Roti rapuh

makanan tradisi Scotland

Roti rapuh adalah biskut tradisional Scotland yang biasanya dibuat dari satu bahagian gula putih, dua bahagian mentega, dan tiga bahagian tepung gandum. Bahan-bahan lain seperti tepung beras atau tepung jagung sering ditambah untuk mengubah tekstur.

Shortbread atau roti rapuh
Roti rapuh sedang dibakar
JenisBiskut
Tempat asalScotland
Bahan utamaTepung, mentega dan gula
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Makanan ini tidak seperti biskut dan makanan bakar lain, roti rapuh tidak mengandungi ragi, seperti serbuk penaik atau soda penaik. Roti pendek banyak dikaitkan dengan perayaan Krismas dan Hogmanay di Skotlandia.

Roti rapuh umumnya dikaitkan dengan dan berasal dari Skotlandia, tetapi kerana popularitinya, makanan ini juga dibuat di seluruh wilayah United Kingdom dan biskut serupa juga dibuat di Denmark, Ireland dan Sweden. Versi Scotlandia adalah yang paling terkenal dan dieksport secara meluas. Roti rapuh juga dipilih sebagai wakil United Kingdom bagi Café Eropah semasa 2006 Austria jawatan presiden Kesatuan Eropah.

Sejarah sunting

Roti rapuh berasal daripada Scotland, dengan resipi cetakan pertama, pada tahun 1736, dari seorang wanita Scotland bernama Mrs McLintock.[1] Roti rapuh dihasilkan dari roti biskut zaman pertengahan, yang merupakan roti yang dibakar dua kali, diperkaya dengan gula dan rempah dan dikeraskan menjadi biskut yang kering dan keras yang disebut rusk.[2]

Roti rapuh yang mahal dan disediakan sebagai kemewahan untuk majlis-majlis khas seperti Krismas, Hogmanay (Malam Tahun Baru Skotlandia), dan majlis perkahwinan. Di Skotlandia, adalah tradisional untuk memecahkan roti rapuh yang dihiasi di atas kepala pengantin baru di pintu masuk rumah barunya.[3][4][5][6][7]

Walaupun roti rapuh telah disiapkan sepanjang abad ke-12, penyempurnaan roti pendek dikreditkan kepada Mary, Queen of Scots pada abad ke-16.[8] Roti rapuh jenis ini dipanggang, dipotong menjadi hirisan segitiga, dan dibubuhi dengan jintan.

Nama sunting

Roti rapuh dinamakan demikian kerana teksturnya yang rapuh (dari makna lama kata short berbanding dengan long).[9][10][11] Punca tekstur rapuh kerana adalah kandungan lemaknya yang tinggi, yang disediakan oleh mentega.

Bibliografi sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Hyslop, Leah. "Potted histories: shortbread". The Telegraph (6 Oktober 2013). Dicapai pada 18 Februari 2014.
  2. ^ "The History of Shortbread Cookies". The Nibble. Dicapai pada 10 Februari 2015.
  3. ^ Historic UK - heritage of Britain accommodation guide. "Scottish Shortbread". Historic-uk.com. Dicapai pada 2010-11-24.
  4. ^ "History of Shortbread & Shortbread Recipes". Englishteastore.com. Dicapai pada 2010-11-24.
  5. ^ "Dictionary of the Scots Language:: SND :: infare".
  6. ^ "Dictionary of the Scots Language:: SND :: dreamingbread".
  7. ^ McNeill, F. Marian (1929). The Scots Kitchen (ed. 2006). Blackie & Son Ltd. m/s. 193–4. ISBN 978-1-84183-070-4.
  8. ^ "History of Shortbread". English Tea Store. Dicapai pada 10 February 2015.
  9. ^ "Dictionary of the Scots Language:: DOST :: schort breid".
  10. ^ "Dictionary of the Scots Language:: DOST :: schort adj".
  11. ^ "Of edible substances: Friable, easily crumbled." Oxford English Dictionary.

Pautan luar sunting

  •   Media berkenaan Shortbread di Wikimedia Commons