Maharaja Taishō (Jepun: 大正天皇, Hepburn: Taishō-tennō, 31 Ogos 1879 – 25 Disember 1926) ialah Maharaja Jepun ke-123 mengikut turutan perwaris-takhta lama, yang memerintah dari 30 Julai 1912 sehinggalah baginda mangkat pada tahun 1926.

Taishō
Detail of Taishō
Maharaja Jepun
Pemerintahan30 Julai 1912 –
25 Disember 1926
Jepun10 November 1915
Didahului olehMeiji
Diikuti olehShōwa
Pemangku rajaHirohito (1921–26)
Perdana Menteri
KeputeraanYoshihito (Jepun: 嘉仁)
(1879-08-31)31 Ogos 1879
Istana Tōgū, Akasaka, Tokyo, Jepun
Kemangkatan25 Disember 1926(1926-12-25) (umur 47)
Vila Maharaja Hayama, Hayama, Kanagawa, Japan
Pemakaman8 Februari 1927
Perkuburan Diraja Musashi, Hachiōji, Tokyo, Japan
PasanganSadako Kujō (k. 1900)
AnakandaHirohito, Maharaja Shōwa
Yasuhito, Putera Chichibu
Nobuhito, Putera Takamatsu
Takahito, Putera Mikasa
KerabatJepun
AyahandaMaharaja Meiji
BondaYanagihara Naruko
AgamaShinto
Tandatangan

Nama peribadi Maharaja Taishō ialah Yoshihito (Jepun: 嘉仁). Dalam adat orang Jepun, semasa maharaja memerintah baginda digelar Maharaja (sekarang). Selepas kemangkatannya baginda digelar khusus menurut adat diraja dari tahun 1912, zaman pemerintahan baginda dinamakan zaman Taishō, maka baginda lebih tepat digelar Maharaja Taishō.

Keputeraan sunting

Baginda diputerakan kepada Maharaja Meiji dan gundiknya Yanagihara Naruko di Istana Togu, Akasaka, Tokyo; Maharani Shōken masih dianggap sebagai ibunda rasmi baginda sepertimana yang menjadi amalan istana pada ketika itu. Dua kakanda baginda lain telah meninggal sewaktu kecil, bahkan baginda berada dalam keadaan yang tidak sihat sewaktu diputerakan.[1] Baginda menghidap meningitis tiga minggu selepas keputeraan tersebut.[2]

Sebagai Maharaja sunting

 
Maharaja Taisho pada tahun 1917.

Pada 30 Julai 1912, selepas kematian ayahandanya, Maharaja Meiji, Putera Yoshihito menaiki takhta. Maharaja baru itu dijauhkan daripada pandangan orang ramai sebanyak mungkin, kerana mengalami pelbagai masalah neurologi atau saraf. Pada pembukaan Diet Imperial Jepun pada tahun 1913, salah satu peristiwa yang jarang berlaku dia dilihat di khalayak ramai, dia terkenal dilaporkan telah melancarkan ucapannya yang disediakan ke dalam silinder dan merenung perhimpunan melaluinya, seolah-olah melalui kaca mata. Walaupun khabar angin mengaitkan ini dengan keadaan mental yang lemah, yang lain, termasuk mereka yang mengenalinya dengan baik, percaya bahawa dia mungkin telah menyemak untuk memastikan ucapan itu digulung dengan betul, kerana ketangkasan manualnya juga cacat.

Kekurangan artikulasi dan karismanya, ketidakupayaannya dan sifat eksentriknya, membawa kepada peningkatan dalam insiden lèse majesté. Apabila keadaannya semakin merosot, dia semakin kurang minat dalam hal ehwal politik harian, dan keupayaan genrō, Penyimpan Mohor Tersembunyi, dan Menteri Isi Rumah Imperial untuk memanipulasi keputusannya menjadi perkara yang diketahui umum. Sistem politik dua parti yang telah berkembang di Jepun sejak pergantian abad menjadi usia selepas Perang Dunia I, menimbulkan nama samaran untuk tempoh itu, "Demokrasi Taishō", mendorong peralihan kuasa politik kepada Diet Imperial. Jepun dan parti-parti demokrasi.

Selepas 1918, maharaja tidak lagi dapat menghadiri gerakan Tentera atau Tentera Laut, muncul di upacara tamat pengajian akademi tentera, melakukan upacara ritual Shinto tahunan, atau bahkan menghadiri pembukaan rasmi sesi Diet Jepun.

Selepas 1919, beliau tidak menjalankan tugas rasmi, dan Putera Mahkota Hirohito dinamakan putera mahkota (sesshō) pada 25 November 1921.

Kehidupan terpencil maharaja tidak terjejas oleh Gempa Besar Kantō pada tahun 1923. Nasib baik, dia telah berpindah dengan kereta api diraja ke Tamozawa Imperial Villa di Nikko seminggu sebelum bencana; tetapi anaknya, Putera Mahkota Hirohito, kekal di Istana Imperial di mana beliau berada di tengah-tengah acara itu. Burung merpati pembawa terus memberitahu Maharaja apabila maklumat tentang tahap kemusnahan diketahui.

Kemangkatan sunting

 
Pengebumian maharaja Taisho

Baginda diberitakan gering menghidap pneumonia pada awal bulan Disember 1926; baginda kemudiannya mangkat akibat serangan jantung pada 25 Disember pukul 1:25 pagi di Vila Diraja Hayama, di Teluk Sagami selatan Tokyo (di Wilayah Kanagawa).[3]

Uoacara persemadian mayat baginda dilakukan pada sebelah malam dengan adanya perarakan sepanjang 4 batu iringan 20,000 orang yang berkanbung bersama-sama sekawan lembu jantan suci serta sebuah pedati yang membawa keranda baginda. Keranda banginda dimakamkan di suatu kawasan barat di pinggir kota Tokyo.[4]

Lihat juga sunting

Galeri sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Keene. Emperor of Japan:Meiji and His World. m/s. 320-321.
  2. ^ Bix. Hirohito and the Making of Modern Japan. m/s. 22.
  3. ^ Seidensticker, Edward (1990). Tokyo Rising. m/s. 18.
  4. ^ Yates, Ronald E. (24 Februari 1989). "World Leaders Bid Hirohito Farewell". Chicago Tribune. Dicapai pada 13 Oktober 2015.