Naruto

siri manga Jepun
(Dilencongkan dari Naruto Shippuden)

Naruto (Jepun: NARUTOナルト) merupakan satu siri manga yang dihasilkan oleh seorang mangaka bernama Masashi Kishimoto. Ia mengisahkan Naruto Uzumaki, seorang ninja muda yang mencari pengiktirafan daripada rakan sebayanya dan berimpian menjadi Hokage, ketua kampungnya. Kisah ini diceritakan dalam dua bahagian - set pertama dalam tahun-tahun pra-remaja Naruto, dan yang kedua dalam masa remajanya. Siri ini adalah berdasarkan dua manga one-shot oleh Kishimoto: Karakuri (1995), yang menjadikan Kishimoto sebutan terhormat dalam Anugerah Hop Step bulanan oleh Shueisha pada tahun berikutnya, dan Naruto (1997).

Naruto
Muka depan keluaran pertama manga Naruto
GenreAksi, Pengembaraan, Komedi
Manga
PengarangMasashi Kishimoto
PenerbitShueisha
Penerbit Lain
DemografikShōnen
PencetakanJump Comics
Majalah AsalShōnen Jump Mingguan
Majalah Lain
Tarikh Pengeluaran21 November 199910 November 2014
Jilid72 (Senarai jilid)
Siri televisyen anime
PengarahHayato Date
Skrip/PenulisKatsuyuki Sumisawa
Junki Takegami
StudioPierrot
Penyiaran AsalJepun TV Tokyo, Animax
Penyiaran LainMalaysia TV3
United Kingdom Jetix
Kanada YTV, Teletoon
Afrika Selatan SABC 2
Tarikh tayangan3 Oktober 20028 Februari 2007
Episod220 (Senarai episod)
Siri televisyen anime
Naruto Shippuden
PengarahHayato Date
Skrip/PenulisJunki Takegami
StudioPierrot
Penyiaran AsalJepun TV Tokyo
Penyiaran LainMalaysia TV3
Tarikh tayangan15 Februari 200723 Mac 2017
Episod500 (Senarai episod)
Manga
Naruto: Hokage Ketujuh dan musim bunga kemerahan (Gaiden)
PengarangMasashi Kishimoto
IlustrasiMasashi Kishimoto
PenerbitShueisha
Penerbit Lain
DemografikShōnen
Majalah AsalShōnen Jump Mingguan
Majalah LainUnited States Weekly Shonen Jump
Tarikh Pengeluaran27 April 20156 Julai 2015
Jilid1
Senarai filem
Rencana berkaitan
Portal Anime dan Manga

Naruto telah disirikan dalam majalah Shueisha, Shōnen Jump Mingguan dari 1999 hingga 2014, dan dikeluarkan dalam bentuk tankōbon (buku) dalam 72 jilid. Manga telah diadaptasi ke dalam siri televisyen anime yang dihasilkan oleh Pierrot dan Aniplex, yang menyiarkan 220 episod di Jepun dari 2002 hingga 2007; Alih suara bahasa Inggeris siri ini disiarkan di Cartoon Network dan YTV dari 2005 hingga 2009. Naruto: Shippuden, sekuel kepada siri asal, ditayangkan di Jepun pada 2007, dan berakhir pada 2017, selepas 500 episod. Alih suara bahasa Inggeris telah disiarkan di Disney XD dari 2009 hingga 2011, menyiarkan 98 episod pertama, dan kemudian ditukar kepada blok pengaturcaraan Toonami pada Januari 2014, bermula dari episod pertama. Alih suara bahasa Inggeris masih disiarkan setiap minggu di Adult Swim sehingga hari ini. Viz Media mula menstrim siri anime pada perkhidmatan penstriman mereka Neon Alley pada Disember 2012 pada 99 episod, dan berakhir pada Mac 2016, selepas 338 episod. Selain siri anime, Pierrot telah membangunkan sebelas filem dan dua belas animasi video asli (OVA). Barang niaga lain yang berkaitan dengan Naruto termasuk novel ringan, permainan video dan kad dagangan yang dibangunkan oleh beberapa syarikat.

Viz Media melesenkan manga dan anime untuk pengeluaran Amerika Utara dan menyirikan Naruto dalam majalah Shonen Jump Mingguan digital mereka. Siri anime ini mula disiarkan di Amerika Syarikat dan Kanada pada tahun 2005, dan di United Kingdom dan Australia, masing-masing pada tahun 2006 dan 2007. Filem dan kebanyakan OVA daripada siri ini juga dikeluarkan oleh Viz, dengan filem pertama ditayangkan di pawagam. Kisah Naruto diteruskan dengan anak lelaki Naruto, Boruto Uzumaki, dalam Boruto: Naruto Next Generations: Boruto ingin mencipta cara ninjanya sendiri dan bukannya mengikut cara bapanya.

Naruto ialah siri manga keempat terlaris dalam sejarah yang mempunyai 250 juta salinan dalam edaran di seluruh dunia di 47 negara dan wilayah, dengan 153 juta salinan di Jepun sahaja dan baki 97 juta salinan di tempat lain. Ia telah menjadi salah satu siri manga terlaris Viz Media; terjemahan bahasa Inggeris mereka bagi jilid-jilid telah muncul dalam senarai buku terlaris USA Today dan The New York Times beberapa kali, dan jilid ketujuh memenangi Anugerah Quill pada tahun 2006. Pengulas memuji perkembangan watak manga, jalan cerita yang kuat dan adegan pertarungan yang dilaksanakan dengan baik, walaupun ada yang merasakan adegan pergaduhan itu memperlahankan cerita. Pengkritik menyatakan bahawa manga itu, yang mempunyai tema menjelang usia, menggunakan rujukan budaya daripada mitologi Jepun dan Konfusianisme.

Plot

Templat:Spoiler Pada 12 tahun lalu, seekor musang berekor sembilan (Jepun: 九尾の妖狐, Hepburn: Kyūbi no Yōko) iaitu Kyuubi telah menyerang Kampung Konoha lalu mengakibatkan suasana huru-hara dan mengakibatkan banyak kematian penduduk di Kampung Konoha. Namu, kejadian itu berjaya dihentikan oleh ketua kampung Konoha iaitu Hokage Keempat bernama Namikaze Minato dan beliau bertindak menggunakan jutsu terlarang untuk mengunci Kyuubi ke dalam tubuh anaknya sendiri iaitu Uzumaki Naruto. Sebaik sahaja berjaya mengunci Kyuubi, pada saat-saat akhir sebelum Kyuubi dikunci sepenuhnya, musang berekor sembilan tersebut bertindak menusuk perut Minato dan isterinya Kushina hingga menyebabkan mereka berdua meninggal dunia tanpa sempat melihat Naruto membesar.

Selepas 12 tahun, Naruto merupakan budak paling nakal di kampung. Keadaan ini berubah apabila dia menamatkan pengajian di Akademi Ninja dengan mengunakan Teknik Pembahagi Bayang (Jepun: 多重影分身の術, Hepburn: Kage Bunshin no Jutsu) untuk menyelamatkan Cikgu Iruka daripada serangan Mizuki. Naruto tersenarai dalam Pasukan Tujuh bersama-sama Sakura, Sasuke dan diketuai oleh Kakashi. Semasa Ujian Chunin, musuh utama Konoha iaitu Orochimaru, salah seorang tiga ninja lagenda menganggu ujian tersebut. Hokage ketiga terbunuh dan Aliff dikatakan terbunuh semasa pertempuran guru dan anak murid. Tsunade juga salah seorang tiga ninja lagenda dan cucu kepada Hokage Pertama, Senju Hashirama dilantik sebagai Hokage kelima. Jiraiya juga salah seorang tiga ninja lagenda mengajar Naruto Teknik Kuchiyose (Teknik Seruan) dan teknik yang telah dicipta oleh Hokage keempat iaitu Rasengan (Pusaran Angin). Ketika itu, Sasuke telah dihasut oleh pengikut Orochimaru untuk menyertainya dan meninggalkan Kampung Konoha.Mayat Aliff / Nagato tidak dijumpai. Naruto, Kiba, Neji, Shikamaru dan Choji bersama-sama mulakan misi membawa Aliff Sasuke balik ke Konoha dan akhirnya misi telah gagal.

Dua setengah tahun kemudian, Naruto kembali dari latihan dengan Jiraiya, dan organisasi jenayah dipanggil Akatsuki, Itachi dan Aliff (Nagato Uzumaki) yang merupakan seorang salah seorang ahli, mula menculik Jinchuriki dari sembilan "raksasa berekor", termasuk raksasa berekor sembilan didalam tubuh Naruto, untuk mengeluarkan jasad raksasa berekor dari badannya. Beberapa ninja daripada Konoha, termasuklah Pasukan Tujuh, berlawan anggota Akatsuki dan mencari rakan sepasukan mereka Sasuke. Akatsuki berjaya menangkap tujuh raksasa dan Jinchuriki telah mati ketika proses keluarkan jasad raksasa berekor kecuali Gaara kerana Jinchuriki raksasa berekor satu yang hidupnya disimpan dalam waktu dengan Naruto dan para sahabatnya. Sementara itu, Sasuke mengkhianati Orochimaru dan menghadapi Itachi untuk membalas dendam. Selepas Itachi mati dalam pertempuran, Sasuke belajar dari pengasas Akatsuki dan pemimpin Tobi bahawa Itachi telah diarahkan oleh kepimpinan Konoha untuk memusnahkan puak beliau untuk mencegah kudeta yang dia diterima dengan kondisi yang membolehkan Sasuke tidak dibunuh. Sedih mendapat sebahagian rahsia abangnya, Sasuke menyertai pasukan dengan Akatsuki untuk memusnahkan Konoha yang untuk membalas dendam keatas pembunuhan kaum Uchiha. Sementara itu, beberapa anggota Akatsuki dikalahkan oleh ninja Konoha, pemimpin boneka mereka, Nagato, membunuh Jiraiya dan melancarkan serangan ke atas Konoha. Namun, Naruto mengalahkan dan menebus dia, sehingga mendapatkan sambutan kemenangan dari penduduk Kampung.

Dengan akhirnya kematian Nagato, Tobi, sementara menyamar sebagai bekas pengasas Konoha iaitu Uchiha Madara, ingin mendapatkan semua sembilan daripada "raksasa berekor" untuk melaksanakan ilusi cukup kuat untuk mengawal semua manusia. Pemimpin dari lima kampung ninja enggan untuk membantu beliau dan sebaliknya bergabung tenaga untuk berhadapan dengan Tobi dan sekutu-sekutunya. Hal ini menyebabkan Perang Dunia Ninja ke-4 diangotai antara tentera angkatan ninja menentang pasukan Akatsuki. Naruto dan Killer Bee, Jinchuriki raksasa berekor lapan, menuju medan perang menolak untuk duduk kembali seperti yang diarahkan. Semasa konflik, ia mendedahkan bahawa Tobi sebenarnya Uchiha Obita, bekas rakan sepasukan Kakashi yang sebenarnya telah mati, tetapi dia telah diselamatkan oleh Uchiha Madara sebenar dan telah bekerja dengannya sejak itu. Sasuke belajar sejarah Konoha dari abangnya dan bekas Hokage, dia memutuskan untuk melindungi kampung dan bergabung kembali dengan Naruto dan Sakura untuk menghentikan rancangan Madara dan Obito, telah mengawal raksasa berekor sepuluh. Namun, setelah raksasa berekor sepuluh dikalahkan, tubuh Madara akhirnya dimiliki seperti Ootsutsuki Kaguya, seorang puteri purba yang berniat untuk menundukkan seluruh umat manusia, dan Obito mengorbankan diri untuk membantu Pasukan 7 yang baru sahaja bersatu kembali untuk menghalang Kaguya. Setelah Kaguya dikalahkan, Madara mati juga, tetapi Sasuke memutuskan untuk mengambil kesempatan daripada keadaan ini dan mengawal semua ekor binatang untuk merealisasikan matlamatnya untuk mengakhiri sistem kampung semasa. Naruto berdepan dengan Sasuke untuk menghalangnya, dan setelah mereka hampir membunuh antara satu sama lain dalam pertempuran sengit, Sasuke mengakui kekalahannya dan berubah. Selepas perang, Kakashi dipilih untuk menjadi Hokage Keenam dan memberi pengampunan kepada Sasuke atas jenayah lampaunya. Beberapa tahun kemudian, Kakashi bersara dari jawatan Hokage dan Naruto mengambil alih tempatnya menjadi Hokage Ketujuh.

Watak

Media

Manga

Siri manga yang dihasilkan oleh seorang kartunis bernama Masashi Kishimoto. Siri manga telah membuat kemunculan sulungnya pada tahun 1999 dan telah diterbitkan oleh Shueisha di dalam majalah Shōnen Jump isu ke-43.[1] Siri manga Naruto telah tamat sehingga bab 700 pada 3 November 2014 dan keluaran terakhir jilid k-72 pada Februari 2015.

Anime

Lihat juga: Senarai episod Naruto: Asal, Senarai episod Naruto: Shippuden dan Senarai media Naruto

Walaupun kemunculan sulung siri animasi Naruto disiarkan agak lewat selepas kemunculan manganya, namun jalan cerita siri animasi dapat mengikuti sejajar perkembangan siri manga. Ini adalah kerana, sesetengah babak dalam siri animasi merangkumi beberapa babak berturutan dalam siri manga. Untuk mengelakkan berlakunya penindihan jalan cerita di antara animasi dan manga, pengarah animasi selalunya akan menambahkan atau memanjangkan sedikit jalan ceritanya berbanding apa yang berlaku dalam siri manga. Contohnya, dengan memasukkan sedikit "filler" atau plot jalan cerita sampingan, penyusunan jalan cerita yang kadangkala tidak mengikut susunan jalan cerita siri manga dan menonjolkan beberapa babak pertarungan pendek. Ketika hampir tamatnya jalan cerita Misi Menyelamatkan Sasuke di dalam siri animasi (Episod 135), ia telah berada di satu tahap di mana siri animasi sudah hampir dengan episod jalan cerita di dalam siri manga. Sebaik sahaja jalan cerita tersebut tamat, siri animasi kemudiannya ditukar kepada jalan cerita sampingan untuk animasi sahaja (tiada berkaitan dengan jalan cerita di dalam siri manga) untuk membenarkan siri manga mendahului sekali lagi jalan cerita siri tersebut. Siri yang berteraskan plot jalan cerita sampingan ini mempunyai 85 episod dan terkandung dalam siri animasi pertama.

Apabila jalan cerita siri animasi telah kembali sejajar jalan cerita siri manga, tajuknya telah diubah dan ianya telah dinamakan sebagai Naruto: Shippūden dan siri terbaru ini telah mula ditayangkan pada 15 Februari 2007.

Namun, secara umumnya, siri animasinya masih lagi berteraskan apa yang dipaparkan dalam siri manga, cuma kadangkala terdapat sedikit perubahan kecil, samada dari segi penambahan atau pengurangan di dalam sesuatu plot (seperti punca kematian, kecederaan anggota badan, kecederaan lain dan sebagainya). Contohnya seperti paparan plot pertarungan antara Tenten dan Temari yang telah dipanjangkan di dalam siri animasi berbanding apa yang telah dipaparkan dalam siri manga. Bagi plot jalan cerita sampingan pula, ianya bertujuan untuk mengisi kekosongan atau sebagai penghubung di antara satu episod dengan episod yang lain di dalam manga. Ianya meliputi jangkamasa singkat plot-plot sebelum "Misi menyelamatkan Sasuke" dan plot-plot jalan cerita sebelum kemunculan siri Naruto: Shippūden. Dianya juga banyak mengketengahkan watak-watak sokongan dengan tujuan untuk memberikan lebih penampilan kepada watak-watak yang jarang kelihatan.

Muzik

Naruto (musim pertama)

Lagu pembukaan
No Nama lagu Penyanyi Episod
1 ROCKS Hound Dog 1-26
2 Haruka Kanata ASIAN KUNG-FU GENERATION 27-52
3 Kanashimi wo Yasashisa Ni little by little 53-78
4 GO!!! Flow 79-104
5 Seishun Kyoskyoku Sambomaster 105-130
6 No Boy, No Cry Stance Punks 131-156
7 Discord Satellite Snowkel 157-182
8 Remember Flow 183-208
9 Yura Yura Hearts Grow 209-220
Lagu penutup
No Nama lagu Penyanyi Episod
1 Wind Akeboshi
2 Harmonia Rythem
3 Viva Rock Orange Range
4 Alive Raiko
5 Ima Made Mando Mo The Massmissile
6 Ryuusei TiA
7 Mountain A Go Go Two Captain Stridum
8 The First Time I Spoke With You GagagaSP
9 Nakushita Kotoba No Regret Life
10 Speed Analog Fish
11 Soba Ni Iru Kara Amadori

Naruto Shippuden

Lagu pembukaaan
No Nama lagu Penyanyi Episod
1 Hero's Come Back!! Nobodyknows+ 1 - 30
2 Distance Long Short Party 31 - 53
3 Blue Bird Ikimono-gakari 54 - 77
4 Closer Inoue Joe 78 - 102
5 Hotaru no Hikari Ikimono-gakari 103 - 128
6 Sign FLOW 129 - 153
7 Toumei datta Sekai Hata Motohiro 154 - 179
8 Diver NICO Touches the Walls 180 - 205
9 Lovers 7!! Seven Oops 206 - 230
10 Newsong tacica 231 - 256
11 Totsugeki Rock THE CRO-MAGNONS 257 - 281
12 Moshimo Daisuke 282 - 306
13 Niwaka Ame ni mo Makezu NICO Touches the Walls 307 - 332
14 Tsuki no Okisa Nogizaka46 333 - 356
15 Guren Does 357 - 379
16 Silhouette KANA-BOON 380 - kini
Lagu penutup
  • Nagareboshi(Shooting Star) - Home Made Kazoku
  • Michi (to you all) - Aluto

Perkembangan dan Populariti

Perkembangan dan populariti siri ini boleh disamakan dengan populariti yang dicapai oleh satu lagi siri popular bergenre aksi seperti siri Dragon Ball hasil karya Akira Toriyama yang muncul dalam majalah mingguan Shōnen Jump di Jepun. Sejak kemunculannya, banyak laman-laman web peminat tumbuh bagaikan cendawan selepas hujan yang mana kebanyakan laman-laman web ini mengandungi dan memberikan samada informasi terperinci, panduan dan juga forum-forum yang berkaitan dengan siri tersebut. Sesetengah daripada laman web popular yang terawal, mensasarkan kepada para penggemar berbahasa Inggeris dan ini berlaku sejurus sahaja kemunculan pertama manga edisi bahasa Inggeris diterbitkan pada Ogos 2003. Seperti mana kebanyakkan siri manga yang lain, siri ini turut juga mengakibatkan kemunculan koleksi kad permainannya yang tersendiri.

Sejajar dengan kemunculan tayangan perdana siri animasi ini di Amerika Utara pada tahun 2005, beberapa laman web peminat telah melakukan penterjemahan ke dalam bahasa Inggeris (bahasa asal adalah bahasa Jepun) dan memberikan kelebihan untuk memuat turun fail-fail tersebut secara percuma di internet. Walaupun sesetengah pihak menganggap perkara ini sebagai sesuatu yang salah, namun oleh kerana permintaan terlampau tinggi daripada peminat-paminat membuatkan proses menterjemah siri ini dari bahasa Jepun ke bahasa Inggeris diteruskan. Siri ini mendapat sambutan hangat oleh peminat-peminatnya di serata dunia. Contohnya, isu 7 siri ini telah memenangi Quill Award untuk grafik terbaik di dalam sesebuah novel di Amerika Utara. Manakala dalam rangkaian televisyen TV Asahi Corporation di Jepun telah menyenaraikan siri animasi Naruto di tangga ke-17 di dalam carta/ranking 100 animasi terbaik mereka. Di Malaysia, terjemahan dan bahan-bahan dari siri ini boleh didapati dengan mudah.

Sumber

  • Buku Rasmi Rahsia Buku Peminat (Jepun: 秘伝表の諸オフィシャルファンブック, Hepburn: hiden hyō no sho Ofisharu fan bukku)[2]
  • Buku Data Rasmi Pertama (Jepun: 秘伝・臨の書キャラクターオフィシャルデータBOOK, Hepburn: Buku Watak Rasmi)[3]
  • Buku Data Rasmi Kedua (Jepun: 秘伝・闘の書キャラクターオフィシャルデータBOOK, Hepburn: Hiden: Tō no Sho Character Buku Watak Rasmi)[4]
  • Buku Data Mini Hero Jump ke-2 (Jepun: 秘伝・翔の書オフィシャルキャラクターデータBOOK mini, Hepburn: Hiden: Shō no Sho Buku data mini rasmi)
  • Buku panduan anime dan manga Naruto (Jepun: 秘伝・翔の書オフィシャルキャラクターデータBOOK mini, Hepburn: Hiden: Shō no Sho Buku data mini rasmi)
  • Diambil secara terus daripada babak manga dan episod anime Naruto.

Rujukan

  1. ^ "【イベント】 「週刊少年ジャンプ」読者招待制音楽イベント「NARUTO THE LIVE vol.0」、4月11日(土)に東京国際フォーラムにて開催!出演アーティスト第1弾を発表!" [【Event】 "Weekly Shonen Jump" Readers' invitation music event "NARUTO THE LIVE vol.0" will be held at the Tokyo International Forum on Saturday, April 11! Announced the first stage of casting artists!]. Music Lounge (dalam bahasa Jepun). 24 Februari 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada June 20, 2017. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  2. ^ Masashi, Kishimoto (2002). NARUTO : hiden hyō no sho Ofisharu fan bukku. Tōkyō: Shūeisha. ISBN 9784088733210.
  3. ^ Kishimoto, Masashi. Naruto : the official character data book (ed. Shonen Jump profiles ed.). San Francisco, Calif.: Viz Media. ISBN 978-1421541259. |edition= has extra text (bantuan)
  4. ^ Masashi, Kishimoto (2005). Naruto -Naruto- hiden tō no sho : kyarakutā ofisharu dēta bukku. Tōkyō: Shūeisha. ISBN 4088737342.

Pautan luar

Jepun

Luar Jepun