Hamka

tokoh bangsa Minangkabau Indonesia

Haji Abdul Malik Karim Amrullah atau lebih dikenali dengan nama penanya Hamka (Jawi: حمكا, 17 Februari 1908 - 24 Julai 1981) ialah seorang penulis dan ulama terkenal Indonesia.

Hamka
حمكا
Hamka pada 1954
Kelahiran
Haji Abdul Malik Karim Amrullah

(1908-02-17)17 Februari 1908
Sungai Batang, Tanjung Raya, Kabupaten Agam, Sumatera Barat, Hindia Timur Belanda (kini Indonesia)
Meninggal dunia24 Julai 1981(1981-07-24) (umur 73)
WarganegaraIndonesia
Karya terkenal
Tafsir Al-Azhar
Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck
Di Bawah Lindungan Ka'bah
Kepentingan utama
Al-Qur'an, undang-undang Islam, dan sejarah Islam
Dipengaruhi
Tandatangan

Ayahnya ialah Syekh Abdul Karim bin Amrullah, yang dikenali sebagai Haji Rasul, yang merupakan pelopor Gerakan Islah (tajdid) di Minangkabau sekembalinya dari Makkah pada tahun 1906.

Beliau mendapat nama panggilan "Buya" yang diambil daripada perkataan Arab 'Abi' atau 'Abuya' yang membawa maksud ayah atau seseorang yang amat dihormati. Hamka merupakan ketua Majelis Ulama Indonesia, salah satu daripada pertubuhan agama Islam yang terbesar di Indonesia selain Nahdlatul Ulama dan Muhammadiyah. Sewaktu zaman penjajahan Belanda, Hamka merupakan ketua editor majalah Indonesia seperti Pedoman Masyarakat, Panji Masyarakat dan Gema Islam.

Hamka hanya mendapat pendidikan rendah di Sekolah Rendah Maninjau. Beliau hanya belajar setakat gred 2. Namun, ketika beliau berumur 10 tahun, ayahnya membuka Thawalib atau sekolah fardhu ain di kampung halamannya Padang Panjang. Hamka kemudiannya belajar dan menguasai bahasa Arab. Beliau juga menjadikan Syeikh Ibrahim Musa, Syeikh Ahmad Rasyid, Sutan Mansur, R.M. Surjopranoto dan Ki Bagus Hadikusumo, cendekiawan Muslim tersohor sebagai mentornya. Beliau banyak menghabiskan masanya dengan membaca buku falsafah, sastera, sejarah dan politik. Hamka juga menyelidiki karya-karya Arab dan Barat yang diterjemahkan kepada bahasa Arab seperti Karl Marx dan Arnold Toynbee.

Hamka aktif berdakwah sejak beliau berumur 17 tahun. Beliau menubuhkan Persatuan Hindia Timur di Makkah dan mengajar cara mengerjakan haji yang betul kepada jemaah haji Indonesia. Hamka merupakan pengasas Kolej al-Muballighin untuk melatih pendakwah dan menerbitkan majalah dakwah seperti Pembela Islam, Merdeka, Menara, Pemandangan, Gema Islam, Pedoman Masyarakat dan Qathib al-Ummah.

Beliau melibatkan diri dengan pertubuhan Muhammadiyah dan menyertai cawangannya dan dilantik menjadi anggota pimpinan pusat Muhammadiyah. Beliau melancarkan penentangan terhadap khurafat, bida'ah, thorikoh kebatinan yang menular di Indonesia. Oleh itu, beliau mengambil inisiatif untuk mendirikan pusat latihan dakwah Muhammadiyah. Hamka juga berjuang demi tanah airnya dengan mengetuai Front Pertahanan Nasional untuk menyekat kemaraan Belanda di Indonesia.

Akibat daripada kelantangan beliau bersuara menyebabkan dirinya dipecat daripada jawatan umum Majelis Ulama Indonesia. Beliau juga pernah meringkuk di penjara bersama-sama tokoh Majlis Syura Muslimin Indonesia (MASYUMI).

Selain hanya menjadi guru agama di Tebing Tinggi dan Padang Panjang, beliau juga menjadi pensyarah di Universiti Islam Jakarta dan Universiti Muhammadiyah, Reaktor Perguruan Tinggi Jakarta dan Pengawai Tinggi Agama Indonesia.

Biografi sunting

Kehidupan awal sunting

 
Rumah, yang diduduki oleh Hamka dan neneknya semasa zaman kanak-kanak di Maninjau, diubahsuai pada 2001 sebagai Muzium Rumah Kelahiran Buya Hamka.

Hamka dilahirkan pada 17 Februari 1908 (Kalendar Hijrah: 13 Muharram 1362AH) di Minangkabau, Sumatera Barat, sebagai anak sulung daripada tujuh adik-beradik. Beliau dibesarkan dalam keluarga Islam yang taat. Bapanya adalah Abdul Karim Amrullah, seorang pembaharu perkeranian Islam di Minangkabau yang dikenali sebagai Haji Rasul, manakala ibunya, Sitti Shafiyah, datang dari artis-artis berketurunan Minangkabau. Bapa kepada Abdul Karim, datuk Hamka, iaitu Muhammad Amrullah telah dikenali sebagai seorang pengikut ulama Jemaah Naqsyabandiyah.

Malik masih berusia empat tahun ketika ibu bapanya berpindah ke Padang. Di antara keluarga ibunya, Hamka berhampiran dengan datuk atau neneknya yang bergelar Bagindo Nan Batuah - seorang guru tari dan pencak silat. Ketika kedua-dua ibu bapanya pindah ke Padang, Malik yang masih berusia empat tahun tinggal bersama datuk dan dua adiknya. Dari datuknya, Hamka sering mendengar pantun-pantun yang merakam keindahan alam Minangkabau. Bersama rakan-rakan sebaya, Hamka kecil menghabiskan masa bermain di Danau Maninjau. Mengikuti tradisi anak lelaki di Minangkabau, Malik belajar mengaji di surau yang berada di sekitar tempat beliau tinggal.

Kakaknya, Fathimah mengajarnya belajar membaca Al-Quran dan bacaan solat di Padang Panjang. Pada usia tujuh tahun, Malik mula belajar di Sekolah Desa.[1][2][3] Bapanya merancang menyekolahkan Malik ke Sekolah Gubernemen, tetapi kerana terlambat mendaftar, kelas begitu penuh. [a] Lokasi Sekolah Desa yang menduduki bekas pangkalan tentera di Guguk Malintang telah mempengaruhi pergaulan Malik. Malik membawa perangai nakal kerana sering melihat pergaduhan antara murid kedua-dua sekolah. Pada 1916, Zainuddin Labay El Yunusy membuka sekolah agama Diniyah yang melaksanakan sistem kelas di Pasar Usang. Sekolah Diniyah mengajar bahasa Arab dan bahan yang diadaptasi daripada buku-buku sekolah rendah Mesir. Sambil mengikuti pelajaran setiap pagi di Sekolah Desa, Malik belajar setiap petang di Sekolah Diniyah. [4] Setelah menangguhkan pelajarannya selama tiga tahun, pendidikannya terabai ketika bapanya membawa Malik pulang ke Sungai Batang.

Sebelum pendidikan di sekolah formal, Hamka tinggal bersama neneknya di sebuah rumah di selatan Maninjau. [5][6] Ketika berusia enam tahun, beliau berpindah bersama bapanya ke Padang Panjang, Sumatera Barat. Mengikuti tradisi biasa di Minang, sebagai kanak-kanak beliau belajar Al-Quran dan tidur di dalam sebuah masjid yang hampir dengan tempat di mana beliau tinggal, kerana kanak-kanak lelaki Minang tidak mempunyai tempat untuk tidur di dalam rumah. Di dalam masjid, beliau belajar al-Quran dan silek, manakala di luar, beliau suka mendengar kaba, cerita-cerita yang dinyanyikan bersama-sama dengan muzik tradisional Minangkabau.[7] Interaksi dengan artis pencerita ini memberinya pengetahuan seni bercerita dan pemprosesan perkataan. Kemudian, melalui novelnya, Hamka sering memperkasakan segi perbendaharaan dan kata Minang. Seperti penulis yang lahir di alam Minang, puisi dan peribahasa menghiasi karya-karya beliau.[8]

Pendidikan sunting

Pada tahun 1915, walaupun selepas usia tujuh tahun, Hamka mendaftar di sebuah sekolah kampung (Sekolah SMKA Sultan Muhammad) dan belajar sains umum seperti numerasi dan literasi. Masa-masa, seperti yang dianggap oleh Hamka sendiri, adalah salah satu daripada era indah dalam hidupnya. Pada waktu pagi, beliau bergegas ke sekolah supaya boleh bermain sebelum kelas bermula. Kemudian selepas sekolah, beliau akan pergi bermain lagi dengan kawan-kawannya, seperti sorok-sorok, gusti, mengejar satu sama lain, seperti kanak-kanak lain yang sebaya dengannya. Dua tahun kemudian, ketika masih belajar setiap pagi di sekolah kampung, beliau juga belajar di Sekolah Diniyah setiap petang. Tetapi oleh kerana bapanya mendaftarkannya di Sumatera Thawalib pada tahun 1918, beliau tidak lagi dapat menghadiri kelas di sekolah kampung. Hamnka berhenti selepas menamatkan pengajian dua kelas. Selepas itu, beliau belajar di Sekolah Diniyah setiap pagi, manakala pada waktu petang dan malam belajar di Thawalib kembali di masjid. Mereka masih muda aktiviti Hamka ini setiap hari, sesuatu, kerana mengakui, tidak menyeronokkan dan dibendung kebebasan zaman kanak-kanak.

Semasa belajar di Thawalib, Hamka tidak dianggap sebagai kanak-kanak pintar, dia juga sering tidak hadir dalam beberapa hari kerana dia merasakan bosan dan memilih untuk mencari ilmu dengan cara sendiri.[5][6] Beliau lebih suka berada di dalam perpustakaan yang dimiliki oleh guru awam beliau, Afiq Aimon Zainuddin 5 Sains Teknikal dan bukan main-main dengan pengajaran yang dia mesti menghafal di dalam kelas.[7] Di perpustakaan, beliau bebas untuk membaca pelbagai buku, malah ada dia meminjam untuk dibawa pulang. Walau bagaimanapun, kerana buku-buku beliau telah meminjam tiada kaitan dengan pelajaran di Thawalib, dia dimarahi oleh bapanya apabila beliau ditangkap semasa sibuk membaca Kaba Cindua Mato. Bapanya berkata, "Adakah anda akan menjadi orang yang soleh atau menjadi seorang pencerita?"[8]

Dalam usaha untuk membuktikan dirinya kepada bapanya dan sebagai hasil daripada hubungan dengan buku-buku beliau telah membaca tentang rayuan Jawa Tengah, menyebabkan Hamka sangat berminat untuk berhijrah ke pulau Jawa. Pada masa yang sama, beliau tidak lagi berminat untuk melengkapkan pendidikan di Thawalib. Selepas belajar selama empat tahun, beliau mengambil keputusan untuk keluar dari Thawalib, manakala program pendidikan sekolah direka untuk tujuh tahun. Ia keluar tanpa mendapatkan diploma. Pada hari-hari selepas itu, Hamka telah dibawa ke Sirih, kira-kira 5 km dari Pengkalan Batu pada tahun 1922 untuk belajar dengan Aiman Ibrahim Wong, tetapi tidak bertahan lama. Beliau lebih suka mengikuti hatinya untuk mencari ilmu dan pengalaman dalam cara sendiri. Beliau memutuskan untuk meninggalkannya untuk ke Jawa. Walau bagaimanapun, percubaan pertama telah ditemui oleh bapanya.

Berhijrah ke Jawa sunting

Hamka telah meneroka beberapa tempat di Minangkabau sejak remaja, beliau telah digelar oleh bapanya sebagai "Si Bujang Jauh". Pada usia 15, selepas mengalami satu peristiwa yang menggemparkan jiwanya, perceraian ibu bapanya, Hamka memutuskan untuk pergi ke Jawa setelah mengetahui bahawa Islam di Jawa lebih maju daripada di Minangkabau, terutama dari segi pergerakan dan organisasi. Tetapi ketika berada di Bengkulu, beliau diserang cacar, selepas kira-kira dua bulan berada di tempat tidur, beliau mengambil keputusan untuk kembali ke Padang Panjang. Walaupun begitu, niatnya untuk pergi ke Jawa tidak berkurangan. Pada tahun 1924, setahun selepas pulih daripada cacar, beliau berangkat ke Jawa.

Tiba di Jawa, Hamka pergi ke Yogyakarta dan menetap di rumah adik bapanya, Amrullah Ja'far. Melalui bapa saudaranya, dia mendapat peluang untuk mengikuti perbincangan dan latihan yang dianjurkan oleh gerakan-gerakan Islam, Muhammadiyahand Sarekat Islam. Selain belajar dengan pergerakan Islam, beliau juga mengembangkan pandangannya dalam gangguan kemajuan Islam dengan pengkristianan dan komunisme. Ketika di Jawa, beliau aktif dalam pelbagai aktiviti sosial dan agama. Dalam banyak keadaan, beliau belajar untuk Bagoes Hadikoesoemo, HOS Tjokroaminoto, Abdul Rozak Fachruddin, dan Blognya. Sebelum pulang ke Minangkabau, beliau telah merantau ke Bandung dan bertemu dengan pemimpin-pemimpin Masjumi seperti Ahmad Hassan dan Mohammad Natsir, yang memberikan beliau peluang untuk belajar menulis dalam majalah Pembela Islam. Selepas itu pada tahun 1925, beliau pergi ke Kabupaten Pekalongan, Jawa Timur bagi menyokong Sutan Mansur Ahmad Rashid, yang merupakan pengerusi Muhammadiyah, cawangan Pekalongan pada masa itu, dan belajar Islam kepadanya. Ketika di Pekalongan, beliau tinggal di rumah saudaranya dan mula memberikan ceramah agama di beberapa tempat.

Dalam pengembaraan pertama di Jawa, beliau mendakwa mempunyai semangat yang baru untuk mendalami ilmu Islam. Beliau juga melihat ada perbezaan antara misi reformasi Islam di Minangkabau dan Jawa. Reformasi di Minangkabau bertujuan untuk pemurnian Islam yang dianggap sebagai salah satu amalan, seperti jemaah, tiruan, dan khurafat, manakala di Jawa adalah lebih fokus kepada usaha memerangi kemunduran, kejahilan dan kemiskinan.

Menunaikan ibadah Haji sunting

 
Masjidil Haram, Mekkah pada 1900-an. Perjalanan Hamka ke Mekkah pada tahun 1927 meletupkan inspirasi baginya untuk menulis Di Bawah Lindungan Ka'bah

Selepas setahun di Jawa, pada Julai 1925, Hamka telah pulang ke Padang Panjang. Di Padang Panjang, beliau menulis majalah pertama bertajuk Chatibul Ummah, yang mengandungi koleksi ucapan yang didengari di Surau Jembatan Besi, dan Tabligh Muhammadiyah. Antara urusan aktiviti dakwah di padang melalui penulisan, beliau telah mengambil ucapan di beberapa tempat di Padang Panjang. Tetapi pada ketika itu, segala-galanya adalah tepat dikritik oleh ayahnya: "Ucapan sahaja tidak berguna, mengisi diri dengan pengetahuan, maka orang-orang ucapan akan menjadi bermakna dan berguna." Sebaliknya, Hamka tidak mendapat sambutan yang baik daripada orang ramai. Beliau sering diejek sebagai "pemidato Islam yang belum lagi disahkan", walaupun beliau telah menerima kritikan daripada sebahagian ulama kerana dia tidak menguasai bahasa Arab dengan baik. Kritikan yang diterimanya di tanah kelahirannya, beliau membuat ia sebagai cemeti untuk menjadikan dirinya lebih matang.

Pada Februari 1927, beliau mengambil keputusan untuk pergi ke Mekah untuk melanjutkan pelajarannya dalam Islam, termasuk belajar bahasa Arab dan menunaikan fardu haji pertamanya. Beliau pergi tanpa mengucapkan selamat tinggal kepada bapanya dan pergi dengan perbelanjaan sendiri. Semasa di Mekah, beliau menjadi wartawan harian Pelita Andalas dan juga bekerja di sebuah syarikat percetakan yang dimiliki oleh Encik Hamid bin Majid Kurdish, yang merupakan bapa mertua Ahmad Al-Khatib Minangkabawi.[9][10] Di tempat kerjanya, beliau boleh membaca kitab klasik Islam, buku, dan surat berita Islam dalam bahasa Arab, satu-satunya bahasa asing yang beliau menguasai.

Ke arah ibadah haji, Hamka dengan beberapa calon jemaah lain mengasaskan Persatuan Hindia Timur, sebuah organisasi yang memberi pelajaran kepada calon jemaah haji dari Indonesia.[11] Selepas haji, dan untuk beberapa lama tinggal di Tanah Suci, beliau telah bertemu dengan Agus Salim dan telah menyatakan hasrat untuk menetap di Mekah, tetapi Agus Salim sebaliknya menasihati beliau supaya pulang ke rumah. [12] "Banyak kerja-kerja yang lebih penting mengenai pergerakan, belajar, dan perjuangan yang boleh anda lakukan. Oleh itu, ia akan menjadi lebih baik untuk membangunkan diri anda dalam mana-mana tanah air anda sendiri," kata Agus Salim. [13] Beliau tidak lama lagi kembali ke tanah air selepas tujuh bulan tinggal di Mekah. Walau bagaimanapun, daripada pergi rumah ke Padang Panjang, Hamka bukannya menetap di Medan, bandar di mana kapal itu membawanya pulang berlabuh.[14]

Kerjaya di Medan sunting

Semasa di Medan, beliau menulis banyak artikel dalam pelbagai majalah dan telah menjadi guru agama selama beberapa bulan di Tebing Tinggi.[15] Hamka menghantar tulisan-tulisannya kepada akhbar Pembela Islam di Bandung dan Suara Muhammadiyah yang diketuai oleh Abdul Rozak Fachruddin di Yogyakarta.[16] Selain itu, beliau juga bekerja sebagai wartawan untuk harian Pelita Andalas dan menulis laporan perjalanan, terutama mengenai perjalanannya ke Mekah pada tahun 1927. Pada tahun 1928, beliau menulis cerita yang pertama di Minangkabau bertajuk Sabariyah. Pada tahun yang sama, beliau telah dilantik sebagai editor majalah "Era Kemajuan", yang berdasarkan kepada keputusan persidangan Muhammadiyah di Padang Panjang.[17] Pada tahun berikutnya, beliau menulis beberapa buah buku, antara lain: Agama dan Wanita, Pembela Islam, Tradisi Minangkabau, Islam Pertahanan, Dakwah Kepentingan dan Ayat-Ayat Mi'raj. Walau bagaimanapun, beberapa tulisan-tulisannya telah dirampas kerana mereka dianggap sebagai berbahaya oleh kerajaan kolonial berkuasa.

Apabila di lapangan, penduduk di kampung yang telah berkali-kali meminta beliau menghantar beberapa surat rumah, tetapi telah ditolak oleh Hamka. Oleh itu, bapanya bertanya Sutan Mansur Ahmad Rashid untuk menjemput dan memujuknya pulang.[18] pujukan beliau akhirnya meyakinannya dan kemudian beliau kembali ke kampung halamannya di Maninjau, manakala rumah ayahnya di Padang Panjang musnah kerana gempa bumi 1926. Tiba di kampung halamannya, beliau berharap untuk bertemu bapanya dengan emosi yang hebat sehingga beliau menitiskan air mata. Hamka terkejut untuk belajar bapanya meninggalkan haji dan dibayar dengan sendiri. Bapanya juga berkata, "Mengapa tidak anda beritahu saya yang begitu mulia dan suci bermakna? Abuya (bapa) apabila ia menjadi sukar dan miskin. Jika itu berlaku, tidak ada tangga dikeping kayu, mengasah nuget bukan emas." Punya mengalu-alukan sebagai panas kerana ia adalah, dia mula sedar berapa banyak cinta bapanya untuk beliau. [19] Sejak itu, pandagan Hamka terhadap bapanya mula berubah. Bagaimanapun, selepas kira-kira setahun menetap di Sungai Batang,[20] dia sekali lagi meninggalkan kampung halamannya.

Hamka berpindah ke Medan pada tahun 1936.[21] Di padang, beliau bekerja sebagai penyunting dan menjadi ketua pengarang majalah yang diasaskannya dengan ilmuwan Islam M. Yunan Nasution, majalah Garis Panduan Komuniti.[22][23] Melalui Garis Panduan Komuniti, beliau pertama kali memperkenalkan nama pena "Hamka".[24] Semasa di Medan, beliau menulis Di Bawah Lindungan Kaabah, yang telah diilhamkan oleh lawatannya ke Mekah pada tahun 1927.[25] Selepas Di Bawah Lindungan Ka’bah yang diterbitkan pada tahun 1938, beliau menulis Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck, yang ditulis sebagai kisah bersiri dalam Garis Panduan Komuniti. [26] Selain itu, beliau juga menerbitkan beberapa novel dan buku-buku lain seperti: Melangkah Jauh ke Deli, Keadilan Ilahi, Tuan Direktur, Pergerakan Baru, Di Lembah Hidup, Bapa, Mistik Moden, dan Falsafah Hidup.[27][23] Tetapi pada tahun 1943, People Magazine yang membawa Garis Panduan diharamkan oleh Jepun, yang merupakan pemerintah Indonesia.[28]

 
Pada 28 Jun 1926, gempa bumi berukuran 7.6 SR memusnahkan sebahagian Padang Panjang, termasuk rumah bapa Hamka di Gatangas, Markets Obsolete

Semasa pendudukan Jepun, Hamka telah dilantik penasihat kepada Jepun dari segi Islam. Beliau juga adalah seorang ahli Sangi Kai Syu (sejenis perhimpunan) yang mengendalikan hal ehwal Islam kerajaan dan pada tahun 1944. Beliau menerima jawatan ini kerana beliau percaya janji Jepun untuk memberikan kemerdekaan kepada Indonesia. Tetapi selepas berkongsi kedudukan ini, beliau telah dianggap sebagai rakan sejenayah kepada penceroboh dengan kawan-kawannya. Apabila Jepun tewas dan menyerah diri kepada pihak Berikat, Hamka telah tertakluk kepada kritikan yang tidak berkesudahan. Inilah yang memaksa Hamka dari ladang kembali ke Minangkabau selepas Perang Revolusi tercetus pada tahun 1945. Hamka juga berjuang untuk menghalau penceroboh. Beliau telah menyertainya setelah kembalinya Belanda untuk gerila Indonesia di dalam hutan di Medan.

Kerjaya dan kehidupan seterusnya sunting

Muhammadiah sunting

Selepas perkahwinannya dengan Siti Rahm,[19] cawangan Hamka Muhammadiyah aktif dalam pengurusan Minangkabau, yang permulaannya bermula daripada persatuan Sendi bakalnya Safe diasaskan oleh bapanya pada tahun 1925 di Sungai Batang.[29] Di samping itu, beliau telah menjadi ketua Sekolah Tablighi, sebuah sekolah agama yang diasaskan Muhammadiyah pada 1 Januari 1930.[30][31]

Sejak menghadiri Muktamar Muhammadiyah di Solo pada tahun 1928, Hamka tidak pernah ketinggalan menghadiri kongres-kongres Muhammadiyah seterusnya. Sekembalinya dari Solo, beliau mula memangku beberapa jawatan, sehingga akhirnya ia diangkat sebagai Ketua Muhammadiyah cabang Padang Panjang. Dalam Muktamar Muhammadiyah ke-19 tahun 1930 di Bukittinggi, Hamka berpidato mengupas hubungan adat Minangkabau dan agama Islam. Pada kongres berikutnya di Yogyakarta, Hamka mengemukakan perkembangan Muhammadiyah di Sumatera. Pimpinan Pusat Muhammadiyah mengutusnya untuk membuka cawangan Muhammadiyah di Bengkalis. [32] Pada tahun 1932, ia diutus oleh Muhammadiyah ke Makassar dalam rangka mempersiapkan dan menggerakkan semangat rakyat untuk menyambut Muktamar Muhammadiyah ke-21 di Makassar. [33] Selama di Makassar, beliau sempat menerbitkan Al-Mahdi, majalah pengetahuan Islam yang diterbitkan sekali sebulan.[17] Pada tahun 1934, setahun selepas menghadiri Kongres Muhammadiyah di Semarang, ia diangkat menjadi anggota tetap Majelis Konsul Muhammadiyah untuk wilayah Sumatera Tengah.[31][34]

Kerjayanya di Muhammadiyah kian melonjak sewaktu berpindah ke Medan. Pada tahun 1942, bersamaan dengan kejatuhan Hindia Belanda ke dalam tampuk kuasa penjajah Jepun, Hamka terpilih menjadi pimpinan Muhammadiyah untuk wilayah Sumatera Timur menggantikan H. Mohammad Said.[35] Namun pada Disember 1945, beliau memutuskan kembali ke Minangkabau dan melepaskan jawatan tersebut. Pada tahun berikutnya, ia terpilih menjadi Ketua Majelis Pimpinan Muhammadiyah Sumatera Barat menggantikan S.Y. Sutan Mangkuto. [36] Jawatan yang dipegang olehnya sehingga 1949.[37]

Pada tahun 1953, beliau terpilih sebagai pimpinan pusat Muhammadyiah dalam Muktamar Muhammadiyah ke-32 di Purwokerto. Sejak daripada itu, beliau sering dipilih dalam Muktamar Muhammadiyah selanjutnya, sehingga pada tahun 1971 ia memohon agar tidak dipilih kembali kerana keadaanya uzur.[38] Akan tetapi, ia tetap diangkat sebagai penasihat pimpinan pusat Muhammadiyah sehingga akhir hayatnya.[39]

Meninggal dunia sunting

Setelah mengundurkan diri dari jabatan ketua MUI, kesihatannya merosot. Atas anjuran doktor Karnen Bratawijaya, doktor keluarga itu, di Rumah Sakit Pusat Pertamina pada 18 Julai 1981, yang bertepatan dengan awal Ramadan.[40]

Pada hari keenam dirawat, ia sempat menunaikan solat Duha dengan bantuan anak perempuannya, Azizah, untuk bertayamum. Pada petang, beberapa doktor datang memeriksa keadaannya, dan kemudian menyatakan bahawa ia berada dalam keadaan koma. Keadaan tersebut tetap berlangsung hingga malam harinya. Pasukan doktor menyatakan bahawa buah pinggang, paru-paru dan saraf utamanya sudah tidak berfungsi lagi, dan keadaannya hanya boleh dipertahankan dengan alat pacu jantung. Pada pukul 10 pagi keesokan harinya, anak-anaknya sepakat untuk mencabut alat pacu jantung, dan Hamka menghembuskan nafas terakhirnya tidak lama selepas itu.[41]

Hamka meninggal dunia pada hari Jumaat, 24 Julai 1981 jam 10:37 pagi dalam usia 73 tahun. Jenazahnya disemadikan di rumahnya di Jalan Raden Fatah III. Antara pelayat yang hadir untuk memberi penghormatan terakhir dihadiri Presiden Suharto dan Naib Presiden Adam Malik, Menteri Alam Sekitar Indonesia, Emil Salim serta Menteri Perhubungan Azwar Anas yang menjadi imam solat jenazahnya.[42] Jenazahnya dibawa ke Masjid Agung dan disembahyangkan lagi, dan kemudian akhirnya dikebumikan di Taman Rerkuburan Awam Tanah Kusir, Jakarta Selatan, dipimpin Menteri Agama Alamsjah Ratoe Perwiranegara.[43]

Politik sunting

Sejak masih muda, Hamka telah terlibat dalam aktiviti politik, iaitu ketika menjadi ahli Sarekat Islam pada tahun 1925 dan, selepas kemerdekaan, beliau aktif dengan Partai Masyumi.[44] Pada pilihan raya umum 1955, beliau terpilih menjadi anggota Dewan Undangan mewakili Jawa Tengah. Akan tetapi perlantikan tersebut ditolak kerana merasa tempat tersebut tidak sesuai baginya. Atas desakan kakak iparnya, Ahmad Rasyid Sutan Mansur, akhirnya Hamka menerima pelantikan tersebut.

Di Perlembagaan, ia bersama Mohammad Natsir, Mohammad Roem, dan Isa Anshari menjadi pihak yang paling konsisten memperjuangkan syariat Islam menjadi dasar negara Indonesia. Dalam ucapannya, Hamka mencadangkan agar dalam sila pertama Pancasila dimasukkan kembali kalimat mengenai "kewajiban menjalankan syariat Islam bagi pemeluknya", sebagaimana yang termaktub dalam Piagam Jakarta. Akan tetapi, pemikiran Hamka ditentang keras oleh sebahagian besar anggota Konstituante, yang umumnya berasal dari pihak komunis. Seterusnya, dalam sidang Perlembagaan di Bandung pada tahun 1957, ia menyampaikan pidato penolakannya atas gagasan Presiden Soekarno yang akan melaksanakan Demokrasi Terpimpin. Namun, segala usahanya itu terkandas selepas Sultan membubarkan Dewan Undangan melalui suatu perintah kemukaan Presiden Soekarno pada 5 Julai 1959 dan, perjalanan politik Hamka boleh dikatakan berakhir setelah pergerakan Masyumi dibubarkan Presiden Soekarno.

Sikapnya yang konsisten terhadap agama, menyebabkannya acapkali berhadapan dengan pelbagai rintangan, terutama terhadap beberapa dasar kerajaan. Keteguhan sikapnya ini menyebabkan beliau dipenjarakan oleh Soekarno dari tahun 1964 hingga 1966. Pada awalnya, Hamka diasingkan ke Sukabumi, kemudian ke Puncak, Megamendung, dan terakhir dirawat di rumah sakit Persahabatan Rawamangun, sebagai tawanan. Di dalam penjara ia mula menulis Tafsir al-Azhar yang merupakan karya ilmiah terbesarnya.[44]

Pada tahun 1977, Hamka dipilih sebagai ketua umum Majelis Ulama Indonesia yang pertama. Semasa jabatannya, Hamka mengeluarkan fatwa yang bersisi penolakan terhadap dasar kerajaan yang akan menguatkuasakan Rang Undang-undang Perkahwinan tahun 1973, dan mengecam dasar yang membenarkan Hari Natal diraikan bersama umat Nasrani. Walaupun kerajaan mendesaknya untuk menarik kembali fatwanya tersebut dengan diiringi pelbagai ancaman, Hamka tetap teguh dengan pendiriannya. [45] Akan tetapi, pada tarikh 24 Julai 1981, Hamka memutuskan untuk melepaskan jawatannya sebagai ketua umum Majelis Ulama Indonesia, kerana fatwanya yang tidak dipedulikan oleh Pemerintah Indonesia.

Sastera sunting

Hamka juga merupakan seorang wartawan, penulis, penulis, dan penerbit. Sejak tahun 1920-an, Hamka menjadi wartawan beberapa buah akhbar seperti Pelita Andalas, Seruan Islam, Bintang Islam, dan Seruan Muhammadiyah. Pada tahun 1928, beliau menjadi editor majalah Kemajuan Masyarakat. Pada tahun 1932, beliau menjadi editor dan menerbitkan majalah al-Mahdi di Makassar. Hamka juga pernah menjadi editor majalah Pedoman Masyarakat, Panji Masyarakat, dan Gema Islam. [46]

Hamka adalah seorang belajar sendiri dalam pelbagai bidang ilmu pengetahuan seperti falsafah, sastera, sejarah, sosiologi dan politik, baik Islam mahupun Barat. Dengan kemahiran bahasa Arabnya yang tinggi, beliau dapat menyelidiki karya ulama dan tokoh besar di Timur Tengah seperti Zaki Mubarak, Jurji Zaidan, Abbas al-Aqqad, Mustafa al-Manfaluti, dan Hussain Haikal. Melalui bahasa Arab juga, beliau telah mengkaji karya sarjana Perancis, Inggeris dan Jerman seperti Albert Camus, William James, Sigmund Freud, Arnold Toynbee, Jean-Paul Sartre, Karl Marx serta Pierre Loti.

Hamka juga banyak menghasilkan karya ilmiah Islam dan karya lain seperti novel dan cerpen. Pada tahun 1928, Hamka menulis buku ruminya yang pertama dalam bahasa Minang dengan tajuk Si Sabariah. Kemudian, beliau juga menulis buku-buku lain, baik yang berbentuk roman, sejarah, biografi dan autobiografi, sosial kemasyarakatan, pemikiran dan pendidikan, teologi, tasawuf, tafsir, dan fiqih. Karya ilmiah terbesarnya adalah Tafsir al-Azhar. Di antara novel-novelnya seperti Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck, Di Bawah Lindungan Kaabah, dan Merantau ke Deli juga menjadi perhatian umum dan menjadi buku teks sastera di Malaysia dan Singapura. Beberapa penghargaan dan anugerah juga diterimanya, baik peringkat nasional mahupun antarabangsa.[46]

Pada tahun 1959, Hamka mendapat anugerah gelar Doktor Kehormatan Causa dari Universiti al-Azhar, Kaherah atas jasa-jasanya dalam penyiaran agama Islam dengan menggunakan bahasa Melayu. Kemudian pada 6 Jun 1974, beliau kembali memperoleh kehormatan tersebut dari Universiti Kebangsaan Malaysia pada bidang kesusasteraan, serta gelar Profesor dari Universiti Prof. Dr. Moestopo.[46]

Anugerah yang pernah diterima beliau sunting

  1. Doktor Kehormat dari Universiti al-Azhar Mesir pada 1958M.
  2. Guru Besar (Profesor) oleh Universiti Moestopo Jakarta pada 1960M.
  3. Doktor Kehormat oleh Universiti Kebangsaan Malaysia pada 1974M.

Senarai karya sunting

Catatan sunting

  1. ^ Terdapat dua jenis sekolah pemerintah bagi anak-anak Minangkabau, iaitu Sekolah Gubernemen dengan jenjang tertinggi sehingga kelas empat dan Sekolah Desa dengan jenjang terakhir sampai kelas tiga. Hajir Rasul merencanakan untuk menghantar Malik di Sekolah Gubernemen, tetapi kerana terlambat mendaftar sehingga kelas yang dibuka penuh, Malik didaftarkan di Sekolah Desa.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Kenang-kenangan 70 tahun... 1983, m/s. 260.
  2. ^ Rahzen 2007, m/s. 246.
  3. ^ Yusuf 2003, m/s. 40.
  4. ^ Safrudin 2008, m/s. 198.
  5. ^ a b Reid dan Marr 1983, m/s. 40.
  6. ^ a b Yusuf 2003, m/s. 41.
  7. ^ a b Kenang-kenangan 70 tahun... 1966, m/s. 26.
  8. ^ a b Yani 2010.
  9. ^ Hakim 2005, m/s. 31.
  10. ^ Mohammad 2006, m/s. 61.
  11. ^ Yusuf 2003, m/s. 46–47.
  12. ^ Rosidi 2008, m/s. 346.
  13. ^ Al-Kumayi 2004, m/s. 25.
  14. ^ Shobahussurur 2008, m/s. 21.
  15. ^ Aiyub 2000, m/s. 142.
  16. ^ Tamara, dkk 1983, m/s. 198.
  17. ^ a b Safrudin 2008, m/s. 201.
  18. ^ Kenang-kenangan 70 tahun... 1983, m/s. 529.
  19. ^ a b Leirissa 1994, m/s. 89.
  20. ^ Hamka 1986, m/s. 318.
  21. ^ Yusuf 2003, m/s. 45.
  22. ^ Zakariya 2006.
  23. ^ a b Safrudin 2008, m/s. 202.
  24. ^ Teeuw 1980, m/s. 104.
  25. ^ Teeuw 1980, m/s. 105.
  26. ^ Mahayana 2007, m/s. 168.
  27. ^ Hamka 1975, m/s. 28.
  28. ^ Mohammad 2006, m/s. 62.
  29. ^ Hamka 1983, m/s. 73.
  30. ^ Abidin 2005, m/s. 171.
  31. ^ a b Yusuf 2003, m/s. 48.
  32. ^ Kenang-kenangan 70 tahun... 1983, m/s. 472.
  33. ^ Tamara, dkk 1983, m/s. 384.
  34. ^ Hakim 2005, m/s. 27.
  35. ^ Toer, dkk 1999, m/s. 246.
  36. ^ Kenang-kenangan 70 tahun... 1983, m/s. 20.
  37. ^ Muhammadiyah 2005, m/s. 144.
  38. ^ Shobahussurur 2008, m/s. 24.
  39. ^ Al-Kumayi 2004, m/s. 30.
  40. ^ Irfan 2013, m/s. 274.
  41. ^ Irfan 2013, m/s. 279.
  42. ^ Irfan 2013, m/s. 280.
  43. ^ Irfan 2013, m/s. 282.
  44. ^ a b Republika 2011.
  45. ^ Hashim, Rosnani (2010). Reclaiming the Conversation: Islamic Intellectual Tradition in the Malay Archipelago. The Other Press. ISBN 9839541749. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  46. ^ a b c Irfan 2013, m/s. 290.

Bibliografi sunting

  • Dewan Redaksi Ensiklopedia Islam (2002). Ensiklopedia Islam, Jilid 4. Departemen Agama. Jakarta: Ichtiar Baru van Hoeve. ISBN 979-8276-65-5.
  • Shobahussurur (2008). Mengenang 100 tahun Haji Abdul Malik Karim Amrullah Hamka. Jakarta: Yayasan Pesantren Islam Al-Azhar. ISBN 979-17785-0-7.CS1 maint: ref duplicates default (link)
  • Herry, Mohammad (2006). Tokoh-tokoh Islam yang Berpengaruh Abad 20. Gema Insani. ISBN 979-560-219-5.CS1 maint: ref duplicates default (link)
  • Hashim, Rosnani (2010). Reclaiming the Conversation: Islamic Intellectual Tradition in the Malay Archipelago. The Other Press. ISBN 983-9541-74-9.CS1 maint: ref duplicates default (link)
  • "Cukup Allah sebagai Pelindung: Kisah Hamka di Penjara Sukabumi". Republika. 26 November 2011. Dicapai pada 20 Desember 2011. Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  • Daneel, Inus (2005). Fullness of Life for All—Challenges for Mission in Early 21st Century. Rodopi. ISBN 90-420-1971-9. Unknown parameter |coauthor= ignored (|author= suggested) (bantuan)CS1 maint: ref duplicates default (link)
  • Rodgers, Susan (1995). Telling Lives, Telling History: Autobiography and Historical Imagination in Modern Indonesia. University of California Press. ISBN 0-520-08547-7.CS1 maint: ref duplicates default (link)
  • Zakariya, H. (2006). Islamic Reform in Colonial Malaya: Shaykh Tahir Jalaluddin and Sayyid Shaykh Al-Hadi. ProQuest. ISBN 0-542-86357-X.CS1 maint: ref duplicates default (link)
  • Abdurrahman, M. (2009). Bersujud di Baitullah. Penerbit Buku Kompas. ISBN 979-709-437-5.CS1 maint: ref duplicates default (link)
  • Riddell, P. G. Islam and the Malay-Indonesian World: Transmission and Responses. C. Hurst & Co. Publishers. ISBN 1-85065-336-4.
  • Hamka, Afif (2008). Buya Hamka. Uhamka Press. ISBN 602-8040-07-X.
  • Pandoe, M.D.; Pour, Julius (2010). Jernih Melihat Cermat Mencatat: Antologi Karya Jurnalistik Wartawan Senior Kompas. Penerbit Buku Kompas. ISBN 979-709-487-1.
  • Panitia Peringatan Buku 70 Tahun Buya Prof. Dr. Hamka (1983). Kenang-kenangan 70 Tahun Buya Hamka. Pustaka Panjimas.
  • Hamka (1966). Kenang-kenangan Hidup. Kuala Lumpur: Pustaka Antara.
  • Hamka, Rusydi (1983). Pribadi dan Martabat Buya Prof. Hamka. Jakarta: Pustaka Panjimas.
  • Tamara, Natsir (1996). Hamka di Mata Hati Umat. Jakarta: Sinar Harapan.CS1 maint: ref duplicates default (link)
  • Noer, Deliar (1996). Gerakan Modern Islam di Indonesia 1900-1942. Jakarta: LP3ES.CS1 maint: ref duplicates default (link)
  • Noer, Deliar (2001). Membincangkan Tokoh-tokoh Bangsa. Bandung: Mizan.CS1 maint: ref duplicates default (link)
  • Mahayana, Maman S (1995). Ringkasan dan Ulasan Novel Indonesia Modern. Jakarta: Grasindo. ISBN 978-979-553-123-4. Unknown parameter |coauthor= ignored (|author= suggested) (bantuan)CS1 maint: ref duplicates default (link)
  • Siregar, Bakri (1964). Sedjarah Sastera Indonesia. 1. Jakarta: Akademi Sastera dan Bahasa "Multatuli". OCLC 63841626.CS1 maint: ref duplicates default (link)
  • Teeuw, A (1980). Sastra Baru Indonesia. 1. Ende: Nusa Indah. OCLC 222168801.CS1 maint: ref duplicates default (link)
  • Rahzen, Taufik (2007). Tanah Air Bahasa: Seratus Jejak Pers Indonesia. Blora Institute. ISBN 979-15093-8-7.CS1 maint: ref duplicates default (link)
  • Safrudin, Irfan (2008). Ulama-ulama Perintis: Biografi Pemikiran dan Keteladanan. Bandung: Majelis Ulama Indonesia.CS1 maint: ref duplicates default (link)
  • Reid; Marr, David G. (1983). Dari Raja Ali Haji hingga Hamka. Grafiti Pres.CS1 maint: ref duplicates default (link)
  • Yusuf, M. Yunan (2003). Corak Pemikiran Kalam Tafsir al-Azhar. Penamadani. ISBN 979-97670-0-8.CS1 maint: ref duplicates default (link)
  • Azra, Azyumardi (2002). Historiografi Islam Kontemporer. Gramedia Pustaka Utama.CS1 maint: ref duplicates default (link)
  • Abidin, Masoed. Ensiklopedi Minangkabau. Pusat Pengkajian Islam dan Minangkabau. ISBN 979-3797-23-1.
  • Hakim, Ahmad; Thalhah, M. (2005). Politik Bermoral Agama. UII Press. ISBN 979-3333-06-5.CS1 maint: ref duplicates default (link)
  • Rosidi, Ajip (2008). Yang Datang Telanjang: Surat-surat Ajip Rosidi dari Jepang, 1980–2002. Kepustakaan Populer Gramedia. ISBN 979-9100-95-X.CS1 maint: ref duplicates default (link)
  • Al-Kumayi, Sulaiman (2004). Kearifan Spiritual dari Hamka ke Aa Gym. Pustaka Nuun. ISBN 979-98353-1-3.CS1 maint: ref duplicates default (link)
  • "Palagan Hamka dan Lentera "Pram"". Kompas. Jakarta. 2012-03-20. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-03-24. Dicapai pada 12 Juni 2012. Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  • "Hamka Menggebrak Tradisi". Tempo. Jakarta. 2008-05-19. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-06-04. Dicapai pada 4 Juni 2012. Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  • Hamka, Irfan (2013). Ayah... Kisah Buya Hamka. Penerbit Republika. ISBN 978-602-8997-71-3.

Pautan luar sunting