Haikyu!! (Jepun: ハイキュー!!, Hepburn: Haikyū!![nota 1]) ialah sebuah siri manga shōnen karya Haruichi Furudate. Ia telah diterbitkan secara bersiri di Shōnen Jump Mingguan milik Shueisha dari Februari 2012 hingga Julai 2020, dengan babnya dikumpulkan dalam empat puluh lima jilid tankōbon.

Haikyu!!
ハイキュー!!
(Haikyū!!)
GenreKomedi,[1] Menjelang usia,[2] sukan[3]
Manga
PengarangHaruichi Furudate
PenerbitShueisha
Penerbit Lain
DemografikShōnen
PencetakanJump Comics
Majalah AsalShōnen Jump Mingguan
Tarikh Pengeluaran20 Februari 201220 Julai 2020
Jilid45 (Senarai jilid)
Siri televisyen anime
Pengarah
  • Susumu Mitsunaka (musim 1–3)
  • Masako Sato (musim 4)
Penerbit
  • Wakana Okamura
  • Shinya Shinozaki
  • Toshihiro Maeda
  • Tomoyuki Saitō
  • Fumi Morihiro
  • Kozue Kananiwa
Skrip/PenulisTaku Kishimoto
Lagu/Muzik
StudioProduction I.G
Dilesenkan oleh
Penyiaran AsalJNN (MBS)
Tarikh tayangan6 April 2014 – kini
Episod85 + 5 OVA (Senarai episod)
Portal Anime dan Manga

Penyesuaian siri televisyen anime oleh Production I.G ditayangkan dari April 2014 hingga September 2014, dengan 25 episod. Musim kedua disiarkan dari Oktober 2015 hingga Mac 2016, dengan 25 episod. Musim ketiga ditayangkan dari Oktober 2016 hingga Disember 2016, dengan 10 episod. Musim keempat diumumkan semasa Jump Festa '19 dan dirancang untuk dilancarkan dalam dua sesi, sesi pertama yang terdiri daripada 13 episod ditayangkan dari Januari hingga April 2020, dan sesi kedua yang terdiri daripada 12 episod ditayangkan dari Oktober hingga Disember 2020.

Di Amerika Utara, manga telah dilesenkan oleh Viz Media, sementara siri anime telah dilesenkan untuk keluaran digital dan rumah oleh Sentai Filmworks.

Kedua-dua manga dan anime telah mendapat sambutan positif. Manga ini memenangi Anugerah Manga Shogakukan ke-61 untuk manga shōnen terbaik pada tahun 2017. Setakat November 2020, Haikyu!! mempunyai lebih 50 juta salinan dalam peredaran.

Jalan cerita sunting

Shōyō Hinata, seorang pelajar sekolah menengah tinggi mula tertarik sukan bola tampar meskipun sendiri berketinggian agak pendek untuk sukan tersebut. Namun, pasukan mereka dikalahkan habis-habisan suatu pasukan handalan pimpinan Tobio Kageyama dalam suatu pertandingan peringkat sekolah tinggi; peristiwa ini mencalar hati Hinata yang bersumpah kepada diri untuk berlatih bersungguh-sungguh mengalahkan Kageyama.

Hinata memilih pergi ke sekolah pemain kegemarannya, Sekolah Tinggi Karasuno, namun mendapat kejutan besar apabila Kageyama didapati menyertai sekolah sama dengannya.[4] Maka, Hinata dan Kageyama dengan rasa berat hatinya mula berkawan dan cuba memahirkan diri bersama agar pasukan sekolah mereka dapat mara ke pertandingan peringkat kebangsaan se-Jepun.

Barisan watak sunting

Manga ini menumpu asasnya kepada pasukan Sekolah Tinggi Karasuno di Prefektur Miyagi yang sering diberi jolokan "sang Gagak" (カラス, 烏 karasu - nama "Karasuno" 烏野 itu sendiri bermaksud "Padang Gagak"):

  • Shoyo Hinata (Jepun: 日向 翔陽, Hepburn: Hinata Shōyō)
Disuarakan oleh: Ayumu Murase[5]
Posisi blocker, meskipun berbadan kecil namun staminanya agak menawan hati rakan sepasukannya. Dia berwatakan riang dan penuh semangat.
  • Tobio Kageyama (Jepun: 影山 飛雄, Hepburn: Kageyama Tobio)
Disuarakan oleh: Kaito Ishikawa[5]
Posisi setter. Dia panas baran dan adakalanya angkuh, malah sifat ini menyisihkannya daripada rakan sepasukan sekolah menengah tinggi dahulu, dia mula melembut hati berkenalan dengan Hinata.
  • Daichi Sawamura (Jepun: 澤村 大地, Hepburn: Sawamura Daichi)
Disuarakan oleh: Satoshi Hino[6]
Posisi kapten, tegas namun sangat memahami rakan sepasukannya. Mampu bersabar dengan kerenah rakan sepasukan tapi mampu memarahi tajam apabila perlu.
  • Kōshi Sugawara (Jepun: 菅原 孝支, Hepburn: Sugawara Kōshi)
Disuarakan oleh: Miyu Irino[6]
Posisi naib kapten, mahir memimpin pasukannya saat genting serta memikirkan taktik serangan. Dia juga bersifat pendengar dan pemaham masalah seakan "keibuan" kepada "adik-adik" sepasukan.
Disuarakan oleh: Kōki Uchiyama,[7]
Posisi middle blocker, pemain paling tinggi dalam pasukan. Agak memandang rendah Hinata dan Kageyama saat mereka berkenalan.
  • Tadashi Yamaguchi (Jepun: 山口 忠, Hepburn: Yamaguchi Tadashi)
Disuarakan oleh: Sōma Saitō,[7]
Posisi middle blocker, sahabat Tsukishima sejak kecil. Dia pemalu tapi berazam tinggi.
  • Ryūnosuke Tanaka (Jepun: 田中 龍之介, Hepburn: Tanaka Ryūnosuke)
Disuarakan oleh: Yū Hayashi[6]
Posisi wing spiker. Dia lantang dan kadangkala kuat mengacah rakan sepasukan tapi rela membantu sebagai seorang "abang" mengajarkan kemahiran mana yang mampu.
Disuarakan oleh: Nobuhiko Okamoto[7]
Posisi libero, kuat bersemangat tapi sangat mementingkan kemahirannya memangkis bola dari mendarat sehingga mendapat jolokan "sang dewa penjaga". Dia bersahabat dengan Tanaka.
Disuarakan oleh: Yoshimasa Hosoya[7]
Posisi wing spiker, dia menonjol kerana fizikalnya yang agak besar tapi rendah hati perwatakannya. Dia merupakan handalan disegani namun keadaannya serangannya yang sering ditumpaskan pada waktu belakangan melalikan semangat lalu memudar minatnya pada sukan bola tampar.
  • Chikara Ennoshita (Jepun: 縁下 力, Hepburn: Ennoshita Chikara)
Disuarakan oleh: Toshiki Masuda[8]
Posisi wing spiker. Tampak pendiam tetapi mampu meredakan keadaan tekanan sesama rakan sekerja.

Media sunting

Manga sunting

Karya Haikyu!! ditulis dan diilustrasi oleh Haruichi Furudate dan pada mulanya diterbitkan secara one-shot di majalah bermusim Shueisha, Jump NEXT! pada 8 Januari 2011.[9] Sebuah one-shot kedua telah diterbitkan di Shōnen Jump Mingguan pada 25 April 2011.[10] Haikyu!! memulakan pensiriannya di Shōnen Jump Mingguan pada 20 Februari 2012.[11] Pada tahun 2019, manga memasuki arka terakhirnya.[12] Siri ini selesai pada 20 Julai 2020.[13][14] Shueisha mengumpulkan babnya dalam 45 jilid "tankōbon", dikeluarkan dari 4 Jun 2012 hingga 4 November 2020.[15][16]

Di panel mereka di New York Comic Con, penerbit Amerika Utara Viz Media mengumumkan lesen mereka untuk manga ini dan melancarkan siri ini pada tahun 2016.[17] Shueisha mula menerbitkan siri ini dalam bahasa Inggeris di laman web dan aplikasi Manga Plus pada Januari 2019.[18]

Sebuah siri ranting bertajuk Haikyubu!! (Jepun: ハイキュー部!!, Hepburn: Haikyū-bu!!) dengan ilustrasi oleh Kyōhei Miyajima telah dikeluarkan di laman web Shonen Jump+ milik Shueisha pada 13 Mei 2019.[19] Tiga jilid telah diterbitkan setakat ini. Jilid 2 dan 3 ditangguhkan dari 1 Mei kepada 13 Mei 2020 kerana kebimbangan COVID-19.[20]

Manga ini mempunyai beberapa terjemahan bahasa Melayu yang ada serata Nusantara:

Drama radio sunting

Sebuah drama radio untuk siri ini disiarkan pada bulan November 2012 di TV Tokyo melalui program Sakiyomi Jum-Bang!, dengan beberapa pelakon suara menyediakan sampel suara untuk watak-watak.[22][23] Drama radio tersebut kemudian diedarkan pada bulan Disember 2012 melalui laman web Vomic milik Shueisha.[24]

Anime sunting

Sebuah siri televisyen anime yang dihasilkan oleh Production I.G disiarkan dari 6 April hingga 21 September 2014 di MBS, stesen JNN yang lain, dan dengan sarikata Inggeris di Crunchyroll.[25] Dari episod 1-13, lagu tema pembukaan adalah "Imagination" oleh Spyair, sementara lagu tema akhir adalah "Tenchi Gaeshi" oleh Nico Touches the Walls.[26] Untuk episod 14 hingga 25, pembukaannya adalah "Ah Yeah" oleh Sukima Switch, dan penutupnya adalah "LEO" oleh Tacica.[27] "Ah Yeah" juga digunakan sebagai penutup untuk episod 14, yang tidak ada pembukaan. Anime ini telah dilesenkan untuk siaran video digital dan rumah oleh Sentai Filmworks.[28][29]

Sebuah musim kedua disiarkan dari 4 Oktober 2015 hingga 27 Mac 2016.[30] Untuk episod 1 hingga 13, lagu tema pembukaan adalah "I'm a Believer" oleh Spyair, sementara lagu tema akhir adalah "Climber" oleh Galileo Galilei. Untuk episod 14 hingga 25, lagu tema pembuka adalah "FLY HIGH" oleh Burnout Syndromes, sementara lagu tema akhir adalah "Hatsunetsu" (Jepun: 発熱 - はつねつ, "Fever") oleh Tacica.

Sebuah musim ketiga,[31] bertajuk Haikyū!! Karasuno High School vs Shiratorizawa Academy (Jepun: ハイキュー!! 烏野高校 VS 白鳥沢学園高校, Hepburn: Haikyū!! Karasuno Kōkō VS Shiratorizawa Gakuen Kōkō),[32] disiarkan dari 8 Oktober hingga 10 Disember 2016.[33][34][35] Lagu tema pembukaan adalah "Hikariare" oleh Burnout Syndromes, sementara lagu tema akhir adalah "Mashi Mashi" oleh Nico Touches the Walls.[36] Sentai Filmworks juga telah melesenkan musim ketiga.[37]

Sebuah musim keempat, bertajuk Haikyū!! To The Top (Jepun: ハイキュー!! TO THE TOP),[38] telah diumumkan pada acara Jump Festa '19, dengan "acara kickoff" untuk siri baru yang diadakan pada 22 September 2019.[39][40] Musim keempat ditayangkan pada 11 Januari 2020 di blok Super Animeism.[41] Tema pembukaan adalah "Phoenix" oleh Burnout Syndromes dan tema akhir adalah "Kessen Spirit" oleh CHiCO with HoneyWorks.[42] Ia berlangsung selama 25 episod, dengan sesi pertama berjalan setiap minggu dari 11 Januari 2020 hingga 4 April 2020; sesi kedua dijadualkan kembali pada bulan Julai 2020 tetapi ditangguhkan kerana pandemik COVID-19.[43][44] Sesi kedua disiarkan dari 3 Oktober hingga 19 Disember 2020.[45] Tema pembukaan adalah "Toppakō" oleh Super Beaver dan tema akhir adalah "One Day" oleh Spyair.[46] Crunchyroll telah menyiarkan secara serentak untuk musim keempat.

Animasi video asli sunting

Empat episod animasi video asli (OVA) telah dikeluarkan. OVA 1: "Ketibaan Haiba Lev" dikeluarkan pada 9 November 2014, manakala OVA 2: "VS Gred Gagal" telah dikeluarkan pada 2 Mei 2016. Dua episod OVA baru, OVA 3: "Tanah vs. Langit" dan OVA 4: "Laluan Bola", mengadaptasi cerita kelayakan Kebangsaan Tokyo dari siri manga. Episod OVA baru dikeluarkan pada 22 Januari 2020.[47]

Filem kompilasi sunting

Filem kompilasi tambahan telah dikeluarkan setelah penyiaran anime. Selepas musim pertama dan sebelum musim kedua ditayangkan pada tahun 2015, dua filem kompilasi dilancarkan. Filem pertama, Gekijō-ban Haikyu!! Owari to Hajimari (Haikyu!! the Movie: Ending and Beginning) telah dilancarkan pada 3 Julai 2015 dan filem kedua, Gekijō-ban Haikyu!! Shōsha to Haisha (Haikyu!! the Movie: Winners and Losers) ditayangkan secara perdana pada 18 September 2015.[48] Dua lagi filem kompilasi diumumkan selepas musim ketiga, pada bulan Mac 2017.[49] Kedua-dua filem ini dikeluarkan pada bulan September: filem pertama, Haikyu!! Sainō to Sense (Haikyu!! Genius and Sense) pada 15hb dan filem kedua, Haikyu!! Concept no Tatakai (Haikyu!! Battle of Concepts) pada 29hb.[50]

Permainan video sunting

Haikyu!! Tsunage! Itadaki no Keshiki dilancarkan pada Nintendo 3DS di Jepun pada 25 September 2014.[51] Haikyu!! Cross Team Match telah dilancarkan pada Nintendo 3DS di Jepun pada 3 Mac 2016.[52] Shoyo muncul sebagai watak sokongan dalam permainan pertarungan crossover Jump, J-Stars Victory VS untuk PlayStation 3, PlayStation 4 dan PlayStation Vita .

Lakonan pentas sunting

Satu siri lakonan pentas yang bertajuk Hyper Projection Engeki: Haikyu!!, diarahkan oleh Worry Kinoshita, mula berjalan pada tahun 2015, dibintangi oleh Kenta Suga sebagai Hinata.[53]

Penerimaan sunting

Manga sunting

Haikyu!! secara umumnya telah mendapat sambutan positif. Setakat Disember 2016, siri ini telah beredar lebih dari 20 juta salinan.[54] Setakat Januari 2018, manga ini mempunyai lebih daripada 28 juta salinan dalam peredaran.[55] Setakat Disember 2018, manga ini mempunyai lebih 33 juta salinan dalam peredaran.[56] Setakat Disember 2019, manga ini mempunyai lebih 35 juta salinan dalam peredaran.[57] Setakat Mei 2020, manga ini mempunyai lebih 38 juta salinan dalam peredaran.[58] Setakat Ogos 2020, manga ini mempunyai lebih 40 juta salinan dalam peredaran.[59] Setakat November 2020, manga ini mempunyai lebih 50 juta salinan dalam peredaran.[60][61]

Di Jepun, siri ini adalah manga terlaris ke-6 pada tahun 2015,[62] dan yang ke-8 terbaik pada tahun 2019.[63] Haikyu!! adalah siri manga terlaris ke-4 pada tahun 2020, dengan 7,212,099 salinan terjual.[64] Jilid pertama menduduki tempat ke-22 pada carta Tohan antara 4 dan 10 Jun 2012.[65] Jilid kedua menduduki tempat ke-18 pada carta antara 6 dan 12 Ogos 2012,[66] dan jilid ketiga juga berada di kedudukan ke-18 antara 8 dan 14 Oktober 2012.[67] Pada bulan Disember 2016, jilid ke-24 menduduki tempat teratas dalam carta Penjualan 10 Mingguan Teratas Oricon, dengan 282,363 salinan terjual dalam tiga hari pertama.[68] Selama minggu 11 Mei dan 17 Mei 2020, "Haikyu!!" adalah manga terlaris ke-2 di Carta Mingguan 10 Teratas Oricon, menjual 473,858 salinan dalam seminggu dan hanya berada di bawah Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba.[69]

Pada tahun 2016, manga ini memenangi Anugerah Manga Shogakukan ke-61 untuk kategori shōnen.[70] Selain itu, siri ini menduduki tempat ke-4 daripada jumlah lima belas komik yang disyorkan dalam ranking "Zenkoku Shoten'in ga Eranda Osusume Comic 2013" Kelab Honya.[71][72] Pada tinjauan Manga Sōsenkyo 2021 TV Asahi, di mana 150,000 orang memilih siri 100 manga teratas mereka, Haikyu!! menduduki tempat ke-8.[73]

Leroy Douresseaux dari Comic Book Bin memuji ceritanya untuk pemeriksaannya yang mendalam mengenai perjuangan peribadi dan mental di samping perjuangan atletik, dengan perhatian yang menonjol pada drama watak dan dinamik pasukan di luar bola tampar.[74]

Anime sunting

Pada November 2019, Polygon menamakan Haikyu!! sebagai salah satu anime terbaik tahun 2010-an,[75] dan Crunchyroll menyenaraikannya dalam "100 anime terbaik tahun 2010-an" mereka.[76] IGN juga menyenaraikan Haikyu!! dalam kalangan siri anime terbaik tahun 2010-an,[77] dan mencalonkannya untuk Siri Anime Terbaik 2016.[78] Menurut Crunchyroll , Haikyu!! adalah salah satu dari 10 anime yang paling banyak distrim di UK, Kanada, Oceania, Mexico, dan Brazil dalam perkhidmatan penstriman mereka pada musim anime musim sejuk 2020.[79]

Kim Yeon-kyoung, kapten pasukan Bola Tampar Wanita Nasional Korea Selatan, memberi reaksi dan menganalisis aksi terakhir Karasuno menentang Aoba Johsai pada musim 2, menyatakan bahawa walaupun beberapa babak dibesar-besarkan dan tidak mungkin dilakukan dalam kehidupan nyata, dia dengan gembiranya terkejut dengan gambaran bola tampar peringkat tinggi dan menganggapnya "menyeronokkan untuk ditonton". Dia menyatakan bahawa pencipta "adalah orang yang mempunyai pengetahuan bola tampar yang tinggi".[80]

Melina Dargis dari The Fandom Post memuji perkembangan mentaliti berpasukan dengan pelbagai watak dan bukannya individu, yang menekankan bahawa bola tampar "... bukan acara individu, tetapi sukan berpasukan".[81] Noelle Ogawa dari Crunchyroll memujinya kerana menggambarkan pertumbuhan peribadi, menekankan ketergantungannya pada memiliki "orang yang tepat dan lingkungan yang tepat untuk berkembang."[82] Rebecca Silverman dari Anime News Network mengulas perkembangan "pemain" yang bukan pemain seperti pengurus pasukan Karasuno, Kiyoko, dengan menyatakan bahawa "lompatan kemenangannya ketika membawa Hinata kasut yang hilang adalah pernyataan yang indah mengenai kenyataan bahawa dia sama bahagian pasukan seperti mana-mana budak lelaki ".[83] Silverman juga memberi komen mengenai perhatian anime terhadap perincian, mencatat penyertaan nafas dalam-dalam, pergerakan otot di kaki pemain, dan tembakan sudut pandang yang mengikuti bola semasa rali.[84] Isaac Ackers memuji anime untuk penciptaannya yang intensif tanpa harus menggunakan kecepatan sukan kehidupan nyata, dengan menyatakan bahawa ia "[memperketatkan] fokusnya pada saat-saat individu, menjadikan setiap titik puncak dan setiap detik membawa ke puncak penting. Bukannya mempercepat, sebaliknya melambat. Ia bergantung pada permainan tertentu, membentangkan waktu bola tampar di udara, menekankan momen-momen di antaranya. Ia mudah, tetapi berkesan."[85] Rafael Motamayor dari Slash Film memuji anime itu, dengan menyatakan bahawa "bahagian terbaik dari Haikyu!! adalah cara rancangan ini menggabungkan hubungan dan kisah watak ke dalam sukan yang sebenarnya", mencatat bahawa "apa yang kelihatan seperti lemparan sederhana tiba-tiba berubah menjadi pelajaran penting dalam membangun kepercayaan dengan rakan sepasukan anda, dan perancangan dan pelaksanaan lonjakan juga bererti menangani dan menghadapi kebencian dan keraguan selama bertahun-tahun". Dia juga memuji kombinasi animasi Production I.G yang lancar dan runut bunyi Yuki Hayashi, yang "[menaikkan] permainan sederhana menjadi pertarungan nasib yang operatik", dengan "metafora visual yang [mengubah] setiap perlawanan."[86] Guillermo Kurten dari Comic Book Resources memuji Haikyu!! kerana keperibadiannya yang luar biasa dan untuk pelaksanaannya sebuah cerita yang menghiburkan, bahkan bagi mereka yang tidak menikmati sukan atau tidak mempunyai pengetahuan tentang bola tampar.[87] K. Thor Jensen dari Mashable menyenaraikannya dalam senarai anime sukan terbaiknya.[88]

Nota bahasa sunting

  1. ^ Judul ini bentuk katakana perkataan bahasa Jepun 排球 yang bermaksud "bola tampar" - badingkan dengan kata seasal ia dalam bahasa Cina iaitu páiqiú.

Rujukan sunting

  1. ^ "Haikyu!!". Sentai Filmworks. Dicapai pada 13 Ogos 2018.
  2. ^ Begley, Josh (8 Februari 2016). "Haikyu!! Collection 2 Anime DVD Review". The Fandom Post (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 9 Mac 2020. Ini adalah bildungsroman sama seperti kisah sukan, hanya kisah "menjelang usia" di sini yang melibatkan seluruh pasukan dan bukan hanya dua watak utama.
  3. ^ "The Official Website for Haikyu!!" (dalam bahasa Inggeris). Viz Media. Dicapai pada 28 Oktober 2017.
  4. ^ Haikyu!! Manga, Chapter 1
  5. ^ a b "Ayumu Murase, Kaito Ishikawa Lead Haikyuu! Anime Cast". Anime News Network. Dicapai pada 24 April 2014.
  6. ^ a b c "Satoshi Hino, Miyu Irino, Yuu Hayashi Join Haikyuu Anime Cast". Anime News Network. Dicapai pada 24 April 2014.
  7. ^ a b c d "Yoshimasa Hosoya, Nobuhiko Okamoto Joins Haikyuu!! Anime Cast". Anime News Network. Dicapai pada 24 April 2014.
  8. ^ "Hiroshi Kamiya, Kaori Nazuka, Daisuke Namikawa Joins Haikyuu!! Anime Cast". Anime News Network. Dicapai pada 24 April 2014.
  9. ^ ジャンプNEXT!に古味直志&古舘春一の新作掲載. Natalie (dalam bahasa Jepun). 8 Januari 2011. Dicapai pada 9 Jun 2020.
  10. ^ 四ッ谷先輩の古舘春一、バレーマンガ「ハイキュー!!」掲載. Natalie (dalam bahasa Jepun). 25 April 2011. Dicapai pada 9 Jun 2020.
  11. ^ 古舘春一が男子バレー描く「ハイキュー!!」ジャンプで開幕. Natalie (dalam bahasa Jepun). 20 Februari 2012. Dicapai pada 24 Disember 2018.
  12. ^ Mateo, Alex (27 Oktober 2019). "Haikyu!! Manga Enters Final Arc". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 9 Jun 2020.
  13. ^ Hodgkins, Crystalyn (5 Julai 2020). "Haikyu!! Manga Reaches 'Climax' of Final Arc". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 5 Julai 2020.
  14. ^ Hodgkins, Crystalyn (12 Julai 2020). "Haruichi Furudate's Haikyu!! Manga Ends on July 20". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 12 Julai 2020.
  15. ^ ハイキュー!! 1 (dalam bahasa Jepun). Shueisha. Dicapai pada 29 Jun 2013.
  16. ^ ハイキュー!! 45 (dalam bahasa Jepun). Shueisha. Dicapai pada 26 September 2020.
  17. ^ "Viz Media Adds Kuroko's Basketball, Haikyu!, Yona of the Dawn Manga". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). 9 Oktober 2015. Dicapai pada 9 Oktober 2015.
  18. ^ Morrissy, Kim (27 Januari 2019). "Everything You Need to Know about MANGA Plus by Shueisha". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 14 September 2019.
  19. ^ Hodgkins, Crystalyn (28 April 2019). "Haikyu!! Gets New Spinoff Manga on Shonen Jump+ App". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 29 April 2019.
  20. ^ Sherman, Jennifer (9 April 2020). "Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba, Other Jump Manga Delay New Volumes Due to COVID-19 Coronavirus Concerns". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 9 Jun 2020.
  21. ^ Rafly N (13 Jun 2016). "Komik Haikyu! Fly High! Volleyball Siap Terbit di Indonesia 20 Juli". KAORI Nusantara.
  22. ^ "List of episodes broadcast on TV Tokyo's Sakiyomi Jum-Bang! program" (dalam bahasa Jepun). TV Tokyo.
  23. ^ "Comic Natalie article on Haikyū!! radio drama" (dalam bahasa Jepun). Natalie.
  24. ^ "Official Haikyū!! page on Shueisha's Vomic website". Shueisha (dalam bahasa Jepun). Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-07-09. Dicapai pada 3 Oktober 2019.CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)
  25. ^ "Shonen Jump's Haikyu!! Volleyball Manga Gets TV Anime" (dalam bahasa Inggeris). Anime News Network. Dicapai pada 22 September 2013.
  26. ^ "Haikyu! Theme Songs Performed by Spyair, Nico Touches the Walls" (dalam bahasa Inggeris). Anime News Network. Dicapai pada 16 Februari 2014.
  27. ^ "Sukima Switch, tacica Perform New Haikyu!! Theme Songs" (dalam bahasa Inggeris). Anime News Network. Dicapai pada 16 Februari 2014.
  28. ^ "Crunchyroll - Sentai Filmworks licenses "Haikyuu!!"" (dalam bahasa Inggeris). Crunchyroll. Dicapai pada 27 Mac 2014.
  29. ^ "Sentai Filmworks Licenses Haikyuu Volleyball Anime" (dalam bahasa Inggeris). Anime News Network. Dicapai pada 25 Mac 2014.
  30. ^ "Haikyu!! Volleyball TV Anime Gets Sequel". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). 19 Disember 2014. Dicapai pada 6 Januari 2015.
  31. ^ "Haikyu!! Volleyball TV Anime Gets Season 3 in Fall" (dalam bahasa Inggeris). Anime News Network. 16 Mac 2016. Dicapai pada 16 Mac 2016.
  32. ^ Komatsu, Mikikazu (19 Mac 2016). ""Haikyu!!" TV Anime 3rd Season Set for Autumn 2016". Crunchyroll (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 20 Mac 2016.
  33. ^ Green, Scott (13 Jun 2016). ""Haikyu!" Season 3 Plans Updated". Crunchyroll (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 13 Jun 2016.
  34. ^ "Haikyu!! Season 3 Slated to Premiere on October 7". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). 25 Ogos 2016. Dicapai pada 25 Ogos 2016.
  35. ^ Green, Scott (19 Ogos 2016). ""Haikyu!!" Anime Season 3 Previewed - Fall Anime To Run 10 Episodes". Crunchyroll (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 19 Ogos 2016.
  36. ^ "Burnout Syndromes, Nico Touches the Walls to Perform Themes for 3rd Season of Haikyu!! (Updated)". Anime News Network. 31 Julai 2016. Dicapai pada 27 November 2016.
  37. ^ "Sentai Filmworks Licenses Haikyu!! 3rd Season" (dalam bahasa Inggeris). Anime News Network. 7 Oktober 2016. Dicapai pada 7 Oktober 2016.
  38. ^ "Haikyu!! Anime's 4th Season Reveals Full Title, Visual, 2 New Cast Members". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). 22 September 2019. Dicapai pada 22 September 2019.
  39. ^ Hodgkins, Crystalyn (22 Disember 2018). "Haikyu!! Manga Gets New TV Anime Series". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 22 Disember 2018.
  40. ^ Chapman, Paul. "Volleyball TV Anime Haikyu!! Serves Up Season Four". Crunchyroll (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 23 Disember 2018.
  41. ^ Loo, Egan (18 Ogos 2019). "Haikyu!! Anime Season 4 Reveals New Cast Member, January 2020 Debut, Designs". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 18 Ogos 2019.
  42. ^ Pineda, Rafael Antonio (17 November 2019). "Haikyu!! Anime's 4th Season Reveals Theme Song Artists". Anime News Network. Dicapai pada 17 November 2019.
  43. ^ Hodgkin, Crystalyn (11 Januari 2020). "Haikyu!! To The Top Anime Listed With 25 Episodes". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 11 Januari 2020.
  44. ^ Pineda, Rafael Antonio (21 Mei 2020). "Haikyu!! To The Top Anime's 2nd Half Delayed Due to COVID-19". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 9 Jun 2020.
  45. ^ Hodgkins, Crystalyn (12 Julai 2020). "Haikyu!! To The Top Anime's 2nd Half Debuts in October". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 12 Julai 2020.
  46. ^ Hodgkins, Crystalyn (16 Ogos 2020). "Haikyu!! To The Top Anime's 2nd Half Reveals Theme Song Artists, October 2 Debut, Promo Videos". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 16 Ogos 2020.
  47. ^ Loo, Egan (18 Ogos 2019). "Haikyu!! Anime Gets 2-Episode Original Video Anime for Tokyo Qualifiers". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 18 Ogos 2019.
  48. ^ "Haikyu!! Gets 2 Compilation Films Before 2nd Season & Stage Play". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 21 September 2017.
  49. ^ "Haikyu!! Volleyball Anime Gets 2 Compilation Films This Fall". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 21 September 2017.
  50. ^ "2 Haikyu!! Compilation Films Open in September". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 21 September 2017.
  51. ^ Nelkin, Sarah (19 Ogos 2014). "Haikyu!! Volleyball Anime's 3DS Game's New Promo Previews Characters". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 15 Julai 2019.
  52. ^ "「ハイキュー!! Cross team match!」,夏合宿に挑むストーリーなどの新情報が公開。初回特典は「ハイキュークエストII」のダウンロードコード". 4gamer (dalam bahasa Jepun). 2016-02-12. Dicapai pada 2019-07-15.
  53. ^ Hodgkins, Crystalyn (12 Mei 2019). "Haikyu!! Manga Gets New Stage Play This Fall (Updated)". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 15 Julai 2019.
  54. ^ Komatsu, Mikikazu (9 Disember 2016). ""Haikyu!!" Latest 24th Volume Becomes Top-Selling Manga of the Week". Crunchyroll (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 29 April 2019.
  55. ^ "Haikyu!! Manga Has 28 Million Copies in circulation". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). 26 Januari 2018. Dicapai pada 26 Januari 2018.
  56. ^ Hodgkins, Crystalyn (2 Disember 2018). "Roundup of Newly Revealed Print Counts for Manga, Light Novel Series - November 2018". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 15 Disember 2019.
  57. ^ TVアニメ『ハイキュー!! TO THE TOP』新キービジュアル公開!「ジャンプフェスタ2020」 イベントレポートも!. Excite Japan (dalam bahasa Jepun). 22 Disember 2019. Dicapai pada 27 Disember 2019.
  58. ^ @haikyu_com (10 Mei 2020). そしてそして!フォロワー数が60万を突破しました!ワーーー!!発行部数もシリーズ累計3800万部突破!いつもいつも応援してくださる皆様のおかげです!本編もコミックスも終章へ突入し、ますます過熱していきます!いつか来る終わりまで皆様ご一緒いただけますと幸いです!よろしくお願いします! (Twit) (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 9 Jun 2020 – melalui Twitter.
  59. ^ 8/4発売、ハイキュー!!最新44巻の見本が到着! 見てるだけで心拍数上がりそうな激しいカバーです! 43巻と並べてもカッコいい!! 中身を読むと裏表紙イラストが沁みます…! そして今巻でシリーズ累計4000万部を突破しました!皆様のお陰です!ありがとうございます!是非、44巻もお買い求め下さい!. Twitter (dalam bahasa Jepun). @haikyu_com. 1 Ogos 2020. Dicapai pada August 3, 2020.
  60. ^ 「ハイキュー!!」11月4日発売の最終45巻で累計5000万部を突破. Natalie (dalam bahasa Jepun). 2 November 2020. Dicapai pada 2 November 2020.
  61. ^ Pineda, Rafael Antonio (2 November 2020). "Haikyu!! Manga to Top 50 Million Copies in Circulation". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2 November 2020.
  62. ^ "2015年 年間本ランキング『純文学の世界に『火花』ビッグウェーブ!出版界に差し込んだ大きな光』 7ページ目". ORICON NEWS (dalam bahasa Jepun). 30 November 2015. Dicapai pada 28 April 2019.
  63. ^ Loo, Egan (27 November 2019). "Top-Selling Manga in Japan by Series: 2019". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 28 November 2019.
  64. ^ Loo, Egan (29 November 2020). "Top-Selling Manga in Japan by Series: 2020". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 30 November 2020.
  65. ^ Ransom, Ko (13 Jun 2012). "Japanese Comic Ranking, June 4–10". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 9 Jun 2020.
  66. ^ Hodgkins, Crystalyn (15 Ogos 2012). "Japanese Comic Ranking, August 6–12". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 9 Jun 2020.
  67. ^ Hodgkins, Crystalyn (18 Oktober 2012). "Japanese Comic Ranking, October 8–14". Anime News Network. Dicapai pada 9 Jun 2020.
  68. ^ Komatsu, Mikikazu. ""Haikyu!!" Latest 24th Volume Becomes Top-Selling Manga of the Week". Crunchyroll (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 8 Jun 2020.
  69. ^ 週間 コミックランキング 2020年05月25日付 (2020年05月11日~2020年05月17日). Oricon (dalam bahasa Jepun). 25 Mei 2020. Dicapai pada 9 Jun 2020.
  70. ^ "Haikyu!!, My Love Story!!, Sunny Win Shogakukan Manga Awards". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 27 April 2016.
  71. ^ Loveridge, Lynzee (4 Februari 2013). "Japanese Bookstores Recommend 15 Top Manga of 2013". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 9 Jun 2020.
  72. ^ "Honya Club's Zenkoku Shoten'in ga Eranda Osusume Comic 2013 ranking" (dalam bahasa Jepun). Honya Club.
  73. ^ テレビ朝日『国民15万人がガチで投票!漫画総選挙』ランキング結果まとめ! 栄えある1位に輝く漫画は!?. animate Times (dalam bahasa Jepun). Animate. 3 Januari 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 Januari 2021. Dicapai pada 3 Januari 2021.
  74. ^ Douresseaux, Leeroy. "Haikyu!! Volume 3 Manga Review". ComicBookBin (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 7 Jun 2020.
  75. ^ "The best anime of the decade". Polygon (dalam bahasa Inggeris). 6 November 2019. Dicapai pada 17 November 2019.
  76. ^ Wolf, Ian (27 November 2019). "Crunchyroll Names The Top 100 Anime of the 2010s". Anime UK News. Dicapai pada 27 November 2019.
  77. ^ "The Best Anime of the Decade (2010 - 2019)". IGN. 1 Januari 2020. Dicapai pada 5 Januari 2020.
  78. ^ "Best of 2016 Awards Wiki Guide". IGN (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 7 Jun 2020.
  79. ^ Cardine, Kyle (14 April 2020). "Crunchyroll's Most Popular Anime of Winter 2020 By Country". Crunchyroll (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 9 Jun 2020.
  80. ^ Kim, Yeon-koung. "월클 배구 선수가 배구 만화 하이큐를 본다면?". YouTube (dalam bahasa Korea). Dicapai pada 8 Jun 2020.
  81. ^ Dargis, Melissa. "Haikyuu!! Season 3 Episode #09 Anime Review". Fandom Post (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 7 Jun 2020.
  82. ^ Ogawa, Noelle. "Haikyu!! and How Unconventional Teamwork Makes the Dream Work". Crunchyroll (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 7 Jun 2020.
  83. ^ Silverman, Rebecca. "Haikyu!! To The Top Episode 10". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 7 Jun 2020.
  84. ^ Silverman, Rebecca. "Haikyu!! Second Season Episode 22". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 7 Jun 2020.
  85. ^ Ackers, Isaac. "FEATURE: Aniwords – Haikyu!! and Capturing the Magic of Intensity". Crunchyroll (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 8 Jun 2020.
  86. ^ Motamayor, Rafael. "'Haikyu!!' is the Perfect Gateway Into Sports Anime (And It Will Make You Love Volleyball)". Slash Film (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 9 Jun 2020.
  87. ^ Kurten, Guillermo (18 Disember 2019). "Haikyuu!!: 10 Things That Make It A Great Anime, Even For Non-Sports Fans". Comic Book Resources (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 9 Jun 2020.
  88. ^ Jensen, K. Thor (29 April 2020). "The best sports anime". Mashable (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 9 Jun 2020.

Pautan luar sunting