Sepet ialah sebuah filem cerita cinta bercampurkan komedi yang difilemkan di Bandaraya Ipoh, ibu negeri Perak Darul Ridzuan, Malaysia pada tahun 2005. Diarah oleh Yasmin Ahmad, Sepet mengisahkan percintaan antara seorang pemuda Cina dengan seorang gadis Melayu yang baru sahaja tamat sekolah menengah. Perkataan sepet itu sendiri bermaksud mata yang bersaiz kecil atau kuyu dan biasanya dirujuk kepada bangsa Cina kerana rupa bentuk mata mereka yang sepet.

Sepet
PengarahYasmin Ahmad
PenulisYasmin Ahmad
Dihasilkan olehRosnah Kassim
Elyna Shukri
DibintangiNg Choo Seong sebagai Lee Seow Loong/Jason
Sharifah Amani sebagai Orked
Linus Chung sebagai Keong
Ida Nerina sebagai Mak Inom
Harith Iskandar sebagai Pak Atan
Adibah Noor sebagai Kak Yam
Tan Mei Ling sebagai Ma
Thor Kar Hoong sebagai Pa
SinematografiLow Keong
Masa tayangan
104 minit
NegaraMalaysia
BahasaBahasa Malaysia
Bahasa Inggeris
Bahasa Mandarin
Bahasa Kantonis
Bahasa Hokkien

Jalan cerita sunting

Lee Seow Loong, juga dikenali sebagai Jason ialah seorang penjaja cakera padat video (VCD) cetak rompak di sebuah pasar malam di suatu pelusuk di Bandaraya Ipoh. Hidup Jason bertukar apabila seorang anak dara Melayu yang baru sahaja tamat SPM, Orked, tiba di gerainya mencari filem pelakon kegemarannya, Takeshi Kaneshiro. Kedua-dua orang tertarik oleh rupa wajah satu sama lain dan jatuh hati serta-merta. Jason meninggalkan nombor telefon bimbitnya di dalam kotak VCD yang dibeli Orked yang turut menghubungi Jason. Lantas, mereka berdua terus menjumpai satu sama lain dan begitulah pertalian cinta yang melintasi sempadan perbezaan bangsa mekar antara Jason dan Orked. Gara-gara percintaan mereka terbukti dengan mengambil gambar kenangan, makan serta berjalan dalam hujan bersama. Ada di kalangan rakan sekelas Orked mengejeknya kerana bersama seorang yang bukan sama warna kulit dengannya, namun Orked tidak mempedulikannya lantaran melemparkan hujahnya yang berbunyi, "For generations, Malay men have been marrying outside their race (Selama berapa keturunan, lelaki Melayu berkahwin di luar lingkungan bangsanya). Sekarang aku (perempuan Melayu) nak buat, semua bising!"

Cinta itu bukan tiada ujian daripada-Nya. Lantaran apabila Jason diekori ketua kongsi gelap kawasan Jason menjaja VCDnya, Jimmy, kerana mengesyakinya yang menyebabkan adiknya Maggie hamil ketika dia berada di Hong Kong pada masa itu. Kehamilan Maggie bukan disengajakan lantaran dia sendiri yang enggan melepaskan Jason yang dianggap sebagai teman lelakinya lalu berasmara dengannya. Apabila Orked mengetahui perkara ini, dia memutuskan segala komunikasi dengan Jason namun masih mempunyai sedikit perasaan terhadapnya.

Keadaan itu berlarutan sehinggalah Orked memperoleh biasiswa untuk melanjutkan pelajaran di luar negara. Ibunya, Mak Inom, dan orang gaji rumahnya, Kak Yam, yang masih berhubung dengan Jason memberitahu Jason hal tersebut. Jason yang sangat rindu terhadap Orked bergegas ke lapangan terbang dengan menaiki motosikalnya pada hari Orked dijadualkan bertolak untuk menemuinya buat kali terakhir. Dalam perjalanan ke lapangan terbang bersama ibu bapanya, Mak Inom memujuk Orked untuk membaca surat terakhir yang dikirim oleh Jason kepadanya. Dalam surat itu, Jason meluahkan perasaan rindunya yang amat terhadap Orked dengan memberitahunya bahawa dia tidak dapat tidur kerana gagal menuliskan sebuah sajak tentang Orked; akhirnya Jason sedar bahawa Orked merupakan sajak yang dikurniakan-Nya kepadanya. Jason ingin mendengar suara Orked buat kali terakhir supaya dia dapat tidur dengan nyenyak. Pernyataan tersebut menusuk kalbu Orked menyebabkannya menitiskan air mata. Mak Inom kemudian memujuknya supaya menelefon Jason dan memberitahunya perasaan sebenar Orked terhadapnya.

Pada penghujung cerita, Jason kelihatan tertiarap di atas jalan raya dengan kepalanya berlumuran darah. Di tepinya, telefon bimbitnya yang telah pecah kaca skrinnya masih berdering. Sama ada Jason telah terkorban dalam kemalangan jalan raya itu tidak terjawab kerana dialan telefon Orked kepada Jason terjawab oleh seseorang yang suaranya seakan-akan Jason.

Anugerah sunting

Festival Filem Antarabangsa Tokyo Ke-18 2005

  • Filem Asia Terbaik

Anugerah Video Malaysia Ke-9

  • Filem Terbaik

Festival Pengarah Wanita Antarabangsa Creteil Ke-27 di Perancis

  • Filem Terbaik

Festival Filem Malaysia Ke-18,10 pencalonan:

  • Filem Terbaik(pemenang)
  • Cerita Asal Terbaik -Yasmin Ahmad(pemenang)
  • Poster Terbaik(pemenang)
  • Pelakon Pembantu Wanita Terbaik -Ida Nerina(pemenang)
  • Pelakon Lelaki Harapan -Ng Choo Seong(pemenang)
  • Pelakon Wanita Harapan -Sharifah Amani(pemenang)
  • Pengarah Terbaik -Yasmin Ahmad
  • Lakon Layar Terbaik -Yasmin Ahmad
  • Penyuntingan Terbaik -Affandi Jamaludin
  • Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik -Harith Iskander
  • Pelakon Pembantu Wanita Terbaik -Adibah Noor

Anugerah Kesenian Emas China Sedunia

  • Filem Terbaik

Anugerah Era 2005

  • Filem Terbaik

Cerita Sambungan sunting

Filem cerita sambungan kepada Sepet, Gubra, turut difilemkan di Ipoh dan ditayang di pawagam pada tahun 2006. Filem ketiga Yasmin dalam siri pengisahan Orked, Mukhsin, mengisahkan hidup Orked sebelum Sepet.

Sindiran sunting

Yasmin Ahmad merupakan seorang pengarah yang mahir dalam menyuarakan sindirannya melalui filemnya. Dalam filem Sepet, Yasmin menyindiri masyarakat Malaysia hari ini seperti berikut:

  1. Orked telah beberapa kali menyindiri kegodaan rakannya, Ling, terhadap artis-artis lelaki Barat, terutamanya Leonardao Dicaprio. Dia juga memarahi teman lelaki Ling yang mengejeknya dengan mengatakan, "Muka macam mat salleh, tapi English (Bahasa Inggeris) tak pass (lulus)! Sedih, sedar sikit!" Ini sebenarnya merujuk kepada sikap remaja Melayu sekarang yang terlalu mendewa-dewakan selebriti Barat.
  2. Orked menyangkal persoalan teman lelaki Ling terhadap hubungan percintaannya dengan seorang bukan Melayu, yakni Jason, dengan memberitahunya bahawa lelaki Melayu telah mengahwini bukan Melayu untuk berapa keturunan lamanya. Ini secara tidak langsung menyindiri pandangan bias yang masih jelas di kalangan masyarakat majmuk Malaysia hari ini terhadap hubungan cinta yang merentasi sempadan bangsa. Ia turut diluahkan menerusi dialog Keong dengan Jason ketika Keong dimasukkan ke hospital. Keong berkata bahawa orang dahulu boleh mengahwini bangsa lain sesuka hati tetapi orang hari ini pula bising terhadap perkara ini sedangkan masyarakat sekarang sepatutnya lebih bertamadun.
  3. Mak Inom menyatakan kesyukurannya kepada-Nya setelah Orked memperoleh biasiswa untuk melanjutkan pelajaran di luar negara walaupun mendapat 5A dalam peperiksaan SPM. Kak Yam yang duduk di sisinya dengan perlahan mengatakan bahawa Jason dapat 7A (mungkin beberapa tahun lalu tetapi tidak mendapat biasiswa pun). Ini secara tidak langsung mengkritik layanan bias Kerajaan Malaysia dalam menawarkan biasiswa kepada bukan Bumiputera.

Kontroversi sunting

Sepet pada mulanya dilarang daripada ditayangkan di pawagan atas empat sebab:

  1. Terdapat satu adegan di mana ibu bapa Orked menari bersama dengan hanya memakai kain sarung.
  2. Juga terdapat satu adegan di mana ibu bapa Orked mengusik antara satu sama lain di atas katil.
  3. Ada satu adegan di mana seluruh keluarga Orked, termasuk Kak Yam, menyikati rambut satu sama lain dengan hanya memakai sarung.
  4. Jason tidak masuk Islam walaupun bercinta dengan Orked yang merupakan seorang Muslim.

Namun demikian, Yasmin mendapat sokongan daripada pihak kerajaan dan akhirnya Sepet dibenarkan ditayang di pawagam-pawagam Malaysia dengan 9 potongan.