Plot rampasan kuasa Jerman 2022

percubaan rampasan kuasa oleh kumpulan pelampau sayap kanan Reichsbürger di Jerman pada 2022

Pada 7 Disember 2022, 25 ahli kumpulan pengganas pelampau kanan telah ditangkap kerana didakwa merancang rampasan kuasa di Jerman.[2] Kumpulan itu, yang dipanggil "Kesatuan Patriotik" (Bahasa Jerman: Patriotische Union)(de) yang diketuai oleh "Majlis" (Bahasa Jerman: Rat),[3] ialah gerakan ekstremis sayap kanan Jerman Reichsbürger. Kumpulan itu bertujuan untuk menubuhkan semula pemerintahan beraja di Jerman dalam tradisi Reich Jerman, dengan kerajaan itu serupa dengan Empayar Jerman. Kumpulan itu didakwa mahu mencetuskan huru-hara dan perang saudara di Jerman agar ia dapat mengambil alih kuasa.[4]

Plot rampasan kuasa Jerman 2022
Sebahagian daripada gerakan Reichsbürger
Reichstag, lokasi Bundestag di Berlin, sasaran utama komplot rampasan kuasa
Tarikh7 Disember 2022; 16 bulan yang lalu (2022-12-07)
MatlamatMenggulingkan pemerintah persekutuan Jerman semasa dengan monarki yang dimodelkan pada Empayar Jerman
KesanPlot digagalkan, penahanan konspirator yang didakwa termasuk Heinrich Putera Reuss dan Birgit Malsack-Winkemann
Pihak terlibat
Kesatuan Patriotik
Tokoh dan pemimpin utama
Nancy Faeser (Menteri Dalam Negeri)
Christine Lambrecht (Menteri Pertahanan)
Heinrich Reuss (didakwa)
Bilangan
Korban
Ditangkap25

Lebih 3,000 polis dan pasukan khas menggeledah 130 lokasi di seluruh Jerman dan membuat beberapa tangkapan, termasuk Heinrich Reuss, keturunan House of Reuß, serta bekas Ahli Parlimen Alternatif untuk Jerman (AfD), Birgit Malsack-Winkemann.[5] Kumpulan itu juga termasuk anggota tentera dan polis yang aktif. Operasi terhadap kumpulan itu dianggap sebagai yang terbesar dalam sejarah Jerman, dan Ketua Pendakwa Raya Peter Frank mengisytiharkan kumpulan itu sebagai pertubuhan pengganas.[6]

Ahli sunting

Pendakwa raya melaporkan bahawa kira-kira lebih daripada 50 penganjur adalah ahli gerakan Reichsbürger, sekumpulan kumpulan pelampau sayap kanan yang menolak perintah asas demokrasi liberal semasa Jerman dan dikaitkan dengan keganasan dan antisemitisme.[1] Perancang dilaporkan termasuk pengikut QAnon dan penafi COVID-19.[7] Kumpulan itu dibahagikan kepada bidang tanggungjawab. Pendakwa Raya Persekutuan mempunyai 52 suspek dan menahan 25 daripada mereka.[1]

Kumpulan itu juga termasuk beberapa bekas anggota Komando Pasukan Khas (KSK), termasuk bekas Leftenan kolonel Batalion Pasukan Payung Bundeswehr, Rüdiger von Pescatore [de].[8] GSG 9 mencari tapak KSK di Berek Graf Zeppelin berhampiran Calw. Rüdiger von Pescatore sepatutnya mengetuai "lengan tentera" kumpulan itu. Pendakwa Raya Persekutuan menggambarkan von Pescatore bersama Heinrich Prinz Reuss sebagai "pemimpin". Von Pescatore dikatakan cuba merekrut pegawai polis dan tentera.[9] Ahli juga termasuk bekas Oberst Maximilian Eder,[10] bekas pegawai polis jenayah Michael Fritsch dari Hanover[11] bekas Oberst Peter Wörner dari Bayreuth, yang memulakan perniagaan untuk latihan kelangsungan hidup,[10] seorang peguam Tim Paul Gorgas dari Hanover dan seorang pakar bedah Melanie Ritter dari Sachsen Hilir.[12]

Malsack-Winkemann, seorang peguam dan hakim di negeri Berlin, dikatakan telah dilantik sebagai "menteri keadilan" di masa hadapan.[13] Beliau adalah ahli Bundestag Jerman dari 2017 hingga 2021 untuk AfD dan telah ditahan pada 7 Disember 2022.[13] Kumpulan itu termasuk sekurang-kurangnya seorang ahli politik AfD lain, Christian Wendler,[14] bekas AfD Stadtrat (ahli majlis tempatan) dari Olbernhau di Pergunungan Bijih Sachsen.[15]

Menurut Der Spiegel, kumpulan "Kesatuan Patriotik" mempunyai "jumlah wang yang luar biasa" yang mana mereka telah membeli senjata serta telefon satelit. Salah satu hartanah yang diserbu oleh polis, rumah perburuan Waidmannsheil di Bad Lobenstein, yang dimiliki oleh ketua kumpulan yang didakwa sebagai Reuss, berfungsi sebagai alamat perniagaan untuk beberapa syarikat yang dikaitkan dengan firma pengurusan aset yang berpangkalan di London, Heinrich XIII. Prinz Reuß & Anderson & Peters Ltd.[5][16]

Ideologi dan matlamat sunting

Matlamat kumpulan itu adalah untuk menubuhkan pemerintahan beraja yang serupa dengan Empayar Jerman pada 1871 hingga 1918. Sejak November 2021, rangkaian itu didakwa telah merancang serangan bersenjata ke atas Bundestag, serta penangkapan awam terhadap ahli politik untuk menyebabkan pergolakan awam. "Kesatuan Patriotik" mengandaikan bahawa sebahagian daripada pihak berkuasa keselamatan Jerman kemudiannya akan menunjukkan solidariti dengan usaha mereka, yang akan membawa kepada "penggulingan" dan membenarkan kumpulan itu mengambil alih kuasa.[17]

Kumpulan itu dikenali sebagai sayap kanan, dan kerap mempromosikan ideologi antisemitisme.[7] Rampasan kuasa yang dirancang termasuk menyerbu Reichstag, bangunan parlimen Jerman, yang diilhamkan oleh serangan Kapitol Amerika Syarikat pada 6 Januari dari 2021.[18]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b Bennhold, Katrin; Solomon, Erika (7 Disember 2022). "Germany Arrests 25 Suspected of Planning to Overthrow Government". The New York Times. Dicapai pada 7 Disember 2022.
  2. ^ Luar Negara, Wartawan (7 Disember 2022). "Polis Jerman gagalkan cubaan pelampau sayap kanan guling kerajaan". BBC. Dicapai pada 8 Disember 2022.
  3. ^ "Press Release of the German Federal Attorney General". 7 Disember 2022.
  4. ^ Hume, Tim (7 Disember 2022). "Germany Takes Out Far-Right Coup Plotters". Vice News (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 7 Disember 2022.
  5. ^ a b Hemmerling, Axel; Malak, Nadja; Junker, Monique; Kendzia, Ludwig; Wierzioch, Bastian (7 Disember 2022). "Großrazzia: Gruppe soll Staatsumsturz geplant haben – Reussen-Prinz festgenommen" [Serbuan Berskala Besar: Kumpulan Merancang Rampasan kuasa – Putera Reuss Ditangkap]. Mitteldeutscher Rundfunk (dalam bahasa Jerman). Dicapai pada 7 Disember 2022.
  6. ^ Nicholson, Esme (7 Disember 2022). "Germany says it foiled a far-right coup plot. Here's what we know". OPB (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 7 Disember 2022.
  7. ^ a b Kirby, Paul (7 Disember 2022). "Germany arrests 25 accused of plotting coup". BBC (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 8 Disember 2022.
  8. ^ Bock, Jürgen; Feyder, Franz (7 Disember 2022). "Einsätze gegen Reichsbürger: Wenn frühmorgens Türen zerbersten" [Kerahan Menentang Reichsbürger: Apabila Pintu Diketuk Pada Awal Pagi]. Stuttgarter Zeitung (dalam bahasa Jerman). Diarkibkan daripada yang asal pada 8 Disember 2022.
  9. ^ "Ziel war ein Systemwechsel" [The Goal was a System Change]. taz (dalam bahasa Jerman). taz/afp. 7 Disember 2022. Dicapai pada 7 Disember 2022.
  10. ^ a b Patsch, Sabrina; Geiler, Julius (7 Disember 2022). "Die Köpfe hinter dem vereitelten Staatsstreich". Tagesspiegel (dalam bahasa Jerman). Diarkibkan daripada yang asal pada 7 Disember 2022.
  11. ^ "Razzia bei 'Reichsbürgern': Das ist der festgenommene Michael Fritsch aus Hannover" [Serbuan ke atas 'Reichsbürger': Ini ialah Michael Fritsch yang Ditahan dari Hannover]. Hannoversche Allgemeine Zeitung (dalam bahasa Jerman). 7 Disember 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 Disember2022. Check date values in: |archive-date= (bantuan)
  12. ^ Connolly, Kate (10 Disember 2022). "Celebrity chef among suspects in Germany rightwing coup plot". The Guardian (dalam bahasa Inggeris).
  13. ^ a b Oltermann, Philip (7 Disember 2022). "Key figures behind alleged far-right plot to overthrow the German government". The Guardian (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 7 Disember 2022.
  14. ^ Lauer, Stefan (7 Disember 2022). "Das sind die AfD-Helfer Beim Reichsbürger-Umsturzversuch" [Ini adalah Pembantu Alternatif untuk Jerman dalam Percubaan Rampasan Reichsbürger]. Belltower.news (dalam bahasa Jerman). Diarkibkan daripada yang asal pada 8 Disember 2022.
  15. ^ "Raid against Reich Citizens Scene: two arrests in Saxony". Detail Zero (dalam bahasa Inggeris). 7 Disember 2022. Dicapai pada 7 Disember 2022.
  16. ^ "Ein 'Rädelsführer' und die 'Reichsbürger' in Thüringen" [A 'Ringleader' and the 'Reichsbürger' in Thüringen]. Wirtschaftswoche (dalam bahasa Jerman). dpa. 7 Disember 2022. Dicapai pada 7 Disember 2022.
  17. ^ "Festnahmen bei Reichsbürger-Razzia – Anführer der Gruppe aus Frankfurt". Hessenschau (dalam bahasa Jerman). Hessischer Rundfunk. 7 Disember 2022.
  18. ^ Connolly, Kate (7 Disember 2022). "German police raids target alleged far-right extremists seeking to overthrow state". The Guardian (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 7 Disember 2022.