Aliakbar Gulasan

ahli politik Malaysia

Yang Berhormat Dr. Aliakbar Gulasan (Jawi: علي أکبر بن ݢولاسن) adalah ahli politik Malaysia berketurunan Bajau/Pakistan dari Parti Islam Se-Malaysia. Di peringkat parti, beliau merupakan Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat. Beliau merupakan Pensyarah Kanan, Fakulti Kemanusiaan, Seni dan Warisan, Universiti Malaysia Sabah. Beliau telah dilantik menjadi Pengerusi Lembaga Koko Malaysia.[1]

Yang Berhormat Dr.

Aliakbar Gulasan

ASDK (Sabah); Ph.D
Ahli Dewan Undangan Negeri Sabah
ADUN Lantikan
Memegang jawatan
8 Oktober 2020
Berkhidmat dengan
Yong Teck Lee
Raime Unggi
Suhaimi Nasir
Jaffari Waliam
Amisah Yassin
Pengerusi
Lembaga Koko Malaysia
Dalam jawatan
1 Julai 2020 – 30 September 2021
Perdana Menteri
Menteri
Didahului olehAnyi Ngau
Digantikan olehRahimah Majid
Butiran peribadi
Lahir (1971-02-08) 8 Februari 1971 (umur 53)
Keningau
Parti politik PAS
PasanganRohayati Bilmahruf
IbuRuhujah binti Musturullah
BapaGulasan bin Mushall Khan
Kediaman Sabah
PekerjaanPensyarah

Latar belakang sunting

Aliakbar dilahirkan di Kampung Kota Ayangan Keningau dan seterusnya menetap di Tenom, Sabah. Beliau anak keempat daripada lapan beradik. Ayah beliau, Gulasan bin Mushall Khan, awalnya bekerja sebagai pemandu kereta penumpang menggunakan kereta Land Rover (Tenom-Keningau). Ayahnya juga mempunyai tanah getah dan koko. Selepas itu, ayahnya juga menjadi pemandu di Jabatan Kerja Raya (JKR) Tenom. Emak beliau, Ruhujah binti Musturullah pula bekerja sebagai suri rumah sepenuh masa[2].

Pendidikan sunting

Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan St Anthony Tenom bermula 1978 sebelum melanjutkan pendidikan menengah di Sekolah Menengah St Anthony Tenom dari Tingkatan 1 hingga 5 (1983-1987). Kemudian beliau meneruskan persekolahan dalam Tingkatan Enam di SMK Gunsanad Keningau (1988-1999).

Beliau melanjutkan pelajaran di Universiti Malaya dalam bidang pengajian Geografi. Selepas itu, beliau meneruskan pelajaran di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) hingga lulus Ijazah Sarjana Pengurusan Alam Sekitar pada 1995 dan kemudian meneruskan pengajian di peringkat PhD dalam bidang Geografi Bandar pada 2009[2].

Kerjaya sunting

Selepas berjaya menamatkan pengajian di UKM pada 1995, beliau diterima berkhidmat sebagai pensyarah di Universiti Malaysia Sabah (UMS) sejak November 1996. Beliau dilantik sebagai Pengerusi Lembaga Koko Malaysia ejak 1 Julai 2020[2].

Politik sunting

Pascapemilihan kepimpinan Parti Islam Se-Malaysia 2021, beliau telah dipilih sebagai Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat[3].

Anugerah dan pengiktirafan sunting

  Sabah:

  •   Pingat Ahli Setia Darjah Kinabalu (ASDK) - 2021

Rujukan sunting

  1. ^ Universiti Malaysia Sabah (31 Julai 2020). "Tahniah daripada UMS". Facebook. Dicapai pada 8 Oktober 2020.
  2. ^ a b c Utusan Borneo (15 Ogos 2020). "Dr Aliakbar Gulasan, membesar bersama koko". PressReader.
  3. ^ Nur Fazlizai Ali (November 7, 2021). "Muktamar Pas :Tiga penyandang Naib Presiden Pas kekal". Astro Awani. Dicapai pada 15 November 2021.