Aku Cinta Dia (drama)

Aku Cinta Dia ialah sebuah siri drama televisyen Malaysia 2018 arahan oleh Bahri Uma, di bintangi oleh Hannah Delisha, dan Aiman Hakim Ridza. Siri ini memulakan tayangan di Slot Lestary TV3 26 Disember 2018 mengantikan Raisha 2. [1]

Aku Cinta Dia
GenreCinta
Drama
Ditulis olehSofia J Rhyland
PengarahBahri Uma
Dibintangi oleh
Lagu pembukaanHingga Akhir Nanti - Neon Band
Lagu penutupHingga Akhir Nanti - Neon Band
Negara asalMalaysia
BahasaBahasa Malaysia
Bilangan episod20
Penerbitan
Tempoh siaran42–43 minit
Syarikat penerbitan
Saphire Screen Sdn.Bhd
Penyiaran
Saluran asalTV3 (Slot Lestary)
Siaran asal26 Disember 2018 – 7 Februari 2019
Kronologi
MengikutiRaisha 2
Diikuti olehLeftenan Zana

Sinopsis sunting

Kisah hidup seorang gadis yang bernama Laila dalam meneruskan kehidupannya walaupun cinta yang dibina bersama bakal suaminya, Ikhwan, putus di tengah jalan.

Laila kecewa Ikhwan tidak hadirkan diri di majlis pernikahan. Lantas dia membawa diri ke luar negara seorang diri untuk mendapatkan ketenangan hati. Dia juga terpaksa menanggung malu tetapi bernasib baik kerana mendapat sokongan penuh daripada ibunya.

Tersalah membuat penempahan bilik adalah antara cabaran yang terpaksa dihadapi Laila setibanya di Amsterdam. Setelah mendapatkan tempat tinggalnya, dia keluar bersiar-siar.

Laila berkenalan dengan Sarina, seorang yang peramah dan popular di media sosial Instagram. Laila diberi kesempatan menyewa bilik di rumah penginapan Sarina setelah menceritakan apa yang telah berlaku.

Pertemuan Laila bersama Affan yang baru tiba dari Malaysia untuk melawat Sarina telah menemukan Laila dengan instacrushnya itu. Masing-masing tidak tahu sebab sebenar Laila di sana. Mereka bertiga semakin rapat.

Laila membuka cerita kedatangannya ke Amsterdam kerana suka melihat posting Instagram yang dimuat naik Affan. Tanpa diduga, Affan menawarkan diri untuk membawa Laila ke tempat-tempat tersebut.

Affan menunaikan janjinya. Laila hampir lupa kisah yang telah ditinggalkannya di Kuala Lumpur dan dia berasa amat gembira dengan semuanya sehinggalah dikejutkan dengan berita perkahwinan Ikhwan bersama rakan serumahnya sendiri iaitu Nel. Berita ini mengundang sedih dan Laila akhirnya menceritakan perkara itu kepada Affan.

Perasaan suka mula timbul. Affan memutuskan untuk melamar Laila dan ingin bernikah secepat mungkin. Laila terkejut dengan lamaran itu. Mereka berkahwin di Amsterdam. Pada masa yang sama, Sarina ingin mencari ayah kandung mereka di Malaysia tetapi tidak mendapat persetujuan dari Affan.

Laila pula runsing memikirkan penerimaan keluarganya. Dapatkah Sarina berjumpa dengan ayah kandungnya? Bagaimanakah reaksi Dr. Azhar dan Puan Zaity tentang perkahwinan anak mereka di Amsterdam?

Pelakon sunting

Pelakon utama sunting

Pelakon pembantu sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Drama Aku Cinta Dia. MyInfoTaip. Dicapai 6 Ogos 2021
: Lestary, Rabu - Jumaat 9:00 Malam
Sebelumnya Aku Cinta Dia (drama) Berikutnya
Raisha 2 Leftenan Zana