Naruto: Ultimate Ninja

(Dilencongkan dari Naruto: Ultimate Ninja (siri))

Naruto: Ultimate Ninja, yang dikenali di Jepun sebagai Naruto: Narutimate Series (Jepun: NARUTO-ナルト- ナルティメットシリーズ, Hepburn: Naruto: Narutimetto Shirīzu) , adalah satu siri permainan video pertempuran, berdasarkan siri manga dan anime popular Naruto oleh Masashi Kishimoto, untuk PlayStation 2. Mereka dikembangkan oleh CyberConnect2, dan diterbitkan oleh Bandai dan kemudian Bandai Namco Games. Ia diikuti oleh empat judul lagi untuk PlayStation 2, serta lima spinoff untuk PlayStation Portable, dan tajuk lanjutan untuk PlayStation 3 berjudul Naruto: Ultimate Ninja Storm. Semasa bermula sebagai siri eksklusif untuk keluarga sistem PlayStation, siri ini juga telah hadir di peranti Xbox sejak peluncuran Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 untuk Xbox 360, dan juga untuk Microsoft bagi Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 di Microsoft Windows.

Naruto: Ultimate Ninja
Naruto: Narutimate Series
GenrePermainan pertarungan, berperanan
PembangunCyberConnect2
PenerbitBandai Namco Entertainment
PlatformPlayStation 2, PlayStation 3, PlayStation Portable, Xbox 360, Microsoft Windows, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch
Keluaran pertamaNaruto: Ultimate Ninja
23 Oktober 2003
Keluaran terkiniBoruto & Naruto: Shinobi Striker
14 Julai 2018

Cara permainan sunting

Di barisan Ultimate Ninja Series, pemain mengawal salah satu watak dalam anime dan manga Naruto . Matlamat sederhana adalah melawan watak lawan dan menang dengan mengurangkan kesihatan mereka menjadi sifar. Bersama dengan pelbagai senjata yang tersedia untuk watak-watak itu juga mempunyai pelbagai kebolehan khas mereka yang diambil langsung dari siri ini (Rasengan (Jepun: 螺旋丸, Hepburn: lit. sfera lingkaran) Naruto Uzumaki atau Chidori (Jepun: 千鳥, lit. "Seribu Burung") Sasuke Uchiha, misalnya). Namun, untuk menggunakan serangan ini, pemain harus memiliki chakra yang diperlukan seperti yang ditunjukkan oleh "bar chakra" yang berada di bawah keadaan kesihatan pemain. Menggunakan teknik mengeringkan bar chakra (yang dapat diperoleh kembali melalui pelbagai kaedah, termasuk kaedah khas untuk watak tertentu). Teknik khas ini tidak dilakukan dalam masa nyata, bagaimanapun; setelah berjaya dilaksanakan, sinematik berlaku, di mana pemain harus mengisi bar ke tahap tertentu atau menekan butang yang digambarkan di sudut skrin lebih cepat daripada lawan mereka untuk memastikan serangan berada pada kekuatan penuh. Semua watak-watak boleh menggunakan jutsu penggantian, walaupun beberapa watak-watak menggunakan versi yang berbeza (dua varian Penggantian wujud, satu yang menghindari serangan normal, dan satu lagi yang memulakan permainan tarik-menarik seperti permainan mini menjugel lawan). Juga, beberapa watak mempunyai transformasi khusus yang tersedia untuk mereka (seperti Ten no Juin (Jepun: 天の呪印, Hepburn: lit. "Segel Kayangan Terkutuk") oleh Sasuke dengan jumlah chakra yang tepat atau, dalam permainan kemudian, dengan berjaya melaksanakan teknik khas mereka). Dua permainan pertama dari siri Ultimate Ninja membolehkan pemain melakukan tiga serangan teknik rahsia yang berbeza menggunakan tiga tahap Chakra yang berbeza (merah, ungu, dan biru, mengikut urutan paling lemah hingga terkuat), dua teknik terkenal yang berbeza, dan pelbagai tendangan dan pukulan. Walau bagaimanapun, dalam Ultimate Ninja 3, pemain hanya dibenarkan menggunakan satu teknik serangan rahsia, selain serangan dan teknik yang lain. Untuk mengimbangi ini, pemain akan dibenarkan memilih teknik rahsia pilihan mereka sebelum setiap pertempuran, tetapi tidak semua teknik rahsia akan tersedia pada awal permainan. Teknik rahsia yang berbeza mesti diperoleh melalui mod cerita dan menyelesaikan misi.   [ <span title="This claim needs references to reliable sources. (October 2015)">petikan diperlukan</span> ]

Siri Naruto: Ultimate Ninja sunting

Naruto: Ultimate Ninja sunting

Naruto: Ultimate Ninja
PembangunCyberConnect2
Penerbit
KomposerChikayo Fukuda
SiriNaruto: Ultimate Ninja
PlatformPlayStation 2
Pelepasan
  • JP: 23 Oktober 2003
  • PAL: 17 November 2006
  • NA: 26 Jun 2006
  • AU: 17 November 2006
GenrePermainan pertarungan

Naruto: Ultimate Ninja, dikenali di Jepun sebagai Naruto: Narutimate Hero (Jepun: NARUTO-ナルト- ナルティメットヒーロー, Hepburn: Naruto: Narutimetto Hīrō), adalah ansuran pertama siri Ultimate Ninja. Kini menjadi tajuk Hit Terhebat. Permainan ini dilancarkan pada 23 Oktober 2003 di Jepun, 17 November 2006 di Eropah, 26 Jun 2006 di Amerika Utara, dan 17 November 2006 di Australia.

Terdapat teknik dan jutsus khas yang boleh digunakan. Beberapa watak mempunyai kemampuan untuk mengaktifkan mod khas dengan menimbulkan teknik khas yang meningkatkan statusnya dan memberi mereka kemampuan baru. Ia juga mempunyai beberapa item, seperti shuriken dan kunai . Ada banyak tahap berlapis dari seluruh alam semesta Naruto, termasuk Desa Daun Tersembunyi, arena Ujian Chunin, dan Hutan Kematian. Permainan ini juga menggunakan watak sokongan seperti sokongan Uzumaki Naruto adalah Iruka, atau sokongan Sasuke menjadi Hatake Kakashi . Permainan ini mempunyai mod cerita gaya arked. Walaupun permainan secara longgar meliputi peristiwa dalam manga asli dari busur Pengenalan hingga busur Invasion of Konoha, dua belas cerita permainan ini bertujuan untuk menggambarkan peristiwa dari perspektif watak yang berbeza dan akibatnya beberapa dari mereka menyimpang dari sumber asalnya (seperti Neji diisytiharkan sebagai pemenang dalam pertarungannya dengan Naruto). Setiap cerita terdiri daripada enam pertempuran yang dibahagikan dengan dialog dalam paparan gaya manga, salah satu dari banyak penghormatan kepada bahan sumbernya.

Dalam versi Jepun yang asli, hanya terdapat 12 watak; namun, Namco Bandai telah menambahkan kemampuan secara terpisah memilih Segel Terkutuk Uchiha Sasuke dan Makhluk Berekor Sembila Naruto sebagai watak bonus dalam versi Amerika Utara dan Eropah. Oleh kerana watak-watak ini sudah tersedia dalam versi Jepun sebagai transformasi (masing-masing dari Sasuke dan Naruto), kedua-dua watak ini telah kehilangan kemampuan untuk berubah menjadi versi yang lebih kuat semasa pertempuran. Transformasi Jepun yang asli kemudiannya akan menjadi landasan untuk transformasi dalam Naruto: Ultimate Ninja 3.

Naruto: Ninja Ultimate 2 sunting

Naruto:
Ultimate Ninja 2
PembangunCyberConnect2
Penerbit
PengarahHiroshi Matsuyama
KomposerChikayo Fukuda
SiriNaruto: Ultimate Ninja
PlatformPlayStation 2
Pelepasan
  • JP: 30 September 2004
  • NA: 12 Jun 2007
  • PAL: 19 Oktober 2007
  • AU: 26 Oktober 2007
GenrePermainan pertarungan

Naruto: Ultimate Ninja 2, yang dikenali di Jepun sebagai Naruto: Narutimate Hero 2 (Jepun: NARUTO-ナルト- ナルティメットヒーロー2, Hepburn: Naruto: Narutimetto Hīrō 2), adalah ansuran kedua siri permainan pertempuran Naruto: Ultimate Ninja. Seperti permainan Naruto lain di Jepun, permainan ini terdapat dalam dua sampul: satu menampilkan Naruto Uzumaki bersama dengan beberapa watak yang berlainan di latar belakang, dan yang lain dengan Sasuke Uchiha dan beberapa watak lain. Permainan ini dilancarkan pada 30 September 2004 di Jepun, 13 Jun 2007 di Amerika Utara, dan 19 Oktober 2007 di Eropah.[1]

Ultimate Ninja 2 menampilkan pengalaman permainan yang serupa dengan Ultimate Ninja, yang menampilkan banyak elemen permainan dan geografi yang sama. Permainan ini menggantikan mod cerita gaya arked dari permainan asal dengan mod cerita seakan RPG yang secara longgar merangkumi peristiwa hingga episod 96 dalam anime serta arka selingan yang dibuat untuk permainan yang melibatkan meterai khas buatan Orochimaru. Ini adalah permainan terakhir yang menampilkan watak sokongan hingga Ultimate Ninja 5 kerana mereka tidak termasuk dalam Ultimate Ninja 3. Kali ini, watak sokongan tidak lagi diperbaiki dan semua watak dalam permainan mempunyai kemampuan untuk menjadi watak sokongan.

Terdapat 32 watak yang ditampilkan dalam permainan (33 dalam versi Jepun dengan penyertaan Doto Kazahana sebagai promosi untuk filem Naruto the Movie: Ninja Clash in the Land of Snow. Promosi ini juga merangkumi dua peringkat dari filem yang tidak termasuk dalam versi luar negara). Semua watak mempunyai kemampuan untuk mengaktifkan mod khas semasa pertempuran (tidak seperti permainan asal yang menghadkan mod kepada beberapa watak).

Naruto: Ultimate Ninja 3 sunting

Naruto:
Ultimate Ninja 3
PembangunCyberConnect2
PenerbitBandai (Jepun)
Namco Bandai Games (Amerika Utara, Eropah dan Australia)
KomposerChikayo Fukuda
SiriNaruto: Ultimate Ninja
PlatformPlayStation 2
Pelepasan
  • JP: 22 Disember 2005
  • NA: 25 Mac 2008
  • AU: 12 September 2008
  • PAL: 5 September 2008
GenrePermainan pertempuran

Naruto Ultimate Ninja 3, yang dikenali di Jepun sebagai Naruto: Narutimate Hero 3 (Jepun: NARUTO-ナルト-ナルティメットヒーロー3, Hepburn: Naruto: Narutimetto Hīrō 3) , adalah ansuran ketiga siri permainan pertempuran Naruto: Ultimate Ninja . Permainan ini dilancarkan di Jepun pada 22 Disember 2005 di Amerika Utara pada 25 Mac 2008, di Australia pada 18 September 2008 dan di Eropah pada 5 September 2008. Ia juga dilancarkan di England pada 5 September 2008, tetapi hanya tersedia di kedai Tesco tertentu. Permainan ini menampilkan daftar watak terbesar semasa dilancarkan, dan daftar ketiga terbesar dalam siri Ultimate Ninja, dengan 42 watak, dan merangkumi acara hingga episod 135 di anime. Pemain boleh menggunakan jutsu equippable, satu trend yang bermula pada permainan kedua, dan untuk pertama kalinya, melengkapkan Ultimate Jutsu. Apabila dua jutsus dengan kekuatan yang sama bertembung, permainan akan menjadi jutsu clash, di mana pemain atau pemain mesti dengan cepat menekan butang tertentu berulang kali, sehingga salah satu jutsu menang di atas yang lain. Dalam ansuran ini, pemain akan mendorong transformasi sementara (seperti Segel Terkutuk Sasuke, dan Pintu Kelapan (Jepun: 八門, Hepburn: Hachimon) Rock Lee) melalui Ultimate Jutsu, dan lain-lain yang lebih kekal berlangsung sepanjang sisa pertarungan (seperti Ekor Sembilan Naruto atau Segel Kutukan Keadaan Kedua). Permainan ini juga banyak berkembang pada mod RPG permainan sebelumnya, dan merupakan yang pertama dalam siri ini menggunakan potongan adegan CGI. Pemain juga mempunyai kemampuan untuk memanggil watak lain melalui penggunaan Ultimate Jutsu, seperti Gamabunta. Walau bagaimanapun, watak sokongan telah dikeluarkan dan permainan mengehadkan pemain untuk menggunakan hanya satu Ultimate Jutsu untuk setiap pertempuran dan bukannya tiga pratetap biasa (walaupun mereka boleh diubah sebelum bertempur).

Selain itu, versi Jepun dilengkapi dengan DVD bonus yang merangkumi Anime OVA selama 26 minit. Ia menampilkan banyak watak dari siri ini, yang masih hidup dan mati, menjadikannya pelepasan bukan kanon. Plot asas berpusat di sekitar pertandingan Battle Royale, memberikan petunjuk kepada pemain untuk digunakan dalam mod RPG yang terdapat dalam permainan.

Naruto Shippūden: Ultimate Ninja 4 sunting

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja 4
Naruto Shippūden: Narutimate Accel
PembangunCyberConnect2
PenerbitBandai Namco Games (Jepun)
Namco Bandai Games (Amerika Utara, Eropah)
KomposerChikayo Fukuda
SiriNaruto: Ultimate Ninja
PlatformPlayStation 2
Pelepasan
  • JP: 5 April 2007
  • NA: 24 Mac 2009
  • PAL: 1 Mei 2009
  • AU: 7 Mei 2009
GenrePermainan video berperanan
permainan video pertempuran  

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja 4 dikenali di Jepun sebagai Naruto Shippuden: Narutimate Accel (Jepun: NARUTO-ナルト- 疾風伝 ナルティメットアクセル, Hepburn: Naruto Shippūden: Narutimetto Akuseru) adalah ansuran keempat dari siri Ultimate Ninja, dan yang pertama di Accels. Ia dilancarkan di Jepun pada 5 April 2007, di Amerika Utara pada 24 Mac 2009 dan di Eropah pada 30 April 2009.[2] Permainan ini memperkenalkan watak Naruto Shippūden untuk pertama kalinya, yang menampilkan 52 watak yang boleh dimainkan. Perubahan lain termasuk pengenalan jutsu utama tetap, yang berubah seiring dengan penurunan kesihatan atau jika pemain memasuki mod sekunder. Gaya permainan grafik juga telah dikurangi, mempertahankan penampilan anime. Mod RPG (sekarang disebut Master Mode) banyak dikembangkan, kini menampilkan permainan yang lebih berorientasikan aksi dan menjelajahi dunia Naruto yang besar (tidak seperti permainan sebelumnya yang mempunyai permainan gaya kotak pasir yang lebih banyak).

Permainan ini hanya merangkumi separuh arka Penyelamatan Kazekage di jalan cerita Shippuden (kira-kira pada episod 15 di anime), walaupun untuk menebus kekurangan cerita, arka selingan dibuat untuk permainan yang berlangsung sebelum jalan cerita Shippuden dipanggil "Bayangan Hitam". Mod Sejarah Pahlawan dari Ultimate Ninja 3 juga dikekalkan, kini menceritakan kembali peristiwa siri asalnya dengan lebih setia dan merangkumi adegan yang telah dibuat semula dan diperbaiki sepenuhnya dari Naruto Ultimate Ninja 3 serta membuat semula adegan CGI.

Naruto Shippūden: Ultimate Ninja 5 sunting

Naruto Shippūden:
Ultimate Ninja 5
Naruto Shippūden: Narutimate Accel 2
PembangunCyberConnect2
PenerbitBandai Namco Games (Jepun)
Namco Bandai Games (Eropah)
KomposerChikayo Fukuda
SiriNaruto: Ultimate Ninja
PlatformPlayStation 2
Pelepasan
  • JP: 20 Disember 2007
  • CHN: 21 Februari 2008
  • PAL: 27 November 2009
  • AU: 3 Disember 2009
GenrePermainan video berperanan
permainan video pertempuran  

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja 5, yang dikenali di Jepun sebagai, Naruto Shippuden: Narutimate Accel 2 (Jepun: NARUTO-ナルト- 疾風伝 ナルティメットアクセル2, Hepburn: Naruto Shippuden: Narutimetto Akuseru 2) , adalah siri kelima dalam versi Ultimate di Jepun pada 20 Disember 2007. Ia dilancarkan di Eropah pada 27 November 2009, dan di Australia pada 3 Disember 2009.[3] Ini adalah satu-satunya permainan dalam siri ini yang tidak akan dilancarkan di Amerika Utara. Permainan ini mempunyai 62 watak dan meneruskan jalan cerita Naruto Shippuden, hingga ke akhir busur Sasuke dan Sai, mengikuti manga (anime belum selesai menyiapkan arka pada masa itu). Salah satu penambahan permainan baru adalah pengenalan watak bantu. Karakter bantu dipilih semasa pemilihan watak, dan dapat dipanggil semasa pertandingan untuk memberikan kecederaan tambahan. Kombinasi watak tertentu membuat jutsu unik dalam pertandingan; gabungan ini mencerminkan perkaitan watak-watak tersebut dalam anime dan manga. Banyak jutsu watak dari permainan sebelumnya telah dikemas kini. Terdapat banyak jutsu muktamad yang dikemas kini, termasuk bantuan khusus yang disebutkan di atas. Penyeruan telah dikeluarkan dari permainan. Watak bantu tidak dapat dimatikan. Permainan ini mengekalkan mod RPG dari permainan sebelumnya, sekarang membolehkan pemain mengawal watak selain Naruto (seperti Sakura Haruno dan Kakashi Hatake). Walau bagaimanapun, mod Sejarah Pahlawan yang menceritakan semula peristiwa siri asal telah dibuang, walaupun watak-watak itu sendiri tetap ada dalam permainan. Ia juga merupakan yang terakhir dari Ultimate Ninja Series untuk PlayStation 2 .

Siri Naruto: Ultimate Ninja Heroes sunting

Naruto: Ultimate Ninja Heroes 2: The Phantom Fortress sunting

Naruto: Ultimate Ninja Heroes 2: Phantom Fortress, dikenali di Jepun sebagai Naruto: Narutimetto Pōtaburu - Mugenjō no Maki (NARUTO-ナルト- ナルティメットポータブル 無幻城の巻?, lit. Naruto: Narutimate Portable - Istana Khayalan) Naruto: Narutimate Portable - Castle of Illusions ), dikeluarkan di Jepun pada 30 Mac 2006 dan di Amerika Utara pada 24 Jun 2008 dan di Eropah pada 11 Julai 2008. Dalam permainan Naruto ini, pemain dapat melengkapkan kemahiran dan item untuk empat watak pilihannya. Rilis ini adalah versi Naruto: Ultimate Ninja Heroes yang tidak diubah suai, dan mengandungi tiga watak yang dikeluarkan, yang merangkumi Hokage Ketiga, Shizune dan Kabuto. Kedua-dua peringkat yang dihapus dan Mod Cerita permainan juga hadir. Selain itu, set pergerakan telah dikemas kini. Pemain permainan juga boleh memilih watak untuk menggunakan suara Jepun atau Inggeris. Jiraiya dan Naruto dapat menggunakan Rasengan, Kakashi dapat menggunakan Pedang Kilat (Jepun: 雷切­, Hepburn: Raikiri) dan Sasuke dapat menggunakan Chidori tanpa menggunakan teknik rahsia.

Walaupun beberapa watak mengekalkan teknik lama mereka, yang lain seperti Neji, telah ditingkatkan. Permainan ini mengandungi jalan cerita asal yang melibatkan perjalanan ke atas istana berhantu di langit ke tingkat 100 (atau 30 tingkat bawah jika bermain Mod Mugenjo Tersembunyi.) Setiap tingkat mempunyai beberapa bilik "kosong" di mana pengguna meletakkan tatal yang dihasilkan secara rawak untuk menentukan jenis tindakan yang akan berlaku di dalam bilik. Skrol merangkumi Battle (perlawanan pemain lwn. CPU) dan lima gulungan permainan mini: Panjat Pokok (Naruto memanjat pokok dan mengelak dahan yang patah), Shadow Possession (gaya permainan menekan butang Simon), Hiburan (mesin slot), Riddle (menjawab trivia Naruto) dan Clone (permainan cengkerang di mana pemain cuba mengikuti klon sebenar). Bilik-bilik yang tidak kosong termasuk Bilik Harta Karun, Bilik Penyembuhan, dan bilik Drama (di mana cerita berlangsung dan adegan potong berlaku). Mod permainan lain termasuk lwn. CPU dan mod pertempuran tanpa wayar ad hoc[4] di mana pemain dapat melawan rakan menggunakan perkongsian permainan (hanya satu UMD, tetapi dua PSP).

Naruto: Ultimate Ninja Heroes sunting

Naruto:
Ultimate Ninja Heroes
PembangunCyberConnect2
PenerbitNamco Bandai Games
SiriNaruto: Ultimate Ninja
PlatformPlayStation Portable
Pelepasan
  • NA: 28 Ogos 2007
  • PAL: 14 September 2007
  • AU: 17 November 2007
GenrePermainan pertempuran

Naruto: Ultimate Ninja Heroes, yang dikenali di Jepun sebagai Naruto: Narutimate Portable Zero adalah permainan pertempuran eksklusif Amerika Utara dan Eropah. Ia dilancarkan di Amerika Utara pada 28 Ogos 2007 dan di Eropah pada 14 September 2007. Ini pada dasarnya adalah versi Naruto: Narutimate Portable yang disunting, dan juga dub Jepun tidak termasuk dalam permainan ini. yang juga merupakan versi Naruto: Ultimate Ninja 2 yang diperkecil.

Mod Cerita, Kabuto, Shizune, Hokage Ketiga, dan dua tahap dikeluarkan dalam keluaran ini, sementara teknik rahsia Naruto & Sasuke telah diubah untuk mencegah spoiler (kerana dub bahasa Inggeris belum sampai ke arka Pengambilan Sasuke). Untuk mengimbangi penyingkiran ini, permainan sekarang mempunyai sistem pertempuran 3-lwn-3, mirip dengan The King of Fighters; di mana pasukan pertama yang mengalahkan ketiga-tiga anggota pasukan lain menang. Permainan ini mempunyai 20 watak, 8 Pentas, dan beberapa ciri baru, seperti sistem pertarungan tiga lawan tiga, pertempuran dua pemain tanpa wayar, dan "Kemahiran Pasukan Tersembunyi", yang memberikan kebolehan khas kepada kombinasi watak tertentu.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Heroes 3 sunting

Naruto Shippūden: Ultimate Ninja Heroes 3
Naruto Shippūden: Narutimate Accel 3
PembangunCyberConnect2
Penerbit
KomposerChikayo Fukuda
SiriNaruto: Ultimate Ninja
PlatformPlayStation Portable
Pelepasan
  • JP: 10 Disember 2009
  • NA: 11 Mei 2010
  • PAL: 14 Mei 2010
GenreFighting game

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Heroes 3, yang dikenali sebagai Naruto Shippuden: Narutimate Accel 3 (Jepun: NARUTO-ナルト- 疾風伝 ナルティメットアクセル3, Hepburn: Naruto Shippūden: Narutimetto Akuseru 3) di Jepun, adalah ansuran keenam dalam siri Ultimate tajuk eksklusif untuk PlayStation Portable.[5] Permainan ini dilancarkan di Jepun pada 10 Disember 2009 dan dilancarkan di Amerika Utara pada 11 Mei 2010.[6] Permainan ini mempunyai senarai lebih daripada 50 watak, 48 daripadanya berasal dari siri TV Naruto Shippuden. Permainan ini menampilkan pertempuran berbilang pemain tempatan 4 pemain, serta Sasuke dan anggota Pasukan Hebi . Ia menampilkan arka cerita yang dirancang oleh CyberConnect2 yang unik untuk permainan ini, dan juga permainan biasa yang mengikuti jalan cerita Naruto Shippūden dan kisah yang mengikuti kisah Sasuke. Ini adalah permainan terakhir yang dilancarkan di bawah moniker Ultimate Ninja Heroes.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Impact sunting

Naruto Shippūden: Ultimate Ninja Impact
PembangunCyberConnect2 / Racjin
PenerbitBandai Namco Games
KomposerChikayo Fukuda
SiriNaruto: Ultimate Ninja
PlatformPlayStation Portable
Pelepasan
  • NA: 18 Oktober 2011
  • JP: 20 Oktober 2011
  • EU: 11 November 2011
  • AU: 24 November 2011
GenrePengembaraan / Pertempuran

Naruto Shippūden: Ultimate Ninja Impact (Naruto Shippuden: Narutimetto Inpakuto (Jepun: NARUTO-ナルト- 疾風伝 ナルティメットインパクト) di Jepun), adalah tajuk Naruto keenam untuk PlayStation Portable. Jalan cerita permainan merangkumi arka Penyelamatan Kazekage hingga Arka Sidang Kemuncak Lima Kage. Permainan ini mempunyai pertempuran bos, sistem pertempuran terburu-buru baru, aksi 1 lwn 100, misi berbilang pemain ad hoc, dan juga mempunyai lebih daripada 50 watak, 26 daripadanya boleh dimainkan. Sebagai hadiah istimewa di New York Comic Con 2011, 200 orang pertama yang menonton Naruto Shippuden the Movie: Bonds bersama dengan pelakon suara Naruto Jepun, Junko Takeuchi, menerima salinan permainan percuma. Ini adalah permainan terakhir dalam siri ini yang akan ditampilkan di PSP, tanpa pelepasan lebih lanjut kerana pembebasan PlayStation Vita, sistem pengganti PSP.

Siri Naruto: Ninja Storm Ultimate sunting

Garis masa pelancaran
Siri utama dihuruf tebalkan
2008Naruto: Ultimate Ninja Storm
2009
2010Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2
2011
2012Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations
2013Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3
Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm 3 Full Burst
2014Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution
2015
2016Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4
2017Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 Road to Boruto

Naruto: Ultimate Ninja Storm sunting

Naruto: Ultimate Ninja Storm, yang dikenali di Jepun sebagai Naruto: Narutimate Storm ( NARUTO- ナ ル ト - ナ ル テ ィ メ ッ ト ス ト ー ム Naruto: Narutimetto Sutōmu? ) adalah permainan pertempuran yang dikembangkan oleh CyberConnect2 dan diterbitkan oleh Namco Bandai Games. Permainan ini dilancarkan untuk PlayStation 3 (PS3) di seluruh Amerika Utara, Eropah dan Australia pada bulan November 2008 dan di Jepun pada 15 Januari 2009. Ia berdasarkan siri anime dan manga popular Naruto oleh Masashi Kishimoto, dan ansuran pertama siri Naruto: Ultimate Ninja di PS3. Permainan ini mempunyai gaya pertempuran 3 dimensi dan mempunyai 25 watak. Ia juga menampilkan pertempuran dan kebangkitan bos untuk pertama kalinya.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 sunting

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2, dikenali di Jepun sebagai Naruto Shippuden: Narutimate Storm 2 (Jepun: NARUTO-ナルト- 疾風伝ナルティメットストーム2) dikeluarkan pada 15 Oktober 2010 di konsol Xbox 360 dan PlayStation 3 dan menampilkan 42 watak.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations sunting

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations, yang dikenali di Jepun sebagai Naruto Shippuden: Narutimate Storm Generations (Jepun: NARUTO-ナルト-疾風伝 ナルティメットストーム ジェネレーション) telah diumumkan secara rasmi untuk Xbox 360 pada 18 Jun 2011. Ia mempunyai 72 watak dan 15 watak sokongan. Ia dilancarkan pada 23 Februari 2012 di Jepun, 13 Mac 2012 di Amerika Utara, dan 30 Mac 2012 di Eropah. Walau bagaimanapun, mod cerita permainan ini unik; bukannya cerita utama, ia menampilkan potongan adegan yang menggunakan gaya seni anime. Mod cerita mempunyai beberapa watak yang berbeza, masing-masing mempunyai cerita mereka sendiri.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 sunting

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3, dikenali di Jepun sebagai Naruto Shippuden: Narutimate Storm 3 (Jepun: NARUTO-ナルト- 疾風伝 ナルティメットストーム3) diumumkan secara rasmi pada 24 Jun 2012 untuk PlayStation 3 dan Xbox 360. Permainan ini mempunyai 80 watak dan 7 watak sokongan dan satu ciri baru yang disebut "The Ultimate Decision" telah ditambahkan, di mana pemain dapat membuat pengakhiran cerita alternatif.[7] Mob Battles yang serupa dengan Naruto Shippūden: Ultimate Ninja Impact juga telah dilaksanakan seperti halnya pertempuran bos raksasa dari permainan Storm sebelumnya (yang dikeluarkan dalam siri Generations). Mod Kebangkitan Watak juga dapat diaktifkan setiap saat semasa pertempuran untuk watak tertentu, dengan kos bar chakra menyusut. Ia dilancarkan pada 5 Mac 2013 di AS, 8 Mac di UK dan 18 April di Jepun.   Jalan cerita permainan dimulakan dengan kilas balik dari Penjajahan Ekor Sembilan kemudian beralih ke peristiwa arka Sidang Kemuncak Lima Kage, setelah itu cerita mula berkisar di antara arka Perang Ninja Besar Keempat.

Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm 3 Full Burst adalah keluaran semula Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3, yang merangkumi visual yang dirombak, semua kostum yang sebelumnya tersedia sebagai DLC kecuali kostum Naruto (Goku) dan kostum Sakura (Hello Kitty) dan 81 watak dan 7 watak sokongan dan bab cerita baru dan Mod Cabaran baru, yang terdiri daripada 100 misi dengan pelbagai objektif yang membuka pelbagai item dalam permainan dan ilustrasi HD. Ini adalah permainan pertama dalam siri Ultimate Ninja yang dikeluarkan untuk PC dan Steam .

Naruto Shippūden: Ultimate Ninja Storm Revolution sunting

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution, yang dikenali di Jepun sebagai Naruto Shippuden: Narutimate Storm Revolution (Jepun: NARUTO-ナルト- 疾風伝 ナルティメットストーム レボリューション) telah diumumkan secara rasmi pada 27 November 2013 untuk PlayStation 3, Xbox, Microsoft Windows, 16 September 2014 untuk Steam. Termasuk penambahan baru yang ditambahkan pada daftar yang dilukis oleh pencipta siri, Masashi Kishimoto sendiri. dan mempunyai 100 watak dan 14 watak sokongan sahaja.

Naruto Shippūden: Ultimate Ninja Storm 4 sunting

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4, yang dikenali di Jepun sebagai Naruto Shippūden: Narutimetto Sutōmu 4 (Jepun: ナルト- 疾風伝ナルティメットストーム 4) , diumumkan pada 11 Disember 2014 untuk PlayStation 4, Xbox One dan PC melalui Steam sebagai ansuran ketujuh dalam siri Naruto Ultimate Ninja Storm. Ia dilancarkan pada 4 Februari 2016 untuk Jepun, 5 Februari 2016 untuk Eropah, dan 9 Februari 2016 untuk Amerika Utara.

Road to Boruto sebagai tambahan menampilkan watak dan elemen dari Boruto: Naruto the Movie dan dilancarkan pada 2 Februari 2017 di Jepun dan 3 Februari 2017 di Amerika Utara dan Eropah.

Port Nintendo Switch Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 - Road to Boruto dijadualkan dilancarkan pada 24 April 2020. Kemas kini pek DLC Next Generations akan bertepatan dengan pelepasannya dengan Kinshiki dan Momoshiki Ōtsutsuki sebagai watak yang boleh dimainkan. Ini adalah untuk meraikan NARUTO Ultimate Ninja Series yang menjual lebih daripada 20 juta salinan di seluruh dunia.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Trilogy/Legacy sunting

Pada bulan April 2017, diumumkan bahawa Naruto: Ultimate Ninja Storm, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2, dan Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 Full Burst akan digabungkan dan dibawa ke PlayStation 4, Xbox One, Microsoft Windows, dan Nintendo Switch dalam Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Trilogy . Trilogi ini mempunyai grafik yang disempurnakan dan ditingkatkan hingga 1080p. Ia dilancarkan pada 27 Julai 2017 di Jepun, sementara pelepasan digital sahaja pada 25 Ogos 2017 di rantau barat sahaja (setiap permainan juga boleh dibeli secara berasingan).

Keluaran barat fizikal, berjudul Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Legacy, berisi tiga permainan serta Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4: Road to Boruto, dan telah tersedia untuk PlayStation 4, Xbox One, dan Microsoft Windows pada 25 Ogos 2017.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Blazing sunting

Naruto: Ultimate Ninja
PembangunCyberConnect2  
PenerbitBandai Namco Entertainment
Bandai Namco Holdings  
PlatformMicrosoft Windows
PlayStation 2
PlayStation 3
PlayStation 4
Xbox 360  
GenrePermainan video berperanan
permainan video pertempuran  

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Blazing, yang dikenali sebagai Naruto Shippūden Narutimate Blazing (Jepun: NARUTO-ナルト- 疾風伝 ナルティメットブレイジング) di Jepun, adalah permainan platform mudah alih pertama dalam siri permainan Naruto: Ultimate Ninja Entertainment yang diterbitkan oleh Bandai . [8] Ini adalah permainan main peranan berdasarkan giliran, dan kini tersedia di iOS dan Android .

Pemain terlibat dalam pertempuran dengan menggerakkan watak mereka secara strategik. Watak-watak ini dapat naik level, dikenal sebagai 'kebangkitan', untuk mengalahkan lawan yang lebih kuat. Selepas itu, mereka dapat 'had rehat', untuk mencapai keadaan yang lebih kuat. Permainan ini mempunyai mod permainan yang dapat dimainkan berikut: Cerita, Misi Kecemasan (Misi untuk mendapatkan item yang memperbaiki ninja atau ninja baru anda), Misi Percubaan (dapatkan watak Koin Percubaan hingga Limit Break), Phantom Castle (melawan pasukan pemain lain dan naik ke Tingkat 100 - harga untuk setiap tingkat), Ninja Road (dapatkan Batu Pengambilalihan untuk membuka kemampuan watak yang anda miliki dengan mengalahkan semua 20 peta berturut-turut), Ninja World Clash (PvP: Build a Team dan bermain menentang lawan dalam talian ). Permainan ini percuma untuk dimainkan, dan menawarkan pembelian dalam aplikasi.

Naruto & Boruto: Shinobi Striker sunting

Naruto & Boruto: Shinobi Striker, yang dikenal sebagai Boruto x Naruto: Shinobi Sutoraikaa (Jepun: BORUTO x NARUTO) mnerupkan siri paling baru, untuk pelepasan konsol PlayStation 4, Xbox One, dan Windows. Dan tarikh pada Julai 2018, di seluruh dunia.

Penerimaan sunting

Skor ulasan agregat
Setakat 31 Julai 2018.
Permainan GameRankings Metacritic
Naruto:
Ultimate Ninja
75%[42] 75/100[43]
Naruto:
Ultimate Ninja 2
74%[44] 73/100[45]
Naruto:
Ultimate Ninja 3
77%[46] 75/100[47]
Naruto:
Ultimate Ninja Heroes
73%[41] 70/100[48]
Naruto:
Ultimate Ninja Heroes 2: The Phantom Fortress
68%[50] 64/100[51]
Naruto Shippuden:
Ultimate Ninja 4
66%[52] -
Naruto Shippuden:
Ultimate Ninja 5
- -
Naruto Shippuden:
Ultimate Ninja Heroes 3
60%[53] 61/100[49]
Naruto:
Ultimate Ninja Storm
PS3: 76%[23] PS3: 75/100[40]
Naruto Shippuden:
Ultimate Ninja Storm 2
PS3: 77%[11]
X360: 77%[12]
PS3: 76/100[13]
X360: 74/100[14]
Naruto Shippuden:
Ultimate Ninja Impact
62%[15] 59/100[16]
Naruto Shippuden:
Ultimate Ninja Storm Generations
PS3: 75%[17]
X360: 76%[18]
PS3/X360: 74/100[19][20]
Naruto Shippuden:
Ultimate Ninja Storm 3
PS3: 77%[9]
X360: 66%[10]
PS3: 77/100[21]
X360: 70/100[22]
Naruto Shippuden:
Ultimate Ninja Storm 3 Full Burst
PS3: 74%[24]
X360: 66%[25]
PS3: 73/100[26]
X360: 66/100[27]
PC: 80/100[28]
Naruto Shippuden:
Ultimate Ninja Storm Revolution
PS3: 71%[29]
X360: 62%[30]
PC: 61/100[31]
PS3: 73/100[32]
X360: 62/100[33]
Naruto Shippuden:
Ultimate Ninja Storm 4
PS4: 79%[34]
XONE: 82%[35]
PS4: 79/100[36]
XONE: 80/100[37]
Naruto Shippuden:
Ultimate Ninja Storm 4 - Road to Boruto
PS4: 69%[38]
XONE: 76%[39]
PS4: 70/100[54]
XONE: 77/100[55]

Pelbagai permainan Ultimate Ninja telah menjadi permainan terlaris Namco Bandai dengan Ultimate Ninja Storm 2 menjadi permainan terlaris kedua dari tahun 2010 di belakang Tekken 6 dengan 1.1 juta unit terjual. [56] Pada Januari 2012, Namco Bandai mengumumkan bahawa mereka telah menjual 10 juta permainan Naruto di seluruh dunia, termasuk 1.9 juta unit di Asia, 4.3 juta di Amerika Utara, dan 3.8 juta di Eropah.[57][58] Sebagai perayaan, Ketua Pegawai Eksekutif CyberConnect2, Hiroshi Matsuyama, turut serta dalam Maraton Antarabangsa Paris 2012 sambil bermain sebagai Naruto Uzumaki, mengucapkan terima kasih kepada peminat.[59] Menjelang 2016, lebih daripada 15 juta unit terjual.[60] Sehingga 2019, 20 juta unit telah terjual.[61] Pada tahun 2017, permainan mudah alih Ultimate Ninja Blazing menjana ¥10.5 juta (US$96 juta) di China.[62]

Penerimaan kritikal terhadap permainan adalah positif. X-Play G4 memberikan Ultimate Ninja tiga daripada lima kerana terasa seperti komik dan grafik kreatif bergaya cel shading, tetapi mengeluh bahawa kawalannya terlalu sederhana, dan bahawa suara bahasa Inggeris "sedikit dipersoalkan." [63] IGN dan GameSpot menyatakan bahawa permainan ini dapat diakses dan menyenangkan dan memuji grafik yang diilhamkan oleh anime/manga.[64][65] Judul untuk PlayStation Portable mendapat rata-rata yang jauh lebih rendah di laman web permainan. Ultimate Ninja Storm juga merupakan satu-satunya permainan video yang memenangi Hadiah Cemerlang di Bahagian Hiburan Festival tahunan Seni Media Jepun ke-13.[66]

Rujukan sunting

  1. ^ "IGN release date for Ultimate Ninja 2". Dicapai pada 2007-04-10.
  2. ^ "Ultimate Ninja 4: Naruto Shippuden - playstation 2". Naruto videogames.com/it. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-09-25. Dicapai pada 2009-04-27.
  3. ^ "Naruto Ultimate Ninja 5 Europe". Amazon.de. Dicapai pada October 10, 2009.
  4. ^ ad hoc Definisi: bukan sesuatu perkara yang dilakukan untuk tujuan tertentu tanpa perancangan awalselanjutnya di PRPM
  5. ^ "Ultimate Ninja Heroes 3". Naruto videogames.com/it. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-08-25. Dicapai pada December 24, 2009.
  6. ^ "Naruto Shippuden Ultimate Ninja Heroes 3". Namco Bandai. Dicapai pada December 10, 2009.
  7. ^ "Naruto Shippuden: Narutimate Storm 3 [Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3]". The Magic Box. September 10, 2012. Dicapai pada September 16, 2012.
  8. ^ "NARUTO SHIPPUDEN: Ultimate Ninja Blazing BANDAI NAMCO Entertainment". NARUTO SHIPPUDEN: Ultimate Ninja Blazing BANDAI NAMCO Entertainment. Dicapai pada 7 October 2016.
  9. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 for PlayStation 3". GameRankings. CBS Interactive. Dicapai pada August 11, 2013.
  10. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 for Xbox 360". GameRankings. CBS Interactive. Dicapai pada August 11, 2013.
  11. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 for PlayStation 3". GameRankings. CBS Interactive. Dicapai pada July 31, 2018.
  12. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 for Xbox 360". GameRankings. CBS Interactive. Dicapai pada July 31, 2018.
  13. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 for PlayStation 3 Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada October 12, 2011.
  14. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 for Xbox 360 Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada October 12, 2011.
  15. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Impact for PSP". GameRankings. CBS Interactive. Dicapai pada October 12, 2012.
  16. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Impact for PSP Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada October 12, 2011.
  17. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations for PlayStation 3". GameRankings. CBS Interactive. Dicapai pada October 12, 2012.
  18. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations for Xbox 360". GameRankings. CBS Interactive. Dicapai pada October 12, 2012.
  19. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations for PlayStation 3 Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada October 12, 2011.
  20. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations for Xbox 360 Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada October 12, 2011.
  21. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 for PlayStation 3 Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada August 11, 2013.
  22. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 for Xbox 360 Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada August 11, 2013.
  23. ^ "Naruto: Ultimate Ninja Storm for PlayStation 3". GameRankings. CBS Interactive. Dicapai pada October 12, 2012.
  24. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 Full Burst for PlayStation 3". GameRankings. CBS Interactive. Dicapai pada June 26, 2017.
  25. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 Full Burst for Xbox 360". GameRankings. CBS Interactive. Dicapai pada June 26, 2017.
  26. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 Full Burst for PlayStation 3 Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada June 26, 2017.
  27. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 Full Burst for Xbox 360 Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada June 26, 2017.
  28. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 Full Burst for PC Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada June 26, 2017.
  29. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution for PlayStation 3". GameRankings. CBS Interactive. Dicapai pada June 26, 2017.
  30. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution for Xbox 360". GameRankings. CBS Interactive. Dicapai pada June 26, 2017.
  31. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution for PC Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada June 26, 2017.
  32. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution for PlayStation 3 Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada June 26, 2017.
  33. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution for Xbox 360 Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada June 26, 2017.
  34. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 for PlayStation 4". GameRankings. CBS Interactive. Dicapai pada June 26, 2017.
  35. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 for Xbox One". GameRankings. CBS Interactive. Dicapai pada July 31, 2018.
  36. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 for PlayStation 4 Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada June 26, 2017.
  37. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 for Xbox One Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada June 26, 2017.
  38. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 - Road to Boruto Expansion for PlayStation 4". GameRankings. CBS Interactive. Dicapai pada June 26, 2017.
  39. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 - Road to Boruto Expansion for Xbox One". GameRankings. CBS Interactive. Dicapai pada June 26, 2017.
  40. ^ "Naruto: Ultimate Ninja Storm for PlayStation 3 Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada October 12, 2011.
  41. ^ "Naruto: Ultimate Ninja Heroes for PSP". GameRankings. CBS Interactive. Dicapai pada October 12, 2012.
  42. ^ "Naruto: Ultimate Ninja for PlayStation 2". GameRankings. CBS Interactive. Dicapai pada October 12, 2012.
  43. ^ "Naruto: Ultimate Ninja for PlayStation 2 Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada October 12, 2011.
  44. ^ "Naruto: Ultimate Ninja 2 for PlayStation 2". GameRankings. CBS Interactive. Dicapai pada October 12, 2012.
  45. ^ "Naruto: Ultimate Ninja 2 for PlayStation 2 Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada October 12, 2011.
  46. ^ "Naruto: Ultimate Ninja 3 for PlayStation 2". GameRankings. CBS Interactive. Dicapai pada October 12, 2012.
  47. ^ "Naruto: Ultimate Ninja 3 for PlayStation 2 Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada October 12, 2011.
  48. ^ "Naruto: Ultimate Ninja Heroes for PSP Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada October 12, 2011.
  49. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Heroes 3 for PSP Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada October 12, 2011.
  50. ^ "Naruto: Ultimate Ninja Heroes 2: The Phantom Fortress for PSP". GameRankings. CBS Interactive. Dicapai pada October 12, 2012.
  51. ^ "Naruto: Ultimate Ninja Heroes 2: The Phantom Fortress for PSP Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada October 12, 2011.
  52. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja 4 for PlayStation 2". GameRankings. CBS Interactive. Dicapai pada October 12, 2012.
  53. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Heroes 3 for PSP". GameRankings. CBS Interactive. Dicapai pada July 31, 2018.
  54. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 - Road to Boruto Expansion for PlayStation 4 Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada June 26, 2017.
  55. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 - Road to Boruto Expansion for Xbox One Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Dicapai pada June 26, 2017.
  56. ^ Anoop Gantayat (October 30, 2011). "Tekken and Naruto Were Namco Bandai's Best Selling Games Last Year". Andriasang. Dicapai pada May 10, 2010.
  57. ^ "NAMCO BANDAI GAMES CELEBRATES OVER 10 MILLION NARUTO™ AND NARUTO SHIPPUDEN™ GAMES SHIPPED WORLDWIDE". Namco Bandai Games. January 13, 2012. Dicapai pada 20 May 2012.
  58. ^ "Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations' New Video Posted". Anime News Network. December 21, 2011. Dicapai pada December 22, 2011.
  59. ^ "Video of CyberConnect2 CEO Running Paris Marathon in Naruto Cosplay". Anime News Network. May 21, 2012. Dicapai pada October 13, 2012.
  60. ^ Kollar, Philip (September 14, 2016). "This is the final Naruto: Ultimate Ninja game". Polygon. Dicapai pada December 22, 2018.
  61. ^ https://www.youtube.com/watch?v=xZkSaipWJZE&feature=emb_title
  62. ^ "중국진출 일본게임 VS 일본진출 중국게임 실적 분석". Mobile Index (dalam bahasa Korea). 2018-06-07.
  63. ^ "X-Play review of Naruto: Ultimate Ninja". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-04-07. Dicapai pada 2007-07-07.
  64. ^ "IGN's review of Naruto: Ultimate Ninja". Dicapai pada 2007-07-07.
  65. ^ "GameSpot's review of Naruto: Ultimate Ninja". Dicapai pada 2007-07-07.
  66. ^ "2009 13th Japan Media Arts Festival: List of Award-winning Works". Japan Media Arts Plaza. Dicapai pada 2010-02-08.

Pautan luar sunting

Templat:Franchises owned by Bandai Namco Holdings