Persidangan Kaherah

Persidangan Kaherah (nama kod: Sextant[1]) pada 22 hingga 26 November 1943, yang telah diadakan di Kaherah, Mesir. Persidangan ini antara pandangan Pihak Bersekutu terhadap Jepun ketika Perang Dunia Kedua dan menjadi peperangan di Asia. Mesyuarat ini telah dihadiri oleh Presiden Amerika Syarikat Franklin D. Roosevelt, Perdana Menteri United Kingdom Winston Churchill, dan Generalissimo Chiang Kai-shek dari Republik China. Ketua Kesatuan Soviet Joseph Stalin tidak hadir kerana wakilnya Chiang Kai-shek menggantikan peranan beliau, tambahan lagibeliau juga ingin membuat strategi untuk mengalahkan tentera Jepun. (Persetujuan Perkecualian Soviet-Jepun pada 1941 merupakan perjanjian selama lima tahun antara dua negara; pada tahun 1943 Kesatuan Soviet tidak berperang dengan Jepun, tetapi dengan China, UK dan US.)

Generalissimo Chiang Kai-shek, Franklin D. Roosevelt, dan Winston Churchill semasa Persidangan Kaherah pada 25 November 1943.


Persidangan di Kaherah telah diadakan di tempat tinggal wakil Amerika ke Mesir, Alexander Kirk, berdekatan Perkuburan Giza.[2]

Dua hari kemudian, Stalin telah bertemu dengan Roosevelt dan Churchill di Tehran, Iran untuk memulakan Persidangan Tehran.

Perisytiharan Kaherah dinyatakan pada 27 November 1943 dan "kenyataan Kaherah" disiarkan melalui radio pada 1 Disember 1943,[3] bermulanya tentera Berikat bersiap siaha membariskan tentera agar Jepun menyerahakan diri tidak bersyarat . Ketiga-tiga orang utama yang hadir itu berkata "Jepun telah mengambil kesemua pulau di Pasifik dan mendudukinya sejak [[Perang Dunia Pertama pada 1914." kesemua teritori itu daripada China, seperti Manchuria, Formosa, dan Penghu, "kesemua itu akan bersatu menjadi Republik China", dan "Korea akan menjadi bebas dan merdeka".

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Churchill, Winston Spencer (1951). The Second World War: Closing the Ring. Houghton Mifflin Company, Boston. m/s. 642.
  2. ^ Life: Noel F. Busch, "Alexander Kirk," August 13, 1945, dicapai pada 23 Januari 2011
  3. ^ "Cairo Communique, December 1, 1943". Japan National Diet Library. December 1, 1943.