Amorphophallus konjac

spesies tumbuhan berumbi

Amorphophallus konjac ialah spesies tumbuhan dalam keluarga Araceae yang tumbuh asli di Yunnan, China. Ia ditanam di kawasan-kawasan tropika dan subtropika Asia Tenggara dan Timur, iaitu dari selatan Jepun dan China ke Indonesia dan Vietnam (zon ketahanan USDA 6-11).

Amorphophallus konjac
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Plantae
Klad: Trakeofit
Klad: Angiosperma
Klad: Monokot
Order: Alismatales
Keluarga: Araceae
Genus: Amorphophallus
Spesies:
A. konjac
Nama binomial
Amorphophallus konjac
Sinonim[1]
Senarai
    • Amorphophallus mairei H.Lév.
    • Amorphophallus nanus H.Li & C.L.Long
    • Amorphophallus rivierei Durand ex Carrière
    • Brachyspatha konjac (K.Koch) K.Koch
    • Conophallus konjak Schott
    • Hydrosme rivierei (Durand ex Carrière) Engl.
    • Proteinophallus rivierei (Durand ex Carrière) Hook.f.
    • Tapeinophallus rivierei (Durand ex Carrière) Baill.

Umbisi besar tumbuhan ini mengandungi kanji yang boleh dibuat menjadi konnyaku (Jepun: こんにゃく/コンニャク/蒟蒻/菎蒻), sejenis penganan tradisional di Jepun.[2]:595 Ia juga digunakan untuk membuat tepung dan jeli sebagai pengganti vegan untuk gelatin.

Botani sunting

Ia tumbuhan saka yang tumbuh daripada umbisi besar dengan garis pusat lebih 25 sentimeter. Daun tunggalnya berbentuk pelepah kembar lebih 1.3 m panjang melintang dan terpecah menjadi banyak daun kecil.[3]

Bunganya muncul pada tongkol yang dilitupi seludang berukuran lebih 55 sentimeter panjang dan berwarna ungu gelap.

Sejarah sunting

Nama tempatan:

Baka liar ubi ini tumbuh dengan semula jadinya di Asia Tenggara dan China.[4] Tumbuhan ini telah dikenali di Jepun sejak abad keenam sebagai makanan ubat. Semasa zaman Edo, bermula pada awal abad ke-17, Jepun telah mengimport sayur konnyaku dari China.[5] Sebuah buku bertajuk Konnyaku Hyakusen (100 resipi Konnyaku) telah diterbitkan pada tahun 1846, menunjukkan populariti tumbuhan ini di Jepun pada masa itu.

Penggunaan sunting

Ia dimasak dan dimakan terutamanya di Jepun dan Korea. Dua bentuk dasar penganan ini ialah yang putih dan hitam.

Jepun dan China sunting

 
Penganan konnyaku dengan campuran rumpai laut hijiki.

Dalam masakan Jepun, gel konnyaku digunakan dalam hidangan seperti oden yang biasanya berwarna kelabu dengan keselarasan lebih tegang berbanding kebanyakan gelatin. Konnyaku biasa mempunyai rasa samar-samar seakan garam, biasanya dengan sedikit rasa dan bau lautan (hasil penambahan serbuk rumput laut, meskipun tidak perlu pada konnyaku lain). Tumbuhan ini lebih dikehendaki lantaran teksturnya berbanding rasa.

Orang Jepun menyediakan konnyaku dengan mencampurkan tepung konnyaku dengan air dan air kapur. Hijiki sering ditambah bagi memberikan warna gelap dan rasa serta mengelakkan konnyaku hanya berwarna putih pucat. Adunan tersebut kemudian direbus dan disejukkan agar mengental. Konnyaku turut dijadikan sejenis mi dipanggil shirataki yang digunakan dalam makanan seperti sukiyaki dan gyudon.[2]:595

Nilai nutrisi sunting

Konnyaku hampir tiada kalori namun sebaliknya mempunyai kandungan serat yang sangat tinggi. Oleh itu, konnyaku sering digunakan sebagai makanan diet. Syarikat Omikenshi telah membangunkan satu proses mencampurkan pulpa kayu terawat dengan konnyaku yang boleh menyingkirkan gluten dan lemak dari tepungnya; tepung yang dirawat ini hampir tiada karbohidrat bahkan mengandungi hanya 60 kg kalori jika dibandingkan dengan 3,680 kg kalori dalam tepung gandum.[6]

Serat umbisi dari Amorphophallus konjac digunakan sebagai komponen makanan tambahan berat badan.[7] Pemakanan serat ini pada tahap sederhana telah ditunjukkan berkesan dalam menggalakkan penghasilan asid butirik melalui ekologi flora usus yang lebih baik serta meningkatkan pembuangan air besar dalam kalangan orang dewasa yang menghidapi sembelit.[8]

Kegunaan lain sunting

Konnyaku juga boleh digunakan dalam alatan aksesori urutan muka yang kini sedang popular di Korea (Korea: 곤약, rumi: gonyak) dan juga negara-negara Barat; biasanya dalam bentuk span yang boleh digunakan pada kulit sensitif yang mudah rengsa jika menggunakan alat pengelupasan kulit yang biasa (seperti petola atau tuala kecil).

Rujukan sunting

  1. ^ "Amorphophallus konjac K.Koch". World Flora Online. World Flora Consortium. 2022. Dicapai pada 17 Disember 2022.
  2. ^ a b Ray, Ramesh C.; Behera, Sudhanshu S. (2016). "13: Amorphophallus: Technological Interventions". Dalam Sharma, Harish K.; Njintang, Nicolas Y.; Singhal, Rekha S.; Kaushal, Pragati (penyunting). Tropical Roots and Tubers: Production, Processing and Technology. West Sussex, England, UK: John Wiley & Sons. m/s. 591–606. ISBN 978-1-118-99269-2.
  3. ^ "Amorphophallus Konjac". Konjacme. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 Ogos 2014. Check date values in: |date= (bantuan)
  4. ^ "Konnyaku de-mystified". Hints for the Home. 2014.
  5. ^ "About Us - History of Shirataki Noodles". Miracle Noodle.
  6. ^ Takada, Aya (18 November 2015). "This Cloth-Making Technology Is Turning Trees Into Noodles". Bloomberg News. Dicapai pada 22 Ogos 2017.
  7. ^ "Amorphophallus Konjac & Weight Loss". Calorie-Count.US. Dicapai pada 9 Julai 2013.
  8. ^ Chen, H.L.; Cheng, H.C.; Wu, W.T.; Liu, Y.J.; Liu, S.Y. (Februari 2008). "Supplementation of konjac glucomannan into a low-fiber Chinese diet promoted bowel movement and improved colonic ecology in constipated adults: a placebo-controlled, diet-controlled trial". Journal of the American College of Nutrition. 27 (1): 102–8. doi:10.1080/07315724.2008.10719681. PMID 18460488.

Pautan luar sunting