Masakan Syria (Arab: مطبخ سوري) ialah masakan Timur Tengah yang merangkumi tradisi dan amalan memasak Syria moden (berbanding dengan Greater Syria), menggabungkan tabiat orang yang menetap di Syria sepanjang sejarahnya.

Hidangan khas Syria bermula di kiri bawah tengah, dan diteruskan mengikut arah jam: makdous, salad Syria, hummus, haloumi dan baba ganouj, dengan roti pita sebahagiannya kelihatan di sudut kanan atas foto.

Masakan Syria terutamanya menggunakan terung, zukini, bawang putih, daging (kebanyakannya daripada kambing dan biri-biri), bijan, beras, kacang ayam, kacang fava, lentil, kubis, kubis bunga, daun anggur, acar turnip, timun, tomato, minyak zaitun, jus lemon, pudina, pistacio, madu, dan buah-buahan.

Pada awal abad ke-21, pilihan pembuka selera yang dikenali sebagai mezze lazimnya dihidangkan bersama roti Arab sebelum hidangan utama hidangan Syria, yang diikuti dengan kopi, dengan gula-gula manis atau buah-buahan sesuka hati. Banyak resipi bermula dari sekurang-kurangnya abad ke-13.[1]

Kek atau kuih muih sunting

  • Kek Nygella[[:]]

Keju sunting

  • Halloumi—keju separa keras, belum masak, diasinkan
  • Jibne baida—keju keras putih dengan rasa masin yang ketara
  • Jibne khadra—sejenis keju bertali, berasal dari Syria, juga dikenali sebagai jibneh mshallaleh
  • Shanklish—sejenis keju biru yang diperbuat daripada susu lembu atau biri-biri dan sering dihidangkan di atasnya dengan thyme kering dan minyak zaitun

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Eddé, Anne-Marie. (1999). La Principauté ayyoubide d'Alep (579/1183 – 658/1260).

Bacaan lanjut sunting

  • Gerbino, Virginia Jerro; Kayal, Philip (2002). A taste of Syria. New York: Hippocrene. ISBN 9780781809467.
  • Kadé-Badra, Dalal; Badra, Elie (2013). Flavours of Aleppo : celebrating Syrian cuisine. Vancouver, Canada: Whitecap Books. ISBN 9781770501782.

Pautan luar sunting

  Kategori berkenaan Masakan Syria di Wikimedia Commons