Tahdhib al-Ahkam (Parsi: تهذیب الاحکام فی شرح المقنعه) (Tahdhib al-Ahkam fi Sharh al-Muqni'ah) adalah kutipan Hadis, Hadis oleh ulama Syiah Imam Dua Belas Abu Ja'far Muhammad Ibn Hasan Tusi, yang biasa dikenali sebagai Syeikh Tusi. Kerja-kerja ini termasuk dalam empat kitab Syiah Islam. Ini adalah ulasan mengenai Al-Muqni'ah oleh Al-Syeikh Al-Mufid, yang merupakan ahli teologi Twelver Shia. [1] [2]

Tahdhib al-Ahkam (Parsi: تهذیب الاحکام فی شرح المقنعه)
Fail:Tahdhib al-Ahkam book.jpg
Kulit hadapan kitab Tahdhib al-Ahkam
Umum
PengarangAbu Jafar Muhammad Ibn Hassan Tusi
BahasaArab
Jenis media
Kitab
Manuskrip dari Tahdhib al-Ahkam
Hadis dari muka surat 369

Tajuk sunting

Tahdhib al-Ahkam diterjemahkan oleh Ludwig W. Adamec sebagai pengesahan keputusan [3] dan oleh IKA Howard sebagai Perbaikan Hukum (sebagaimana dibincangkan). [4]

Pengarang sunting

Abu Jafar Muhammad Ibn Hasan Tusi (Parsi: ابوجعفر محمد بن حسن توسی) Yang dikenali sebagai Syeikh al-Ta'ifah (شيخ الطائفة) atau Syeikh al-Tusi. Syeikh Tusi dilahirkan pada tahun 996 M di Tus, Iran . Dia adalah seorang Persian Syiah Dua Belas ulama dan mengarang dua rujukan koleksi Syiah tradisi, Tahdhib al-Ahkam dan Al-Istibsar. Al-Shaikh al-Tusi meninggal dunia di Najaf pada 22 Muharram pada 2 Disember 1067.[5]

Latar Belakang sunting

Al-Istibsar adalah salah satu daripada empat kutipan hadis Syiah utama ( Parsi: الكتب الاربعة ) yang ditulis oleh Syeikh Tusi. [6] Menurut Ali Nasiri, ketika Syeikh Tusi dipindahkan ke Baghdad dan berpartisipasi dalam sesi kelas Syeikh al-Mufid, ia menemukan konflik Hadis (tradisi) dalam sumber Syiah. Oleh kerana penamaannya pada pengenalan Tahdhib al-Ahkam, [4] dia menulis buku itu sebagai ulasan mengenai Al-Muqni'ah untuk menyelesaikan krisis percanggahan dalam seminari Syiah Islam sebagai tindak balas kepada permintaan temannya. Ali Nasiri memberikan tiga sebab untuk pemilihan Al-Muqni'yah oleh Syeikh Tusi: martabat Al-Syeikh Al-Mufid, Al-Muqni'ah berdasarkan pandangan Syiah dan sebab terakhir adalah hasil dari intelektual dan mental Al-Syeikh Al-Mufid perlindungan. [7]

Kandungan sunting

Syeikh Tusi menjelaskan gayanya dalam mengarang Tahdhib al-Ahkam dalam pengenalannya. Mengikut pandangan Ali Nasiri, Syeikh Tusi menulis buku ini pada enam fasa: [7]

  1. Sebutkan isu yurisprudensi dengan menjaga struktur buku al-Muqni oleh Syeikh al-Mufid
  2. Mengulas bukti mereka kecuali tradisi (Hadis): Syeikh Tusi dicalonkan kepada tiga jenis bukti, Al - Quran, Sunnah dan konsensus (perjanjian para ulama Islam pada dasarnya mengenai isu agama). Jenis-jenis bukti al-Quran yang diterangkan olehnya. Juga, menurut kepercayaannya, Sunnah mungkin mengandungi tradisi Mutawatir atau Ahaad . Memandangkan Syeikh Tusi, konsensus merujuk kepada persetujuan ulama Syiah Islam.
  3. Mengulas bukti Hadis: salah satu bahagian asas di Tahdhib al-Ahkam adalah bergantung kepada tradisi yang melindungi setiap isu.
  4. Mengulas bukti yang bercanggah: membetulkan tradisi yang bertentangan adalah tujuan utama Syeikh Tusi untuk mengarang buku ini. Oleh itu, beliau menumpukan bahagian utama karyanya untuk mengkaji tradisi sedemikian dengan tradisi yang mengesahkan setiap isu.
  5. Menggambarkan cara membetulkan tradisi yang konsisten dan bertentangan: setelah menentukan jenis tradisi ini, Syeikh Tusi memeriksa cara membetulkan.
  6. Mengutamakan tradisi dalam usaha mengisytiharkan tafsiran: Syeikh Tusi menggunakan tafsiran dan rasionalisasi untuk membetulkan tradisi yang konsisten dan bertentangan.

Oleh itu, Syeikh Tusi meneruskan karyanya dalam tiga langkah: [7]

  1. Memperkenalkan tradisi yang mengesahkan setiap isu
  2. Memperkenalkan tradisi yang membezakan tradisi pertama
  3. Memperkenalkan tradisi yang meneguhkan tafsiran
I: kesucian Ritual in Islam ( الطهارة (Taharah))
II: Doa
III: cukai keagamaan
IV: berpuasa dikawal oleh perundangan Islam
V: Ziarah
VI: Perang Suci
VII: Penghakiman dan Keperluan Undang-undang ( القضاء و الاحکام )
VIII: Pengambilalihan ( المکاسب )
IX: Perdagangan ( التجارة )
X: Perkahwinan dalam Islam
XI: Perceraian
XII: Pembubaran Hamba
XIII: Sumpah, Sumpah dan Penebusan
XIV: Memburu dan Penyembelihan Ritual
XV: Endowments and Lungs
XVI: Bequests
XVII: Kaedah-kaedah Warisan Formal
XVIII: Hukuman yang ditetapkan oleh Wahyu
XIX: Pemberhentian untuk Kecederaan Badan

Menurut penerbitan Najaf, Tahdhib al-Ahkam termasuk 409 bab, 13988 tradisi dan menurut penghitungan Muhaddis Noori ia termasuk 393 bab, 13590 tradisi. Varians ini di antara laporan telah menyebabkan kesilapan dalam mengira. [8]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Abd al-Hadi al-Fadli (1 September 2011). Introduction to Hadith 2nd. ICAS Press. m/s. 106–7. ISBN 978-1-904063-47-6.
  2. ^ Syeikh al-Mufid (15 September 2014). Al-Amali, The Dictations of Shaykh al-Mufid. Lulu.com. ISBN 978-1-312-52224-4.
  3. ^ Ludwig W. Adamec (2 September 2009). The A to Z of Islam. Scarecrow Press. m/s. 104. ISBN 978-1-4616-7193-0.
  4. ^ a b Howard, I. K. A. Great Shi'i Works: 'Tahdhib al-Ahkam' and 'Al-Istibsar' by Al-Tusi.
  5. ^ Josef W. Meri; Jere L. Bacharach (2006). Medieval Islamic Civilization: L-Z, index. Taylor & Francis. m/s. 839. ISBN 978-0-415-96692-4.
  6. ^ Cyril, Huston; Glasse, Smith (2001). New Encyclopedia of Islam: A Revised Edition of the Concise Encyclopedia of Islam. AltaMira Press; Revised edition. m/s. 148, 582. ISBN 978-0759101890.
  7. ^ a b c ʻAlī Nāṣirī (28 February 2013). An Introduction to Hadith: History and Sources. MIU Press. m/s. 261. ISBN 978-1-907905-08-7.
  8. ^ Encyclopaedia Institute of Islamic Fiqh. Enclopediya of Islamic world.