Jordan (Arab: الأردنّ Al-Urdunn, bahasa Inggeris: Hashemite Kingdom of Jordan) atau Kerajaan Hasyimiah Jordan merupakan sebuah negara Arab yang terletak di Asia Barat dan bersempadan dengan Syria, Iraq, Tebing Barat, Palestin dan Arab Saudi. Jordan juga mempunyai pantai sebelah Laut Mati dan Teluk Aqaba.

Kerajaan Hasyimiah Jordan
كراجاءن الهاشمية الأردن
المملكة الأردنية الهاشمية
Al-Mamlakah al-Urdunniyyah al-Hāšimiyyah
Bendera Jordan
Jata Jordan
Bendera Jata
Lagu kebangsaanالسلام الملكي الأردني As-Salam Al-Malaki Al-Urduni
(Lagu Diraja Jordan)
Ibu negara
dan bandar terbesar
Amman
Bahasa rasmiBahasa Arab
KerajaanRaja berperlembagaan
• Raja
Abdullah II
Bisher Al-Khasawneh
Kemerdekaan 
• Pemisahan daripada Mandat Liga Bangsa
25 Mei 1946
• Perairan (%)
-
Penduduk
• Perkiraan 2019
9,946,764 (102)
• Bancian Penduduk 2004
5,100,981
KDNK (PPP)2019
• Jumlah
$132.34 bilion (97)
$13,304 (103)
HDI (2019)0.764
tinggi · 84
Mata wangDinar Jordan
(JOD)
Zon waktu()
• Musim panas (DST)
UTC+3
Bahagian memandukanan
Kod panggilan+962
Kod ISO 3166JO
DPT internet.jo

Sejarah sunting

Sejarah Jordan merujuk kepada sejarah Kerajaan Hasyimiah Jordan dan tempoh latar belakang Emiriah Transjordan di bawah naungan British serta sejarah umum wilayah Transjordan.

 
Amman Citadel mencerminkan 7,000 tahun sejarah Jordan

Terdapat bukti aktiviti manusia di Transjordan seawal zaman Paleolitik. Kawasan itu telah diselesaikan oleh suku nomad pada Zaman Gangsa, yang disatukan dalam kerajaan kecil semasa Zaman Besi – seperti orang Amon, Moab dan Edom, dengan kawasan separa dikawal oleh bani Israel. Dalam tempoh klasik, Transjordan berada di bawah pengaruh Yunani dan kemudian Rom. Di bawah pemerintahan Rom dan Byzantium, Transjordan adalah rumah kepada Dekapolis di utara, dengan sebahagian besar wilayah itu ditetapkan sebagai Arab Byzantine. Kerajaan klasik yang terletak di wilayah Transjordan, seperti kerajaan Nabatean era Rom, yang mempunyai ibu kota di Petra, meninggalkan runtuhan dramatik yang popular hari ini dengan pelancong dan pembuat filem. Sejarah Transjordan diteruskan dengan empayar Islam bermula pada abad ke-7, kawalan tentera salib separa pada pertengahan Zaman Pertengahan (negara Oultrejordain) dan akhirnya, pemerintahan Mamluk dari abad ke-13 dan pemerintahan Uthmaniyyah antara abad ke-16 dan Perang Dunia Pertama.

Dengan Pemberontakan Arab Besar pada 1916 dan akibat pencerobohan British, kawasan itu berada di bawah Pentadbiran Wilayah Musuh Diduduki Inggeris-Arab di Timur pada 1917, yang telah diisytiharkan sebagai Kerajaan Arab Syria pada 1920. Berikutan pendudukan Perancis hanya di bahagian utara Kerajaan Syria, Transjordan ditinggalkan dalam tempoh interregnum. Beberapa bulan kemudian, Abdullah, anak kedua Sharif Hussein, tiba di Transjordan. Dengan memorandum Transjordan kepada Mandat untuk Palestin pada awal 1920-an, ia menjadi Emiriah Transjordan di bawah Emir Hasyimiah. Pada 1946, Kerajaan Hasyimiah Transjordan yang merdeka telah dibentuk dan tidak lama kemudian dimasukkan ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan Liga Arab. Pada 1948, Jordan berperang dengan negara Israel yang baru dilahirkan ke atas tanah bekas Palestin Bermandat, dengan berkesan menguasai Tebing Barat dan menggabungkannya dengan penduduk Palestinnya. Jordan kehilangan Tebing Barat dalam Perang 1967 dengan Israel, dan sejak itu menjadi pangkalan utama Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) dalam perjuangannya menentang Israel. Perikatan antara PLO dan warga Jordan, yang aktif semasa Perang Penyingkiran, berakhir dalam September Hitam berdarah di Jordan pada 1970, apabila perang saudara antara Jordan dan Palestin (dengan sokongan Ba'ath Syria) meragut beribu-ribu nyawa. Selepas itu, PLO yang kalah telah dipaksa keluar dari Jordan bersama-sama dengan puluhan ribu pejuangnya dan keluarga Palestin mereka, berpindah ke Lubnan Selatan.

Geografi sunting

 
Peta Jordan.

Jordan terletak secara geografi di Asia Barat Daya, selatan Syria, barat Iraq, barat laut Arab Saudi, timur Israel. Kawasan itu juga disebut sebagai Timur Tengah atau Timur Dekat. Wilayah Jordan kini meliputi kira-kira 91,880 kilometer persegi (35,480 bt2).

Antara tahun 1950 dan Perang Enam Hari pada 1967, walaupun tidak diiktiraf secara meluas, Jordan menuntut dan mentadbir tambahan 5,880 kilometer persegi (2,270 bt2) yang merangkumi Tebing Barat; pada 1988 dan dengan pendudukan Israel yang berterusan, Hussein dari Jordan melepaskan tuntutan Jordan terhadap Tebing Barat yang memihak kepada orang Palestin.

Jordan terkurung daratan kecuali di hujung selatannya, di mana hampir 26 kilometer (16 bt) garis pantai sepanjang Teluk Aqaba menyediakan akses ke Laut Merah.

Koordinat geografi: 31°00′N 36°00′E / 31.000°N 36.000°E / 31.000; 36.000

Politik sunting

Politik Jordan berlaku dalam rangka monarki parlimen, di mana Perdana Menteri Jordan adalah ketua pemerintahan, dan sistem berbilang parti. Jordan ialah sebuah negara raja berperlembagaan berdasarkan perlembagaan yang diisytiharkan pada 8 Januari 1952. Raja menjalankan kuasanya melalui kerajaan yang dilantiknya yang bertanggungjawab di hadapan Parlimen. Berbeza dengan kebanyakan monarki parlimen, monarki Jordan tidak bersifat istiadat, dengan Raja mempunyai pengaruh yang ketara ke atas hal ehwal negara.

Raja Abdullah II dari Jordan telah berdaulat sejak kematian ayahandanya, Raja Hussein, pada 1999. Bisher Al-Khasawneh telah menjadi Perdana Menteri sejak 7 Oktober 2020.

Ekonomi sunting

Ekonomi Jordan diklasifikasikan sebagai ekonomi pasaran baru muncul. KDNK per kapita Jordan meningkat sebanyak 351% pada 1970-an, menurun 30% pada 1980-an, dan meningkat 36% pada 1990-an.[1] Selepas Raja Abdullah II naik takhta pada 1999, dasar ekonomi liberal telah diperkenalkan. Ekonomi Jordan telah berkembang pada kadar tahunan 8% antara 1999 dan 2008. Walau bagaimanapun, pertumbuhan telah perlahan kepada 2% selepas Arab Spring pada 2011. Pertambahan penduduk yang ketara, ditambah pula dengan pertumbuhan ekonomi yang perlahan dan peningkatan hutang awam menyebabkan kemiskinan dan pengangguran yang semakin teruk di negara ini. Sehingga 2019, Jordan mempunyai KDNK AS$44.4 bilion, meletakkannya di tempat ke-89 di seluruh dunia.[2]

Jordan mempunyai Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) dengan Amerika Syarikat, Kanada, Singapura, Malaysia, Kesatuan Eropah, Tunisia, Algeria, Libya, Turki[3] dan Syria. Lebih banyak FTA dirancang dengan Iraq, Pihak Berkuasa Palestin, GCC, Lubnan dan Pakistan. Jordan adalah ahli Perjanjian Perdagangan Bebas Arab Besar, kawasan perdagangan bebas Euro-Mediterania, Perjanjian Agadir, dan juga menikmati status lanjutan dengan EU.[4]

Demografi sunting

Jordan mempunyai populasi lebih dari 11.1 juta penduduk pada 2023.[5] Orang Jordan (Arab: أردنيون) adalah warga negara Jordan. Kira-kira 94% orang Jordan adalah orang Arab, manakala baki 6% adalah milik etnik minoriti lain, termasuk Circassia, Chechen, Armenia, Kurd dan Druze.[6] Kira-kira 2.9 juta penduduk adalah bukan warganegara, satu angka termasuk pelarian, pendatang tanpa izin dan sah.[7] Kadar pertumbuhan penduduk tahunan Jordan mencapai 3.05% pada 2023, dengan purata 2.8 kelahiran per wanita. Terdapat 1,977,534 isi rumah di Jordan pada 2015, dengan purata 4.8 orang per isi rumah.[7]

Pada 2016, Jordan dinamakan sebagai negara pelarian yang menjadi tuan rumah per kapita terbesar di dunia, diikuti oleh Turki, Pakistan dan Lubnan.[8] Kerajaan Jordan menempatkan pelarian terutamanya dari Tebing Barat, Syria, Iraq dan banyak negara lain. Terdapat juga ratusan ribu pekerja dari Mesir, Indonesia dan Asia Selatan, yang bekerja sebagai pekerja domestik dan binaan.

Agama sunting

Agama di Jordan (2021)[9]

  Islam (97.2%)
  Kristian (2.1%)
  Lain-lain (0.8%)
 
Masjid Raja Abdullah I pada waktu malam di ibu kota Amman. Keluarga diraja Jordan, Hasyimiah, menganut cabang Islam Sunni.

Islam Sunni adalah agama yang dominan di Jordan. Umat ​​Islam membentuk kira-kira 97.2% daripada penduduk negara ini.[10][9] Sebahagian daripada mereka adalah Syiah. Ramai Syiah di Jordan adalah pelarian dari Syria, Lubnan, dan Iraq.[11]

Negara ini juga mempunyai salah satu komuniti Kristian tertua di dunia, wujud bersama penduduk yang lain. Mereka membentuk kira-kira 4.2% daripada populasi apabila negara itu mempunyai 5 juta penduduk pada 2005.[12] turun daripada 20% pada tahun 1930-an, disebabkan beberapa sebab, terutamanya disebabkan oleh tingginya kadar imigrasi Muslim ke negara ini. Lebih separuh adalah Ortodoks Yunani. Selebihnya adalah Katolik Ritus Latin atau Yunani, Ortodoks Syria, Protestan dan Armenia., ibid. Penganut Kristian Jordan di negara hampir 10 juta dianggap berjumlah 250,000–400,000 tidak termasuk puluhan ribu penganut Kristian Syria dan Iraq di negara itu.[13] Kajian pada 2015 menganggarkan kira-kira 6,500 penganut Kristian, dari latar belakang Islam, berada di negara itu, kebanyakan mereka menganut beberapa bentuk Protestantisme.[14]

Kebudayaan sunting

 
Jerash Festival, 2018

Kebudayaan Jordan berasaskan unsur Arab dan Islam. Jordan berdiri di persimpangan tiga benua dunia purba, meminjamkan kepelbagaian geografi dan populasi. Aspek budaya yang ketara termasuk muzik tradisional dan pakaian Jordan dan minat dalam sukan. Ini termasuk bola sepak dan bola keranjang serta sukan lain seperti ekuestrianisme, lawan pedang, karate, renang, dan pingpong.

Masakan sunting

 
Sarapan pagi khas Jordan: hummus, falafel, salad, jeruk dan khubz (pita)

Masakan Jordan (Arab: مطبخ أردني) ialah masakan Timur Tengah yang mempunyai gaya penyediaan makanan tradisional yang berasal dari, atau biasa digunakan di, Jordan yang telah berkembang melalui perubahan sosial dan politik berabad-abad.

Terdapat pelbagai jenis teknik yang digunakan dalam masakan Jordan bermula dari membakar, menumis dan memanggang kepada pemadat sayur-sayuran (lauk, capsicum, terung, dll.). Daging adalah komponen penting dalam masakan Jordan. Jenis daging yang paling biasa di Jordan ialah biri-biri, daging lembu, ayam dan kadangkala daging kambing dan unta. Juga biasa dalam masakan Jordan ialah pemanggangan atau menyediakan makanan dengan sos istimewa.

Nasi memainkan peranan penting dalam masakan Jordan. Ia biasanya dihidangkan sebagai ulam kepada hidangan utama, tetapi terdapat juga banyak hidangan nasi satu periuk seperti maqloubah.[15]

Sebagai salah satu pengeluar buah zaitun terbesar di dunia,[16] minyak zaitun merupakan minyak masak utama di Jordan.

Campuran rempah yang dipanggil za'atar[17] mengandungi herba tempatan biasa dipanggil sumac[18] yang tumbuh liar di Jordan dan dikenali rapat dengan negara Jordan dan Timur Tengah yang lain.

Yogurt biasanya dihidangkan bersama makanan dan merupakan bahan biasa itu sendiri; khususnya, jameed, satu bentuk yogurt kering adalah unik untuk masakan Jordan dan bahan utama dalam mansaf[19][20] hidangan kebangsaan Jordan,[21][22] dan simbol dalam kebudayaan Jordan untuk kemurahan hati.

Rujukan sunting

  1. ^ "What We Do". Diarkibkan daripada yang asal pada 20 Februari 2009. Dicapai pada 3 Mac 2015.
  2. ^ "World GDP Ranking 2015". Diarkibkan daripada yang asal pada 5 Mei 2016. Dicapai pada 8 Mei 2016.
  3. ^ "'Jordan and Turkey strengthening historical bonds' - Jordan - Zawya". Diarkibkan daripada yang asal pada 17 Jun 2011. Dicapai pada 28 Oktober 2010.
  4. ^ "Jordan obtains 'advanced status' with EU | Jordan Times". Diarkibkan daripada yang asal pada 20 Februari 2011. Dicapai pada 22 Disember 2010.
  5. ^ "Population Clock". Jordanian Department of Statistics. Jordanian Department of Statistics. Dicapai pada 16 Mei 2021.
  6. ^ "The World Fact book – Jordan". CIA World Factbook. Dicapai pada 11 Disember 2016.
  7. ^ a b Ghazal, Mohammad (22 Januari 2016). "Population stands at around 9.5 million, including 2.9 million guests". The Jordan Times. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 Februari 2018. Dicapai pada 22 Januari 2016.
  8. ^ "Jordan tops list of refugee-host countries — Amnesty". Jordan Times. 4 Oktober 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 November 2018. Dicapai pada 30 Januari 2018.
  9. ^ a b "2021 Report on International Religious Freedom: Jordan". state.gov. Dicapai pada 14 Julai 2023.
  10. ^ "Chapter 1: Religious Affiliation". The World's Muslims: Unity and Diversity. Pusat Penyelidikan Pew. 9 Ogos 2012. Dicapai pada 26 Oktober 2015.
  11. ^ Nicky, Adam (27 November 2012). "Shiites in Jordan maintained low profile while marking Ashura observance". The Jewish Journal. The Media Line. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 November 2012. Dicapai pada 16 Mac 2016.
  12. ^ Who are the Christians in the Middle East, Betty Jane & J. Martin Bailey, pp. 168–169
  13. ^ Kildani, Hanna (8 Julai 2015). "الأب د. حنا كلداني: نسبة الأردنيين المسيحيين المقيمين 3.68%" (dalam bahasa Arab). Abouna.org. Dicapai pada 17 Julai 2016.
  14. ^ Johnstone, Patrick; Miller, Duane (2015). "Believers in Christ from a Muslim Background: A Global Census". IJRR. 11: 14. Dicapai pada 20 November 2015.
  15. ^ "12 Besst Jordanian Dishes to Try in Jordan". 22 Februari 2022.
  16. ^ "Top 25 Olive Oil Producing Countries". Peas Health. Diarkibkan daripada yang asal pada 7 Julai 2015. Dicapai pada 6 Julai 2015.
  17. ^ "Saudi Aramco World : Thyme Travels". www.saudiaramcoworld.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 Disember 2014. Dicapai pada 28 Oktober 2015.
  18. ^ "Saudi Aramco World : Jordan's Legendary Musakahan". www.saudiaramcoworld.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 7 Mei 2012. Dicapai pada 28 Oktober 2015.
  19. ^ "Women keep Jordan's traditions alive". www.aljazeera.com. Dicapai pada 28 Oktober 2015.
  20. ^ "DIMA SHARIF: Jordanian Mansaf - More than just Food, It Is a Social Tradition!". www.dimasharif.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 Disember 2015. Dicapai pada 28 Oktober 2015.
  21. ^ "Jordan National Dish, Mansaf". Diarkibkan daripada yang asal pada 26 Julai 2017. Dicapai pada 21 November 2014.
  22. ^ "Mansaf". Diarkibkan daripada yang asal pada 20 Ogos 2011. Dicapai pada 21 November 2014.

Pautan luar sunting

Kembali ke daftar negara