Kancil

spesies mamalia

Kancil (Jawi: کنچيل; bahasa Inggeris: Lesser Mousedeer) atau juga dikenali sebagai Pelanduk (dalam kebanyakan masyarakat di Malaysia dan Indonesia) merupakan spesies yang paling kecil antara hanya empat spesies yang masih wujud dalam keluarga Tragulidae serta infraorder Tragulina. Serupa dengan spesies-spesies lain dalam famili Tragulidae, kancil tidak mempunyai tanduk, dan kakinya pendek dan kurus. Nama saintifiknya Tragulus kanchil.

Kancil
Seekor kancil di dalam zoo di Sepanyol
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Mammalia
Keluarga: Tragulidae
Genus: Tragulus
Spesies:
T. kanchil
Nama binomial
Tragulus kanchil
Raffles, 1821

Panjangnya yang hanya berukuran 45 sentimeter, dengan berat sebanyak dua kilogram, menyebabkannya merupakan salah satu ungulat yang paling kecil. Kancil suka akan hutan yang berbatu-batan dan terdapat di hutan tropika Asia Tenggara.

Penerangan sunting

Ini adalah mamalia berkuku yang paling kecil yang diketahui, saiz matangnya adalah sekecil 45 cm (18 inci) dan 2 kg (4.4 lb). Ia diancam oleh pemangsa oleh anjing liar.

Pengagihan sunting

Pelanduk (Kancil) Lesser terdapat di Asia Tenggara di Indochina, Burma (Kra Isthmus), Brunei, Kemboja, China (Yunnan Selatan), Indonesia (Kalimantan, Sumatera dan banyak pulau kecil lain), Laos, Malaysia (Semenanjung Malaysia, Sarawak) dan banyak pulau kecil lain), Singapura, Negara Thai, dan Vietnam.

Taburan dan spesies sunting

Kancil tersebar luas di Asia Tenggara, bermula dari Cina selatan (Yunnan bahagian selatan), Indocina, Burma, Thailand, Semenanjung Malaysia, Singapura, Sumatera, dan Kalimantan. Beberapa subspesies Tragulus kanchil, di antaranya[2]:

 
Tragulus napu (F. Cuvier, 1822)
 
Pelanduk di Taman Haiwan Singapura.

Etimologi sunting

Nama Melayu atau Indonesia kancil, (diucapkan 'kanchil' atau 'kahn-cheel', seperti dalam nama spesies) bermaksud kedua-dua Pelanduk dan 'orang pandai'. Nama umum Tragulus, terdiri dari Tragos, 'kambing' dalam bahasa Yunani, dan –ulus, yang bermaksud 'kecil' dalam bahasa Latin.

Legenda Melayu sunting

Kancil merupakan sejenis haiwan yang termasyhur di Malaysia disebabkan legenda Melayu. Cerita rakyat "Sang Kancil dan Sang Buaya" mengisahkan tentang kecerdikan Sang Kancil memperdayakan sekumpulan buaya untuk menyeberangi sungai untuk menikmati buah rambutan yang sedang masak ranum.

Dalam sejarah penubuhan negeri Melaka pula, kancil dilihat sebagai maskod haiwan pada jata negeri Melaka. Mengikut sejarah, negeri Melaka mula mendapat nama dari "kisah Kancil menendang Anjing". Pada catatan aliran sejarahnya dikisahkan bahawa, pada suatu ketika dahulu, (selepas baginda dan para bangsawan Palembang berjaya menyelamatkan diri dari ditangkap oleh tentera (Siam)(Thailand) dan kemudiannya diselamatkan oleh penduduk orang laut/ nelayan yang menetap disekitar pesisir laut Muar, Johor. Paduka (Parameswara) telah berkenan untuk pergi memburu kedalam hutan(kini disekitar hutan negeri Melaka). Ketika baginda pergi memburu bersama-sama hulubalangnya, baginda berasa penat dan berkenan berehat sebentar di bawah pokok yang terletak dihadapan sebatang anak sungai.Tiba-tiba, sewaktu baginda berehat, baginda dikejutkan dengan suatu peristiwa yang aneh bahawa seekor kancil yang kecil yang berdiri diatas batang pokok tumbang yang merentasi anak sungai telah menendang anjing buruan baginda dengan kuat kedalam sungai.Melihat peristiwa tersebut, baginda merasakan bahawa kawasan ini kelak mampu dibangunkan dengan sempurna dan sekaligus mampu melahirkan rakyat yang kuat dan handal dalam semua perkara. Maka dengan itu, baginda telah menanyakan nama pokok tempat baginda bersandar pada ketika itu, tuan bendahara yang bersama baginda telah memberitahu bahawa pokok itu adalah pokok Melaka. Oleh yang demikian, Parameswara telah berkenan menjadikan seluruh kawasan tersebut sebagai sebuah negeri baru yang aman dan kuat dikenali sebagai Melaka pada ketika ini.

Kancil turut digunakan sebagai nama kereta Perodua Kancil, Malaysia.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Timmins, R.J., Duckworth, J.W. & Semiadi, G. (2008). Tragulus kanchil. Senarai Merah Spesies Terancam IUCN 2008. IUCN 2008. Dicapai pada 6 November 2009. Database entry includes a brief justification of why this species is of least concern.
  2. ^ Meijaard, E., and C.P. Groves. 2004. A taxonomic revision of the Tragulus mouse-deer. Zoological Journal of the Linnean Society 140: 63-102.

Pautan luar sunting