Nasib Si Labu Labi

Filem komedi tahun 1963 oleh P. Ramlee

Filem Nasib Si Labu Labi merupakan sebuah filem komedi Melayu yang diterbitkan di Singapura yang ketika itu merupakan sebahagian dari Malaya pada tahun 1963. Filem Nasib Si Labu Labi diterbitkan dalam bentuk filem hitam putih tanpa warna.

Nasib Si Labu Labi
PengarahP. Ramlee
PenulisP. Ramlee
Dihasilkan olehRun Run Shaw
Dibintangi
SinematografiHitam-putih
Tarikh tayangan
  • 26 April 1963 (1963-04-26)
NegaraSingapura
BahasaMelayu

Filem Nasib Si Labu Labi diarah oleh pengarah P. Ramlee pada 26 April 1963, selepas filem Labu dan Labi.

Sinopsis sunting

Filem ini adalah kesinambungan Filem Labu dan Labi. Dalam cerita nasib Si Labu Labi ini, dimulai kisah dengan babak isteri kesayangan Haji Bakhil telah meninggal dunia dan lelaki tua itu terjerumus dalam kesedihan. Labu dan Labi berusaha menghiburnya, walaupun usaha mereka untuk menghiburnya sama sekali tidak berminat. Lebih buruk lagi dengan keadaan Haji Bakhil, dia didatangi oleh pelbagai badan amal yang meminta sumbangan untuk pekerjaan mereka yang baik. Walaupun dalam keadaan sihat, dia mungkin kecewa dengan permintaan wangnya yang dijaga dengan penuh kasih sayang, tetapi dalam keadaan sekarang tuntutan seperti itu menyebabkan kemunduran. Begitulah reaksi beliau ketika didatangi oleh siapa saja yang dia curigai sebagai wakil badan amal bahawa dia segera menghidap penyakit langka yang mengetuknya sepenuhnya.

Sementara itu, Labu dan Labi mendapati bahawa mereka jatuh cinta dengan anak perempuan Haji Bakhil iaitu Manisah, dalam berlawan dengan betul dalam pertandingan tinju yang diadili oleh jurulatih kelab tinju. Namun, hal ini tidak dapat diselesaikan sehingga perlawanan tamat iaitu kedua-duanya pengsan.

Setelah 100 hari selepas kematian isteri Haji Bakhil, muncul Murni, seorang guru wanita muda yang sangat cantik di rumah anak yatim, yang memintanya meminta sumbangan. Terkejut dengan kecantikannya, Haji Bakhil itu memberikan sumbangan murah hati dan mengambil masa untuk menyesuaikan dirinya dengan Murni. Labu dan Labi, yang kagum dengan perubahan mood yang tiba-tiba ini, menyarankan agar dia menikahinya. Apabila dia melamar pernikahannya, Murni menerima. Haji Bakhil begitu gembira sehingga dia pengsan. Pada keesokannya, Labu dan Labi bertemu dengan ayah Murni untuk memberitahu bahawa Haji Bakhil akan menikah dengan Murni. Namun ayah Murni enggan memberikan persetujuannya untuk pernikahan itu. Haji Bakhil yang marah memerintahkan Labu dan Labi untuk menculik Murni. Kedua-dua Labu dan Labi itu pergi ke rumah Murni untuk menculik Murni, tetapi mereka secara tidak sengaja menculik ayah Murni, dan membawanya dalam selimut kepada Tok Kadi. Labu, Labi dan Haji Bakhil ditangkap dan diadili oleh hakim. Di mahkamah, atas tuduhan menculik, Haji Bakhil dengan Labu dan Labi didapati bersalah dan Haji Bakhil membayar denda sendiri tetapi enggan membayar denda Labu dan Labi. Labu dan Labi dimasuki ke penjara selama tiga bulan.

Pelakon sunting

Pelakon Utama sunting

Pelakon Pembantu sunting

Penampilan Khas sunting

Lagu sunting

  • Barang Yang Lepas Jangan Dikenang nyanyian P. Ramlee
  • Tarian Silat Orang Melayu nyanyian Tan Sri P. Ramlee dan M. Zain
  • Aci Aci Buka Pintu nyanyian P. Ramlee dan Saloma

Rujukan sunting

Pautan luar sunting