Masakan Jordan (Arab: مطبخ أردني) ialah masakan Timur Tengah yang mempunyai gaya penyediaan makanan tradisional yang berasal dari, atau biasa digunakan di, Jordan yang telah berkembang melalui perubahan sosial dan politik berabad-abad.

Sarapan pagi khas Jordan: hummus, falafel, salad, jeruk dan khubz (pita)

Terdapat pelbagai jenis teknik yang digunakan dalam masakan Jordan bermula dari membakar, menumis dan memanggang kepada pemadat sayur-sayuran (lauk, capsicum, terung, dll.). Daging adalah komponen penting dalam masakan Jordan. Jenis daging yang paling biasa di Jordan ialah biri-biri, daging lembu, ayam dan kadangkala daging kambing dan unta. Juga biasa dalam masakan Jordan ialah pemanggangan atau menyediakan makanan dengan sos istimewa.

Nasi memainkan peranan penting dalam masakan Jordan. Ia biasanya dihidangkan sebagai ulam kepada hidangan utama, tetapi terdapat juga banyak hidangan nasi satu periuk seperti maqloubah.[1]

Sebagai salah satu pengeluar buah zaitun terbesar di dunia,[2] minyak zaitun merupakan minyak masak utama di Jordan.

Campuran rempah yang dipanggil za'atar[3] mengandungi herba tempatan biasa dipanggil sumac[4] yang tumbuh liar di Jordan dan dikenali rapat dengan negara Jordan dan Timur Tengah yang lain.

Yogurt biasanya dihidangkan bersama makanan dan merupakan bahan biasa itu sendiri; khususnya, jameed, satu bentuk yogurt kering adalah unik untuk masakan Jordan dan bahan utama dalam mansaf[5][6] hidangan kebangsaan Jordan,[7][8] dan simbol dalam kebudayaan Jordan untuk kemurahan hati.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "12 Besst Jordanian Dishes to Try in Jordan". 22 Februari 2022.
  2. ^ "Top 25 Olive Oil Producing Countries". Peas Health. Diarkibkan daripada yang asal pada 7 Julai 2015. Dicapai pada 6 Julai 2015.
  3. ^ "Saudi Aramco World : Thyme Travels". www.saudiaramcoworld.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 Disember 2014. Dicapai pada 28 Oktober 2015.
  4. ^ "Saudi Aramco World : Jordan's Legendary Musakahan". www.saudiaramcoworld.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 7 Mei 2012. Dicapai pada 28 Oktober 2015.
  5. ^ "Women keep Jordan's traditions alive". www.aljazeera.com. Dicapai pada 28 Oktober 2015.
  6. ^ "DIMA SHARIF: Jordanian Mansaf - More than just Food, It Is a Social Tradition!". www.dimasharif.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 Disember 2015. Dicapai pada 28 Oktober 2015.
  7. ^ "Jordan National Dish, Mansaf". Diarkibkan daripada yang asal pada 26 Julai 2017. Dicapai pada 21 November 2014.
  8. ^ "Mansaf". Diarkibkan daripada yang asal pada 20 Ogos 2011. Dicapai pada 21 November 2014.

Pautan luar sunting