Mohamed Nazri Abdul Aziz

ahli politik Malaysia
(Dilencongkan dari Mohamed Nazri bin Abdul Aziz)

Dato’ Seri Mohamed Nazri bin Abdul Aziz (lahir 15 Mei 1954) merupakan ahli politik dan Duta Besar Malaysia ke Amerika Syarikat. Beliau merupakan bekas ahli Parlimen Padang Rengas dari Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) yang juga parti terbesar dalam Barisan Nasional dan Ketua UMNO Bahagian Padang Rengas.

Yang Berbahagia Dato’ Seri

Mohamed Nazri bin Abdul Aziz

SSAP (Phg); SPMP (Prk); DJMK (Kel); DPCM (Prk); DMSM (Mel); KMN
Anggota Parlimen Malaysia
untuk P61 Padang Rengas, Perak
Dalam jawatan
5 Mei 2013 – 10 Oktober 2022
Didahului olehKonstituensi baharu
Digantikan olehAzahari Hasan
Majoriti2,230 (PRU-13)
Setiausaha Agung Barisan Nasional
Dalam jawatan
27 Oktober 2018 – 15 Mac 2020
Didahului olehTengku Adnan Tengku Mansor
Digantikan olehAnnuar Musa
Menteri Pelancongan dan Kebudayaan
Dalam jawatan
16 Mei 2013 – 10 Mei 2018
Didahului olehNg Yen Yen
Digantikan olehMohamaddin Ketapi
Butiran peribadi
Lahir (1954-05-15) 15 Mei 1954 (umur 69)
Grik, Perak, Persekutuan Tanah Melayu (kini Malaysia)
Parti politik Barisan Nasional
UMNO
PasanganDatin Seri Haflin Saiful Azhar (perkahwinan kali kedua)
Anak-anak
  • Mohamad Nedim
  • Jean Pierre Azize
BapaTan Sri Abdul Aziz Yeop
PekerjaanMenteri Kabinet, Ahli Parlimen
ProfesionPeguam

Latar belakang sunting

Beliau mempunyai latar belakang pendidikan dalam bidang undang-undang dan mempunyai Ijazah Barrister At-Law daripada Lincoln's Inn, United Kingdom. Beliau sudah berkahwin dengan Datin Seri Haflin Saiful Azhar dan mempunyai seorang anak bernama Jean Pierre Azize bin Mohamed Nazi.

Kerjaya politik sunting

Di peringkat akar umbi, Datuk Nazi dipilih sebagai Exco Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia pada tahun 1978. Beliau kemudiannya dilantik sebagai Naib Ketua Pemuda UMNO pada tahun pada tahun 1993 sebelum memangku jawatan Ketua Pemuda UMNO mulai tahun berikutnya hingga 1996.[perlu rujukan]

Beliau juga pernah dilantik sebagai Pengerusi Biro Hal Ehwal Antarabangsa Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia mulai tahun 1986 hingga 1996 dan Pengerusi Pemuda Barisan Nasional Malaysia dari tahun 1990 hingga 1994. Selain itu, beliau juga dilantik sebagai Ahli Majlis Tertinggi UMNO dari tahun 1990 sehingga sekarang.

Pengalaman beliau sebagai Ahli Parlimen bermula setelah memenangi kerusi Parlimen Chenderoh atas tiket Barisan Nasional pada Pilihan Raya Umum Malaysia 1995 yang kemudiannya berjaya dipertahankannya pada penggal berikutnya, (1999-2004). Selain itu, beliau telah dilantik sebagai Senator Dewan Negara pada tahun 1991 hingga 1995.

Pada pilihan raya umum ke-11, beliau telah beralih ke kerusi Parlimen Padang Rengas hasil daripada persempadanan semula oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR). Beliau telah berjaya memenanginya setelah menewaskan calon Parti Keadilan Nasional, Mohd Zolkafli bin Yahaya dengan kelebihan 4772 undi. Beliau telah mendapat 9214 undi manakala lawannya memperolehi 4442 undi. Setelah kemenangannya itu, beliau telah dilantik sebagai Menteri Di Jabatan Perdana Menteri yang memantau dan mengelolakan aktiviti Parlimen Malaysia. Pada 17 September 2008, beliau mengisi portfolio hal-ehwal undang-undang atau 'de-facto Law Minister' apabila Senator Zaid Ibrahim meletak jawatan pada 15 September 2008 kerana tidak setuju dengan isu ISA.[1]

Beliau pernah dilantik sebagai pengerusi MARA dari 17 Mac 1993 hingga 23 Julai 1995, Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri mulai 1995 hingga 1999 dan Timbalan Menteri Kewangan II sejak 1999 hingga berlakunya pembubaran Kabinet menjelang pilihan raya umum pada bulan Disember 1999. Beliau kemudiannya dilantik sebagai Menteri Pembangunan Usahawan hingga 2004.

Dalam pilihan raya umum ke-12 pada 2008, beliau mempertahankan kawasannya apabila bertanding menggunakan tiket Barisan Nasional di kawasan parlimen Padang Rengas, Perak. Beliau seterusnya mempertahankan kerusi itu pada pilihan-pilihan raya umum seterusnya, yakni pada 2013 dan 2018.

Kontroversi sunting

Komen di Parlimen sunting

Pada tahun 2005, beliau terbabit dalam kontroversi mengenai kelakuannya dalam Parlimen. Beliau menjerit perkataan Bahasa Inggeris "bloody racist" 28 kali[perlu rujukan] terhadap Ahli Parlimen Ipoh Barat M. Kulasegaran — dalam perbahasan mengenai tindakan Majlis Perubatan Malaysia yang tidak lagi menerima ijazah daripada Universiti Perubatan Negeri Crimea (Crimea State Medical University atau CSMU).

Pada 21 Jun 2007, Nazi menjerit perkataan "otak bodoh", "otak benak", "bohong" dan kata-kata lain yang kasar, menyinggung perasaan dan menimbulkan keriuhan dewan Parlimen pada Ketua Pembangkang Lim Kit Siang[2]

Pada 12 November 2007, Nazi sekali lagi mencaci Pembangkang dengan kenyataan bahawa Pembangkang adalah pondan.[3]

Berputar-belit di Parlimen sunting

Pada 6 November 2008, Nazi Aziz berkata bekas-bekas hakim kanan yang terlibat dalam krisis kehakiman 1988 bukannya dipecat tetapi telah ditamatkan perkhidmatan lebih awal seperti disarankan oleh satu panel. Hal itu menyebabkan Ahli Parlimen Bukit Gelugor Karpal Singh pada 10 November lalu meminta supaya Nazi Aziz dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan kerana mendakwa kenyataan menteri itu adalah satu pembohongan besar. Berikutan itu, pada 13 November 2008, Nazi Aziz telah mengakui bahawa beliau telah bercakap tanpa berdasarkan fakta yang cukup dan mengesahkan bahawa keenam-enam hakim yang menerima bayaran ex-gratia sebenarnya dipecat.[4]

Beliau turut telah membangkitkan isu perkauman Orang Cina Malaysia dan Orang India Malaysia. Beliau berkata besar bahawa sekolah Cina dan sekolah India kebangsaan akan dibubarkan sekiranya mereka mencabar perkara mengenai Orang Melayu Malaysia dalam Perlembagaan Malaysia, sedangkan bahawa isu perlembagaan tersebut tidak dapat dicabarkan. Kata-kata tersebut telah mendapat kecaman daripada pihak Persatuan Cina Malaysia, iaitu Chew Mei Fun bahawa beliau tidak layak menjawat jawatan sebagai setiausaha Barisan Nasional. Kata-kata tersebut juga dipandang sebagai sokongan undian daripada orang Melayu dalam pilihan raya kecil di Semenyih.

Rancangan bayaran cukai pelancongan yang tinggi sunting

Pada tahun 2016, beliau dikritik kerana keputusannya mengancam untuk menghentikan pembiayaan pelancongan dari kementeriannya ke Sabah dan Sarawak jika kedua-dua negeri itu tidak melaksanakan cadangan cukai perkhidmatan pelancongan yang dicadangkan antara RM5 dan RM30 bagi setiap tempahan bilik hotel. Sebagai tindak balas kepada kenyataannya, Menteri Pelancongan, Alam Sekitar dan Kebudayaan Negeri Sabah Pang Nyuk Ming menyatakan:

Ia adalah "kewajipan dan tanggungjawab" Kerajaan Persekutuan untuk membantu Sabah dalam semua bidang. Untuk mengancam untuk menghentikan pendanaan pelancongan dari kementeriannya ke Sabah jika kita tidak melaksanakan cadangannya benar-benar tidak dipedulikan untuk dan menentang asas-asas kerajaan persekutuan. Sekiranya menteri (Nazi) berani melaksanakan ancamannya terhadap Sabah, maka negeri itu (Sabah) mesti menyeru kerajaan persekutuan untuk menyerahkan semua peruntukannya kepada negeri ini secara langsung kepada Perbendaharaan Sabah supaya negeri dapat memutuskan penggunaannya dalam mengikut keutamaannya sendiri.

Berikutan kritikan terhadap pelan yuran pelancongannya oleh Menteri Pelancongan, Kesenian, Kebudayaan, Belia dan Sukan Negeri Sarawak, Abdul Karim Rahman Hamzah, Nazi bertindak balas dengan menuduh menteri itu dengan memanggilnya "setahun jagung" dan "berkelakuan seperti samseng". Tanggapannya menerima tindak balas dari pihak-pihak bersekutu yang lain yang menganggap kata-katanya sebagai "terlalu kasar" dan "jauh dari membina". Abdul Rahman Dahlan diserang dengan kata-kata yang sama selepas Nazi melihatnya sebagai pertahanan terhadap Karim. Hasilnya, kerajaan negeri Sarawak membuat keputusan menarik balik penyertaan mereka dari Tourism Malaysia. Nazi meneruskan pendiriannya dan berkata beliau tidak menyesali keputusan Sarawak sambil menekankan bahawa dia tidak bercadang menghukum Sarawak dan akan adil ke arah negeri itu. Menurut Nazi, beliau terpaksa membuat kenyataan terhadap menteri Sarawak selepas dituduh mengikis dan tidak menghormati hak negeri Sarawak. Nazi juga mempersoalkan kerajaan negeri Sarawak kerana tidak menyatakan bantahan mereka beberapa bulan lebih awal di Parlimen dan Kabinet, yang mana DAP juga mendakwa mereka telah menentang rang undang-undang semata-mata pada masa itu tanpa sokongan daripada mana-mana kerajaan Sabah dan Sarawak yang bersekutu ahli politik.

Bagaimanapun, menurut Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Negeri Sabah, Masidi Manjun, kedua-dua negeri itu sebenarnya menentang cukai yang dicadangkan pada tahun sebelumnya sebelum dibentangkan di Parlimen, sementara kerajaan persekutuan meneruskan Akta Cukai Pelancongan 2017 untuk mengenakan levi ke atas semua pelancong. Walau bagaimanapun, seperti yang dinyatakan oleh pengerusi DAP Sarawak, Chong Chieng Jen: sekali rang undang-undang dibentangkan di Parlimen tanpa sebarang pembangkang dari anggota parlimen (anggota parlimen) semasa sesi, rang undang-undang itu pasti diluluskan kerana jumlah ahli Parlimen kerajaan yang berkuasa di Parlimen. Beliau lebih menyalahkan enam Ahli Parlimen Sarawak yang merupakan Menteri-Menteri Persekutuan (lihat Kabinet Malaysia) kerana gagal menentang cadangan cukai pelancongan ketika dibentangkan dalam sesi parlimen sebelum ini. Sebagai tindak balas terhadap kritikan yang berterusan, Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Wan Junaidi Tuanku Jaafar menjelaskan kepada media bahawa dengan semangat tanggungjawab kolektif yang diamalkan di negara-negara Komanwel, ahli parlimen Sarawak yang merupakan anggota kabinet tidak boleh membantah keputusan pemerintah yang memerintah di Parlimen dan memberitahu media untuk meminta mana-mana Ahli Parlimen yang tidak mempunyai jawatan menteri untuk mencari jawapannya. Sebelum ini, Ahli Parlimen Lubok Antu William Nyallau Badak dihubungi oleh media dan beliau berkata tidak semua Ahli Parlimen Sarawak dan Sabah menyokong cadangan Cukai Pelancongan. Dalam kenyataannya:

Kami telah diberi taklimat mengenai rang undang-undang itu sebelum ini dan beberapa Ahli Parlimen Sarawak bersetuju dengannya kerana Nazi berkata ia akan memberi manfaat kepada Sarawak kerana cukai yang dipungut akan dibahagikan kepada tiga bahagian bagi ketiga-tiga wilayah Sarawak, Sabah dan Semenanjung Malaysia.

Ahli Parlimen Sarawak bagaimanapun merasakan bahawa kerajaan persekutuan perlu berunding dan mendapatkan kelulusan daripada Menteri Besar negeri mereka Abang Johari Tun Openg sebelum mengumumkan pelaksanaannya yang akan memberi kesan kepada industri pelancongan Sarawak. Pada 14 Jun, Nazi berkata beliau meludah dengan Karim dan tiga menteri persekutuan dari Malaysia Timur telah berakhir di bawah semangat "Barisan Nasional (BN)", sambil menambah bahawa ia tidak perlu baginya menarik balik ucapan sebelumnya atau meminta maaf kepada Karim dan bahawa cukai pelancongan akan berkuatkuasa mulai 1 Julai 2017, yang kemudian ditunda sehingga 1 Ogos.

Krisis politik Malaysia 2021 sunting

Pada 12 Januari 2021, beliau secara terbuka dan secara peribadi mengumumkan penarikan sokongan terhadap kerajaan baharu Perikatan Nasional (PN) dan beliau tidak lagi bersekutu dengan PN sebagai ahli parlimen meskipun dengan sebagai ahli UMNO, mengakibatkan hilang majoriti pentadbiran PN yang dipimpin oleh Perdana Menteri Muhyiddin Yassin dengan sokongan hanya 109 daripada 220 Ahli Parlimen (sekurang-kurangnya 110) di Dewan Rakyat.[5] Pengunduran sokongannya merupakan pengundiran ketiga daripada UMNO setelah Tengku Razaleigh Hamzah (Gua Musang) dan Ahmad Jazlan Yaakub (Machang). Akan tetapi, pada Julai 2021, beliau menyokong kembali pemerintahan PN;[6] beliau berkata bahawa keputusan dahulunya untuk menarik sokongan terhadap PN dibuat kerana didakwa diperdaya oleh Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi yang dikatakan mahu menumbangkan kerajaan PN.[7]

Keputusan pilihan raya sunting

Parliment Malaysia: Chenderoh, Perak[8]
Tahun Kerajaan Undi Prts Pembangkang Undi Prts
1995 Mohamed Nazri Abdul Aziz 16,983 73% Saidin Mat Piah (S46) 5,190 22%
1999 Mohamed Nazri Abdul Aziz 13,374 57% Hamzah Mohd Zain (PKR) 9,384 40%
Parliment Malaysia: P61 Padang Rengas, Perak[9][10]
Tahun Kerajaan Undi Prts Pembangkang Undi Prts
2004 Mohamed Nazri Abdul Aziz 9,214 66% Mohd Zolkafly Yahaya (PKR) 4,442 32%
2008 Mohamed Nazri Abdul Aziz 9,830 54% Alias Zenon (PKR) 8,081 44%
2013 Mohamed Nazri Abdul Aziz 13,005 55% Meor Ahmad Isharra Ishak (PKR) 10,775 45%
2018 Mohamed Nazri Abdul Aziz 10,491 41.50% Ejazi Yahaya (PKR) 7,943 31.42%
Mohd Azalan Mohd Radzi (PAS) 6,847 27.08%
Ahmad Affandi Fairuz (KITA) 1,380 16.07%

Rujukan sunting

  1. ^ [1], "Zaid Ibrahim letak jawatan", Utusan Online, 15 September 2008.
  2. ^ Dewan Rakyat Parlimen Kesebelas Penggal Keempat Mesyuarat Kedua
  3. ^ Opposition are 'pondans' - Nazri's tirade, Malaysiakini
  4. ^ Nazri kesal buat kenyataan enam hakim bukan dipecat, mStar Online.
  5. ^ "Nazri withdraws support, Muhyiddin loses majority support in Parliament". The Vibes Malaysia (dalam bahasa Inggeris). 12 Januari 2021. Dicapai pada 20 Julai 2021.
  6. ^ "Nazri does a u-turn supports PM". Free Malaysia Today. Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-07-02. Dicapai pada 2021-07-20.
  7. ^ "Nazri Aziz back in Muhyiddin's corner, says hoodwinked by Zahid". The Vibes Malaysia (dalam bahasa Inggeris). 2 Julai 2021. Dicapai pada 20 Julai 2021.
  8. ^ "Keputusan Pilihan Raya Umum Parlimen/Dewan Undangan Negeri". Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia. Dicapai pada 14 June 2010. Percentage figures based on total turnout.
  9. ^ "Malaysia Decides 2008". The Star (Malaysia). Dicapai pada 2 January 2010.
  10. ^ "2013 Malaysia General Election". undiinfo Malaysian Election Data. Malaysiakini. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-02-15. Dicapai pada 12 Mac 2017. Results only available from the 2004 election.

Pautan luar sunting