Sir James Brooke, Raja Putih Sarawak (29 April 1803[1] – 11 Jun 1868) ialah seorang tentera British dan pengembara yang mengasaskan Kerajaan Sarawak di Borneo. Baginda memerintah sebagai Raja Putih pertama Sarawak dari tahun 1841 sehingga kemangkatannya pada tahun 1868.

Sir James Brooke
Pemerintahan18 Ogos 1842 – 11 Jun 1868
Pertabalan18 Ogos 1842
Didahului olehSultan Tengah (sebagai Sultan Sarawak)
Pengiran Indera Mahkota Mohammad Salleh (sebagai Gabenor Sarawak)
Diikuti olehCharles Brooke
Keputeraan(1803-04-29)29 April 1803
Bandel, Hooghly, British India
Kemangkatan11 Jun 1868(1868-06-11) (umur 65)
Burrator, United Kingdom
PemakamanGereja St Leonard, Sheepstor, Dartmoor
KerabatDinasti Brooke
AyahandaThomas Brooke
BondaAnna Maria Brooke
AgamaKristian (Gereja England)
PekerjaanBekas tentera, peniaga, Gabenor; Raja

Brooke dilahirkan dan dibesarkan di bawah Syarikat Raj Hindia Timur Inggeris di India. Selepas beberapa tahun pendidikan di England, baginda berkhidmat dalam Tentera Bengal. Baginda mengalami kecederaan dan meletak jawatan suruhanjayanya. Baginda kemudian membeli sebuah kapal dan belayar ke Kepulauan Melayu di mana, dengan membantu menghancurkan pemberontakan, baginda menjadi gabenor Sarawak. Baginda kemudiannya bersungguh-sungguh menindas cetak rompak di rantau ini. Dalam pergolakan berikutnya, baginda mengembalikan Sultan Brunei ke takhtanya, di mana baginda Sultan menjadikan Brooke sebagai Raja Sarawak.

Brooke juga pernah dikritik di Parlimen British dan secara rasmi disiasat di Singapura atas langkah-langkah melawan lanun baginda. Walau bagaimanapun, baginda diberi penghormatan dan bertahsia di London untuk jasanya terhadap Asia Tenggara. Karya-karya terbitan seorang naturalis iaitu Alfred Russel Wallace banyak berbicara tentang keramahan dan prestasi baginda.

Awal hidup sunting

Selepas sekolah tatabahasa di England, dia menyertai perkhidmatan Syarikat Hindia Timur Inggeris pada tahun 1825 dan ditempatkan di India. Selepas ketibaannya, permusuhan timbul di Burma, dan Brooke dihantar ke Burma bersama-sama dengan sepasukan askar Syarikat Hindia Timur Inggeris ke Lembah Brahmaputra, pada tahun 1825. Ketika di sana, Brooke mengalami kecederaan teruk ketika memimpin kalavari sukarelawan tempatan, dan dihantar kembali ke England untuk dirawat. Ia mengambil masa beberapa tahun untuk Brooke pulih kembali dan pada tahun 1830, dia kembali ke Madras tetapi telah terlewat untuk dihantar berperang.

Dia kemudian mengembara ke China dan semasa melalui kepulauan India Timur. Ketika itulah Brooke memutuskan bahawa ia merupakan tempat yang baik bagi menubuhkan kuasa Inggeris dan menambah kekayaan keluarganya Dia mencuba untuk berdagang di Timur Jauh tetapi tidak begitu berjaya.

Permulaan di Sarawak sunting

Pada tahun 1835, ayahnya mati dan meninggalkan harta berjumlah £30,000, yang dia gunakan untuk membeli sebuah kapal bernama Royalist.[2] Selepas belayar ke Borneo pada tahun 1838, dia tiba di Kuching pada bulan Ogos tahun yang sama di mana dia mendapati perkampungan itu menghadapi pemberontakan kaum Dayak menentang Kesultanan Brunei. Dia membantu Raja Muda Hashim, bapa saudara dan raja muda pada Sultan Brunei yang memerintah menumpaskan pemberontakan Dayak, dan sebagai balasan Raja Muda Hassim menamakannya sebagai Raja Sarawak pada 1841. Gelaran itu kemudiannya disahkan oleh Sultan Brunei dan diberi gelaran Raja Putih Sarawak.

Pemerintahan sunting

James Brooke membuat segala macam persiapan bagi mengukuhkan kedudukannya di Sarawak seperti mengubah corak pentadbiran dan sebagainya. Brooke menghabiskan masa beberapa tahun bagi menubuhkan kod perundangan bagi Sarawak, melancarkan rancangan pembangunan ekonomi bagi wilayah tersebut, dan menumpaskan lanun. Pada tahun tersebut, dia bekerjasama rapat dengan pegawai tentera laut British dalam operasi terhadap lanun Dayak dan Melayu di laut Borneo.

Pada tahun 1847, James Brooke kembali ke England di mana dia bertemu dengan Ratu Victoria dan dianugerah K.C.B. (Knight Commander of the Bath) pada tahun 1848 dan dilantik menjadi gabenor dan komander Labuan (yang telah diserahkan pada British oleh Sultan Brunai pada tahun 1846) dan menjadi Konsul Jeneral British di Borneo.

Brooke sekali lagi memimpin pasukan British menentang lanun Dayak pada tahun 1849 dan berjaya menumpaskan mereka dengan teruk. Pada tahun 1851, James Brooke menjadi tumpuan selepas kontroversi mengenai dirinya timbul. Dia dituduh rasuah dan salah tingkah laku termasuk tindakan kejam dan tidak berperikemanusiaan terhadap penduduk tempatan termasuk lanun yang didakwa menjadi mangsa kekejaman oleh Brooke. Tuduhan ini ditimbulkan di Dewan Rakyat British oleh ahli politik radikal Joseph Hume dan ahli lain yang anti-imperialis. Selepas beberapa penyiasatan dijalankan Brooke didapati tidak bersalah dan dibebaskan daripada tuduhan tersebut. Namun demikian, perkara ini menjejaskan nama baiknya dan Brooke dilucutkan jawatan sebagai gabenor Labuan.[3]

Pada tahun 1857, dia nyaris terkorban semasa pemberontakan serius pendatang China di Sarawak; tetapi dengan sokongan oleh orang Melayu dan Dayak yang setia pemberontakan tersebut berjaya ditumpaskan dan Brooke kembali mengawal kerajaannya.

Senja hidup sunting

 
Rajah James pada usia tua

Brooke akhirnya bersara ke England pada tahun 1863 sungguhpun begitu, dia kembali sekurang-kurangnya dua kali ke Sarawak untuk melawan lanun dan menumpaskan pemberontakan. Dia memerintah Sarawak sehinggalah kematiannya di estatnya di Devonshhire, England pada tahun 1868, selepas tiga kali serangan strok dalam tempoh 10 tahun. Dia diganti oleh anak saudaranya iaitu Charles Brooke yang menjadi Raja Putih kedua Sarawak.


Didahului oleh
tiada
Raja Putih
1838-1867
Diikuti oleh:
Charles Brooke

Rujukan sunting

  1. ^ Calcutta Monthly Journal Diarkibkan 8 Ogos 2014 di Wayback Machine, Mei 1803, p.158, "Bengal Births..At Bandel, on the 29th ultimo, the Lady of T.Brooke, Esq. of a Son"
  2. ^ James, Lawrence (1997) [1994]. The Rise and Fall of the British Empire. 175 Fifth Avenue, New York, N.Y. 10010: St. Martin's Griffin. m/s. 244–245. ISBN 0-312-16985-X.CS1 maint: location (link)
  3. ^ Historical Dictionary of the British Empire: A-J edited by James Stuart Olson, Robert Shadle