Pengguna:CyberTroopers/Kotak pasir/Kotak pasir 2

Menjadi pemeriksa sunting

Di Wikipedia Bahasa Melayu sesiapapun boleh memohon menjadi pemeriksa. Walau bagaimanapun, pemohon mestilah mempunyai pengetahuan asas tentang dasar dan garis panduan di Wikipedia Bahasa Melayu.

Sebelum memohon atau menerima pencalonan, calon hendaklah seorang penyumbang yang aktif dan kerap di WBM sekurang-kurangnya dalam tempoh beberapa bulan, biasa dengan prosedur dan amalan Wikipedia, menghormati dan memahami polisinya, dan mendapat kepercayaan daripada komuniti. (rujuk: Syarat perlantikan penyelia)

Jika anda berminat untuk menjadi pemeriksa, anda boleh pergi ke Wikipedia:Pemeriksa/Permohonan.

Jangkaan sebagai penyelia sunting

Berhati-hati dan pernilaian sunting

Pengendalian pemeriksa sunting

Kebertanggungjawaban sunting

Keselamatan sunting

Keterlibatan pemeriksa sunting

Komuniti dapat meminta pemeriksa untuk melakukan tugas pe tertentu yang memerlukan akses yang hanya dimiliki oleh penyelia. Antaranya, adalah memantau artikel-artikel yang diberikan tag untuk dihapus, dimajukan, dan memerlukan pendapat sesama komuniti bagi topik-topik tertentu, mengawasi gejala vandalisme, dan memenuhi permintaan tertentu yang memerlukan akses penyelia. Penyelia dianggap sebagai anggota yang mempunyai pengalaman di Wikipedia dan menjawab permintaan bantuan oleh para pengguna yang seringkali berkaitan pertanyaan nasihat dan informasi. Secara amnya, para penyelia harus mengamalkan sikap pandangan berkecuali ketika memberi nasihat dan informasi serta kekal dengan dalam lingkungan persoalan-persoalan tersebut.

Rungutan daripada pengguna (salahguna kuasa pemeriksa) sunting

Semakan dan pelucutan kuasa pemeriksa sunting

Lihat juga sunting

Khas sunting

Panduan pemeriksaan sunting

Alat penyelian sunting

Nota kaki sunting

Pautan luar sunting