Little Busters! (Jepun: リトルバスターズ!, Hepburn: Ritoru Basutāzu!) adalah novel visual berbahasa Jepun yang dibangunkan oleh Key. Ia mula dikeluarkan pada 27 Julai 2007 untuk komputer Windows dan kandungannya diklasifikasikan sesuai untuk umum. Little Busters! adalah judul permainan keenam terbitan Key. Versi dewasa permainan ini yang diberikan tajuk Little Busters! Ecstasy dikeluarkan pada 25 Julai 2008 untuk pasaran Windows, berbeza dengan Air dan Kanon yang memang mempunyai versi dewasa lebih awal. Versi Ecstasy kemudiannya dialihpasarkan ke PlayStation 2, PlayStation 3, PlayStation Portable, PlayStation Vita dan Nintendo Switch dengan kandungan dewasa disunting keluar dengan nama Little Busters! Converted Edition. Versi bahasa Inggeris untuk Windows dikeluarkan untuk pasaran platform Steam pada 2017. Cerita ini mengisahkan sekumpulan rakan iaitu Riki Naoe, Rin Natsume, Kyousuke Natsume, Masato Inohara dan Kengo Miyazawa yang sejak kecil bergerak di bawah nama kumpulan Little Busters, kini meneruskan pengajian di sekolah tinggi bersama. Pada suatu hari mereka memutuskan menjadi pasukan bola lisut dan Riki, yang menghidap narkolepsi ditugaskan untuk mengumpul lebih ramai orang untuk pasukan bola lisut itu dan akhirnya mengumpulkan beberapa orang gadis. Riki menjalankan hidupnya sehari-hari bermain dan berhibur bersama kumpulan tersebut, sehingga dia dan Rin mendapat tugasan untuk mempelajari "Rahsia Dunia Ini".

Little Busters!
PembangunKey Sunting ini di Wikidata
Penerbit
Komposer
EnjinRealLive Sunting ini di Wikidata
PlatformMicrosoft Windows, PlayStation 2, PlayStation Portable, PlayStation Vita, PlayStation 3, Nintendo Switch
Genre
ModPemain tunggal Sunting ini di Wikidata

Corak permainan dalam Little Busters! adalah menurut garis plot bercabang yang memberikan senario pratetap terpasang dengan ruangan interaksi, dan memfokuskan kepada tarikan enam watak heroin utama kepada karakter pemain, dan meningkat kepada sembilan dalam Ecstasy. Terdapat permainan-permainan mini ditambah didalam permainan ini, antaranya turutan tempur yang seakan dalam permainan aksi pertarungan atau latihan pukulan bola lisut, yang membolehkan karakter mendapat nilai pengalaman, meraih aksesori untuk pertempuran dan menambah baik nilai stat mereka. Kedua-dua versi asal dan Ecstasy meraih jualan paling tinggi bagi permainan komputer di Jepun pada tahun-tahun keluaran mereka dan versi Ecstasy kemudiannya terjual lebih 100,000 unit. Key kemudiannya menerbitkan judul rantingan dewasa iaitu Kud Wafter pada Jun 2010, yang mengembangkan senario cerita Kudrayavka Noumi salah satu karakter heroin dalam judul ini.

Terdapat 14 adaptasi manga yang berdasarkan dari judul ini yang diterbitkan oleh ASCII Media Works, Kadokawa Shoten dan Ichijinsha. Komik antologi, novel ringan dan buku koleksi seni juga telah diterbitkan, dan begitu juga beberapa album muzik. Terdapat dua rancangan radio internet yang dihoskan oleh pelakon suara Rin dan Kyousuke Natsume serta Kudrayavka Noumi. J.C. Staff menghasilkan siri animasi judul ini dengan 2 musim siaran animasi televisyen dan satu siri animasi video asal antara 2012 dan 2014.

Permainan sunting

Little Busters! ialah novel visual romantik di mana pemain memainkan peranan sebagai Riki Naoe. [1] Kebanyakan permainannya diperuntukkan kepada membaca naratif dan dialog judul ini. Teks dalam permainan ini disertakan dengan peperi watak yang mewakili siapa yang Riki bercakap, berbanding lukisan seni latar. Sepanjang permainan, pemain menemui gambar grafik komputer pada tempoh tertentu dalam cerita, yang menggantikan seni latar belakang dan peperi watak. Apabila permainan diselesaikan sekurang-kurangnya sekali, galeri CG yang dilihat dan runut bunyi yang dimainkan akan tersedia pada skrin tajuk permainan. Little Busters! mengikuti garis plot bercabang dengan penamat pelbagai, dan bergantung pada keputusan yang dibuat pemain sewaktu permainan, plot akan maju ke arah tertentu.

Terdapat tujuh tujuan plot utama yang pemain boleh alami. [1] Sepanjang permainan, pemain diberikan pelbagai pilihan untuk dipilih, dan kemajuan teks dihentikan seketika pada titik ini sehingga pilihan dibuat. Untuk melihat semua baris plot secara keseluruhannya, pemain perlu memainkan semula permainan beberapa kali dan membuat pilihan yang berbeza untuk meneruskan plot ke tujuan yang lain. Apabila pertama kali bermain permainan ini, hanya senario untuk kesemua enam heroin tersedia. Sebaik sahaja senario untuk mana-mana heroin selesai, senario itu tidak akan tersedia dalam permainan seterusnya kerana pilihan terakhir yang menghala kepada senario heroin itu digelapkan untuk dipilih oleh pemain kecuali dua orang. Selepas menyudahkan enam laluan ini, senario terakhir yang dipanggil Refrain tersedia, yang berfungsi untuk menyimpulkan segala senario yang ada dan menjawab persoalan yang timbul sepanjang permainan sebelum ini. Apabila pemain menghabiskan senario Refrain, ia membolehkan semua senario heroin yang sebelum ini tidak boleh diakses semasa permainan supaya pemain boleh menyemak semula senario itu lagi, bersama dengan beberapa titik keputusan tambahan yang sebelum ini tidak tersedia.

Fail:Little Busters! fighting mode.jpg
Contoh mod pertempuran dalam Little Bsters! menampilkan Rin melawan Masato.

Sepanjang permainan, pemain menghadapi pelbagai permainan mini, yang mana antaranya ada yang ringkas mahupun yang rumit. Permainan mini pertama yang ditemui ialah turutan pertempuran yang menyerupai permainan pertempuran, tetapi tiada interaksi daripada pemain diperlukan dalam ruangan ini. [1] Turutan pertempuran yang berulang ini berlaku apabila ahli Little Busters terlibat dalam pergaduhan fizikal sama ada antara satu sama lain atau dengan watak lain. Setiap peserta pertarungan mempunyai satu set statistik yang menggambarkan mereka (termasuk kekuatan, stamina, ketangkasan, refleks, tumpuan, pertimbangan dan nasib) bersama bar nyawa untuk menjejaki berapa banyak meter nyawa yang tinggal kepada watak tersebut. Bilangan maksimum mata pukulan ditentukan oleh nilai stamina pejuang yang diberikan. Senjata boleh digunakan bersama dengan mana-mana aksesori yang dimiliki peserta, dan barang-barang ini boleh ditukarkan dengan watak lain. [1] Satu lagi permainan mini yang berulang adalah melibatkan pemain untuk bermain latihan memukul besbol dengan ahli Little Busters. Pemain, sebagai Riki, mengawal posisinya dan menentukan bila hendak mengayunkan tongkat pemukulnya. [1]

Little Busters juga akan menyertai misi untuk mencapai sesuatu matlamat mereka, dan bergantung kepada pemain, misi ini akan ditentukan sama ada akan diselesaikan atau gagal. Misi ini terhubung dengan turutan pertempuran dan latihan pukulan kerana ia berfungsi untuk memberi pengalaman kepada watak, mendapatkan aksesori untuk digunakan semasa pertarungan dan meningkatkan statistik mereka. [1] Walau bagaimanapun, misi ini tidak menjejaskan plot utama dalam apa-apa cara—malah pemain mempunyai pilihan untuk menyahaktifkan kebanyakan permainan ini supaya pemain boleh fokus kepada plot utama, termasuk turutan pertempuran dan latihan memukul. Untuk kali pertama permainan, statistik Rin adalah lemah dibandingkan dengan watak lain. Walau bagaimanapun, apabila pemain melengkapkan beberapa laluan heroin, statistik Rin dan Riki akan menjadi lebih tinggi apabila pemain memulakan permainan baharu, membolehkan Rin dan Riki mendapat peluang yang lebih baik untuk menentang lawan dengan statistik yang lebih tinggi. [1] Statistik ahli Little Busters ditunjukkan dalam sistem kedudukan dari tertinggi hingga terendah dalam statistik keseluruhan.

Walaupun Little Busters! mempunyai kandungan sesuai umum, terdapat sejumlah besar gambar grafik yang menampilkan watak gadis-gadis ini dalam situasi risqué, walaupun tidak cukup untuk dianggap seksual. [1] Ini sangat berbeza dengan tajuk Key sebelum ini iaitu Clannad dan Planetarian: The Reverie of a Little Planet yang juga mempunyai rating untuk semua peringkat umur, tetapi tajuk tersebut tidak mengandungi situasi risqué sebegini. [2] [3]

Dalam versi Little Busters! Ecstasy, kandungan dewasa telah ditambah dalam bentuk CG seksual yang menggambarkan Riki dan heroin tertentu sedang berhubungan seks. Ecstasy mengembangkan cerita untuk senario heroin dalam Little Busters!, serta menambah bilangan laluan heroin daripada enam kepada sembilan. Tiga laluan heroin ini adalah senario untuk Kanata Futaki dan Sasami Sasasegawa—dua watak pembantu daripada Little Busters! —dan heroin baharu bernama Saya Tokido yang hanya mula muncul dalam Ecstasy . Pada awal permainan, tiga laluan heroin ini tidak tersedia kepada pemain sehingga selepas senario Refrain selesai, walaupun pemain diberi pilihan untuk mengaksesnya dengan segera. Ecstasy mempunyai tambahan dan perubahan kecil pada permainan mini juga, termasuk penambahan senjata yang tersedia untuk digunakan dalam turutan pertempuran. [4] Selain itu, Ecstasy menampilkan dua permainan mini berulang baru yang berkaitan dengan Saya: permainan menembak dan meneroka pagar sesat .

Plot sunting

Latarbelakang dan tema sunting

Bahagian utama cerita ini berlaku di sebuah sekolah tinggi di Jepun. Terdapat suatu "rahsia dunia ini" yang Kyousuke perkatakan; Kengo dan Masato juga sedar akan perkara ini. [5] Watak-watak ini tinggal di asrama lelaki dan perempuan yang bertentangan antara satu sama lain di sekolah tersebut. Di sebelah asrama terdapat bangunan utama yang menempatkan bilik darjah, dan terdapat kafeteria di tingkat bawah. Bangunan sekolah ini terdiri daripada empat tingkat dan kawasan bumbung biasanya dijadikan kawasan akses terhad. Di seberang bangunan utama sekolah adalah halaman sekolah yang besar, dengan kawasan kolam renang bersebelahan dengannya. Di seberang padang pula adalah padang besbol, dengan gimnasium dan gelanggang tenis di sebelahnya, yang lebih dekat dengan bangunan sekolah utama.

Zaman kanak-kanak dan kematangan remaja adalah dua tema penting dalam Little Busters! . [6] [7] Video pembukaan novel visual bermula dengan dua baris yang ditulis dalam bahasa Inggeris: "Apa 'Kematangan' yang anda ada?" (What 'Adolescence' do you have?) dan "Adakah engkau ingat akan 'zaman kecil'?" (Do you remember 'Childhood'?). Riki Naoe, protagonis lelaki, mempunyai empat kawan dari kecil yang membesar bersamanya sehingga zaman remaja dan masih bersama ketika permulaan cerita. Oleh itu, persahabatan [6] [7] adalah satu lagi tema yang disampaikan dalam bentuk hubungan Riki dengan rakan-rakannya di sekolah tinggi, dan dianggap tidak boleh ditukar ganti. Video pembukaan novel visual asal mengandungi baris ketiga yang ditulis dalam bahasa Inggeris, "Yang tak terganti itu wujudnya disini" ("The irreplaceable one existed there,") walaupun satu lagi baris telah ditambahkan ke dalam video pembukaan Little Busters! Ecstasy : "Inilah yang akan mengingatkanmu bahawa kamu perlu kembali mengingati 'kematanganmu'." ("This will remind you that you have to recollect 'Adolescence'.").

Watak utama sunting

Pemain memainkan peranan Riki Naoe, protagonis Little Busters! . Dia kelihatan lemah kerana penampilan dan fizikalnya yang seperti perempuan tetapi sangat berterus-terang dan mempunyai akal yang lebih baik daripada rakan-rakannya. Dia adalah sebahagian dari kumpulan yang dipanggil Little Busters, asalnya terdiri daripada empat orang, tetapi menjadi lima dengan adanya Riki semasa zaman kanak-kanak mereka. Pemimpin Little Busters ialah Kyousuke Natsume, yang merupakan ahli paling tua. Dia sering mengemukakan idea yang tidak masuk akal, tetapi hampir selalu menjelaskannya dengan alasan munasabah.

Adik perempuan Kyousuke ialah Rin Natsume, heroin utama Little Busters!, dan awalnya merupakan satu-satunya anggota perempuan Little Busters. Dia tidak pandai berkomunikasi dengan baik dengan orang lain kerana kemahiran sosialnya yang lemah dan kurang jelas. Disebabkan ini, dia sentiasa malu, dan biasanya dilihat suka bersendirian. Rin sukakan kucing, dan di sekolah dia menjaga beberapa kucing terbiar. Rakan sebilik Riki dan anggota Little Busters ialah Masato Inohara yang suka membina badan dan meningkatkan kepaduan ototnya. Dia mesra akan Riki, dan dia sangat rela untuk menyatakannya dengan lantang. Saingan Masato dan juga merupakan satu lagi anggota Little Busters ialah Kengo Miyazawa yang mahir dalam seni kendo dan kelihatan mempunyai personaliti sinis, tetapi minatnya terhadap Little Busters tidak dapat ditandingi oleh mana-mana anggota lain.

Dalam Little Busters!, Riki bertemu dengan lima orang gadis lain yang sama bersekolah di sekolah tingginya, yang kemudiannya menjadi anggota Little Busters, dengan tambahan tiga lagi gadis dalam Ecstasy ; kesemua lapannya adalah heroin dalam permainan ini. Yang pertama ialah Komari Kamikita, seorang gadis yang kebudakan yang sangat meminati cerita dongeng, buku bergambar, gula-gula dan pakaian beropol . Dia sangat kekok, walaupun aktif, dan selalunya tidak berfikir panjang sebelum bertindak. Haruka Saigusa ialah rakan sekolah Riki dari kelas yang berbeza, tetapi sentiasa mencuri masa untuk melepak dalam kelas Riki. Dia sering menimbulkan kekecohan untuk hiburannya, yang turut menyebabkan kakak kembarnya, pengerusi jawatankuasa disiplin Kanata Futaki, sering mengejarnya. Kanata amnya bersikap dingin terhadap kakaknya, walaupun terasa jengkel apabila Riki dekat dengan Haruka. Kudryavka Noumi, yang dikenali dengan nama pendeknya "Kud" (Jepun: クド, Hepburn: Kudo) ialah seorang gadis yang mempunyai darah campuran Jepun dan Rusia. Walaupun mempunyai penguasaan bahasa Inggeris yang lemah, dia dapat melangkau setahun pelajaran di sekolah kerana kredit yang diperolehnya dari pengajiannya di luar, menjadikannya ahli termuda Little Busters. Kudryavka muncul dalam permainan kelapan Key, Kud Wafter, sebagai heroin utama.

Yuiko Kurugaya ialah rakan sekelas Riki yang pandai berdikari, dan kadangkala dilihat membawa replika katana yang dipanggilnya Muramasa. Dia dianggap figura kakak kepada semua orang walaupun sebaya dengan hampir keseluruhan watak, dan menggemari benda atau orang yang dia anggap comel buatnya. Mio Nishizono seorang gadis yang kelihatan tenang dan sangat rajin. Disebabkan fizikalnya lemah, dia selalu dilihat dengan payung ketika berada di luar. Dia gemar membaca, lebih lagi apabila cerita itu mengandungi unsur BL, dan biliknya sentiasa penuh dengan buku. Sasami Sasasegawa ialah kapten pasukan bola lisut perempuan dan merupakan saingan Rin; manakala Rin suka kucing, Sasami pula seorang pencinta anjing setia. Saya Tokido, yang hanya muncul dalam Ecstasy, ialah seorang gadis yang popular di sekolah Riki, walaupun dia diketahui pemalu . Pada waktu malam, dia sering bersiar-siar di sekitar sekolah untuk melindungi "harta" daripada mereka yang dipanggil "Eksekutif Kegelapan" (Jepun: 闇の執行部, Hepburn: yami no shikkōbu) , malah terpaksa melawan mereka untuk mempertahankannya.

Cerita sunting

Little Busters!' mengisahkan tentang protagonis Riki Naoe, seorang pelajar sekolah tinggi lelaki. Semasa Riki masih kecil, ibu bapanya meninggal dunia, menyebabkan dia berasa putus asa dan tertekan. Dia diselamatkan oleh sekumpulan—tiga lelaki dan seorang perempuan, sebaya dengannya—yang menggelarkan diri mereka sebagai Little Busters, sebuah kumpulan yang bertujuan untuk memerangi kejahatan dan memelihara keadilan. [8] Ketua kumpulannya ialah Kyousuke Natsume dan adik perempuannya bernama Rin. Dua lagi anggota ialah Masato Inohara dan Kengo Miyazawa, yang berkawan walaupun kelihatan sering berlaga . Mereka sentiasa membawa Riki keluar dan bermain bersama-samanya ketika waktu tersebut, dan menjadikan Riki ahli Little Busters yang kelima. Lama kelamaan, Riki seronok bermain dengan mereka, dan kesedihannya terhadap ibu bapanya beransur hilang. [8] Apabila cerita bermula, Riki dan rakan-rakannya dah pun berada di tahun kedua sekolah menengah, kecuali Kyousuke yang kini berada di tahun ketiga. Mereka masih bermain bersama, dan menikmati kehidupan sekolah tinggi mereka.

Kisah ini dimulakan pada hari Ahad, 13 Mei 2007, dan keesokan harinya, Kyousuke mencadangkan bahawa Little Busters akan bermain permainan besbol, hanya cuma mereka tidak mempunyai anggota yang cukup untuk melengkapkan pasukan. Kyousuke memberikan Riki dan Rin tugas untuk mencari lebih ramai ahli untuk disertai di sekeliling sekolah, terutamanya perempuan supaya tak membiarkan Rin seorang sebagai anggota perempuan. Riki berjaya merekrut lima gadis sebayanya untuk membantu: Komari Kamikita, Haruka Saigusa, Kudryavka Noumi, Yuiko Kurugaya, dan Mio Nishizono; tiga gadis lain yang Riki temui ialah Kanata Futaki, Sasami Sasasegawa, dan Saya Tokido. Sepanjang permainan, Riki bergaul dengan gadis-gadis ini dan mengetahui lebih lanjut tentang hal mereka.

Bahagian utama cerita ini kelihatan berlaku di sekolah tinggi yang kelihatan biasa, namun sebenarnya semuanya berlaku dalam penggal persekolahan bagi Little Busters! sebelumnya, dan Riki dan Rin cuma menghidupkannya semula dalam dunia buatan yang dicipta oleh anggota Little Busters yang lain. Mereka dan watak-watak lain terlibat dalam kemalangan bas semasa lawatan lapangan, dan hanya mereka berdua yang kelihatan akan terselamat. Kyousuke dan yang lain mencipta dunia buatan untuk menjadikan mereka cukup kuat untuk menghadapi apa yang akan berlaku apabila mereka bangun di dunia nyata. Ini disebabkan oleh kesan riak yang terhasil daripada keinginan mereka untuk menyelamatkan Riki dan Rin. Waktu di dunia itu adalah terikat dengan kitaran waktu berulang, tetapi walaupun mereka tidak mengingati apa yang berlaku, Riki dan Rin menjadi semakin kuat, dan Kyousuke berharap bahawa mereka akhirnya akan cukup kuat untuk meninggalkan dunia buatan itu. Mereka berjaya menyelamatkan diri dari lokasi nahas sebelum Riki rebah kerana keadaan narkolepsinya. Riki bertekad untuk melawan keadaan narkoleptiknya, yang menjadi sebab mengapa dia hanya dapat menyelamatkan Rin dan sekadar sempat melarikan diri sedikit jauh daripada letupan sebelum rebah.

Menolak kejadian ini, Rin mengembara kembali ke dunia buatan semula (kali ini dicipta oleh Riki dan Rin) dan membantu Riki mengatasi kelemahannya. Selepas itu, mereka berdua sedar kembali di kawasan nahas. Kali ini, Riki dan Rin berkerja bersama untuk menyelamatkan semua orang di tempat kejadian. Kyousuke, yang menyelinap ke dalam bas (kerana asalnya pelajar tahun ketiga tidak boleh serta), berjaya menyekat lubang kebocoran pada tangki minyak untuk melambatkan letupan, walaupun kecederaannya lebih parah daripada orang lain. Semua orang di dalam bas dapat pulih daripada kecederaan mereka, walaupun pemulihan Kyousuke mengambil masa yang lebih lama kerana kecederaan yang teruk. Akhirnya, selepas Kyousuke kembali, dia menyewa van mini, dan anggota-anggota Little Busters, termasuklah yang direkrut dalam kejadian itu, berangkat untuk pergi ke kawasan pantai.

Pembangunan sunting

Buat julung kalinya, dua artis diberi jawatan pengarah seni untuk novel visual ini: Itaru Hinoue dan Na-Ga . [9] Hinoue telah menjadi pengarah seni utama Key sejak Kanon, dan Na-Ga telah bersama Key sejak produksi Air sebagai salah satu artis grafik komputer untuk menghasilkan seni latar yang digunakan dalam permainan Key. Atas faktor ini, reka bentuk watak dibahagikan antara mereka walaupun Na-Ga yang mereka bentuk majoriti watak permainan ini. Daripada enam heroin dalam cerita itu, tiga direka oleh setiap artis; Komari, Haruka, dan Yuiko direka oleh Hinoue manakala Rin, Kudryavka, dan Mio dibuat oleh Na-Ga.

Untuk kerja senario, Jun Maeda menyumbang dalam hal ini disamping gubahan runut bunyi permainan. [9] Antara penulis yang turut serta termasuklah Leo Kashida yang pernah menulis Tomoyo After: It's a Wonderful Life, dan dua penulis senario baharu yang menyertai Key— Yūto Tonokawa, dan Chika Shirokiri. Maeda menulis senario untuk Rin dan semua watak lelaki; Kashida menulis senario untuk Mio; Tonokawa menulis senario untuk Komari dan Yuiko; dan Shirokiri menulis senario untuk Haruka dan Kudryavka. [10] Dalam temu bual Maeda dan Tonokawa dalam edisi Ogos 2007 Push!!, dilaporkan kisah Little Busters! adalah dua kali lebih panjang daripada Air, tetapi hanya separuh kali lebih panjang daripada Clannad . Walau bagaimanapun, ini tidak mengambil kira tempoh permainan mini dalam Little Busters! yang berfungsi untuk memanjangkan permainan. [11] Runut bunyi permainan, tidak termasuk Maeda sendiri, telah digubah oleh komposer utama Key Shinji Orito dan Magome Togoshi, selain Manack dan anggota PMMK. [9] Togoshi meninggalkan Key pada Oktober 2006 sebelum novel visual ini mula dijual. [12]

Dalam tiga bulan sebelum keluarnya versi asal Little Busters!, versi dewasa permainan ini diumumkan akan dibangunkan yang bertajuk Little Busters! Ecstasy atau singkatannya Little Busters-EX . [13] Na-Ga mereka bentuk heroin Saya Tokido dan Maeda menulis senarionya. Tonokawa menulis senario Sasami Sasasegawa, dan Shirokiri menulis cerita Kanata Futaki. Beberapa baris daripada permainan asal telah ditulis semula untuk penghasilan Ecstasy, dan jumlah baris berserta dialog adalah sebanyak 43,347 baris. [14] [15] Jumlah kiraan perkataan dalam Ecstasy adalah melebihi Clannad dengan kira-kira 4,000 patah perkataan, menjadikan Little Busters! adalah kerja terpanjang Key setakat ini, dan mengandungi data yang banyak juga sehingga Ecstasy dikeluarkan dalam bentuk dua DVD dan bukannya satu sepertimana keluaran asal. [16] [17]

Pemasaran sunting

Sebuah pameran seni Little Busters! telah diadakan di Osaka, Jepun antara 3 Mei dan 4 Mei 2007, [18] dan di Tokyo, Jepun antara 24 Mei dan 25 Mei 2007. [19] Banyak karya watak dan karya seni latar yang ditampilkan dalam permainan telah dipamerkan di dalam pameran tersebut, bersama-sama dengan karya asal yang digunakan untuk mempromosikan karya seni watak dan lakaran produksi lain yang dilukis semasa permainan itu masih dalam pembangunan. Carta alir yang menjelaskan aliran cerita permainan itu juga telah dipamerkan, bersama-sama dengan carta alir untuk Clannad . [20] Turut berada di pameran itu adalah patung model manekin Rin Natsume bersaiz manusia dengan sarung tangan besbol pada salah satu tangannya, namun cuma seekor kucing berada di dalam sarung tangan itu berbanding bola besbol. [19] Manekin ini kemudiannya diletakkan di laman lelongan Yahoo! Auction pada akhir September 2007 dan dijual dengan harga 764,000 yen, [21] jauh daripada sasaran asal untuk menjualnya pada harga 5,000,000 yen. [21]

Little Busters! adalah tajuk Key pertama yang menerima liputan dalam satu isu penuh Festival Dengeki G!, versi edisi khas Majalah Dengeki G yang diterbitkan dalam sela masa tidak tetap setiap tahun oleh ASCII Media Works. Isu yang dimaksudkan adalah isu kesembilan, diterbitkan pada 30 Jun 2007. Bersama-sama dengan 80 muka surat penuh maklumat tentang Little Busters!, majalah itu disertakan dengan sarung bantal peluk bermuka dua, pembersih telefon bimbit kecil yang juga boleh dikepilkan bersama telefon bimbit dan gambar tersusun suai dalam saiz B5 . [10] ASCII Media Works menerbitkan jilid ketiga versi edisi khas Dengeki G's Magazine yang dinamakan Dengeki G's Festival! Deluxe pada 30 Jun 2008 yang menumpukan kepada Little Busters! Ecstasy. Dengan kandungan kira-kira lapan puluh halaman yang mengandungi maklumat yang berkaitan dengan novel visual tersebut, keluaran isu majalah itu juga disertakan dengan pad tetikus ergonomik, gambar tersusun-suai dan dek kad permainan . [22] Jilid ketiga majalah dalam Festival! baris, Dengeki G's Festival! Comic, telah dijual pada 26 Julai 2008 dengan Rin dan Dorj pada muka depan, dan majalah itu disertakan dengan sarung bantal peluk, pad nota dan poster saiz B2. [23]

Sejarah keluaran sunting

Pada 1 Jun 2007, demo percubaan permainan percuma Little Busters! telahpun tersedia untuk dimuat turun di laman sesawang rasmi Key. Dalam demo tersebut, pemain diperkenalkan dengan watak kumpulan Little Busters dalam permainan melalui urutan novel visual pendek. Demo ini tidak memberikan pemain ruang berinteraksi dengan adegan dipersembahkan, menjadikan demo tersebut sebagai novel kinetik pendek . Permainan ini dikeluarkan di Jepun sebagai versi edisi terhad pada 27 Julai 2007 sebagai DVD untuk platform Windows PC ; [7] [9] edisi biasa pula dikeluarkan pada 28 September 2007. [24] Edisi terhad mengandungi album aturan untuk beberapa runut bunyi yang terdapat dalam permainan, dan buku panduan visual 128 halaman bertajuk Natsume Kyousuke Fūrai Ki (Jepun: 棗恭介風来記) . [9] Buku ini mengandungi maklumat dan imej tentang watak, CG latar belakang, pameran karya seni, imej heroin yang diterbitkan dalam pelbagai majalah anime dan permainan Jepun, ruangan soal jawab, maklumat tentang kru pencipta permainan dan lirik beberapa lagu yang ada dalam permainan.

Little Busters! Ecstasy telah dikeluarkan sebagai versi edisi terhad pada 25 Julai 2008 yang mengandungi dua DVD yang hanya boleh dimainkan pada komputer Windows; [16] dan edisi biasa turut serta keluar pada 26 September 2008. [25] Edisi terhad permainan ini disertakan sekali dengan album adunan semula muzik didalam permainan, dan CD berdurasi 22 minit yang mengandungi siaran rancangan khas radio internet Little Busters! . Kemaskini versi 1.01 untuk edisi terhad Ecstasy telah dikeluarkan oleh Key secara percuma di laman web mereka pada 22 September 2008; manakala edisi biasa Ecstasy telahpun sedia ada mengandungi kemas kini ini. [26] [27] Versi semua peringkat umur Ecstasy untuk Windows telah dikeluarkan oleh Key pada 31 Julai 2009 dalam set kotak koleksi yang mengandungi lima novel visual utama lain dengan nama Key 10th Memorial Box. [28]

Prototype mengeluarkan versi PlayStation 2 (PS2) bagi Ecstasy bertajuk Little Busters! Converted Edition pada 24 Disember 2009, yang menyunting keluar kandungan dewasa permainan ini. [29] [30] Versi PS2 tersedia sebagai percubaan di Key 10th Memorial Fes, acara yang diadakan sempena ulang tahun kesepuluh tahun Key, antara 28 Februari dan 1 Mac 2009. [31] Versi PlayStation Portable (PSP) Little Busters! Converted Edition, juga oleh Prototype, dikeluarkan pada 25 November 2010. [32] Versi Windows dan PS2 mempunyai lakonan suara terhad untuk watak-watak utama, tetapi versi PSP mengandungi lakonan suara penuh untuk semua watak selain Riki. [32] Prototype juga mengeluarkan versi Little Busters! Converted Edition yang dialihkan ke platform PlayStation Vita (PS Vita) pada 22 Mac 2012. [33] [34] Bersama-sama dengan lakonan suara penuh, versi PS Vita mengandungi CG bersaiz skala 1.4x lebih besar daripada edisi Windows, dan edisi terhad disertakan sekali dengan CD drama . [34] Prototype mengeluarkan versi PlayStation 3 (PS3) Converted Edition dengan kandungan tambahan yang disertakan dalam versi pengguna sebelumnya pada 20 Mac 2013. [35] [36] Ciri tambahan dalam versi PS3 adalah kemas gabungan 3D untuk permainan mini dalam laluan Saya di mana pemain mesti menyusuri pagar sesat. [37] Versi digital PS3 yang boleh dimuat turun melalui PlayStation Store telah dikeluarkan oleh Prototype pada 29 Mei 2013. [38]

Key mengeluarkan versi sesuai umum Ecstasy yang dinamakan Little Busters! Perfect Edition (Jepun: リトルバスターズ!パーフェクトエディション) pada 30 November 2012 untuk platform Windows. [39] Perfect Edition mengandungi kandungan tambahan yang dipaparkan dalam versi pengguna, [40] dan disertakan dengan cenderahati tambahan termasuk: cetakan semula diperluas bagi Natsume Kyousuke Fūrai Ki, CD yang mengandungi rakaman khas rancangan radio Internet Little Busters! R, Microsoft Gadgets, latar laman meja, paket bunyi sistem bertemakan Rin Natsume untuk Windows yang menggunakan dialog dari Tomoe Tamiyasu — pelakon suara Rin, dan sembilan kad promosi daripada permainan kad dagangan Weiß Schwarz, Chaos TCG dan Megami Engage. [41] Versi Perfect Edition untuk keluaran pasaran antarabangsa bertajuk Little Busters! English Edition telah dikeluarkan di platform Steam pada 1 November 2017, yang juga boleh dimainkan di dalam Steam Deck . [42] [43] English Edition menampilkan skrip bahasa Inggeris dan Jepun yang boleh bertukar ganti, menambah sokongan untuk skrin sentuh dan grafik di dalam definisi tinggi . [42] Prototype mengeluarkan port Nintendo Switch pada 23 April 2020 dengan sokongan teks untuk bahasa Jepun dan Inggeris. [44]

Adaptasi sunting

 

Anime sunting

Adaptasi siri televisyen anime sebanyak 26 episod telah diarahkan oleh Yoshinobu Yamakawa dan diterbitkan oleh studio JCStaff, [45] yang mana telah disiarkan di Jepun antara 6 Oktober 2012 [46] [47] dan 6 April 2013 di saluran Tokyo MX . Siri ini juga terdapat di platform penstriman Crunchyroll dengan sarikata bahasa Inggeris. [48] Lakon layar telahpun ditulis oleh Michiru Shimada, dan ketua animasi Haruko Iizuka mereka reka bentuk watak untuk anime berdasarkan reka bentuk asal dari Itaru Hinoue dan Na-Ga . [49] [50] Siri ini dikeluarkan dalam sembilan jilid kompilasi BD /DVD antara 26 Disember 2012 dan 28 Ogos 2013 oleh Warner Home Video dalam edisi terhad dan biasa. [51] [52] BD yang mengandungi episod animasi video (OVA) asal tersedia untuk pesanan mel kepada mereka yang membeli kesemua sembilan jilid BD/DVD edisi terhad. [53] Anime ini telah dilesenkan oleh Sentai Filmworks untuk ditayangkan di Amerika Utara. [54] Section23 Films mengeluarkan dua koleksi BD/DVD pada 19 November 2013 dan 22 April 2014. [55] [56] Hanabee Entertainment telah melesenkan siri ini di Australia dan New Zealand untuk keluaran Januari 2014 dalam BD dan DVD. [57] MVM Films telah melesenkan siri ini di United Kingdom. [58]

Kru dan pelakon anime kembali untuk musim kedua sebanyak 13 episod bertajuk Little Busters! Refrain, yang merangkumi senario akhir dalam novel visual asal. [59] [60] Ia disiarkan antara 5 Oktober dan 28 Disember 2013 di saluran AT-X. Episod ini dikeluarkan dalam tujuh jilid kompilasi BD/DVD antara 29 Januari dan 30 Julai 2014 oleh Warner Home Video dalam edisi terhad dan biasa. [61] [62] Refrain juga telah dilesenkan oleh Sentai Filmworks, dan ia dikeluarkan dalam bentuk BD dan DVD pada 20 Januari 2015. [63] [64] Satu siri lapan episod OVA bertajuk Little Busters! EX, yang berdasarkan laluan didalam permainan versi Ecstasy, disertakan sekali dalam keluaran BD/DVD Refrain . [65] Sentai Filmworks juga telah melesenkan Little Busters! EX . [66]

Untuk musim pertama, tema pembukaan adalah "Little Busters! (versi animasi)" dan tema penamat adalah "Alicemagic (versi animasi)". Kedua-dua lagu ini dinyanyikan oleh Rita dan merupakan adun semula lagu-lagu tema dalam novel visual asal. Untuk Refrain, tema pembukaan adalah "Boys be Smile" nyanyian Suzuyu dan tema penamat adalah "Kimi to no Nakushi Mono" (Jepun: 君とのなくしもの) nyanyian Ayaka Kitazawa . [67] Untuk Little Busters! EX, tema pembukaan ialah "Little Busters! EX" oleh Rita dan tema penamatnya "Mezameta Asa ni wa Kimi ga Tonari ni" (Jepun: 目覚めた朝にはきみが隣に) oleh Suzuyu. Runut bunyi selebihnya bagi kedua-dua siri ini diambil daripada album yang dikeluarkan untuk novel visual, Little Busters! Original Soundtrack dan Little Busters! Ecstasy Tracks, serta Little Busters! Refrain Original Soundtrack .

Siri anime silang, Kaginado, menampilkan watak daripada Little Busters! bersama watak lain daripada judul-judul francais Key termasuk Kanon, Air, Clannad, Rewrite dan lain-lain. Anime ini mula bersiaran pada 13 Oktober 2021. [68]

Penerimaan sunting

Penerimaan kritikal sunting

Getchu.com menganjurkan tinjauan undi tahunan yang dipanggil "Kedudukan Permainan Bishōjo Getchu.com" di mana pengguna permainan-permainan ini mengundi secara dalam talian untuk menentukan permainan terbaik tahun sebelumnya dalam beberapa kategori berbeza. Untuk tahun 2007, kategorinya adalah: permainan terbaik keseluruhan, senario terbaik, lagu tema, muzik latar belakang, visual, sistem permainan dan watak heroin. Pada Februari 2008, pengguna mengundi untuk lebih daripada 470 tajuk berbeza yang dikeluarkan pada tahun 2007, dan antara kesemua permainan, Little Busters! menduduki tempat pertama dalam semua kategori selain daripada visual (tempat ketiga), dan sistem tatapermainan (tempat kedua). [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] Rin diundi sebagai heroin nombor satu paling popular, manakala Kudryavka di tempat keempat, dan Komari di tempat ke-13. [75] Untuk ranking 2008 pula, kategorinya adalah: keseluruhan, senario, sistem permainan, grafik, video tema pembukaan, lagu tema vokal, muzik latar belakang, watak individu, suara individu dan penamaan tajuk permainan.

Pada awal 2009, pengguna Getchu.com mengundi untuk lebih daripada 400 tajuk berbeza yang keluar pada tahun 2008, dan antara semua permainan, Little Busters! Ecstasy menduduki tempat kedua secara keseluruhan, [76] kedua dalam senario, [77] ketiga dalam sistem tatapermainan, [78] kedua belas dalam grafik, [79] kelima dalam video tema pembukaan, [80] ketiga dalam lagu tema vokal, [81] kedua dalam muzik latar belakang, [82] tempat kelima (Saya Tokido) dan kesepuluh (Kudryavka Noumi) untuk watak individu, [83] tempat pertama ( peranan Kazane sebagai Saya Tokido) dan keenam ( peranan Tomoe Tamiyasu sebagai Rin Natsume) untuk lakon suara individu, [84] dan kedua untuk penamaan permainan. [85] Port PS Vita pada tahun 2012 telah diulas oleh majalah permainan video Jepun Famitsu, yang memberikannya skor keseluruhan 30/40 (daripada empat skor semakan individu 8, 8, 7, dan 7). [86]

Dalam ulasan enam episod pertama adaptasi anime, Carl Kimlinger dari Anime News Network memberikan Little Busters! penarafan C secara keseluruhan, mengkritik penggunaannya yang berlebihan terhadap "jenaka yang sama berulang kali, dengan kesan berkurang yang dijangka." Portal ini memuji "nisbah lelaki kepada perempuan" berbanding siri lain dari Key, tetapi menyatakan bahawa Riki ialah "watak utama yang hambar." Kimlinger mengulas mengenai "profesionalisme yang tidak menggembirakan" dari JCStaff dan menyatakan bahawa ini "animasi yang hanya cukup bagus untuk mengelak nampak kemurahan." [87]

Jualan sunting

Dari Jun hingga Julai 2007, edisi terhad Little Busters! menduduki tempat kedua dalam prapesanan permainan PC keseluruhan Jepun. [88] Versi edisi terhad Little Busters! menduduki tempat pertama dari segi jualan permainan PC keseluruhan Jepun pada Julai 2007. [89] Permainan ini (termasuk edisi biasa) tujuh kali lagi mencapai kedudukan jualan ke-14, ke-25 dua kali berturut-turut, ke-37, ke-39 dua kali berturut-turut, dan ke-41 antara bulan Ogos 2007 dan Februari 2008. [89] [90] Menurut maklumat jualan awam yang diterbitkan di Gamasutra, diambil dari laman web Amazon Jepun, Little Busters! merupakan produk teratas nombor satu antara 26 Julai 2007 dan 17 Ogos 2007 untuk jualan permainan PC Jepun. [91] [92] [93] Permainan ini jatuh ke tempat ketiga tertinggi pada minggu berikutnya yang diambil dari 24 Ogos 2007. [94] Little Busters! adalah permainan dengan jualan tertinggi untuk bulan Julai 2007 di Getchu.com, dan jatuh ke tangga kedua belas dalam kedudukan bulan berikutnya. [95] [96] Tanpa mengira penurunan rating pada awal tahun tersebut, Little Busters! berakhir sebagai permainan yang paling banyak dijual pada tahun 2007 di Getchu.com. [97]

Dari Mei hingga Julai 2008, Little Busters! Ecstasy menduduki tempat pertama dalam prapesanan permainan PC keseluruhan Jepun. Versi edisi terhad Little Busters! Ecstasy menduduki tempat pertama dari segi jualan nasional permainan PC di Jepun pada Julai 2008. [98] Ecstasy dijual dengan cepat di Akihabara pada hari pertama jualannya, dan pada penghujung hari pertama kira-kira separuh daripada kedai mencatatkan jualan habis permainan ini. Sehingga keesokan harinya, kebanyakan kedai di Akihabara telah habis menjual versi Ecstasy . [99] Hanya empat hari selepas keluaran awal Ecstasy, Key melaporkan bahawa banyak kedai telah pun habis menjual permainan itu. [100] Tiga bulan selepas keluaran awal Ecstasy, Key melaporkan bahawa permainan itu telah terjual lebih 100,000 unit. [101] Little Busters! Perfect Edition menduduki tempat ke-18 dalam jualan permainan PC keseluruhan Jepun pada November 2012. [102]

Sembilan jilid kompilasi Cakera Blu-ray (BD) anime untuk musim pertama anime tersebut berada dalam sepuluh teratas carta jualan BD mingguan Oricon Jepun. [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] Tiga jilid pertama terjual lebih 8,000 unit setiap satu dalam minggu pertama jualan mereka. [103] [104] [105] Untuk Little Busters! Refrain, tujuh jilid BD disenaraikan sebagai sepuluh teratas pada carta jualan BD mingguan Oricon Jepun. [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118]

  1. ^ a b c d e f g h Little Busters! Perfect Visual Book (dalam bahasa Japanese). ASCII Media Works. December 20, 2007. m/s. 1–206. ISBN 978-4-8402-4156-4.CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ Ralat: {{Cite video game}} memerlukan parameter title dan developer
  3. ^ Ralat: {{Cite video game}} memerlukan parameter title dan developer
  4. ^ Yūto Tonokawa (September 5, 2008). "Little Busters-EX Regular Edition Publicity Journal" (dalam bahasa Jepun). Key. Dicapai pada September 5, 2008.
  5. ^ Untranslated quote: この世界には秘密がある

    Translated quote: "This world has a secret."

    Key (July 27, 2007). Little Busters! (dalam bahasa Jepun). VisualArt's.
  6. ^ a b "Keyの最新作は、「青春と友情」をテーマにした学園恋愛AVG! 『リトルバスターズ!』7月27日発売!" [Key's New Work is a School Love AVG with Themes of Adolescence and Friendship! Little Busters! to be sold on July 27!] (dalam bahasa Jepun). Game-Style. June 20, 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada August 29, 2011. Dicapai pada June 2, 2009.
  7. ^ a b c 'リトルバスターズ!初回限定版 [Little Busters! limited edition] (dalam bahasa Jepun). VisualArt's. Dicapai pada December 11, 2014. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "LB-VA" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  8. ^ a b ストーリー [Story] (dalam bahasa Jepun). Key. Dicapai pada October 12, 2012.
  9. ^ a b c d e "Little Busters! products page" (dalam bahasa Jepun). Key. Diarkibkan daripada yang asal pada May 18, 2011. Dicapai pada October 12, 2012. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "products" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  10. ^ a b "Dengeki G's Festival! Volume 9" (dalam bahasa Jepun). Mangaoh. Dicapai pada July 20, 2008.
  11. ^ "Push!!" (dalam bahasa Jepun) (ed. August 2007). Shinyusha. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  12. ^ Togoshi, Magome (July 10, 2007). "Magome Togoshi's official blog announcement of his resignation from Key" (dalam bahasa Jepun). Diarkibkan daripada yang asal pada March 15, 2012. Dicapai pada December 1, 2007.
  13. ^ "Answering Questions Journal 2" (dalam bahasa Jepun). Key. July 7, 2008. Dicapai pada July 14, 2008. It was always decided from three to four months before [Little Busters!] was sold. (発売3~4ヶ月前には決まっていましたね。)
  14. ^ "Little Busters EX Development Journal" (dalam bahasa Jepun). Key. April 30, 2008. Dicapai pada May 3, 2008.
  15. ^ "Little Busters EX Development Journal" (dalam bahasa Jepun). Key. June 16, 2008. Dicapai pada June 16, 2008.
  16. ^ a b リトルバスターズ! エクスタシー 初回限定版 [Little Busters! Ecstasy limited edition] (dalam bahasa Jepun). VisualArt's. Dicapai pada December 11, 2014. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "VA-EX" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  17. ^ Yūto Tonokawa (June 26, 2008). "Little Busters EX Development Journal" (dalam bahasa Jepun). Key. Dicapai pada June 26, 2008.
  18. ^ "Little Busters! art exhibition in Osaka" (dalam bahasa Jepun). Diarkibkan daripada yang asal pada August 11, 2007. Dicapai pada July 27, 2007.
  19. ^ a b "Little Busters! art exhibition information" (dalam bahasa Jepun). Key. Diarkibkan daripada yang asal pada October 12, 2007. Dicapai pada May 19, 2012.
  20. ^ "Little Busters! art exhibition" (dalam bahasa Jepun). Respect-maeda.com. Diarkibkan daripada yang asal pada October 28, 2007. Dicapai pada July 27, 2007.
  21. ^ a b 『リトルバスターズ!』等身大フィギュア 棗鈴 [Little Busters! Life-size Figure: Rin Natsume] (dalam bahasa Jepun). Diarkibkan daripada yang asal pada October 11, 2007. Dicapai pada May 19, 2012.
  22. ^ "Dengeki G's Festival! Deluxe Volume 3" (dalam bahasa Jepun). Mangaoh. Dicapai pada July 20, 2008.
  23. ^ "Dengeki G's Festival! Comic Volume 3" (dalam bahasa Jepun). Mangaoh. Dicapai pada July 20, 2008.
  24. ^ リトルバスターズ!通常版 [Little Busters! regular edition] (dalam bahasa Jepun). VisualArt's. Dicapai pada December 11, 2014.
  25. ^ リトルバスターズ!エクスタシー [Little Busters! Ecstasy] (dalam bahasa Jepun). Key. Dicapai pada May 11, 2012.
  26. ^ "Little Busters! Ecstasy Update File Ver. 1.01 Distributed" (dalam bahasa Jepun). Key. September 22, 2008. Dicapai pada September 21, 2008.
  27. ^ "Little Busters! Ecstasy limited edition update file (Ver.1.01)" (dalam bahasa Jepun). Key. Dicapai pada September 22, 2008.
  28. ^ "Key 10th Memorial Box official website" (dalam bahasa Jepun). Key. Dicapai pada April 6, 2009.
  29. ^ "リトルバスターズ! Converted Edition" [Little Busters! Converted Edition] (dalam bahasa Jepun). Prototype. Dicapai pada November 19, 2009.
  30. ^ "リトルバスターズ!Converted Edition" [Little Busters! Converted Edition] (dalam bahasa Jepun). Sega. Dicapai pada May 25, 2013.
  31. ^ "PS2 Port Decided! Little Busters! Converted Edition" (dalam bahasa Jepun). ASCII Media Works. February 27, 2009. Dicapai pada February 28, 2009.
  32. ^ a b "リトルバスターズ! Converted Edition" [Little Busters! Concerted Edition] (dalam bahasa Jepun). Prototype. Dicapai pada September 30, 2010.
  33. ^ "PS Vita版『リトルバスターズ!Converted Edition』が発売決定!" [Little Busters! Converted Edition PS Vita Version Release Decided!] (dalam bahasa Jepun). ASCII Media Works. August 13, 2011. Dicapai pada August 13, 2011.
  34. ^ a b "リトルバスターズ!Converted Edition" [Little Busters! Converted Edition] (dalam bahasa Jepun). Prototype. Dicapai pada February 23, 2012.
  35. ^ "すべての追加要素がここに! PS3版『リトルバスターズ! Converted Edition』が発売決定" [All Additional Aspects Are In Here! PS3 Version Little Busters! Converted Edition Release Decided] (dalam bahasa Jepun). ASCII Media Works. September 20, 2012. Dicapai pada September 20, 2012.
  36. ^ "リトルバスターズ! Converted Edition | Spec" [Little Busters! Converted Edition | Spec] (dalam bahasa Jepun). Prototype. Dicapai pada March 4, 2013.
  37. ^ "リトルバスターズ! Converted Edition | Point" [Little Busters! Converted Edition | Point] (dalam bahasa Jepun). Prototype. Dicapai pada March 4, 2013.
  38. ^ "リトルバスターズ!Converted Edition" [Little Busters! Converted Edition] (dalam bahasa Jepun). Sony. Dicapai pada May 29, 2013.
  39. ^ "リトルバスターズ!パーフェクトエディション TVアニメ記念版" [Little Busters! Perfect Edition TV Anime Commemoration Edition] (dalam bahasa Jepun). VisualArt's. Dicapai pada December 11, 2014.
  40. ^ 『リトルバスターズ!パーフェクトエディション』11月30日(金)発売! [Little Busters! Perfect Edition to be Sold on November 30 (Friday)!] (dalam bahasa Jepun). Key. September 14, 2012. Dicapai pada September 15, 2012.
  41. ^ "11月30日発売『リトルバスターズ!PERFECT EDITION』の情報更新!" [News Update for Little Busters! Perfect Edition to be Sold on November 30!] (dalam bahasa Jepun). Key. October 25, 2012. Dicapai pada October 25, 2012.
  42. ^ a b "Little Busters! Visual Novel's English Release Slated for November 1". Anime News Network. October 11, 2017. Dicapai pada October 11, 2017.
  43. ^ "Little Busters! English Edition on Steam". Dicapai pada November 1, 2017.
  44. ^ "Little Busters! Converted Edition for Switch launches April 23 in the west". Gematsu. 11 March 2020. Dicapai pada March 27, 2020.
  45. ^ "Little Busters! Anime Produced by J.C. Staff". Anime News Network. April 9, 2012. Dicapai pada April 9, 2012.
  46. ^ "Little Busters Anime Slated for October 6". Anime News Network. September 1, 2012. Dicapai pada September 1, 2012.
  47. ^ "Little Busters! On-Air Schedule" (dalam bahasa Jepun). J.C.Staff. Diarkibkan daripada yang asal pada September 28, 2012. Dicapai pada September 28, 2012.
  48. ^ "Crunchyroll to Stream Little Busters! TV Anime". Anime News Network. January 9, 2013. Dicapai pada January 9, 2013.
  49. ^ "Staff & Cast" (dalam bahasa Jepun). J.C.Staff. Diarkibkan daripada yang asal pada September 27, 2012. Dicapai pada September 28, 2012.
  50. ^ "Little Busters! Anime's New Promo Streamed for October Debut". Anime News Network. July 29, 2012. Dicapai pada January 9, 2015.
  51. ^ リトルバスターズ! 1 [Little Busters! 1]. Amazon.co.jp (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada February 3, 2013.
  52. ^ リトルバスターズ! 9 [Little Busters! 9]. Amazon.co.jp (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada February 3, 2013.
  53. ^ "Unaired Little Busters Episode Offered to BD/DVD Buyers". Anime News Network. November 9, 2012. Dicapai pada November 9, 2012.
  54. ^ "Sentai Filmworks Adds Little Busters! TV Anime". Anime News Network. January 10, 2013. Dicapai pada January 10, 2013.
  55. ^ "Little Busters! Collection 1". Sentai Filmworks. Dicapai pada August 6, 2016.
  56. ^ "Little Busters! Collection 2". Sentai Filmworks. Dicapai pada August 6, 2016.
  57. ^ "Hanabee Adds Little Busters". Anime News Network. October 18, 2013. Dicapai pada October 20, 2013.
  58. ^ "MVM Adds Little Busters". Anime News Network. December 2, 2016. Dicapai pada December 2, 2016.
  59. ^ "リトルバスターズ!~Refrain~" [Little Busters! Refrain] (dalam bahasa Jepun). J.C.Staff. Dicapai pada April 6, 2013.
  60. ^ "Jun Maeda, Shinji Orito Write Little Busters! Refrain Songs". Anime News Network. July 30, 2013. Dicapai pada July 30, 2013.
  61. ^ リトルバスターズ! ~Refrain~1 [Little Busters! Refrain 1]. Amazon.co.jp (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada October 19, 2013.
  62. ^ "リトルバスターズ! ~Refrain~7" [Little Busters! Refrain 7]. Amazon.co.jp (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada October 19, 2013.
  63. ^ "Sentai Filmworks Adds Little Busters! Refrain Sequel Anime". Anime News Network. October 29, 2013. Dicapai pada October 29, 2013.
  64. ^ "Little Busters! Refrain Blu-Ray Season 2 Complete". Sentai Filmworks. Dicapai pada August 6, 2016.
  65. ^ "Little Busters! Refrain Blu-rays/DVDs to Bundle Game, EX Anime". Anime News Network. October 19, 2013. Dicapai pada October 19, 2013.
  66. ^ "Sentai Filmworks Licenses Little Busters EX OVA Series". Anime News Network. August 3, 2016. Dicapai pada August 6, 2016.
  67. ^ "Jun Maeda, Shinji Orito Write Little Busters! Refrain Songs". Anime News Network. July 30, 2013. Dicapai pada August 15, 2013.
  68. ^ "Key's 1st Crossover TV Anime Series Kaginado Premieres in October". Anime News Network. April 19, 2021. Dicapai pada April 19, 2021.
  69. ^ "Getchu.com's yearly Bishōjo Game Ranking poll results for best overall game titles from 2007" (dalam bahasa Jepun). Getchu.com. Dicapai pada March 15, 2008.
  70. ^ "Getchu.com's yearly Bishōjo Game Ranking poll results for best scenario from 2007" (dalam bahasa Jepun). Getchu.com. Dicapai pada March 15, 2008.
  71. ^ "Getchu.com's yearly Bishōjo Game Ranking poll results for best best theme songs from games from 2007" (dalam bahasa Jepun). Getchu.com. Dicapai pada March 15, 2008.
  72. ^ "Getchu.com's yearly Bishōjo Game Ranking poll results for best best background music from games from 2007" (dalam bahasa Jepun). Getchu.com. Dicapai pada March 15, 2008.
  73. ^ "Getchu.com's yearly Bishōjo Game Ranking poll results for best visuals from games from 2007" (dalam bahasa Jepun). Getchu.com. Dicapai pada March 15, 2008.
  74. ^ "Getchu.com's yearly Bishōjo Game Ranking poll results for best gameplay system from 2007" (dalam bahasa Jepun). Getchu.com. Dicapai pada March 15, 2008.
  75. ^ a b "Getchu.com's yearly Bishōjo Game Ranking poll results for best heroines from games from 2007" (dalam bahasa Jepun). Getchu.com. Dicapai pada March 15, 2008.
  76. ^ "Getchu.com's yearly Bishōjo Game Ranking poll results for best overall game titles from 2008" (dalam bahasa Jepun). Getchu.com. Dicapai pada May 9, 2009.
  77. ^ "Getchu.com's yearly Bishōjo Game Ranking poll results for best scenario from 2008" (dalam bahasa Jepun). Getchu.com. Dicapai pada May 9, 2009.
  78. ^ "Getchu.com's yearly Bishōjo Game Ranking poll results for best gameplay system from 2008" (dalam bahasa Jepun). Getchu.com. Dicapai pada May 9, 2009.
  79. ^ "Getchu.com's yearly Bishōjo Game Ranking poll results for best graphics from 2008" (dalam bahasa Jepun). Getchu.com. Dicapai pada May 9, 2009.
  80. ^ "Getchu.com's yearly Bishōjo Game Ranking poll results for best opening theme video from 2008" (dalam bahasa Jepun). Getchu.com. Dicapai pada May 9, 2009.
  81. ^ "Getchu.com's yearly Bishōjo Game Ranking poll results for best vocal theme songs from 2008" (dalam bahasa Jepun). Getchu.com. Dicapai pada May 9, 2009.
  82. ^ "Getchu.com's yearly Bishōjo Game Ranking poll results for best background music from 2008" (dalam bahasa Jepun). Getchu.com. Dicapai pada May 9, 2009.
  83. ^ "Getchu.com's yearly Bishōjo Game Ranking poll results for best individual characters from 2008" (dalam bahasa Jepun). Getchu.com. Dicapai pada May 9, 2009.
  84. ^ "Getchu.com's yearly Bishōjo Game Ranking poll results for best individual voices from 2008" (dalam bahasa Jepun). Getchu.com. Dicapai pada May 9, 2009.
  85. ^ "Getchu.com's yearly Bishōjo Game Ranking poll results for best game title naming from 2008" (dalam bahasa Jepun). Getchu.com. Dicapai pada May 9, 2009.
  86. ^ "Famitsu Review Scores". Famitsu (dalam bahasa Jepun). No. March 29, 2012. Enterbrain. March 15, 2012. Templat:JAN.
  87. ^ Kimlinger, Carl (March 13, 2013). "Little Busters! Episodes 1-6 Streaming". Anime News Network. Dicapai pada March 14, 2013.
  88. ^ "Pc-press.info" 予約状況ランキングログ [Reservation Status Ranking Log] (dalam bahasa Jepun). PCpress. Diarkibkan daripada yang asal pada April 15, 2008. Dicapai pada January 27, 2012.
  89. ^ a b セールスランキングログ [Sales Ranking Log] (dalam bahasa Jepun). PCpress. Diarkibkan daripada yang asal pada March 20, 2008. Dicapai pada January 27, 2012.
  90. ^ セールスランキング [Sales Ranking] (dalam bahasa Jepun). PCpress. Diarkibkan daripada yang asal pada April 18, 2008. Dicapai pada January 27, 2012.
  91. ^ "Saling The World: Guitar Hero Encore Tops Charts in U.S. and UK". Gamasutra. July 26, 2007. Dicapai pada January 15, 2012.
  92. ^ "Saling The World: Japan Trains Faces, UK Sings '90s Hits". Gamasutra. August 3, 2007. Dicapai pada January 15, 2012.
  93. ^ "Saling The World: Madden NFL 08 Tops Multiplatform Sales in Debut Week". Gamasutra. August 17, 2007. Dicapai pada January 15, 2012.
  94. ^ "Saling The World: BioShock Rocks First Week On Shelves In U.S., UK". Gamasutra. August 24, 2007. Dicapai pada January 15, 2012.
  95. ^ "Highest selling games of July 2007 on Getchu.com ranking" (dalam bahasa Jepun). Getchu.com. Dicapai pada August 31, 2007.
  96. ^ "Highest selling games of August 2007 on Getchu.com ranking" (dalam bahasa Jepun). Getchu.com. Dicapai pada September 21, 2007.
  97. ^ "Highest selling games of 2007 on Getchu.com ranking" (dalam bahasa Jepun). Getchu.com. Dicapai pada December 31, 2007.
  98. ^ セールスランキング [Sales Ranking] (dalam bahasa Jepun). PCpress. Diarkibkan daripada yang asal pada September 20, 2008. Dicapai pada January 27, 2012.
  99. ^ "Little Busters! Ecstasy Roughly Overnight Devastation in Akihabara" (dalam bahasa Jepun). Akihabara Research Institute. July 26, 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada March 13, 2014. Dicapai pada July 30, 2008.
  100. ^ "Ponyoru Children Journal and Notification Journal" (dalam bahasa Jepun). July 29, 2008. Dicapai pada July 29, 2008.
  101. ^ "Thank You Very Much for 100,000 Units of Little Busters! Ecstasy Diary" (dalam bahasa Jepun). Key. October 30, 2008. Dicapai pada October 30, 2008.
  102. ^ セールスランキング [Sales Ranking] (dalam bahasa Jepun). PCpress. Diarkibkan daripada yang asal pada January 24, 2013. Dicapai pada January 7, 2013.
  103. ^ a b "Japan's Animation Blu-ray Disc Ranking, December 24–30". Anime News Network. January 6, 2013. Dicapai pada January 9, 2013.
  104. ^ a b "Japan's Animation Blu-ray Disc Ranking, January 28-February 3". Anime News Network. February 5, 2013. Dicapai pada February 26, 2013.
  105. ^ a b "Japan's Animation Blu-ray Disc Ranking, February 25-March 3". Anime News Network. March 5, 2013. Dicapai pada March 6, 2013.
  106. ^ "Japan's Animation Blu-ray Disc Ranking, March 25–31". Anime News Network. April 2, 2013. Dicapai pada April 2, 2013.
  107. ^ "Japan's Animation Blu-ray Disc Ranking, April 22–28". Anime News Network. April 30, 2013. Dicapai pada May 9, 2013.
  108. ^ "Japan's Animation Blu-ray Disc Ranking, May 27-June 2". Anime News Network. June 4, 2013. Dicapai pada June 5, 2013.
  109. ^ "Japan's Animation Blu-ray Disc Ranking, June 24–30". Anime News Network. July 2, 2013. Dicapai pada July 3, 2013.
  110. ^ "Japan's Animation Blu-ray Disc Ranking, July 29-August 4". Anime News Network. August 6, 2013. Dicapai pada August 7, 2013.
  111. ^ "Japan's Animation Blu-ray Disc Ranking, August 26-September 1". Anime News Network. September 3, 2013. Dicapai pada September 4, 2013.
  112. ^ "Japan's Animation Blu-ray Disc Ranking, January 27-February 2". Anime News Network. February 4, 2014. Dicapai pada February 4, 2014.
  113. ^ "Japan's Animation Blu-ray Disc Ranking, February 24-March 2". Anime News Network. March 11, 2014. Dicapai pada March 12, 2014.
  114. ^ "Japan's Animation Blu-ray Disc Ranking, March 24–30". Anime News Network. April 1, 2014. Dicapai pada May 25, 2014.
  115. ^ "Japan's Animation Blu-ray Disc Ranking, April 21–27". Anime News Network. April 29, 2014. Dicapai pada May 25, 2014.
  116. ^ "Japan's Animation Blu-ray Disc Ranking, May 26-June 1". Anime News Network. June 3, 2014. Dicapai pada June 3, 2014.
  117. ^ "Japan's Animation Blu-ray Disc Ranking, June 23–29". Anime News Network. July 1, 2014. Dicapai pada July 2, 2014.
  118. ^ "Japan's Animation Blu-ray Disc Ranking, July 28-August 3". Anime News Network. August 5, 2014. Dicapai pada August 6, 2014.