Kebudayaan Arab Saudi

Latar budaya Arab Saudi sangat dipengaruhi oleh kebudayaan Arab dan Islam. Masyarakat pada umumnya sangat beragama, konservatif, tradisional, dan berorientasikan keluarga. Banyak sikap dan tradisi yang berabad-abad lamanya, berasal dari tamadun Arab dan warisan Islam. Walau bagaimanapun, budayanya juga telah terjejas oleh perubahan pesat, kerana negara telah berubah daripada masyarakat nomad yang miskin menjadi pengeluar komoditi yang kaya dalam beberapa tahun sahaja pada 1970-an. Perubahan ini juga telah dipengaruhi oleh dan hasil daripada beberapa faktor termasuk revolusi komunikasi dan biasiswa luar. Pemerintah atau raja Saudi yang terbaharu ialah Raja Salman dari Arab Saudi.[1]

Raja Abdullah mengamalkan falconry, pengejaran tradisional di Arab Saudi
Lelaki Saudi berpakaian dan bersedia untuk ardah, tarian kebangsaan. Ia juga termasuk pedang, puisi, dan nyanyian.

Gerakan Islam Wahabi, yang muncul pada abad ke-18 dan kadangkala digambarkan sebagai sangat murtad, kini mendominasi negara ini. Mengikut prinsip "amar makruf nahi mungkar", terdapat banyak batasan dan larangan ke atas tingkah laku dan pakaian yang dikuatkuasakan secara ketat dari segi undang-undang dan sosial, selalunya lebih daripada di negara-negara Islam yang lain.[2] Bagaimanapun, banyak sekatan tradisional telah ditarik balik baru-baru ini oleh kerajaan termasuk membenarkan wanita memandu dan banyak lagi isu berkaitan wanita.[3] Sebaliknya perkara-perkara yang dilarang oleh Islam adalah diharamkan di negara ini, contohnya, minuman beralkohol adalah dilarang sama sekali.

Kehidupan seharian didominasi oleh ketaatan Islam. Lima kali setiap hari, umat Islam diseru dari menara masjid yang terbesar di seluruh negara. Kerana hari Jumaat adalah hari yang paling suci bagi umat Islam, hujung minggu adalah Jumaat-Sabtu.[4] Selaras dengan doktrin Wahabi, hanya dua hari cuti keagamaan, Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha, diiktiraf secara umum, sehingga 2006 apabila cuti bukan agama, cuti kebangsaan 23 September (yang memperingati penyatuan kerajaan) diperkenalkan semula.[5][6] Dari segi hubungan jantina, norma Arab Saudi biasanya tidak menggalakkan percampuran bebas bukan keluarga antara jantina.[7]

Muzik sunting

Muzik Arab Saudi (Arab: موسيقى سعودية) merangkumi kedua-dua muzik Barat dan tradisional. Pemuzik yang paling terkenal dalam sejarah Arab Saudi baru-baru ini ialah Tariq Abdulhakeem, yang mengarang ratusan lagu terkenal Arab Saudi untuk dirinya dan juga penyanyi lain; Saraj Omar telah menjadi komposer yang sangat terkenal selepas menulis muzik untuk lagu kebangsaan Arab Saudi; Mohammed Abdu, penyanyi paling terkenal di Dunia Arab; Talal Maddah yang meninggal dunia pada Ogos 2000 semasa menyanyi dalam festival musim panas di pentas Teater Al-Muftaha di wilayah selatan Arab Saudi. Festival Perintis Arab Pertama, yang diadakan di Kaherah di bawah naungan Liga Arab, memberi penghormatan kepada empat komposer utama di Arab Saudi: Tariq Abdulhakeem, Ghazi Ali, Mohamed Alsenan, dan Mohammed Shafiq. Daripada generasi yang sama ialah Abadi al Johar, Rabeh Saqer, dan Abdul Majeed Abdullah.

Perfileman sunting

 

Perfileman Arab Saudi (Arab: السينما السعودية) merupakan industri yang agak kecil yang hanya menerbitkan beberapa filem cereka dan dokumentari setiap tahun.

Dengan pengecualian satu panggung IMAX di Khobar, tiada sinema di Arab Saudi dari 1983 hingga 2018,[8] walaupun kadang-kadang terhadap cakap-cakap tentang pembukaan perfileman, dan pada 2008 bilik persidangan telah disewa untuk menayangkan komedi Mennahi.[9] Orang Arab Saudi yang ingin menonton filem telah melakukannya melalui satelit, DVD, atau video. Perfileman telah diharamkan selama 35 tahun[10] sehingga perfileman pertama di Arab Saudi dibuka pada 18 April 2018 di Riyadh. AMC Theatres bercadang untuk membuka sehingga 40 pawagam di kira-kira 15 bandar raya Arab Saudi dalam tempoh lima tahun berikutnya.[11] Kerajaan berharap menjelang 2030, Arab Saudi sudah mempunyai lebih daripada 300 teater dengan lebih 2,000 skrin filem.[12]

Keif al-Hal?, yang dikeluarkan pada 2006, didakwa sebagai filem pertama Arab Saudi; namun, ia dirakam di Emiriah Arab Bersatu dan wanita utama dimainkan oleh Jordan. Filem Wadjda 2012 mempunyai pelakon[13] seluruh Arab Saudi dan merupakan filem cereka pertama yang dirakam sepenuhnya di Arab Saudi.[14] Filem Barakah Meets Barakah oleh pengarah Mahmoud Sabbagh dirakam di Jeddah pada 2015, ditayangkan di Festival Filem Antarabangsa Berlin ke-66, menjadikannya filem cereka pertama yang mengambil bahagian dalam festival itu. Sameera Aziz adalah pembuat filem Arab Saudi pertama dalam perfileman India yang terkenal Bollywood.[15]

Perfileman Arab Saudi, sama ada keluaran tempatan atau sumber asing, tertakluk pada penapisan Arab Saudi.

Sukan sunting

Sukan di Arab Saudi adalah bahagian penting dalam kebudayaan Arab Saudi dan negara itu mengambil bahagian dalam banyak pertandingan sukan antarabangsa. Bola sepak adalah sukan yang sangat popular dan Arab Saudi telah memenangi Piala Asia sebanyak tiga kali, manakala sukan lain seperti kriket dan bola keranjang juga diikuti secara meluas.

Pada Disember 2019, Jawatankuasa Olimpik Arab Saudi meluluskan pelancaran lima persekutuan sukan baharu setiap satu untuk hoki, lacrosse, ragbi, besbol dan bola lisut, sekali gus mengambil satu lagi langkah ke arah mempelbagaikan landskap sukan negara.[16]

Masakan sunting

 
Kabsa

Masakan Arab Saudi (Jawi: ماسقن عرب سعودي; Arab: المطبخ السعودي) merangkumi masakan dan makanan Arab Saudi. Walaupun terdapat banyak hidangan biasa, hidangan Arab Saudi berbeza dari satu kawasan ke kawasan lain kerana budaya itu sendiri berbeza-beza.[17]

Seni bina sunting

 
Latar langit Riyadh pada waktu senja

Seni bina Arab Saudi disesuaikan dengan geografi dan iklimnya, dan mencerminkan keunikan budaya Arab. Ia terletak di Semenanjung Arab di Asia Barat, dengan iklim gurun Mediterranean dan subtropika. Iklim kawasan yang berbeza di Kerajaan Arab Saudi berbeza, seni bina dan kaedah pembinaan. Seni bina vernakular dan pascamoden mencerminkan budaya dan persekitaran tradisional di Arab Saudi. Mashrabiya, sebagai elemen seni bina khas di Arab Saudi, menunjukkan sepenuhnya kebijaksanaan penduduk tempatan.

Lihat juga sunting

Nota sunting

  1. ^ Tripp, Culture Shock, 2003: p.28
  2. ^ Khelaif, Fahad (1996). Islamic law and the judiciary : development in Saudi Arabia in the 20th century (Tesis). School of Oriental and African Studies (University of London).
  3. ^ Shafi, Aadil (21 September 2021). "The Changing Contours of Saudi Arabia: Mohammed bin Salman and the Paradox of Saudi Reforms". Insight Turkey (dalam bahasa Turki). 23: 253–261. doi:10.25253/99.2021233.13.
  4. ^ "Weekend shift: A welcome change", SaudiGazette.com.sa, 24 Jun 2013 "Weekend shift: A welcome change | Front Page | Saudi Gazette". Diarkibkan daripada yang asal pada 29 Oktober 2014. Dicapai pada 28 Oktober 2014.
  5. ^ "Encyclopædia Britannica Online: Saudi Arabia". Encyclopædia Britannica. Dicapai pada 28 April 2011.
  6. ^ Lacey, Robert (2009). Inside the Kingdom : Kings, Clerics, Modernists, Terrorists, and the Struggle for Saudi Arabia. Viking. m/s. 267. ISBN 9780670021185. "... for decades the sheikhs successfully resisted attempts to add September 23 to the shortlist of official holidays. But with the accession of [King] Abdullah, the battlefield changed. If the king wanted a holiday, the king could grant it, and whatever the clerics might mutter, the people approved. Since 2006 the night of September 23 has become an occasion for national mayhem in Saudi Arabia, the streets blocked with green-flag-waving cars, many of them sprayed with green foam for the night.
  7. ^ Govender, Veloshnee, and Loveday Penn-Kekana. "Gender biases and discrimination: a review of health care interpersonal interactions." Global public health 3.S1 (2008): 90–103
  8. ^ Lapin, Andrew. "Wadjda director Haifaa Al Mansour". Dissolve. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 November 2018. Dicapai pada 25 November 2014.
  9. ^ "SAUDI ARABIA: Going to the movies for the first time in decades". latimesblogs.com. 23 Disember 2008. Dicapai pada 14 Oktober 2014.
  10. ^ Petroff, Alanna (18 April 2018). "'Black Panther' comes to Saudi Arabia as movie theater ban ends". CNN.com. Dicapai pada 18 April 2018.
  11. ^ Sh but Khalid is the kingaudi cinema screens reopen on 18 April 'with Black Panther'
  12. ^ "Saudi Arabia says cinemas will be allowed from early 2018". 11 Disember 2017. Dicapai pada 11 Disember 2017 – melalui Reuters.
  13. ^ Davies, Catriona. "The film director who's not allowed to go to the movies". CNN World. Inside the Middle East. Dicapai pada 14 Oktober 2014.
  14. ^ "rotten tomatoes. Wadjda". rottentomatoes.com. Dicapai pada 14 Oktober 2014.
  15. ^ "Bollywood's first Saudi filmmaker works on maiden venture". Deccan Herald. Dicapai pada 11 Disember 2017.
  16. ^ "Saudi Arabia Olympic Committee to unveil new strategy in 2020". Arab News. 29 Disember 2019. Dicapai pada 4 September 2020.
  17. ^ "Saudi Arabia profile". BBC News. 23 November 2018.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting