Perfileman Asia, sinema Asia, atau pawagam Asia merujuk kepada industri filem dan filem yang diterbitkan di benua Asia. Walau bagaimanapun, di negara seperti Amerika Syarikat, ia selalunya digunakan untuk merujuk hanya kepada perfileman Asia Timur, Asia Tenggara, dan Asia Selatan. Perfileman Asia Barat kadangkala diklasifikasikan sebagai sebahagian daripada perfileman Timur Tengah, bersama-sama dengan perfileman Mesir. Perfileman Asia Tengah selalunya dikumpulkan dengan Timur Tengah atau, pada masa lalu, perfileman Kesatuan Soviet semasa era Asia Tengah Soviet. Asia Utara didominasi oleh perfileman Siberia Rusia, dan oleh itu dianggap sebahagian daripada perfileman Eropah.

Perfileman Asia Timur dilambangkan dengan perfileman Jepun, China Hong Kong, Taiwan, dan Korea Selatan, termasuk industri anime Jepun dan filem aksi Hong Kong.[1] Perfileman Asia Selatan dilambangkan dengan perfileman India (termasuk Bollywood), perfileman Pakistan (termasuk perfileman Punjabi dan Urdu), perfileman Bangladesh (termasuk Bengali), dan perfileman Nepal.

Perfileman Asia Tenggara dilambangkan dengan perfileman Filipina – salah satu perintis dalam perfileman Asia, Malaysia, Thailand, Indonesia, dan negara Asia Tenggara yang lain.

Perfileman Asia Tengah dan Caucasus Selatan dilambangkan dengan perfileman Iran dan perfileman Tajikistan. Perfileman Asia Barat dicirikan oleh perfileman Arab, perfileman Iran, perfileman Israel (yang mungkin bertindih dengan perfileman Yahudi), dan perfileman Turki.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Carter, David (15 Mei 2007). East Asian Cinema. Oldcastle Books Ltd. m/s. 315 Pages. ISBN 9781842433805.

Pautan luar sunting