Kebudayaan Mesir (Arab: الثقافة في مصر) mempunyai beribu-ribu tahun sejarah yang direkodkan. Mesir Purba adalah antara tamadun terawal di dunia. Selama beribu tahun, Mesir membangunkan budaya yang sangat unik, kompleks dan stabil yang mempengaruhi budaya lain di Eropah, Afrika, dan Timur Tengah.[1]

Masakan sunting

 
Ful medames dihidangkan dengan telur rebus, suatu ruji di Mesir.

Masakan Mesir (Jawi: ماسقن مصر) banyak menggunakan kekacang, sayur-sayuran dan buah-buahan dari Lembah Nil dan Delta Mesir yang subur. Ia menyerupai persamaan dengan makanan dari kawasan Mediterranean Timur, seperti sayur-sayuran sumabt, daun anggur, shawerma, kebab dan kofta. Contoh-contoh hidangan Mesir termasuk ful m, kacang parang lebek; kushari, lentil dan pasta; dan molokhiya, bendi belukar rebus.

Roti pita, yang dikenali secara tempatan sebagai eish baladi (Arab Mesir: عيش [ʕeːʃ]; Arab Modern:'ayš) adalah ruji masakan Mesir, dan pembuatan keju di Mesir bermula pada Dinasti Pertama Mesir, dengan domiati menjadi jenis keju yang paling popular yang dimakan hari ini.

Daging biasa dalam masakan Mesir adalah arnab, merpati, ayam, dan itik. Bebiri dan lembu sering digunakan untuk dipanggang. Organ dalaman adalah makanan segera yang popular di bandar-bandar, dan foie gras adalah makanan istimewa yang telah disediakan di rantau ini sejak sekurang-kurangnya 2500 SM. Ikan dan makanan laut adalah perkara biasa di rantau pantai Mesir. Sebilangan besar masakan Mesir adalah vegetarian, disebabkan oleh harga daging yang tinggi dari dahulu dan keperluan masyarakat Kristian Qibti, yang sekatan keagamaannya memerlukan diet vegan pada dasarnya sepanjang tahun.

Teh adalah minuman kebangsaan Mesir, dan bir adalah minuman beralkohol yang paling popular. Walaupun Islam adalah kepercayaan majoriti di Mesir dan umat Islam yang berwibawa cenderung untuk mengelakkan alkohol, minuman beralkohol masih ada di negara ini.

Pencuci mulut terkenal di Mesir termasuk baqlawa, basbousa, dan kunafa. Bahan-bahan biasa dalam pencuci mulut termasuk kurma, madu, dan badam.

Muzik sunting

 
Pemain kecapi dan paip berkembar, dan penari wanita dari mural yang ditemui di makam Theban di Nebamun, seorang bangsawan Dinasti Ke-18 Kerajaan Baru, c. 1350 SM
 
Alat muzik Mesir

Muzik telah menjadi sebahagian daripada kebudayaan Mesir sejak zaman purba di Mesir. Muzik Mesir (Arab: موسيقى مصرية) mempunyai kesan yang besar terhadap perkembangan muzik Yunani purba, dan melalui orang Yunani adalah penting untuk muzik awal Eropah hingga Zaman Pertengahan. Disebabkan beribu-ribu tahun penguasaan Mesir ke atas jirannya, budaya Mesir, termasuk muzik dan alat muzik, sangat berpengaruh di kawasan sekitarnya; contohnya, instrumen yang didakwa dalam Bible telah dimainkan oleh orang Ibrani purba adalah semua alat Mesir seperti yang diasaskan oleh arkeologi Mesir. Muzik moden Mesir dianggap sebagai teras utama muzik Timur Tengah dan Timur kerana ia mempunyai pengaruh yang besar di rantau ini kerana populariti dan pengaruh besar industri perfileman dan muzik Mesir, berikutan pengaruh politik Mesir terhadap negara-negara jirannya, serta Mesir yang menghasilkan pemuzik dan komposer paling berjaya di rantau ini, khususnya pada abad ke-20, kebanyakan mereka bertaraf antarabangsa.[2] Muzik struktur tonal di Timur ditakrifkan oleh maqamat, hampir sama dengan mod Barat, manakala irama di Timur dikawal oleh iqa'at, mod irama standar yang dibentuk oleh gabungan rentak dan rehat beraksen dan tidak beraksen.

Perfileman sunting

Perfileman Mesir, sinema di Mesir, atau pawagam Mesir (Arab: السينما المصرية) merujuk kepada industri filem yang berkembang pesat yang berpangkalan di Kaherah yang dikenali sebagai Hollywood di rantau MENA.[3] Sejak 1976, ibu negara telah mengadakan Festival Filem Antarabangsa Kaherah tahunan, yang telah diakreditasi oleh Persekutuan Persatuan Penerbit Filem Antarabangsa.[4] Terdapat juga 12 perayaan lagi. Daripada lebih 4,000 filem pendek dan panjang yang dibuat di rantau MENA sejak 1908, lebih daripada tiga perempat adalah filem Mesir.[5][6][7] Filem Mesir biasanya dituturkan dalam dialek Arab Mesir.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Egyptian Identity". www.ucl.ac.uk. Dicapai pada 4 Mac 2021.
  2. ^ Asante, Molefi Kete (2002). Culture and Customs of Egypt. Greenwood Publishing Group. p. 117&153. ISBN 978-0-313-31740-8.
  3. ^ "Egyptian Cinema: Hollywood on the Nile - Oxford Islamic Studies Online". www.oxfordislamicstudies.com. Dicapai pada 29 Januari 2022.
  4. ^ Cairo Film Festival information Diarkibkan 8 Disember 2011 di Wayback Machine.
  5. ^ Shafik, Viola (2007). Popular Egyptian Cinema: Gender, Class, and Nation (dalam bahasa Inggeris). Oxford University Press. ISBN 978-977-416-053-0.
  6. ^ Houissa, Ali. "LibGuides: Middle Eastern & North African Cinema & Film: Egyptian Cinema & Film". guides.library.cornell.edu (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 29 Januari 2022.
  7. ^ "The golden age of Egyptian cinema - Focus - Al-Ahram Weekly". Ahram Online. Dicapai pada 29 Januari 2022.

Pautan luar sunting