Bantuan pengangguran

Ekonomi

Kategori umum

Mikroekonomi · Makroekonomi
Sejarah pemikiran ekonomi
Metodologi · Pendekatan heterodoks

Ekonometrik

Ekonomi matematik · Statistik
Keratan rentas & Panel Data
Persamaan serentak  · Siri masa
Pengiraan · Eksperimen
Akaun negara

Bidang dan subbidang

Kelakuan · Budaya · Evolusi
Tumbesaran · Pembangunan · Sejarah
Antarabangsa · Sistem ekonomi
Ekonomi monetari dan kewangan
Ekonomi awam dan Kebajikan
Kesihatan · Pendidikan · Kebajikan
Penduduk · Buruh · Pengurusan
Perniagaan · Maklumat · Teori permainan
Organisasi perindustrian · Undang-undang
Pertanian · Sumber alam
Persekitaran · Ekologi
Bandar · Luar bandar · Serantau · Geografi

Senarai

Jurnal · Penerbitan
Kategori · Tajuk · Ahli ekonomi

Portal Perniagaan dan Ekonomi

Faedah pengangguran adalah bayaran yang dibuat oleh negara atau badan berkuasa lain untuk pengangguran rakyat. Manfaat mungkin didasarkan pada sistem insurans wajib butir-kerajaan. Bergantung pada bidang kuasa dan status orang tersebut, yang jumlah mungkin kecil, hanya merangkumi keperluan asas (dengan demikian bentuk dasar kesejahteraan), atau boleh memberi pampasan kepada waktu yang hilang setanding dengan gaji yang diterima sebelumnya. Mereka sering merupakan sebahagian daripada skema jaminan sosial yang lebih besar.

manfaat Pengangguran umumnya diberikan hanya kepada mereka mendaftar sebagai penganggur, dan sering dalam keadaan yang menjamin bahawa mereka mencari pekerjaan dan saat ini tidak mempunyai pekerjaan.

Di beberapa negara, perkadaran yang signifikan dari faedah pengangguran diedarkan oleh pekerja/kesatuan pekerja, suatu tatacara yang dikenali sebagai sistem Ghent.

Argentina sunting

Di Argentina, kerajaan berturut-turut telah menggunakan pelbagai campur tangan kerja pasif dan aktif pasaran untuk melindungi pekerja terhadap konsekuensi dari goncangan ekonomi dan respon kunci institusi kerajaan untuk memerangi peningkatan kemiskinan dan pengangguran yang dicipta oleh krisis ini melancarkan dari program pengangguran bantuan aktif yang disebut Rencana Jefas Jefes y de Hogar Desocupados (Rancangan Menganggur Kepala Rumah Tangga).

Pautan luar

  • [2] Bantuan Pengangguran dan Peralihan pada Pekerjaan di Argentina

Australia sunting

Di Australia, manfaat jaminan sosial, termasuk faedah pengangguran, dibiayai melalui sistem cukai pendapatan. Tidak ada pengangguran wajib dana insurans kebangsaan, bukan, manfaat pencen yang ditetapkan dalam Anggaran Persekutuan tahunan oleh Treasury Nasional dan diadministrasikan dan disebarkan ke seluruh bangsa oleh Centrelink. Tingkat Manfaat diindeks dengan Indeks Harga Pengguna dan disesuaikan dua kali setahun sesuai dengan jumlah yang mendasari inflasi atau deflasi.

Ada dua jenis bayaran yang tersedia bagi mereka yang mengalami pengangguran. Yang pertama, yang disebut Youth Allowance, dibayar kepada orang-orang muda berusia 16-20 (atau 15, jika dianggap bebas oleh Centrelink). Youth Allowance juga dibayar kepada pelajar penuh masa usia 16-24, dan untuk full-time Magang Australia yang berusia 16-24. Orang berusia di bawah 18 tahun yang belum menyelesaikan pendidikan Sekolah Tinggi mereka, biasanya diperlukan untuk secara penuh-masa pendidikan, melakukan magang atau melakukan latihan untuk memenuhi keperluan untuk Youth Allowance. usia tahun Untuk tunggal di bawah 18 tahun yang tinggal di rumah tingkat dasar [dolar [Australia | A $]] 91,60 pada minggu. Selama lebih dari 18 hingga 20 tahun usia tinggal di rumah ini meningkat menjadi A $ 110,15 per minggu. Bagi mereka yang berusia 18-20 tidak tinggal di rumah tingkat adalah A$167.35 tiap minggu. Ada harga khusus bagi mereka dengan rakan kongsi dan / atau anak-anak.

Jenis bayaran kedua disebut Newstart Allowance dan dibayar kepada orang yang menganggur di atas usia 21 dan di bawah usia bersara kelayakan. Untuk mendapatkan penerima Newstart harus menganggur, bersiaplah untuk masuk ke dalam Rencana Kerja Pathway (sebelumnya disebut Perjanjian Kegiatan) dengan mana mereka bersetuju untuk melakukan kegiatan tertentu untuk meningkatkan peluang mereka untuk kerja, harus Warga Australia dan memenuhi ujian pendapatan (yang menyekat pendapatan mingguan menjadi A $ 32 per minggu sebelum manfaat mula mengurangkan, sampai pendapatan seseorang mencapai A$397.42 pada minggu di mana gunanya faedah pengangguran dibayar) dan ujian aset (penerima memenuhi syarat dapat memiliki aset hingga A$161,500 jika ia memiliki rumah sebelum penyisihan mulai mengurangi dan $ 278.500 jika dia tidak tidak memiliki rumah). Tingkat penyisihan Newstart seperti pada 12 Januari 2010 untuk para lajang tanpa anak adalah A $ 228 per minggu, dibayar dua minggu. (Ini tidak termasuk bayaran tambahan seperti Bantuan Sewa.) Kadar yang berbeza berlaku bagi orang-orang dengan rakan dan / atau anak-anak.

Sistem di Australia ini direka bentuk untuk menyokong warga tidak peduli berapa lama mereka telah menganggur. Ini telah dikritik oleh beberapa komentator konservatif [nyatakan menurut siapa?], yang menuduh kesejahteraan yang menghasilkan 'budaya pergantungan kesejahteraan' [perlu rujukan]. Dalam beberapa tahun terakhir bekas kerajaan Campuran bawah John Howard telah meningkatkan keperluan Perjanjian Kegiatan, menyediakan skim kontroversi seperti [Kerja [untuk Dole]], yang mengharuskan bahawa orang atas ganjaran selama 6 bulan atau lebih bekerja secara sukarela untuk sebuah pertubuhan masyarakat untuk meningkatkan kemahiran mereka dan prospek pekerjaan. Sejak kerajaan Buruh bawah Kevin Rudd dipilih pada tahun 2008, panjang pengangguran sebelum satu diwajibkan memenuhi syarat-syarat Perjanjian Kegiatan (yang telah berganti nama menjadi Pathway Rencana Kerja) telah meningkat 6-12 bulan. Ada pilihan lain yang tersedia sebagai alternatif untuk Bekerja untuk skim Dole, seperti melakukan kerja sambilan atau belajar dan latihan, premis dasar dari Rencana Kerja Pathway menjadi untuk menjaga kesejahteraan penerima aktif dan terlibat dalam mencari pekerjaan penuh-waktu .

Bagi orang menyewa penginapan mereka, faedah pengangguran yang dilengkapi dengan Sewa Bantuan, yang, untuk para lajang seperti pada 12 Januari 2010, mulai harus dibayar ketika sewa mingguan lebih dari A $ 49,70. Bantuan Sewa dibayar sebagai perkadaran dari jumlah keseluruhan sewa yang dibayar (harus tepat, 75 sen dolar di atas $ 49,70 hingga maksimum). Jumlah maksimum bantuan sewa dibayar adalah A minggu $ 55,90 per, dan dibayar pada saat sewa mingguan total melebihi A $ 124,24 per minggu. kadar yang berbeza berlaku untuk orang dengan rakan dan / atau anak-anak, atau yang berkongsi tempat penginapan.

Pautan luar

Kanada sunting

Dalam Kanada sistem yang sekarang dikenali sebagai Insurans Kerja sebelumnya disebut Insurans Pengangguran hingga 1996 ketika ia berubah kerana konotasi negatif yang dirasakan. Kanada pekerja membayar premium sebanyak 1.73% dari pendapatan diasuransikan sebagai ganjaran atas ganjaran jika mereka kehilangan pekerjaan mereka. Pengusaha contrie premi pekerja. Sejak 2011, tidak ada sumbangan kerajaan untuk dana ini. Jumlah seseorang itu menerima dan berapa lama mereka boleh tinggal di EI bervariasi dengan gaji mereka sebelum ini, berapa lama mereka bekerja, dan kadar pengangguran di daerah mereka. Sistem EI ini dikendalikan oleh Perkhidmatan Kanada, sebuah perkhidmatan rangkaian laporan kepada Menteri [Manusia [Sumber dan Pembangunan Sosial Kanada]].

Sedikit lebih dari setengah manfaat EI dibayar di Ontario dan wilayah Barat, tetapi EI sangat penting di wilayah-wilayah Atlantik, yang mempunyai kadar pengangguran yang lebih tinggi. Banyak Atlantik pekerja juga dipekerjakan dalam pekerjaan bermusim seperti perikanan, perhutanan atau pelancongan dan pergi di EI selama musim sejuk ketika tidak ada pekerjaan. Ada aturan khusus bagi nelayan sehingga memudahkan mereka untuk mengumpul EI. EI juga membayar untuk [Parental [cuti | cuti hamil dan orang tua]], [rawatan [penyayang meninggalkan]], dan liputan penyakit. Program ini juga membayar untuk program-program latihan semula (EI Bahagian II) melalui perjanjian pasaran tenaga kerja dengan wilayah-wilayah Kanada.

Program insurans pengangguran pertama kali cuba pada tahun 1935 semasa Zaman Meleset oleh kerajaan RB Bennett. Saat itu, bagaimanapun, memerintah tidak mengikut perlembagaan oleh Mahkamah Agung Kanada sebagai pengangguran undian menjadi hal insurans jatuh di bawah tanggung jawab wilayah. Setelah pindaan perlembagaan diluluskan oleh wilayah, rujukan "Pengangguran Insurans" telah ditambah ke hal-hal yang jatuh di bawah kuasa persekutuan di bawah Undang-Undang Perlembagaan, 1867, dan sistem Kanada pertama diadopsi tahun 1940. Kerana masalah ini Kanada adalah negara Barat besar terkini untuk membawa dalam sebuah sistem insurans kerja. Hal ini dilanjutkan secara dramatik oleh Pierre Trudeau pada tahun 1971 sehingga lebih mudah untuk mendapatkan. Sistem ini kadang-kadang disebut 10/42, kerana satu harus bekerja selama 10 minggu untuk mendapatkan manfaat bagi 42 minggu yang lain tahun. Itu juga pada tahun 1971 bahawa program UI pertama kali dibuka untuk faedah kehamilan dan penyakit, selama 15 minggu dalam setiap kes.

Kemurahan hati rancnagan UI Kanada semakin berkurang setelah pelaksanaan undang-undang UI tahun 1971. Pada masa yang sama, kerajaan persekutuan secara berperingkat mengurangkan sumbangan kewangan, menghilangkan hal itu sepenuhnya pada tahun 1990. Sistem EI kembali dipotong oleh Konservatif Progresif pada tahun 1990 dan 1993, lalu oleh ahli Liberal pada tahun 1994 dan 1996. Laman membuat lebih sukar untuk lolos dengan meningkatkan masa yang diperlukan untuk bekerja, walaupun penuntut bermusim (yang bekerja berjam-jam selama tempoh yang singkat) ternyata keuntungan daripada penggantian, pada tahun 1996, minggu dengan jam untuk memenuhi syarat. . Nisbah penerima manfaat untuk pengangguran, setelah berdiri di sekitar 40 peratus selama bertahun-tahun, baru-baru ini mencapai hampir 50% (akhir 2009).[1] Banyak orang menganggur tidak ada untuk ganjaran (misalnya wiraswasta), sedangkan yang lain mungkin telah habis manfaat atau tidak bekerja cukup lama untuk memenuhi syarat. Namun, mencatatkan bahawa 80 peratus pekerjaan yang kalah diasuransikan agenda awalnya menerima faedah EI di Kanada. Panjang satu masa boleh mengambil EI juga telah dipotong berkali-kali. Tahun 1994 dan 1996 perubahan menyumbang terhadap penurunan tajam dalam menyokong Liberal di wilayah-wilayah Atlantik di pilihan raya 1997.

Pada tahun 2001, kerajaan persekutuan meningkat meninggalkan orang tua antara 10 hingga 35 minggu dan pekerja dibenarkan untuk mengambil EI untuk cuti rawatan belas kasih sementara merawat relatif tenat. EI total pengeluaran diproyeksikan mencapai $22.7 bilion untuk 2010 (nombor dalam dolar Kanada).[2]

Sebuah bahagian penting dari lebihan fiskal persekutuan Jean Chrétien dan Paul Martin tahun datang dari sistem EI. Premium berkurang jauh lebih sedikit daripada pengeluaran jatuh - menghasilkan, dari 1994 dan seterusnya, lebihan EI beberapa bilion dolar setiap tahun, yang ditambah ke pendapatan kerajaan secara umum.[3] Surplus kumulatif EI berdiri di $57 bilion pada 31hb Mac 2008,[4] hampir empat kali jumlah yang diperlukan untuk menutup kos tambahan yang dibayar selama kemelesetan.[5] Hal ini menarik kritikan dari pihak pembangkang dan dari kumpulan perniagaan dan tenaga kerja, dan tetap menjadi masalah yang berulang dari debat awam. The Parti Konservatif, setelah menyuarakan banyak kritikan yang sama sementara di pembangkang,[6] memilih untuk tidak mengakui ada lebihan EI selepas [pilihanraya Kanada [persekutuan, 2006 | yang dipilih pada tahun 2006.]] Sebaliknya, kerajaan Konservatif yang ditubuhkan tahun 2008 dan 2009 membekukan undang-undang lebihan EI tanpa batas waktu dan menempatkan premi EI di pay-as-you-go, sehingga - mulai tahun 2011 - mereka akan berfluktuasi selaras dengan perubahan kadar pengangguran.[7] Pada tarikh 11 Disember 2008, Mahkamah Agung Kanada menolak cabaran mahkamah melancarkan terhadap kerajaan persekutuan oleh dua kesatuan Quebec, yang berpendapat bahawa EI dana yang telah disalahgunakan oleh kerajaan.[8]

Sebuah istilah slang sering digunakan untuk EI adalah "Pogey". Contoh penggunaan istilah ini akan "saja tetap bekerja sampai anda mendapatkan pogey anda", atau "suami saya berada dalam pogey".[9]

Pautan luar'

China sunting

Tingkat manfaat ditetapkan antara gaji minimum dan faedah hidup minimum oleh individu wilayah, daerah autonomi dan bandar.

Greece sunting

Faedah pengangguran di Yunani yang diuruskan melalui OAED (Angkatan Kerja Kerja Organisasi) dan tersedia hanya untuk di-PHK pekerja bergaji dengan pekerjaan penuh dan bayaran jaminan sosial selama dua tahun sebelumnya. Pekerja mandiri tidak memenuhi syarat, dan tidak mereka dengan sumber-sumber penerimaan lain. Manfaat bulanan tetap di "% 55 daripada 25 upah minimum harian", dan saat ini sedang € 454 per bulan, dengan peningkatan 10% untuk setiap anak di bawah umur.

Ireland sunting

Orang berusia 18 tahun keatas dan yang menganggur di Ireland boleh mengemukakan permohonan baik 'Jobseeker'sPenyisihan' yang( Liúntas melakukan Lucht Cuardaigh Fostaíochta) atauJobseeker's Benefit '(Sochar lakukan Lucht CuardaighFostaíochta). Kedua-duanya dibayar oleh Jabatan Sosial Perlindungan dan digelar "sedekah".

Pembayaran standard adalah € 196 (maksimum kadar 2010) setiap minggu. Pembayaran boleh dipertingkatkan jika menganggur mempunyai tanggungan. Untuk setiap orang dewasa bergantung, lain 135,60 € (maksimum tingkat 2009) ditambah, dan untuk setiap anak bergantung, lain 26,00 € (maksimum tingkat 2009) ditambah.

Ada manfaat lebih sedia untuk orang pengangguran, biasanya secara khusus atau khusus. Manfaat tersebut antara lainSewa Tambahan, yangTanggungan Tambahan Bunga, Faedah Bahan Bakardanyang berasap Penyisihan Bahan Bakar, antara lain. Orang berpendapatan rendah (yang termasuk orang-orang di JA / JB) berhak mendapatkan Kad Perubatan (walaupun ini harus dilaksanakan untuk terpisah dari Perkhidmatan Kesihatan Eksekutif) yang menyediakan penjagaan kesihatan percuma, rawatan optik, rawatan gigi, aural rawatan, dan ubat resep (sebagai lawan perkhidmatan bersubsidi seperti pemegang kad non perubatan). Pendidikan (di semua peringkat) adalah percuma untuk semua, bukan hanya menganggur.

Untuk memenuhi syarat untuk carian kerja Allowance, pengadu harus memenuhi "Kebiasaan Residence Keadaan": mereka pasti telah secara legal di negara (atau Common Travel Area) selama dua tahun atau alasan lain yang bagus (seperti tinggal di luar negeri dan kembali ke Ireland setelah menjadi pengangguran atau dideportasi). Keadaan ini tidak berlaku untuk carian kerja Manfaat (yang didasarkan pada bayaran Insurans Sosial).

Kata "sedekah" disebutkan dalam The Script lagu, Untuk Pertama Kali: "Dia selaras di sedekah dengan kepala terangkat tinggi."

Maklumat lebih lanjut mengenai manfaat masing-masing boleh didapati di sini:

Itali sunting

Pengangguran manfaat diItali terdiri terutamanya di transfer kas berdasarkan sumbangan (indennità di disoccupazione), hingga 40 peratus daripada gaji sebelumnya untuk sampai tujuh bulan. langkah-langkah yang lain adalah:

  • Dana Lebihan (Cassa integrazione Guadagni, CIG): kas manfaat yang diberikan sebagai peredam kejut untuk para pekerja yang ditunda atau yang bekerja hanya untuk waktu yang dikurangkan kerana kesulitan sementara kilang-kilang mereka, bertujuan untuk membantu kilang dalam kesulitan kewangan, dengan membebaskan mereka dari kos tenaga kerja yang tidak terpakai
  • Perpaduan Kontrak (Contratti di solidarietà): dalam kes-kes yang sama memberikan manfaat CIG, syarikat boleh menandatangani kontrak dengan waktu kerja dikurangkan, untuk mengelakkan menolak pekerja redundansi. Negara akan memberikan kepada para pekerja 60 peratus daripada bahagian yang hilang dari upah.
  • Faedah pergerakan (Indennità di mobilità): jika Dana redundansi tidak membolehkan syarikat untuk membina semula situasi kewangan yang baik, para pekerja boleh mendapatkan faedah mobiliti. Syarikat-syarikat lain yang disediakan insentif s untuk menggaji mereka.

Dalam sistem insurans pengangguran Itali semua tindakan tersebut pendapatan berkaitan, dan mereka mempunyai decommodification rata-rata tingkat. Dasar hak selalu kerja, dengan keadaan yang lebih khusus untuk setiap kes, dan pembekal cukup selalu negara. Sebuah ciri-ciri menarik yang layak untuk dibicarakan adalah bahawa sistem Itali mengambil pertimbangan juga situasi ekonomi pengusaha, dan bertujuan juga di menghilangkan mereka dari kos krisis.

Jepun sunting

Faedah pengangguran di Jepun disebut "pengangguran insurans" dan lebih dekat ke AS atau Kanada "pengguna membayar" sistem daripada sistem yang dibiayai pembayar cukai di tempat di negara-negara seperti Inggeris, New Zealand, atau Australia. Hal ini dibayar oleh sumbangan baik oleh majikan dan pekerja.[10]

Mengikut undang-undang, para pekerja meminta majikan mereka untuk mendaftar mereka. Jika mereka telah berdaftar selama minimum 6 bulan dan dipecat atau dibuat berlebihan, meninggalkan syarikat di akhir kontrak mereka, atau kontrak mereka adalah non-updated, sekarang pekerja-pengangguran akan menerima insurans pengangguran. Jika seorang pekerja berhenti dengan sendirinya mereka mungkin perlu menunggu antara 1 hingga 3 bulan sebelum menerima bayaran apapun.

Lamanya masa yang pengangguran boleh menerima manfaat untuk bergantung pada usia pekerja, dan berapa lama mereka bekerja untuk.[11]

New Zealand sunting

Di New Zealand, manfaat ini menyediakan sokongan pendapatan bagi orang-orang yang mencari pekerjaan atau latihan untuk bekerja melalui Kerja dan Pendapatan, sebuah perkhidmatan daripada Jabatan Pembangunan Sosial

Untuk memenuhi syarat, seseorang perlu berumur 18 atau lebih, atau yang berusia 16-17 dan hidup dengan pasangan dan anak-anak mereka menyokong dan:

  • Terus-menerus tinggal di New Zealand selama dua tahun atau lebih
  • Tidak bekerja penuh-masa, tetapi aktif mencari pekerjaan penuh-masa dan boleh mula bekerja sekarang.
  • Seseorang itu masih bisa lolos jika dia adalah seorang trainee penuh masa dalam program kerja yang diluluskan berkaitan. Kursus ini biasanya harus kurang dari 12 minggu panjang untuk memenuhi syarat. Orang-orang masih perlu mengambil langkah untuk memenuhi keperluan kerja carian.

Seseorang yang berlaku untuk keuntungan yang mungkin akan diminta untuk membangunkan Pencari Kerja Perjanjian dengan Kerja dan Pendapatan di mana dia bersetuju untuk mencari pekerjaan atau mempersiapkan diri untuk bekerja

Jika pemohon memiliki pasangan mereka mungkin dimasukkan ke dalam manfaat dan juga mungkin akan diminta untuk membangunkan Pencari Kerja Perjanjian dengan Kerja dan Pendapatan. Mereka juga mungkin perlu untuk:

  • mencari pekerjaan penuh masa (30 jam seminggu atau lebih) jika pemohon tidak mempunyai anak di rumah atau anak pemohon termuda berusia 14 tahun atau lebih atau
  • Cari kerja sambilan (15 jam seminggu atau lebih) jika anak pemohon termuda berusia 6-13 atau datang ke tempat pertemuan perancangan tahunan dan mungkin melakukan hal-hal untuk membantu mempersiapkan untuk bekerja jika anak bongsu pemohon kurang dari enam tahun.

Di New Zealand manfaat adalah $ 167,83 mingguan selepas cukai untuk orang perseorangan yang 20-24 tahun. orang Single 25 tahun atau lebih mendapatkan $ 201,40 setiap minggu selepas cukai.[12]A married, de-facto or civil union couple with or without children receive $335.66 per week after tax ($167.83 each). The benefit payment can reduce due to any income the person or their partner earns.

Pautan luar

Sweden sunting

Sweden menggunakan Ghent sistem, di mana proporsi yang signifikan dari faedah pengangguran diedarkan oleh [kesatuan pekerja [| kesatuan]]. manfaat Pengangguran terbahagi dalam skim sukarela dengan pampasan pendapatan berkaitan sampai tingkat tertentu dan skim komprehensif yang memberikan tahap yang lebih rendah sokongan dasar. Skema sukarela memerlukan sekurang-kurangnya 12 keahlian bulan dan tahap tertentu kerja selama waktu sebelum tuntutan boleh dibuat. Pengusaha membayar kos di atas pendapatan sebelum cukai pekerja mereka, yang bersama-sama dengan bayaran keahlian, dana skim (lihat [dana Pengangguran [di Sweden]]).

Manfaat pengangguran maksimum (setiap Julai 2007) SEK 1680 setiap hari. Selama 200 hari pertama para penganggur akan menerima 80 peratus daripada pendapatan muzik-nya selama 12 bulan terakhir. Dari 201-300 hari ini turun ke 70 peratus dan 301-450 hari insurans merangkumi 65 peratus daripada pendapatan biasa (hanya tersedia bagi orang tua untuk anak di bawah usia 18). Dalam cukai Sweden dibayar faedah pengangguran, sehingga pengangguran akan mendapatkan maksimum sekitar SEK 10.000 per bulan selama 100 hari pertama (bergantung pada [bandar []] kadar cukai). Dalam mata wang yang lain ini bermakna maksimum sekitar £ 730, $ 1650, atau 1,100, setiap bulan selepas cukai. insurans peribadi juga tersedia, terutama melalui organisasi profesional, untuk memberikan pampasan pendapatan berkaitan yang dinyatakan melebihi langit-langit skim. Skema yang komprehensif ini dibiayai oleh cukai.

Arab Saudi sunting

Arab Saudi adalah sebuah ekonomi kesejahteraan negara dengan rawatan perubatan percuma[13] dan faedah pengangguran.[14] Namun, negara tidak bergantung pada perpajakan tapi terutama minyak pendapatan untuk menjaga perkhidmatan sosial dan ekonomi untuk rakyat nya.

Pautan luar

United Kingdom sunting

Jobseeker's Allowance rates sunting

JSA untuk satu orang berubah setiap tahun, dan pada 29 Jun 2009 maksimum terhutang £65.45 setiap minggu untuk orang berusia di atas 25, £51.85 setiap minggu untuk orang berusia 18-24. Peraturan untuk pasangan mana keduanya menganggur lebih kompleks, tapi maksimum £ 102,75 setiap minggu dibayar, bergantung pada usia dan faktor lain. JSA Pendapatan berasaskan dikurangkan untuk orang dengan penjimatan lebih dari £ 6.000, dengan penurunan sebanyak £1 setiap minggu setiap £ 250 daripada tabungan, sampai £ 16,000. Orang dengan penjimatan lebih dari £ 16.000 tidak boleh mendapatkan IB-JSA di semua.[15] Sistem British memberikan bayaran sewa sebagai sebahagian daripada skim berasingan yang disebut Daerah Perumahan Penyisihan.

Sejarah dan etimologi sunting

Faedah pengangguran dilembagakan pertama kali pada tahun 1911. Lebih dari 2 juta orang bergantung kepada bayaran dengan tahun 1921, sebagai Kerajaan Syarikat sedang mengalami kesulitan ekonomi selepas Perang Dunia I.

Untuk menerima faedah pengangguran sering disebut sebagai "berada di sedekah", "sedekah" (dole) sebagai sebuah ekspresi kuno yang bermaksud "bahagian yang diberikan seseorang", dari kata bahasa Inggeris Kuno sinonim dāl.[16]

Amerika Syarikat sunting

Pemampasan pengangguran adalah wang yang diterima dari Amerika Syarikat dan negara oleh seorang pekerja yang telah menjadi pengangguran bukan kerana kesalahan mereka sendiri. Di Amerika Syarikat, pampasan ini diklasifikasikan sebagai jenis Faedah kesejahteraan sosial. Menurut Internal Revenue Code, jenis Faedah harus dimasukkan dalam pendapatan kotor sebuah pembayar cukai.[17]

Rancangan bersama Persekutuan-Negeri sunting

Wisconsin berasal idea insurans pengangguran (UI) di Amerika Syarikat pada 1932.[18] Di Amerika Syarikat, ada program 50 negarapengangguran insuransditambah masing-masing di District of Columbia dan Puerto Rico. Melalui Undang-Undang Jaminan Sosial dari 1935, Kerajaan Persekutuan Amerika Syarikat secara berkesan mendorong masing-masing negara untuk mengadopsi rencana insurans pengangguran.

insurans Pengangguran adalah program federal-negara bersama dibiayai melalui cukai majikan persekutuan dan negara bahagian penggajian (persekutuan dan negara UI cukai).[19] Generally, employers must pay both state and federal unemployment taxes if:

(1) mereka membayar upah kepada pekerja sebanyak $ 1,500 atau lebih dalam setiap satu perempat tahun kalendar, atau,[19]
(2) mereka sekurang-kurangnya satu pekerja selama satu hari dalam seminggu selama 20 minggu dalam satu tahun kalendar, terlepas dari apakah minggu ini berturut-turut. Namun, beberapa undang-undang negara berbeza dari undang-undang persekutuan.[19]

Untuk memudahkan program ini, Kongres AS melewati Undang-Undang Cukai Federal Pengangguran (FUTA), yang memberikan kuasa kepada Internal Revenue Service (IRS) untuk mengumpul suatu cukai majikan tahunan persekutuan yang digunakan untuk membiayai badan-badan negara tenaga kerja. Futa meliputi kos pentadbiran Pengangguran Insurans dan Jasa Ayub program di semua negara. Selain itu, Futa membayar satu setengah daripada kos faedah pengangguran diperpanjang (selama tempoh pengangguran tinggi) dan menyediakan bagi dana dari yang menyatakan boleh meminjam, jika perlu, untuk membayar manfaat. Sebagai awalnya ditubuhkan, negara membayar kerajaan persekutuan.[19]

Kadar cukai FUTA awalnya tiga peratus daripada gaji kena cukai yang dikumpulkan dari majikan yang menggaji sekurang-kurangnya empat pekerja,[20] dan pengusaha boleh mengurangkan sehingga 90 peratus daripada jumlah yang jatuh tempo jika mereka membayar cukai kepada negara untuk menyokong sistem insurans pengangguran yang memenuhi standard Persekutuan,[18] tetapi Peraturan telah berubah sebagai berikut. Kadar cukai FUTA sekarang 6,2 peratus daripada gaji kena cukai pekerja yang memenuhi kedua-dua kriteria di atas dan seterusnya,[19] dan dasar gaji kena cukai adalah $ 7,000 pertama dibayar upah untuk setiap pekerja selama satu tahun kalendar.[19]Pengusaha yang membayar cukai pengangguran negara secara tepat waktu menerima kredit offset hingga 5,4 peratus terlepas daripada kadar cukai mereka membayar negara mereka. Oleh kerana itu, tahap FUTA cukai bersih umumnya 0.8 peratus (6.2 peratus - 5,4 peratus), untuk cukai FUTA maksimum sebanyak $ 56.00 setiap pekerja, setiap tahun (.008 X $ 7,000 = $ 56.00). undang-undang negara masing-masing negara menentukan nilai insurans pengangguran cukai.[19] Di Amerika Syarikat, kadar pengangguran cukai insurans gunakan kadaran pengalaman.[21]

Dalam kendala di atas, negeri dan wilayah individu meningkatkan sumbangan mereka sendiri dan menjalankan program mereka sendiri. Kerajaan persekutuan menetapkan pedoman luas untuk liputan dan kesesuaian, namun negara berbeza dalam bagaimana mereka menentukan manfaat dan kesesuaian.

Peraturan Persekutuan ditarik oleh Amerika Syarikat Jabatan Tenaga Kerja, Ketenagakerjaan dan Latihan Pentadbiran. Bagi kebanyakan negara, tempoh maksimum untuk menerima faedah adalah 26 minggu. Ada program manfaat diperpanjang (rasmi melalui Jaminan Sosial Kisah Para Rasul) yang mungkin dipicu oleh keadaan negara ekonomi. Kongres telah sering dilewati program sementara untuk memanjangkan manfaat selama kemelesetan ekonomi. Hal ini dilakukan dengan program Extended Pengangguran Sementara Pampasan (TEUC) pada tahun 2002-2003, yang sejak luput,[22] and remained in force through June 2, 2010, with the Extended Unemployment Compensation 2008 legislation.[23] Pada bulan Julai, undang-undang yang memberikan perpanjangan persekutuan faedah pengangguran diperpanjang hingga November ditandatangani oleh Presiden. Sambungan faedah pengangguran dikembalikan ke Amerika 2,3 juta pengangguran yang sudah kehabisan faedah pengangguran dasar. Namun, sambungan yang saat ini di tempat yang berakhir pada 30 November kecuali undang-undang ini disahkan oleh Kongres menyediakan bagi pembaharuan tambahan. Kongres sedang mempertimbangkan memanjangkan rancangan Pemampasan Pengangguran Sementara Dipanjangkan lagi.[24]

Kerajaan persekutuan meminjamkan wang kepada negara-negara untuk insurans pengangguran bila status dana jangka pendek. Mengikut umum, hal ini bisa terjadi ketika kadar pengangguran tinggi. Keperluan untuk pinjaman boleh diburukkan ketika negara memotong cukai dan keuntungan meningkat. Semua pinjaman perlu dibayar kembali dengan bunga.

tindakan Kongres untuk secara besar-besaran meningkatkan hukuman bagi negara-negara menimbulkan hutang besar untuk faedah pengangguran menyebabkan keadaan krisis fiskal pada 1980-an.[perlu rujukan]

Kerana merupakan gabungan rancangan persekutuan/negara yang dijalankan oleh negeri-negeri, perpajakan perniagaan untuk kepentingan tenaga kerja, politik insurans pengangguran yang sangat kompleks.

Fungsi makroekonomi sunting

Para Pengangguran Insurans (UI) Program bertindak sebagai penstabil automatik. Ketika kerja tumbuh, pendapatan rancangan UI naik melalui pendapatan cukai meningkat sementara belanja rancangan UI jatuh sebagai pekerja sedikit yang menganggur. Hal ini menjadikan lebihan dana untuk rancangan UI untuk memanfaatkan selama kemelesetan. Dalam kemelesetan, penerimaan cukai UI jatuh dan belanja rancangan UI sebagai pekerja meningkat lebih kehilangan pekerjaan mereka dan menerima faedah UI. Meningkatnya jumlah bayaran UI untuk para penganggur menempatkan dana tambahan ke dalam ekonomi.

Kelayakan dan jumlah sunting

Amerika keluar dari pekerjaan yang tidak memenuhi syarat untuk insurans pengangguran termasuk sambilan, sementara, dan bekerja sendiri.[25]

Umumnya, pekerja harus menganggur bukan kerana kesalahan pada dirinya sendiri (umumnya melalui lay-off). Pengangguran juga harus memenuhi syarat-syarat negara untuk upah yang diterima atau masa bekerja dalam suatu tempoh masa yang ditetapkan (disebut sebagai "tempoh asas") yang akan berhak atas ganjaran. (Di sebahagian besar negara, tempoh asas biasanya keluar empat pertama dari lima suku kalendar terkini selesai sebelum waktu yang tuntutan diajukan.) [26] Faedah pengangguran didasarkan pada keuntungan kuartalan dilaporkan tertutup. Jumlah pendapatan dan jumlah suku bekerja digunakan untuk menentukan panjang dan nilai manfaat pengangguran. Pembayaran mingguan rata-rata adalah 36 peratus daripada gaji purata mingguan individu.[27]

Sebagai hasil dari Akta Pemulihan dan Pelaburan Semula Amerika disahkan oleh Kongres pada bulan Februari 2009, banyak orang yang menganggur boleh menerima hingga 99 minggu dari faedah pengangguran, ini mungkin bergantung pada undang-undang Negara.

Proses Permohonan sunting

Hal ini biasanya memakan masa dua minggu untuk pembayaran faedah untuk memulakan, yang pertama sebagai "minggu menunggu", yang tidak diganti, dan kedua sebagai jeda waktu antara kelayakan untuk program dan faedah pertama benar-benar dibayar.

Untuk memulakan tuntutan, pekerja menganggur harus mengajukan permohonan untuk keuntungan melalui badan pengangguran negara.[28] Dalam kes tertentu, majikan memulakan proses. Secara umum, pensijilan termasuk orang yang terkena menegaskan bahawa mereka adalah "mampu dan sedia untuk bekerja", jumlah keuntungan paruh waktu mungkin mereka memiliki, dan apakah mereka secara aktif mencari pekerjaan. Sertifikasi ini biasanya dilakukan baik melalui internet atau melalui panggilan suara respon telefon interaktif, tetapi dalam beberapa negara mungkin akan melalui pos.[29] Setelah menerima permohonan, negara akan memberitahu individu jika mereka memenuhi syarat-syarat tersebut dan menilai mereka akan menerima setiap minggu. Negara juga akan mengkaji alasan untuk memisahkan diri dari pekerjaan. Banyak negara memerlukan individu untuk secara berkala menyatakan bahawa keadaan manfaat masih dipenuhi.

Hal tidak layak sunting

Jika alasan pekerja untuk memisahkan diri dari pekerjaan terakhir adalah kerana beberapa alasan lain dari sebuah "kekurangan pekerjaan," tekad akan dibuat mengenai apakah ia memenuhi syarat untuk faedah umum,. Semua penentuan kelayakan faedah yang dibuat oleh yang sesuai Negara berdasarkan undang-undang atau undang-undang persekutuan yang berlaku. Jika pekerja-pekerja dibatalkan atau ditolak faedah, dia mempunyai hak untuk mengemukakan rayuan dalam rentang waktu yang ditetapkan Negara akan memberi tahu seorang pekerja hak banding nya. Seorang majikan juga mungkin. banding penentuan jika dia tidak bersetuju dengan tekad Negara mengenai kelayakan pekerja. [30]

Alasan Ekonomi Umum untuk Dirancang sunting

Pembenaran untuk penyediaan kerajaan dan bukan pasaran penyediaan swasta dari program insurans pengangguran boleh dijelaskan dengan menggunakan ekonomi awam. Kerajaan memberikan insurans terhadap kemungkinan menjadi pengangguran kerana pasaran swasta tidak akan memberikan insurans seperti itu kerana [seleksi [merugikan]] dan moral hazard. "Para pekerja yang mempunyai kebarangkalian tertinggi untuk menjadi pengangguran mempunyai permintaan tertinggi bagi insurans pengangguran (seleksi negatif)." [31] Pilihan buruk menyebabkan memaksimumkan keuntungan agen insurans swasta untuk menetapkan premi untuk insurans yang tinggi kerana ada kemungkinan besar mereka akan harus melakukan pembayaran kepada pemegang polis. premi quality bekerja untuk mengecualikan banyak individu yang dinyatakan mungkin membeli insurans. "Pada masa yang sama, para pekerja yang berjaya mendapatkan insurans mungkin mengalami lebih banyak pengangguran lain telah berlaku." [31] Syarikat insurans kemudian harus menentukan sama ada pekerja menganggur bukan kerana kesalahan mereka sendiri, yang sukar untuk ditentukan. Salah penentuan boleh mengakibatkan bayaran jumlah yang signifikan untuk tuntutan penipuan. Kerana [hazard [moral]] dan merugikan pilihan, sangat mungkin bahawa insurans swasta akan memberikan insurans pengangguran. Ini mengarah pada pemikiran bahawa jika kerajaan boleh menyelesaikan masalah baik bahawa campur tangan kerajaan akan meningkatkan kecekapan. "Sebuah program pemerintah wajib mengelakkan [[pilihan] merugikan] masalah. Oleh kerana itu, kerajaan penyediaan UI mempunyai potensi untuk meningkatkan kecekapan. Namun, peruntukan kerajaan tidak menghilangkan risiko akhlak. " [31]

Data Masa Kini sunting

Setiap Khamis, Jabatan Tenaga Kerja menerbitkan Pengangguran Mingguan Tuntutan Asuransi Laporan.[32] Nombor headline adalah perkiraan bermusim disesuaikan dengan tuntutan awal untuk pengangguran untuk minggu sebelumnya di Amerika Syarikat. Statistik ini, kerana faktor timeliness, merupakan penunjuk penting dari kesihatan pasaran tenaga kerja, dan lebih luas, tenaga daripada ekonomi secara keseluruhan.

Pandangan UI sunting

Dua kali setahun, Pejabat Pengurusan dan Anggaran memberikan penilaian ekonomi dari rancangan insurans pengangguran yang berkaitan dengan masalah kewangan. [33] Yang berkaitan dengan anggaran TA 2012, laporan OMB bahawa: kadar pengangguran yang diasuransikan (iur) diproyeksikan rata-rata 3.6% pada TA 2011 dan pada tahun fiskal 2012. Negara UI faedah pengeluaran rutin dianggarkan sebanyak $ 61 bilion di TA 2011 dan $ 64.3 bilion di TA 2012, turun sedikit daripada anggaran Midsession. [34] Pengeluaran daripada akaun dana negara kepercayaan diramalkan melebihi pendapatan dan penghasilan bunga sebesar $ 16.0 bilion pada tahun 2011 dan $15.1 bilion di TA 2012. [35] Negara kepercayaan baki akaun dana, setelah dikurangkan pinjaman, diramalkan akan terus turun, dari - $27.4 bilion pada akhir TA 2010 untuk - $62.7 bilion pada akhir TA 2013, sebelum anda mula tumbuh lagi. [36] Baki bersih tidak diramalkan untuk menjadi positif lagi sampai jauh di luar TA 2016. Sampai dengan 40 buah negara diramalkan akan terus meminjam banyak dari Akaun Pengangguran Persekutuan (FUA) selama beberapa tahun akan datang.[37] Baki pinjaman agregat diramalkan akan meningkat dari $ 40.2 bilion pada akhir TA 2010 untuk keseimbangan end-of-tahun puncak $68.3 bilion di TA 2013. Kerana kelantangan tinggi pinjaman negara dan peningkatan EB bayaran, FUA dan EUCA diramalkan untuk meminjam $26.7 bilion dari dana awam di TA 2011 dan tambahan $ 19.4 bilion pada TA 2012, dengan tidak akaun diramalkan untuk kembali ke keseimbangan positif bersih sebelum 2016. [38] Wang pendahuluan dana awam perlu dibayar kembali dengan bunga. [39]

Kesan pada Anggaran Pengangguran & Negara sunting

Ada kebimbangan bahawa pengangguran pengangguran meningkat insurans. Salah satu perhatian tersebut adalah bahawa rancangan ini berdasarkan rating pengalaman dan terkadang hal ini bisa menjadi sempurna. Ertinya, kos untuk majikan cukai meningkat kurang dari faedah yang akan dibayar kepada pekerja pada PHK. Syarikat dalam hal ini percaya bahawa kos yang lebih efektif untuk PHK pekerja, menyebabkan pengangguran lebih dari bawah rating pengalaman sempurna. [31] Satu masalah dengan insurans pengangguran berkaitan dengan kesannya pada anggaran negara. Selama tempoh masa kemelesetan, jumlah pengangguran meningkat dan mereka mula untuk mula menggambar faedah dari rancangan ini. Semakin lama kemelesetan berlangsung, bergantung pada rancangan Baki awal negara UI, semakin cepat negara mulai kehabisan wang di peti itu. Kemelesetan yang bermula pada bulan Disember 2007 dan berakhir pada Jun 2009 telah secara signifikan kesan pada anggaran negara. Menurut Dewan Pemerintah Negara, dengan 18 Mac 2011, 32 negara ditambah Kepulauan Virgin meminjam hampir $ 45.7 bilion. Jabatan Tenaga Kerja menganggarkan pada suku keempat tahun 2013, sebanyak 40 buah negara bahagian mungkin perlu meminjam lebih daripada $ 90 bilion ke membiayai rancangan pengangguran mereka dan akan mengambil satu dekad atau lebih untuk menjelaskan hutang. [40]

Masalah Dasar Awam sunting

Pilihan dasar yang mungkin bagi negara untuk menopang pundi-pundi pengangguran insurans termasuk menurunkan faedah bagi penerima dan / atau menaikkan cukai pada perniagaan. Kentucky mengambil pendekatan menaikkan cukai dan menurunkan faedah untuk cuba mengimbangi rancangan insurans pengangguran. Mulai tahun 2012, faedah mingguan seorang penuntut akan menurun dari 68% menjadi 62% dan dasar gaji kena cukai akan meningkat dari $ 8,000 hingga $ 12,000, selama sepuluh tahun. Bergerak ini dijangka menyelamatkan negara lebih daripada $ 450 juta. [41]. Banyak ahli ekonomi [nyatakan menurut siapa?] telah membangunkan penyelesaian yang menjelajah penyelesaian terhadap masalah akhlak risiko yang mengarah pada inefisiensi dalam insurans pengangguran. [perlu rujukan] Alternatif dasar lain berasal dari Feldstein (2005) yang menganjurkan menyokong memperkenalkan tabungan individu untuk mengurangkan kos akhlak risiko insurans pengangguran. Ideanya adalah bahawa, selama kerja, pekerja diberi mandat untuk menyimpan sebahagian kecil daripada pendapatan tenaga kerja dalam akaun tabungan peribadi yang digunakan untuk membayar pekerja faedah UI peringkat didikte oleh sistem AS saat ini dan setiap Baki akaun positif pada bersara adalah dibayar kepada pekerja. Feldstein, Martin (2005). "Rethinking Social Insurance". NBER Working Papers 11250. National Bureau of Economic Research, Inc. |access-date= requires |url= (bantuan) Mereka mendapati bahawa bayaran, pinjaman kepada individu ketika dana telah habis dan pengampunan Baki akaun negatif pada pensiun, program ini kepada kerajaan akan kurang daripada rancangan insurans pengangguran saat ini. Manfaat rancangan ini antara lain memberikan tahap perlindungan yang sama kepada para penganggur sementara mengoreksi sebahagian dari risiko akhlak masalah Feldstein, Martin; Altman, Daniel (1998). "Unemployment Insurance Savings Accounts". NBER Working Paper Series. National Bureau of Economic Research, Inc. 6860. |access-date= requires |url= (bantuan)

Pencukaian sunting

Hujah untuk percukaian faedah kesejahteraan sosial adalah bahawa mereka menimbulkan keuntungan realisasi wajib cukai. Hujah terhadap perpajakan adalah ganjaran tersebut umumnya kurang dari [tahap kemiskinan [persekutuan]].

Pengangguran pampasan telah kena cukai oleh kerajaan persekutuan sejak tahun 1987.[42] Code Section 85 deemed unemployment compensation included in gross income.[43] Federal taxes are not withheld from unemployment compensation at the time of payment unless requested by the recipient using Form W-4V.[42][44]

Pada tahun 2003, Republikan Philip Inggeris memperkenalkan undang-undang untuk mencabut pengenaan cukai pampasan pengangguran, namun undang-undang itu tidak terlebih dahulu melewati jawatankuasa.[42][45] Kebanyakan negara bahagian dengan cukai pendapatan mempertimbangkan pampasan pengangguran akan dikenakan cukai.[42]

Sebelum tahun 1987, jumlah pengangguran pampasan dikeluarkan dari pendapatan kasar persekutuan.[46]

Untuk Federal AS [cukai [tahun]] tahun 2009, sebagai hasil dari menandatangani Amerika Recovery dan Pelaburan Semula Akta of 2009 ditandatangani oleh Barack Obama pada tanggal 17 Februari 2009, bernilai $ 2,400 pertama pengangguran pendapatan yang diterima selama 'tahun cukai' tahun 2009 akan dibebaskan dari yang dianggap sebagai pendapatan kena cukai pada peringkat Persekutuan, ketika wajib cukai Amerika fail 2009 mereka IRS dokumen cukai kembali pada awal tahun 2010.

Berkongsi pekerjaan sunting

Pengusaha mempunyai pilihan untuk mengurangkan jam kerja untuk separuh masa untuk banyak pekerja bukan merumahkan beberapa dari mereka dan hanya mempertahankan pekerja full-time. Pekerja di 18 negara bahagian kemudian boleh menerima bayaran pengangguran pada jam-jam mereka tidak lagi bekerja.[47]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "2010 Report of the Chief Actuary to the Employment Insurance Commission on the Employment Insurance Break-even Premium Rate and Maximum Insurable Earnings, Appendix III (Human Resources and Skills Development Canada, Oct. 2009)".
  2. ^ "2010 Report of the Chief Actuary to the Employment Insurance Commission on the Employment Insurance Break-even Premium Rate and Maximum Insurable Earnings, section 7 (Human Resources and Skills Development Canada, Oct. 2009)".
  3. ^ "A Look Back and A Way Forward: Actuarial Views on the Future of the Employment Insurance System, page 14(Canadian Institute of Actuaries, Nov. 2007)" (PDF).
  4. ^ "Public Accounts of Canada, 2008, page 4.16" (PDF).
  5. ^ "A Look Back and A Way Forward: Actuarial Views on the Future of the Employment Insurance System, page 8(Canadian Institute of Actuaries, Nov. 2007)" (PDF).
  6. ^ "RESTORING FINANCIAL GOVERNANCE AND ACCESSIBILITY IN THE EMPLOYMENT INSURANCE PROGRAM - Report of the Standing Committee on Human Resources, Skills Development, Social Development and the Status of Persons with Disabilities, page 59: DISSENTING OPINION, Conservative Party of Canada - Peter Van Loan, M.P., York-Simcoe - CPC HRSDC Critic - February 09, 2005" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2011-03-11. Dicapai pada 2011-06-02.
  7. ^ "Employment Insurance Premiums: In Search of a Genuine Rate-Setting Process, Library of Parliament, Parliamentary Information and Research Service". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-03-08. Dicapai pada 2011-06-02.
  8. ^ "Text of judgment rendered by the Supreme Court of Canada on Employment Insurance surpluses - Confédération des syndicats nationaux v. Canada (Attorney General)". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-05-16. Dicapai pada 2011-06-02.
  9. ^ "Urban Dictionary: Pogey".
  10. ^ Tokyo Employment Service Center for Foreigners website For foreign nationals working in Japan Retrieved on November 23rd 2010
  11. ^ Nagoya International Center Insurance Diarkibkan 2010-12-04 di Wayback Machine Retrieved on November 23rd 2010
  12. ^ WINZ Unemployment Benefit Rates
  13. ^ The Kingdom Of Saudi Arabia - A Welfare State
  14. ^ Social Services at Saudinf
  15. ^ Source: Benefit & Tax Credit Rates 2006 — © Citizens Advice Bureau (United Kingdom) and the Child Poverty Action Group
  16. ^ Merriam-Webster: dole
  17. ^ "Tax Topics - Topic 418 Unemployment Compensation". Internal Revenue Service.
  18. ^ a b Zimmerman, Joseph F. (1970). State and Local Government. New York, New York: Barnes & Noble. m/s. 213.
  19. ^ a b c d e f g U.S. Department of Labor: Employment & Training Administration: Unemployment Insurance Tax Topic
  20. ^ Zimmerman, Joseph F. (1970). State and Local Government. New York, New York: Barnes & Noble. m/s. 182.
  21. ^ http://ideas.repec.org/p/fth/lavape/9615.html
  22. ^ "Temporary Extended Unemployment Compensation". Employment & Training Administration. U.S. Department of Labor.
  23. ^ "Emergency Unemployment Compensation 2008 (EUC) Program" (PDF). Employment & Training Administration. U.S. Department of Labor.
  24. ^ "Local officials awaiting federal unemployment benefits extension". Reno Gazette Journal. June 7, 2010.
  25. ^ Lohr, Kathy (January 14, 2009). "Unemployed Without Benefits: A Couple's Struggle". National Public Radio.
  26. ^ State Unemployment Benefits US Department of Labor
  27. ^ "Are unemployment benefits no longer temporary?". The Washington Post. March 9, 2010. |first= missing |last= (bantuan)
  28. ^ State Unemployment Benefits US Department of Labor
  29. ^ State Unemployment Web Diarkibkan 2016-03-09 di Wayback Machine (November 2008)
  30. ^ State Unemployment Benefits US Department of Labor
  31. ^ a b c d Rosen, Harvey S. (2008). Public Finance. New York, New York: McGraw-Hill/Irvin. m/s. 292. ISBN 978-0-07-351128-3.
  32. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-06-02. Dicapai pada 2011-06-02.
  33. ^ UI Outlook: Overview US Department of Labor
  34. ^ UI Outlook: Overview US Department of Labor
  35. ^ UI Outlook: Overview US Department of Labor
  36. ^ UI Outlook: Overview US Department of Labor
  37. ^ UI Outlook: Overview US Department of Labor
  38. ^ UI Outlook: Overview US Department of Labor
  39. ^ UI Outlook: Overview US Department of Labor
  40. ^ Unemployment Insurance Trust Funds Update Council of State Governments
  41. ^ [1] Kentucky.gov
  42. ^ a b c d Scott, Christine (January 14, 2005). "Taxation of Unemployment Benefits: Report for Congressional Research Service, The Library of Congress" (PDF). Cornell University ILR School.
  43. ^ "Section 85". Internal Revenue Service. Cornell University Law School.
  44. ^ "Voluntary Withholding Request" (PDF). Internal Revenue Service. August 2006.
  45. ^ "H.R. 798 (108th): Unemployment Tax Repeal Act of 2003". United States Congress. govtrack.us. February 13, 2003.
  46. ^ "Revenue Ruling 71-425". Internal Revenue Service. Taxlinks.com.
  47. ^ Companies Implement Part-Time Layoffs by Curt Nickisch. Morning Edition, National Public Radio. 21 Aug 2008.
  • Bojas George J., Labor Economics, Second edition, 2002, McGraw-Hill.

Pautan luar sunting

Templat:Employment