony, Wormtail, Padfoot dan Prongs. Peta itu menunjukkan kawasan Hogwarts dengan terperinci termasuk orang yang sedang berjalan serta jalan-jalan rahsia di dalam Hogwarts. Dengan menggunakan itu, Harry menyusup keluar untuk ke Hogsmeade. Di sana, setelah berjumpa Ron dan Hermione, mereka menuju kedai minum Tiga Penyapu Terbang. Ketika itu, Harry mengetahui dari perbualan Puan Rosmerta, Profesor McGonagall, Profesor Flitwick, Cornelius Fudge dan Hagrid, yang Sirius Black ialah bapa angkatnya. Tetapi dialah juga penyebab kematian ibu bapanya.

Harry sentiasa teringatkan apa yang didengarnya sewaktu di Hogsmeade. Hermione dan Ron risau jikalau Harry bertekad untuk mencari Sirius. Kemudiannya, mereka mengetahui yang Hagrid menerima surat dari Kementerian berkenaan menghapuskan Buckbeak setelah mencederakan Malfoy.

Krismas telah menjelang. Harry menerima bungkusan yang tidak diketahui siapa pengirimnya. Harry mendapat sebatang penyapu terbang yang bukan calang-calang penyapu. Ia Firebolt, penyapu keluaran terbaru dan tercanggih. Selepas itu, mereka menikmati jamuan Krismas bersama para pengajar. Tetapi, kesudahan malam itu tidak menggembirakan apabila Profesor McGonagall mengetahui akan penyapu yang tidak diketahui pengirimnya dan mengambilnya.

Harry kecewa dengan tindakan Hermione yang memberitahu Profesor McGonagall tentang penyapu barunya. Ia juga mengecewakan kapten pasukannya, Oliver Wood. Walau bagaimanapun, Harry harus belajar mantera untuk menyingkirkan Dementor agar tidak lagi diganggu ketika perlawanan Quidditch sepertimana yang lepas. Profesor Lupin telah menjadi pengajar bagi sihir itu. Sihir Patronus, sihir tahap tinggi yang memerlukan ingatan kegembiraan yang kuat. Dengan menggunakan Boggart sahaja, Harry berusaha menguasai mindanya dan mengalahkan Dementor jelmaan itu.

Pada suatu malam, Ron mendapati cadarnya mempunyai darah dan bersamanya juga bulu Crookshanks. Ron dan Hermione tidak berbaik lagi. Harry risau tambahan pula perlawanan Quidditch semakin dekat. Tapi mujurlah Firebolt telah dipulangkan semula sepertimana mulanya.

Perlawanan kelihatan amat menarik dengan adanya Firebolt. Kali ini, Harry menentang Cho Chang, seeker Ravenclaw. Gryffindor menang walaupun terdapat gangguan ketika perlawanan. Setelah penat meraikan kemenangan, pada malam itu, sesuatu menggemparkan asrama lelaki Gryffindor. Ron ternampak Sirius Black memegang pisau di sebelah katilnya. Semua tertanya bagaimana Sirius boleh memasuki asrama. Profesor McGonagall telah bertanya kepada Sir Cadogan sama ada dia telah membenarkan seorang lelaki masuk dan Sir Cadogan mengiyakannya dan memberitahu bahawa lelaki tersebut telah membacakan semua kata laluan bagi minggu ini dari sekeping kertas. Kertas kata laluan tersebut adalah kepunyaan Neville yang sering terlupa akan kata laluan.

Potret Sir Cadogan telah dipecat dan digantikan semula dengan Perempuan Gemuk yang hanya akan bertugas jika keselamatannya terjamin. Dia telah diawasi oleh trol-trol yang sering mundar-mandir sambil membandingkan saiz belantan masing-masing.

Pada suatu petang, Harry dan Ron dijemput oleh Hagrid ke rumahnya. Hagrid memujuk agar mereka mengasihani Hermione yang sentiasa keseorangan.

Pada hari yang lain, Harry terpaksa menyusup keluar ke Hogsmeade lagi walaupun sukar. Di sana, Harry mengganggu Malfoy yang menyebabkan kepalanya dapat dilihat oleh Malfoy. Harry berasa risau lalu terus pulang ke sekolah.

Di sekolah, Profesor Snape menahannya dan menyoalnya. Dia menemui Peta Penjarah dan memeriksanya. Malangnya, peta itu membalas dengan ejekan. Mujur Profesor Lupin melalui situ dan dipanggil Snape. Profesor Lupin memberi alasan untuk membantu Harry melepaskan diri dari Snape tetapi kemudiannya merampasnya.

Mereka bertiga mengetahui yang Hagrid kalah dalam perbicaraan daripada melindungi Buckbeak. Pada waktu yang lain, Hermione telah menarik diri dari kelas Peramalan.

Perlawanan akhir di antara Slytherin dan Gryffindor yang akan berlangsung menjadikan suasan menjadi sangat tegang di antara dua rumah tersebut. Perlawanan tersebut berlangsung dengan sengit dan menimbulkan kekecohan dikalangan penonton. Walau bagaimanapun, Gryffindor memenangi Piala Quidditch setelah lama tidak memenanginya.

Peperiksaan akhir bermula. Peperiksaan berjalan lancar walaupun pelajar semakin tertekan. Ketika Harry menduduki ujian dengan Profesor Trelawney, Profesor Trelawney bertindak aneh. Suaranya tidak seperti biasa. Dia memberitahu sesuatu berkaitan Lord Voldemort dan pengikutnya.

Pada suatu petang, Harry, Ron dan Hermione melawat Hagrid dan memujuknya agar bersabar kerana perbicaraan rayuan melindungi Buckbeak tewas. Buckbeak akan dibunuh. Mereka terjumpa Scabbers di pondok Hagrid. Tidak lama kemudian, Profesor Dumbledore, bersama Cornelius Fudge dan Macnair (pertanda yang akan membunuh Buckbeak). Harry, Ron dan Hermione menyusup keluar agar tidak diketahui kedatangan mereka. Tidak lama kemudian, mereka dengar dari jauh yang kapak telahpun dilibas. Mereka sangat sedih. Sedang mereka kesedihan memikirkan nasib Buckbeak, Scabbers meragam. Dia menggigit Ron lalu melarikan diri dan dikejar Crookshanks. Baru sahaja Ron menangkap Scabbers, seekor anjing besar muncul dan menerkam Ron. Ron diheret memasuki celahan pokok Dedalu.

Harry dan Hermione mengekori walaupun diserang pokok itu. Mereka mendapati lubang yang dilalui menuju ke Gubuk Menjerit. Di sana, mereka berhadapan dengan Sirius Black. Mereka terperangkap dengan seorang banduan yang dikatakan berbahaya. Mujur Profesor Lupin muncul tetapi bukan untuk menyelamatkan Harry dan rakannya tetapi dia merupakan rakan lama Sirius. Dia memberitahu yang dia ialah serigala jadian. Walaupun begitu, dia tidak pernah membantu Sirius. Rahsia terbongkar apabila Lupin dan Black menerangkan semuanya. Sirius bukan pembunuh seperti yang dikhabarkan dan mereka berdua adalah kawan baik kepada bapa Harry iaitu James Potter. Mereka jugalah yang bersama-sama membuat Peta Penjarah. Tetapi, Harry tidak percaya dengan mudah. Hanya satu bukti sahaja yang dapat menjelaskan banyak perkara, iaitu Scabbers, atau animagi jelmaan Peter Pettigrew.

Walaupun sukar dipercayai tetapi itulah hakikatnya. Ron masih tidak percaya yang tikus dibela keluarganya selama dua belas tahun merupakan penjenayah sebenar. Hermione mengatakan mustahil kerana animagus harus mendaftar kepada kementerian. Lupin menjelaskan sejarahnya bersama rakannya, Sirius, Peter dan James ketika bersekolah di Hogwarts. Dari kisah pohon Dedalu ditanam hinggalah konflik mereka dengan Snape. Malangnya, Snape tiba di sana. Kehadiran Snape di Gubuk Menjerit menyukarkan lagi keadaan. Lantas Harry, Ron dan Hermione menyerangnya serentak. Kini, mereka lebih ingin mengetahui tentang Scabbers sebagai Peter Pettigrew. Jelas dari tanda-tanda di badannya.

Kemudian, untuk membuktikan dengan lebih lanjut, Lupin dan Black menukarkan Scabbers lalu muncullah Peter Pettigrew di depan mata mereka. Peter menjelaskan segala-galanya termasuklah mengkhianati ibu bapa Harry dan menjadi pengikut Lord Voldemort.

Pada mulanya, Black ingin membunuh Peter tetapi dihalang oleh Harry. Harry ingin Peter diserahkan kepada Dementor. Mereka keluar dari rumah itu. Harry kini lebih lega. Dia mempunyai seorang saudara terdekat, bapa angkatnya. Sirius pada mulanya menawarkan Harry untuk tinggal dengannya tetapi tanpa berfikir panjang, Harry tidak sabar untuk itu.

Malangnya, malam itu ialah malam bulan purnama. Lupin bertukar menjadi serigala jadian. Keadaan kalut telah memberi kesempatan kepada Peter untuk melarikan diri. Kini tiada masa untuk mengejarnya kerana mereka risau akan diri mereka. Sirius menjelma menjadi anjing untuk menghalang serigala jadian Lupin mengancam Harry dan rakannya. Serigala itu berlari ke dalam hutan dan Sirius pula bergerak dengan lemah. Harry, Ron dan Hermione mengekori Sirius. Malangnya, kini mereka dikepung oleh ratusan Dementor. Sirius dalam bahaya kerana kemungkinan Dementor akan mengambil jiwanya. Harry cuba untuk mengenakan sihir patronus tetapi terlalu lemah. Ingatannya terhadap perkara yang menggembirakan tidak mencukupi untuk menghalau ratusan Dementor. Dia semakin lemah. Dia terlihat samar-samar bayangan orang lain bertentangan dengannya mengenakan sumpahan Patronus dan sebelum Harry pengsan, terlintas di hatinya yang itu ialah ayahnya.

Mereka sedar semula dan mendapati yang mereka di hospital. Mereka juga mengetahui yang Snape telah memutar belitkan kebenaran di hadapan Cornelius Fudge. Mereka menafikannya tetapi Snape berdalih yang mereka dikenakan sumpahan oleh Sirius.

Walau bagaimanapun, Profesor Dumbledore mempercayai mereka dan mengatakan dia tidak mampu berbuat apa-apa melainkan mereka sendiri. Dumbledore memberi isyarat kepada Hermione dan Hermione memahaminya. Dia dan Harry (Ron masih tidak sedarkan diri), bersama-sama kembali ke masa sebelumnya dengan menggunakan Pemutar Masa - alat yang digunakan Hermione untuk mengatasi jadual yang bertindih.

Mereka kembali ke sebelum waktu Buckbeak dibunuh agar Buckbeak dapat diselamatkan juga selain Sirius. Mereka telah berjaya dalam misi menyelamat. Walaupun begitu, ia menimbulkan kemarahan Snape. Yang penting mereka telah berjaya. Profesor Lupin pula telah meletakkan jawatan kerana risau akan reputasi sekolah jika salah seorang guru pelajar adalah seekor serigala jadian.

Semasa pulang, Harry menerima surat daripada ayah angkatnya yang telah selamat bersama-sama Buckbeak. Serentak dengan itu, Ron menerima burung hantu baru sebagai ganti kepada Scabbers.

Tajuk bab sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting

Siri Harry Potter rekaan J. K. Rowling

The Sorcerer's/Philosopher's Stone buku filem
The Chamber of Secrets buku filem
The Prisoner of Azkaban buku filem
The Goblet of Fire buku filem
Order of the Phoenix buku filem  
The Half-Blood Prince buku filem  
The Deathly Hallows buku filem pertama dan kedua  

WatakTempatSihirSubjek - Objek - Makhluk - Buku