Keadilan Ilahi ialah sebuah filem Melayu yang diterbitkan di Singapura, ketika itu sebahagian daripada Persekutuan Tanah Melayu, pada tahun 1956. Filem ini diterbitkan dalam bentuk filem hitam putih tanpa warna.

Keadilan Ilahi
PengarahK. M. Basker
Lakon layarK. M. Basker
DibintangiYusof Latiff
Saadiah
S. Kadarisman
Ahmad C
SinematografiHitam Putih
Muzik olehOsman Ahmad
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehShaw Brothers
Tarikh tayangan
  • 27 April 1956 (1956-04-27)
Masa tayangan
105 Minit
Negara Malaysia
 Singapura
BahasaMelayu

Pengarah sunting

Filem ini diarahkan oleh K. M. Basker pada 1956

Sinopsis sunting

Sultan Abdul Muluk seorang Sultan yang alim dan warak. Beliau sangat berpegang teguh pada ajaran Islam. Beliau memerintah dengan aman di negeri Darul Makmur. Namun begitu, kehilangan anak-anak gadis tanpa dikesan menyebabkan negeri yang diperintah beliau menjadi huru hara.

Oleh itu Sultan Abdul Muluk mengambil keputusan untuk mengembara seorang diri untuk menyiasat misteri kehilangan anak-anak gadis di negerinya. Di dalam perjalanan, beliau bertemu Din yang juga sedang mencari tunangnya yang ghaib secara tiba-tiba.

Pelbagai ujian dan kesukaran yang dihadapi oleh mereka berdua dalam perjalanan itu sehinggalah mereka bertemu dengan Malaun (Raja Sihir Di Dalam Dunia) iaitu yang menjadi punca kehilangan anak-anak gadis di negerinya

Pelakon sunting

Pelakon utama sunting

Pelakon pembantu sunting

Pelakon tambahan sunting

Penyanyi & Lagu sunting

  • Normadiah - Penggodaan
  • Normadiah & Kamsani - Hasrat Hati

Trivia sunting

Filem ini adalah filem kedua lakonan Jins selepas filem Keluarga Tolol. Filem ketiga Jins adalah Anak-ku Sazali, kesemuanya sebagai pelakon tambahan.