Activision Blizzard

Activision Blizzard, Inc.[a] ialah syarikat induk permainan video Amerika yang berpangkalan di Santa Monica, California.[3] Ia diasaskan pada Julai 2008 melalui penggabungan Activision, Inc. (syarikat induk dagangan awam Activision Publishing) dan Vivendi Games. Ia didagangkan di bursa saham NASDAQ di bawah simbol saham ATVI,[4] dan sejak 2015 telah menjadi ahli S&P 500 Index.[5] Activision Blizzard pada masa ini merangkumi lima unit perniagaan: Activision Publishing, Blizzard Entertainment, King, Major League Gaming ,dan Activision Blizzard Studios.

Activision Blizzard, Inc.
Jenis/bentuk sahAwam
Didagangkan sebagai
ISINUS00507V1098
IndustriPermainan video
Pendahulu
Ditubuhkan10 Julai 2008; 15 tahun yang lalu (2008-07-10)[1]
PengasasBobby Kotick Sunting ini di Wikidata
Ibu pejabatSanta Monica, California, AS
Tokoh penting
Keluaran
  • Call of Duty siri
  • Crash Bandicoot siri
  • Guitar Hero siri
  • Skylanders siri
  • Spyro
  • Spyro the Dragon siri
  • Tony Hawk's siri
  • Diablo siri
  • Hearthstone' '
  • Heroes of the Storm
  • Overwatch
  • StarCraft siri
  • Warcraft siri
  • Candy Crush Saga
Hasil US$8.09 bilion[2] (2020)
Pendapatan kendalian US$2.73 bilion[2] (2020)
Pendapatan bersih US$2.2 bilion[2] (2020)
Modal16,400,000,000 Dolar Amerika Syarikat (2015) Sunting ini di Wikidata
Jumlah aset US$23.11 bilion[2] (2020)
Jumlah ekuiti US$15.04 bilion[2] (2020)
Bilangan kakitangan9,500[2] (2020)
Syarikat indukMicrosoft Gaming
Xbox Game Studios Sunting ini di Wikidata
Anak syarikat
Tapak webactivisionblizzard.com
Facebook: activision.blizzard.atvi Twitter: ATVI_AB Instagram: activisionblizzard LinkedIn: activision-blizzard TikTok: activisionblizzard Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Syarikat itu memiliki dan mengendalikan studio subsidiari tambahan, sebagai sebahagian daripada Activision Publishing, termasuk Treyarch, Infinity Ward, High Moon Studios dan Toys for Bob.[6] Antara sifat intelek utama yang dihasilkan oleh Activision Blizzard ialah Call of Duty, Crash Bandicoot, Guitar Hero, Tony Hawk, Spyro, Skylanders, World of Warcraft, StarCraft , Diablo, Hearthstone, Heroes of the Storm, Overwatch]], dan Candy Crush Saga. Di bawah Blizzard Entertainment, ia melabur dalam inisiatif esukan sekitar beberapa permainannya, terutamanya Overwatch dan Call of Duty. Tajuk Activision Blizzard telah memecahkan beberapa rekod keluaran.[7][8][9], ia merupakan syarikat permainan terbesar di Amerika dan Eropah dari segi hasil dan permodalan pasaran.

Syarikat itu juga telah terlibat dalam pelbagai kontroversi yang ketara, termasuk dakwaan paten yang dilanggar dan royalti yang tidak dibayar.[10][11][12] lewat Julai 2021, ia telah disaman oleh abatan Pekerjaan Adil dan Perumahan California atas dakwaan gangguan seksual dan diskriminasi pekerja.[13] Saman itu mencetuskan siasatan oleh AS Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa,[14] berbilang pemergian tempat kerja,[15] peletakan jawatan atau pemecatan beberapa pekerja, kehilangan beberapa penaja acara syarikat,[16][17] dan ratusan dakwaan gangguan di tempat kerja.[18]

Microsoft mengumumkan hasratnya untuk memperoleh Activision Blizzard pada harga $68.7 bilion pada 18 Januari 2022. Activision Blizzard akan menjadi bahagian Microsoft Gaming, menjadikan Microsoft syarikat permainan ketiga terbesar (di belakang Tencent dan Sony).[19]

Sejarah sunting

Latar belakang dan pembentukan (2007–2008) sunting

Syarikat Activision telah diasaskan pada tahun 1979, sebagai pembangun pihak ketiga untuk permainan di Sistem Komputer Video Atari. Pada tahun 1988 syarikat itu berkembang menjadi perisian bukan permainan dan menamakan dirinya sebagai Mediagenic. Usaha ini tidak berjaya, menyebabkan kerugian besar. Pada tahun 1991 sekumpulan pelabur yang diketuai oleh Bobby Kotick membeli syarikat itu. Kotick memulakan penstrukturan semula yang besar untuk mengurangkan hutang, termasuk menamakan semula syarikat itu kepada Activision dan memindahkannya ke Santa Monica, California. Menjelang tahun 1997 syarikat itu kembali untung. Kotick menghabiskan dekad seterusnya mengembangkan produk Activision melalui pemerolehan sekitar 25 studio. Ini menyebabkan Activision menerbitkan beberapa siri permainan yang berjaya, termasuk Tony Hawk's, Call of Duty dan Guitar Hero . Walau bagaimanapun, sekitar tahun 2006, populariti permainan massively multiplayer online (MMO) mula berkembang. Permainan sedemikian memberikan aliran hasil yang berterusan kepada penerbit mereka, dan bukannya hanya satu pembelian, menjadikannya cadangan yang lebih berharga. Tiada anak syarikat Activision mempunyai MMO atau keupayaan untuk membuatnya dengan cepat. Activision juga menghadapi persaingan yang lebih sengit daripada syarikat seperti Electronic Arts, serta kelembapan dalam jualan siri permainan utama mereka.[20]

Sekitar tahun 2006, Kotick menghubungi Jean-Bernard Lévy, Ketua Pegawai Eksekutif konglomerat media Perancis Vivendi. Vivendi pada masa itu mempunyai bahagian permainan kecil, Vivendi Games, syarikat induk terutamanya untuk Sierra Entertainment dan Blizzard Entertainment. Kotick ingin mendapatkan akses kepada World of Warcraft Blizzard, MMO yang berjaya dan mencadangkan cara untuk memperolehnya kepada Lévy. Lévy sebaliknya menawarkan bahawa dia akan bersedia untuk menggabungkan Vivendi Games dengan Activision, tetapi hanya jika Vivendi mengekalkan kawalan majoriti ke atas syarikat yang digabungkan itu. Menurut mereka yang rapat dengan Kotick, Kotick bimbang tentang tawaran ini kerana ia akan memaksanya untuk menyerahkan kawalan Activision. Walau bagaimanapun, selepas bercakap dengan Ketua Pegawai Eksekutif Blizzard Mike Morhaime, Kotick menyedari bahawa Vivendi akan dapat memberi mereka laluan masuk ke dalam pasaran permainan video yang semakin berkembang di China.[20]

Kotick mencadangkan penggabungan kepada lembaga Activision, yang bersetuju dengannya pada Disember 2007. Syarikat baharu itu akan dinamakan Activision Blizzard dan akan mengekalkan ibu pejabat pusatnya di California. Bobby Kotick Activision diumumkan sebagai presiden baharu dan CEO, manakala René Penisson dari Vivendi dilantik pengerusi.[21] Suruhanjaya Eropah membenarkan penggabungan itu berlaku pada April 2008, meluluskan bahawa tidak ada sebarang isu antitrust EU dalam perjanjian penggabungan.[22] Pada 8 Julai 2008, Activision mengumumkan bahawa pemegang saham telah bersetuju untuk bergabung, dan perjanjian itu ditutup pada hari berikutnya untuk anggaran jumlah transaksi sebanyak AS$18.9 bilion.[23]

Vivendi ialah pemegang saham majoriti, dengan 52% kepentingan dalam syarikat itu.[24][25] Selebihnya saham dipegang oleh pelabur institusi dan swasta, dan dibiarkan terbuka untuk didagangkan di pasaran saham NASDAQ untuk satu masa di bawah NASDAQ: ATVID, dan seterusnya sebagai NASDAQ: ATVI (ticker saham Activision). Pada ketika ini, Lévy menggantikan René Penisson sebagai pengerusi Activision Blizzard.[4] Walaupun Blizzard mengekalkan autonomi dan kepimpinan korporatnya dalam penggabungan, bahagian Vivendi Games yang lain seperti Sierra dihentikan operasi.[26] Dengan penggabungan itu, Kotick dipetik dengan menyatakan jika produk Sierra tidak memenuhi keperluan Activision, produk tersebut "kemungkinan tidak akan dikekalkan."[26] Beberapa permainan ini akhirnya diterbitkan oleh studio lain, termasuk Ghostbusters: The Video Game, Brütal Legend, The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena, dan 50 Cent: Blood on the Sand.[27] Walau bagaimanapun, beberapa permainan Sierra seperti Crash Bandicoot, Spyro the Dragon, dan Prototaip telah dikekalkan dan kini diterbitkan oleh Activision.

Struktur korporat sunting

Activision Blizzard dibahagikan kepada tiga segmen perniagaan utama:[28][29]

  • Activision Publishing, yang mengendalikan pembangunan, pengeluaran dan pengedaran permainan video daripada studio anak syarikatnya.
  • Blizzard Entertainment, yang mengendalikan pembangunan, pengeluaran dan pengedaran permainan Blizzard. Ia juga menempatkan aktiviti esport syarikat termasuk MLG dan Overwatch League.
  • King, yang mengendalikan pembangunan dan pengedaran permainan mudah alihnya.

Terdapat juga dua segmen bukan pelaporan dalam Activision Blizzard. Activision Blizzard Studios menyelia pengeluaran filem dan hiburan televisyen berdasarkan harta syarikat. Activision Blizzard Distribution menyediakan sokongan logistik untuk pengedaran Activision Blizzard di Eropah.

Rujukan sunting

  1. ^ Alexander, Leigh. "Activision Blizzard Merger Finalized". kotaku.com. Diarkibkan daripada yang asal pada July 20, 2018. Dicapai pada July 20, 2018.
  2. ^ a b c d e f "Activision Blizzard, Inc. Form 10-K". April 21, 2021. Dicapai pada March 23, 2020.
  3. ^ "5 Pemegang Reksa Dana Teratas Activision Blizzard (ATVI, FOCPX)". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-20. Dicapai pada 2021-08-11. Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh akses= ignored (bantuan); Unknown parameter |pertama= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan); Unknown parameter |terakhir= ignored (bantuan)
  4. ^ a b Thorsen, Tor; Sinclair, Brendan. "Pengerusi baharu CEO Vivendi Activision Blizzard". Diarkibkan daripada yang asal pada |archive-url= requires |archive-date= (bantuan). Dicapai pada 27 Ogos 2009. Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh arkib= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan); Invalid |url-status=mati (bantuan)
  5. ^ "Penerbit Call of Duty Activision Blizzard menyertai S&P 500". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-09-05. Dicapai pada 2021-08-11. Unknown parameter |tarikh akses= ignored (bantuan); Unknown parameter |pertama= ignored (bantuan); Unknown parameter |surat khabar= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan); Unknown parameter |terakhir= ignored (bantuan)
  6. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan syarikat kami tidak disediakan
  7. ^ "MW3 Pecah Rekod Pelancaran Black Ops". Diarkibkan daripada yang asal pada 12 November 2011. Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh akses= ignored (bantuan); Invalid |url-status=mati (bantuan)
  8. ^ -3-sales-advanced-warfare-ghosts Call of Duty: Black Ops 3 menjual 'secara ketara' lebih baik daripada Advanced Warfare and Ghosts Diarkibkan 2016-04-08 di Wayback Machine Oleh Samit Sarkar pada 11 November , 2015, pada 5:30p @SamitSarkar
  9. ^ "'Call of Duty: Black Ops III' ialah permainan terlaris 2015". Diarkibkan daripada yang asal pada 18 Januari 2016. Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh akses= ignored (bantuan); Unknown parameter |pertama= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan); Unknown parameter |terakhir= ignored (bantuan); Invalid |url-status=langsung (bantuan)
  10. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan bfilessuitcountersuit tidak disediakan
  11. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan :0 tidak disediakan
  12. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan :1 tidak disediakan
  13. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan bloomberglaw DFEH tidak disediakan
  14. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan :2 tidak disediakan
  15. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan verge walkout tidak disediakan
  16. ^ McWhertor, Michael (Ogos 3, 2021). /22607861/activision-blizzard-t-mobile-overwatch-league-call-of-duty-cod-league-esports "Activision Blizzard kehilangan T-Mobile sebagai penaja untuk Overwatch, liga esports Call of Duty" Check |url= value (bantuan). Polygon (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada November 19, 2021.
  17. ^ 2021/08/05/activision-blizzard-sponsors-overwatch/ "Di tengah-tengah saman gangguan, pengiklan menarik diri daripada Blizzard's Overwatch League" Check |url= value (bantuan). Washington Post (dalam bahasa Inggeris). ISSN 0190-8286. Dicapai pada 19 November 2021.
  18. ^ D'Anastasio, Cecilia. "Activision Blizzard Pekerja Selesai Dengan CEO Bobby Kotick". Wired (dalam bahasa Inggeris). ISSN 1059-1028. Dicapai pada November 19 , 2021. Check date values in: |access-date= (bantuan)
  19. ^ Patnaik, Subrat. -687-billion-2022-01-18/ "Microsoft untuk membeli pembuat 'Call of Duty' dengan harga $68.7 bln dalam permainan push" Check |url= value (bantuan). Reuters. Dicapai pada Januari 18, 2022.
  20. ^ a b https://web.archive.org/web/20170806105646/https://www.forbes.com/forbes/2009/0202/052.html#788254c31a16. Diarkibkan daripada yang asal pada |archive-url= requires |archive-date= (bantuan). Unknown parameter |kerja= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh akses= ignored (bantuan); Unknown parameter |tajuk= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh arkib= ignored (bantuan); Unknown parameter |pertama= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan); Unknown parameter |terakhir= ignored (bantuan); Missing or empty |title= (bantuan); Invalid |url-status=langsung (bantuan)
  21. ^ "Vivendi dan Activision untuk Mencipta Activision Blizzard - Penerbit Permainan Video Pure-Play Terbesar dan Menguntungkan di Dunia". Diarkibkan daripada yang asal pada 7 Februari 2012. Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh akses= ignored (bantuan); Invalid |url-status=langsung (bantuan)
  22. ^ https://web.archive.org/web/20080420084009/http://www.joystiq.com/2008/04/16/eu-greenlights-activision-vivendi-merger/. Diarkibkan daripada yang asal pada |archive-url= requires |archive-date= (bantuan). Unknown parameter |tajuk= ignored (bantuan); Unknown parameter |pertama= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh akses= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh arkib= ignored (bantuan); Unknown parameter |terakhir= ignored (bantuan); Missing or empty |title= (bantuan); Invalid |url-status=mati (bantuan)
  23. ^ "Penggabungan Permainan Activision/Vivendi Diluluskan: Pemegang saham menyokong usaha Activision Blizzard". Diarkibkan daripada yang asal pada |archive-url= requires |archive-date= (bantuan). Unknown parameter |pertama= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh arkib= ignored (bantuan); Unknown parameter |terakhir= ignored (bantuan); Invalid |url-status=mati (bantuan)
  24. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Merger Approved tidak disediakan
  25. ^ https://web.archive.org/web/20160303165325/http://kotaku.com/5023049/activision-blizzard-merger-official. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 Mac 2016. Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh akses= ignored (bantuan); Unknown parameter |pertama= ignored (bantuan); Unknown parameter |tajuk= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan); Unknown parameter |terakhir= ignored (bantuan); Missing or empty |title= (bantuan); Invalid |url-status=langsung (bantuan)
  26. ^ a b "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-07-29. Dicapai pada 2022-01-24. Unknown parameter |tajuk= ignored (bantuan)
  27. ^ Templat:Petikan berita
  28. ^ . m/s. 2–3 https://investor.activision.com/static-files/ace1c2fc-c2c8-4461-b9fe-157d7fd1e9c2. Diarkibkan daripada yang asal pada |archive-url= requires |archive-date= (bantuan). Unknown parameter |tajuk= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh arkib= ignored (bantuan); Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh akses= ignored (bantuan); Missing or empty |title= (bantuan)
  29. ^ /activisionblizzard/ab-touchui/ab/web/en/about-us.html "Tentang Syarikat Kami: Unit Operasi Kami" Check |url= value (bantuan). Activision Blizzard. Dicapai pada Januari 18, 2022.

Pautan luar sunting

  • Tapak web rasmi


Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "lower-alpha" ada tetapi tag <references group="lower-alpha"/> yang sepadan tidak disertakan