Nasi Lemak 2.0

Filem Malaysia 2011 arahan Namewee

Nasi Lemak 2.0 (Cina ringkas: 辣死你妈; Cina tradisional: 辣死你媽; pinyin: làsǐnǐmā) merupakan filem Malaysia 2011 arahan sulung Namewee. Filem ini berdasarkan belanjawan yang rendah, tidak menggunakan wang kerajaan. Di samping itu, Namewee membelanjakan hampir 2 tahun untuk memohon pinjaman dan membikin filem. Oleh sebab syarikat filem tidak mengiktiraf filemnya, jadi beliau bertekad untuk berjumpa Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak[1] dan menekankan promosi semangat 1Malaysia oleh Perdana Menteri.[2] Filem ini ditayangkan pada 8 September 2011 di lebih 70 pawagam di Malaysia dan juga di Australia.

Nasi Lemak 2.0
PengarahNamewee
Dihasilkan oleh
  • Fred Chong
  • Sylvia Lim
DibintangiNamewee
Karen Kong
Adibah Noor
Afdlin Shauki
David Arumugam
Reshmonu
Kenny & Chee
Muzik oleh
  • Namewee
  • Fred Chong
Syarikat
penerbitan
Prodigee Media
UB Prodigee Entertainment
Diedarkan olehGrand Brilliance
Tarikh tayangan
  • 8 September 2011 (2011-09-08) (Malaysia)
Masa tayangan
97 minit
NegaraMalaysia
BahasaMandarin
Kantonis
Melayu

Sinopsis sunting

Cef Huang (Namewee) berhadapan dengan kesukaran untuk meneruskan perniagaan makanan miliknya kerana dia gagal menyediakan masakan tempatan yang diinginkan oleh para pelanggannya. Namun, bertentangan dengan masakan yang kurang popular, dia dikenali sebagai "Hero Huang" di kawasan kejiranannya. Cef Huang akan membantu komunitinya sehinggalah dia bertemu dengan Xiao K (Karen Kong) yang membuatkannya terjebak dalam masalah. Untuk membolehkan dia meneruskan kehidupan ini serta perniagaan restorannya, Cef Huang perlu mendapatkan bantuan daripada penjaja wanita yang penuh misteri (Adibah Noor), yang mengarahkan dia agar memulakan satu pengembaraan yang hebat dalam kehidupannya. Ketika berhadapan dengan pengalaman yang bakal memberikan kesedaran pada dirinya, dia bertemu dengan ramai "hero tempatan" yang memberikan sokongan kepadanya untuk menemui asal-usul serta erti sebenar yang tersembunyi dalam "nasi lemak".

Pelakon sunting

Penerbitan sunting

Pada 17 Mac 2010, Namewee mengumumkan pada acara media kecil bahawa beliau akan membuat filem.[3] Beliau memohon dana daripada kerajaan Malaysia, yang dirakam pada filem. Selepas beberapa percubaan yang tidak berjaya, beliau berikrar untuk berjumpa dengan Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak.[4] Namewee bertemu dengan Najib mengenai penghasilan filem itu, menekankan kepada beliau bahawa filem menggalakkan semangat program 1Malaysia.

Penerbit eksekutif filem itu, Fred Chong, berkata bahawa filem itu mendapat sokongan penuh daripada Menteri Datuk Seri Nazri Aziz, ahli pejabat Perdana Menteri, yang telah mengeluarkan surat rasmi mengesahkan ia sebagai "filem 1Malaysia".[5] Walau bagaimanapun, penunjuk perasaan membantah filem dan pembuatnya, yang mendorong Namewee untuk hantar di laman Facebooknya mengenai kebimbangan beliau bahawa filem itu akan diharamkan di Malaysia.[6][7]

Namewee membelanjakan hampir setahun memohon pinjaman agar penerbitan filem akan bermula, tetapi permohonan beliau ditolak. Walau bagaimanapun, di bawah bajet yang rendah dan di bawah ketiadaan pembiayaan kerajaan, beliau menyiapkan filem yang mengambil masa kira-kira dua bulan termasuk pasca-suntingan. Filem ini kemudian diserahkan kepada Lembaga Penapisan Filem.[8]

Pada 10 Oktober, Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (FINAS) mengumumkan bahawa filem itu tidak layak mendapat rebat cukai 20% di bawah insentif baru untuk filem tempatan, kerana ia tidak memenuhi syarat status pemeriksaan mandatori.[9]

Pada 26 Jun 2011, Namewee mengumumkan bahawa filem itu akan berada di pawagam pada 8 September. Tidak lama selepas itu, treler itu dikeluarkan di saluran YouTube beliau.[10]

Keluaran dan sambutan sunting

Nasi Lemak 2.0 ialah filem pertama di Malaysia yang menggambarkan tiga kaum utama di negara ini secara ensembel. Sambutan adalah bercampur-campur. Ini adalah filem Malaysia pertama yang tidak mensasarkan salah satu daripada tiga kumpulan penduduk sebagai penonton. Satu tinjauan yang dijalankan oleh penulis blog utama dan tabloid hiburan mendakwa bahawa kebanyakan penonton menggemari gaya lakonan, kerana mereka boleh berkaitan dengan watak-watak.

Pecah panggung sunting

Dalam temu bual dengan AFP, penerbit bersama Fred Chong berkata bahawa filem itu meraih lebih daripada MYR1.5 juta dalam tempoh empat hari pertama keluaran.[11]

Kontroversi sunting

Terdapat sedikit bantahan dilakukan terhadap tayangan filem, satu majlis yang berlangsung di Ipoh telah dilakukan oleh kumpulan yang menggelarkan diri mereka Pertubuhan Gagasan Rakyat Didahulukan Negeri Perak.

Pada 21 September 2011, satu artikel Utusan Malaysia mengutuk Namewee untuk filem itu yang didakwa telah menghina lagu kebangsaan Negaraku, Islam dan bangsa Melayu secara keseluruhannya. Namewee menjawab bahawa penulis telah meluluskan penghakiman pada filem tanpa melihat ia secara keseluruhan, untuk salah faham dan bagi hilang niat untuk menyatukan kaum di seluruh Malaysia. Maklumbalas Namewee membawa beberapa penunjuk perasaan untuk mendesak Utusan Malaysia untuk membuat laporan polis rasmi terhadapnya.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Part 1 黃明志要見首相 Namewee wanna meet PM Malaysia! Malaysian must see!". YouTube. 1 Disember 2010. Dicapai pada 2011-12-05.
  2. ^ "Namewee cooks up a laugh with Nasi Lemak 2.0". The Star (Malaysia). 27 Julai 2011. Dicapai pada 2011-12-05.
  3. ^ "Namewee 黃明志ONE MALAYSIA MOVIE PC記者招待會". YouTube. 17 Mac 2010. Dicapai pada 2011-12-05.
  4. ^ "Part 1 黃明志要見首相 Namewee wanna meet PM Malaysia! Malaysian must see!". YouTube. 1 Disember 2010. Dicapai pada 2011-12-05.
  5. ^ "Namewee cooks up a laugh with Nasi Lemak 2.0". The Star (Malaysia). 27 Julai 2011. Dicapai pada 2011-12-05.
  6. ^ Seto Kit Yan (17 September 2011). "Namewee fears 'Nasi Lemak 2.0' ban after protest". malaysiakini. Dicapai pada 2011-12-05.
  7. ^ "**在此很抱歉的告訴大家一個壞消息...收到風...Nasi Lemak... - 辣死你媽! Nasi Lemak 2.0". Facebook. 16 September 2011. Dicapai pada 2014-01-12.
  8. ^ "Part 2 黃明志要見首相 Namewee wanna meet PM Malaysia!". YouTube. 17 Jun 2010. Dicapai pada 2014-01-12.
  9. ^ Noorsila Abd Majid (10 Oktober 2011). "No tax rebate for Nasi Lemak 2.0". The Star (Malaysia). Dicapai pada 2011-12-05.
  10. ^ Video di YouTube
  11. ^ "Nasi lemak: The dish to unite a country". The New Zealand Herald. 15 September 2011. Dicapai pada 2011-12-05.

Pautan luar sunting