Mohd Zin bin Bidin (Jawi: محمد زين بن بيدين; dilahirkan pada 27 Mei 1954) merupakan seorang pengakap, pegawai tentera and doktor yang telah berkhidmat sebagai Ketua Pengakap Negara Malaysia ke-7 sejak Disember 2023. Seorang Pengakap Raja pada waktu mudanya, beliau juga pernah berkhidmat sebagai Pemangku Ketua Pengakap Negara Malaysia dari 11 September 2019 hingga 15 Disember 2023 dan Ketua Persuruhjaya Pengakap Negara Malaysia ke-13 ke-13 dari 17 Januari 2016 hingga Januari 2024.


Mohd Zin Bidin

محمد زين بيدين
Mohd Zin pada 2024
Ketua Pengakap Negara Malaysia ke-7
Memegang jawatan
15 Disember 2023
Penaung DirajaIbrahim
PresidenAnwar Ibrahim
Didahului olehDirinya sendiri (Pemangku)
Pemangku Ketua Pengakap Negara Malaysia
Meliputi tugas
11 September 2019 – 15 Disember 2023
Penaung DirajaAbdullah
Ibrahim
PresidenMahathir Mohamad
Muhyiddin Yassin
Ismail Sabri Yaakob
Anwar Ibrahim
Didahului olehShafie Salleh
Digantikan olehDirinya sendiri
Ketua Persuruhjaya Pengakap Negara Malaysia ke-13
Dalam jawatan
17 Januari 2016 – Januari 2024
Penaung DirajaAbdul Halim
Muhammad V
Abdullah
Ibrahim
PresidenNajib Razak
Mahathir Mohamad
Muhyiddin Yassin
Ismail Sabri Yaakob
Anwar Ibrahim
Didahului olehMohamad Shahrum Osman
Digantikan olehNasaruddin Shamsuddin
Butiran peribadi
LahirMohd Zin bin Bidin
(1954-05-27) 27 Mei 1954 (umur 69)
Cheras, Selangor, Persekutuan Tanah Melayu (kini Malaysia)
PendidikanSMK Tinggi Kajang
Victoria Institution
Alma materUniversiti Kebangsaan Malaysia (MD)
Universiti Filipina (MPH)
Mahidol University (MSc)
PekerjaanDoktor, pegawai tentera

Kehidupan awal dan pendidikan sunting

Mohd Zin bin Bidin dilahirkan pada 27 Mei 1954 di Cheras, Selangor, Persekutuan Tanah Melayu (kini Malaysia). Dia merupakan anak ketiga daripada lapan adik-beradik.

Mohd Zin mendapatkan pendidikan di SMK Tinggi Kajang dan Victoria Institution. Beliau terlibat dalam Persekutuan Pengakap Malaysia, dan memperoleh anugerah tertinggi dalam program itu, Pengakap Raja pada tahun 1971.[1]

Mohd Zin lulus dari Universiti Kebangsaan Malaysia dalam Doktor Perubatan (MD). Semasa di universiti, beliau telah menjalani latihan sebagai tentera darat pegawai kadet simpanan. Beliau juga memperoleh kelayakan pasca siswazah di Universiti Filipina pada Sarjana Kesihatan Awam (MPH) dan Universiti Mahidol pada Sarjana Sains (MSc) dalam Perubatan Tropika Klinikal dan Kebersihan.

Kerjaya ketenteraan dan perubatan sunting

Pada 11 November 1983, Mohd Zin telah ditauliahkan sebagai Kapten dalam Kor Perubatan dan Pergigian Diraja oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong. Beliau telah memegang pelbagai peranan klinikal, operasi, akademik, dan kepimpinan sepanjang kerjayanya yang cemerlang. Beliau juga telah diiktiraf dengan pelbagai anugerah kebangsaan dan antarabangsa. Pada 2 Januari 2018, beliau mula berkhidmat sebagai profesor dan dekan di Universiti Cyberjaya. Beliau sebelum ini pernah berkhidmat sebagai Naib Canselor Kolej Universiti Widad (dahulunya dikenali sebagai Kolej Universiti Shahputra) dan sebagai Dekan pertama Fakulti Perubatan di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM).

Mohd Zin ialah Ketua Pegawai Perubatan Kebangsaan Grand Prix Formula Satu Malaysia dan juga memegang Ketua Pegawai Perubatan Superlicence of the Federation Internationale de Motocyclisme (FIM).

Selain berkhidmat di Majlis Saintifik Jawatankuasa Perubatan Tentera Antarabangsa dan Jawatankuasa Penasihat Antarabangsa Journal of Military and Veterans Health Australia, Mohd Zin adalah Pengerusi Pengasas Institut Sukan Negara. Selain itu, beliau ialah ketua pengasas jawatankuasa Rangkaian Antarabangsa UNESCO Pengerusi dalam Bioetika Malaysia dan ahli Jawatankuasa Anugerah Fellowship Persatuan Pakar Perubatan Kesihatan Awam Malaysia.

Kerjaya kepengakapan sunting

Mohd Zin telah dilantik sebagai Ketua Persuruhjaya Pengakap Negara Malaysia ke-13 pada 2016. Kemudian, beliau telah berkhidmat sebagai Pemangku Ketua Pengakap Negara Malaysia selepas kematian Shafie Salleh pada 11 September 2019.

Selepas beberapa pertimbangan oleh Presiden Anwar Ibrahim, beliau melantik Mohd Zin sebagai Ketua Pengakap Negara Malaysia ke-7 pada 2023.[1][2][3]

Mohd Zin dipilih sebagai salah seorang ahli untuk Jawatankuasa Pengakap Wilayah Asia-Pasifik dari 2022 hingga 2028.

Anugerah sunting

Anugerah Malaysia sunting

Lain-lain sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b c "Mohd. Zin dilantik Ketua Pengakap Negara ketujuh". Buletin TV3. 8 Februari 2024. Dicapai pada 13 Mac 2024.
  2. ^ "Dr Mohd Zin dilantik Ketua Pengakap Negara Ke-7". Utusan Malaysia. 8 Februari 2024. Dicapai pada 13 Mac 2024.
  3. ^ "Mohd Zin dilantik Ketua Pengakap Negara ke-7". Malaysia Gazette. 8 Februari 2024. Dicapai pada 13 Mac 2024.