Pakaian rasmi istiadat

Pakaian rasmi istiadat, pakaian istiadat juga dikenali sebagai pakaian rasmi perbarisan atau pakaian nombor 1 dalam perkhidmatan beruniform Malaysia, ialah jenis pakaian seragam paling formal yang digunakan oleh tentera, polis, bomba dan perkhidmatan beruniform awam yang lain untuk perbarisan, upacara rasmi, dan majlis resepsi, termasuk majlis persendirian seperti perkahwinan dan upacara pengebumian. Pakaian rasmi istiadat biasanya merangkumi darjah kebesaran penuh dan insignia pingat. Gaya ini berasal dari uniform yang digunakan pada abad ke-19, walaupun abad ke-20 menyaksikan penggunaan pakaian mess kit-bergaya penuh. Reka bentuk mungkin bergantung pada rejimen atau cabang tentera (cth tentera darat, tentera laut, tentera udara, askar marin). Dalam Kod berpakaian Barat, pakaian rasmi istiadat adalah alternatif tambahan yang dibenarkan bersamaan dengan pakaian white tie awam bagi pemakaian malam atau morning dress bagi pemakaian siang – kadangkala secara kolektif dipanggil pakaian rasmi – namun uniform tentera adalah sama untuk pakaian siang dan malam. Oleh itu, pakaian rasmi istiadat adalah uniform paling formal, diikuti oleh pakaian rasmi mess.

Para pegawai dari Angkatan Aeroangkasa Rusia di Perarakan Hari Kemenangan Moscow 2019 dalam pakaian istiadat

Walaupun pakaian rasmi istiadat selalunya berwarna terang dan dihiasi dengan epaulet emas, sulaman emas, lanyard, lampasse, dsb, kebanyakannya berasal sebagai uniform praktikal yang, dengan penggunaan uniform yang lebih praktikal, telah dimasukkan ke fungsi istiadat. Sebelum Perang Dunia I, sebahagian besar angkatan tentera dunia mengekalkan uniform jenis ini yang biasanya lebih berwarna-warni dan terperinci daripada uniform tugas biasa (dikenali sebagai undress), atau pakaian seragam khidmat yang aktif.[1]

Ketika pakaian rasmi istiadat lazimnya dipakai pada masa-masa tertentu oleh pegawai bertauliah dan pegawai tidak tauliah, ia juga boleh dipakai sebagai pakaian seragam pilihan oleh sesetengah anggota LLP kanan. Ia juga kadangkala dipakai oleh golongan istana, golongan kesatriaan atau perkhidmatan beruniform awam tertentu, walaupun sesetengah daripadanya mungkin menghampiri pada pakaian mahkamah.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Carman, W.Y. (1977). A Dictionary of Military Uniforms. m/s. 61. ISBN 0-684-15130-8.

Pautan luar sunting

  Kategori berkenaan Pakaian rasmi istiadat di Wikimedia Commons