Jenama sukan terkenal ini berasal dari Malaysia ke peringkat serantau Asia Pasifik sejak tahun 2015, paling terkenal dengan kain ringan 'Micro-dry' untuk sukan yang menyertai sukan massa seperti acara-acara larian, berbasikal, duathlon dan triathlon.

ULTRON® telah tersebar di 12 negara dalam 4 tahun terakhir sebagai Rakan Pakaian Rasmi dengan pelbagai acara dan kejohanan antarabangsa, termasuk IRONMAN® Triathlon, POWERMAN® Duathlon dan Siri Asia Trail Masters. Kini dengan 10 buah kedai runcit di seluruh negara Malaysia - Kuala Lumpur, Shah Alam, Perlis, Kuantan, Kota Kinabalu, Kuching, Lumut, Kuala Terengganu dan Bandar Seri Begawan Brunei, koleksi ULTRON® termasuk pelbagai jenis pakaian sukan 'Micro-dry' dari t-shirt asas, seluar, singlet, jaket dan tudung sukan untuk kegunaan amatur dan profesional.

Jenama Malaysia yang luar biasa ini bercita-cita untuk mencapai sasaran untuk terus berkembangan maju pada kedua-dua aspek runcit dan pembuatan dengan kilang pembuatan pakaian bersepadu yang baru di Johor, Perlis dan Kota Kinabalu dalam 2 tahun akan datang, demi rancangan 5 tahun ke arah IPO atas Bursa Malaysia.

Ultron
Jenis/bentuk sahPrivate limited company
IndustriSporting goods
Ditubuhkan2015
PengasasMarc Chua
Ibu pejabatKuala Lumpur, Malaysia
Tokoh pentingMarc Chua (CEO), Mohd Alex Jamuh (COO)
KeluaranSportswear
Tapak webwww.ultron.com.my
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Cawangan-cawangan di Malaysia & Brunei sunting

  • Lumut, Perak (akan datang 2019)
  • Kuala Terengganu, Terengganu (akan datang 2019)
  • Bandar Seri Begawan, Brunei (akan datang 2019)

Inovasi Produk sunting

Inovasi produk adalah salah satu aspek yang paling penting untuk ULTRON® walaupun menjadi label homegrown. Kualiti Produk, reka bentuk yang inovatif dan harga yang berpatutan telah menjadikan produk ULTRON® sebagai pilihan utama di kalangan atlet, amatur dan profesional di rantau ini.

ULTRON® mengambil kebanggaan dalam penyelidikan dan pembangunannya yang meletakkan jenama di hadapan pesaingnya. Pada bulan September 2018, ULTRON ® diiktiraf secara rasmi oleh The Malaysia Book of Records untuk menghasilkan T-Shirt Running Light di Malaysia yang beratnya hanya 75 gram.

Pada masa yang sama, produk ini juga mengekalkan kelembutan ultra dan semua fungsi yang bernafas cepat, keupayaan nafas, keupayaan rintangan, anti-UV dan tahan chaffing yang menjadikannya luka di atas selebihnya.

Pakaian Rasmi Acara-acara Peringkat Negara & Antarabangsa sunting

ULTRON® dikenali di mana-mana sebagai jenama Sportswear terkemuka yang berasaskan tanah Malaysia dengan jejak kaki di seluruh ASEAN dan Timur Tengah. Jenama ini telah tersebar di 12 buah negara sejak 4 tahun yang lalu dengan pelbagai acara dan pertandingan antarabangsa. "Sebelum kami berusaha ke luar negara, matlamat kami adalah dan sentiasa menjadi asas yang kuat di sini di negara asal kami, dan kemudiannya kami dapat berkembang ke luar negara dengan bangga mewakili Malaysia," kata Ketua Pegawai Eksekutif Encik Marc Chua.

Antara tahun 2015 dan 2019, di Malaysia sahaja, ULTRON® telah bekerjasama dengan lebih daripada 2,500 acara utama, dengan lebih daripada 3,000,000 keping pakaian yang diedarkan di seluruh negara menjadikan mereka pemimpin pasar dengan kebanyakan kerjasama acara pada 2017-2018. Perkongsian strategik ini termasuk beberapa nama terbesar industri seperti IRONMAN Malaysia, IRONMAN Langkawi, Powerman Asia Pacific Tournament, XTERRA Asia Pacific Tournament, Asia Trail Masters, MILO Breakfast Run, Kesihatan Lelaki & Kesihatan Malam Wanita, PJ Half Marathon, Perlis Negeri Marathon, Marathon Negeri Terengganu, Marathon Antarabangsa Borneo dan senarai seterusnya.

Acara-acara peringkat Malaysia yang terkenal :

  • Perlis Marathon: 2016, 2017, 2018, 2019
  • Terengganu State Marathon: 2018, 2019
  • Borneo International Marathon: 2018, 2019
  • KL Tower International Towerthlon Challenge: 2019
  • ULTRON New Year Run Series: 2019 & 2020
  • Augustman Malaysia: 2019
  • Kuching Marathon: 2018, 2019
  • Men's Health Women's Health AIA Run: 2016
  • AXA Hearts in Action Run: 2016
  • Putrajaya Night Marathon: 2016
  • KK City International Marathon: 2016
  • TheStar Penang Fit For Life: 2016

Acara-acara peringkat antarabangsa :

  • Asia Trail Masters: 2017, 2018, 2019
  • Powerman Asia-Pacific Championship: 2017, 2018, 2019
  • XTERRA Asia-Pacific Championship throughout: 2017, 2018, 2019
  • IRONMAN Malaysia: 2017, 2018, 2019
  • IRONMAN Langkawi 70.2: 2017, 2018, 2019
  • Kuwait City Gulfbank 642 Marathon: 2017

Pencapaian dan Anugerah sunting

Pada tahun 2016 ULTRON® menjadi finalis pertama dari Malaysia yang terpilih oleh Anugerah Industri Sukan SPIA 2016 untuk Kategori 'Pelancaran Terbaik Acara / Produk Tahun 2016. Pada 2017, ULTRON® sekali lagi diterpilih sebagai Finalis untuk dua kategori berbeza, Penajaan Terbaik Acara Penyertaan Massa 2017, dan juga salah satu daripada 10 Jenama Pakaian Sukan Terbaik di Asia untuk tahun 2017.

Kembali ke rumah di Malaysia, pada Oktober 2017, ULTRON® menerima penghargaan pertama untuk 'Kecemerlangan Keusahawanan Negara' dalam Anugerah Perniagaan PKS & Keusahawanan anjuran Yayasan Pengusaha Malaysia, yang disahkan oleh Jabatan Perdana Menteri, Kementerian Sumber Manusia dan Antarabangsa Majlis SME Malaysia dan juga diiktiraf sebagai Rakan Kongsi Pakaian Rasmi yang utama untuk acara yang paling banyak Running & Berbasikal di Malaysia pada 2017-2018.

Selepas itu, pada 2018, ULTRON® telah dianugerahkan untuk kali pertama sebagai SUPERBRAND Malaysia oleh SUPERBRAND International yang merangkumi 93 negara yang mengenal pasti dan mengiktiraf jenama-jenama terkemuka dan juga dianugerahkan oleh Malaysia Book of Records untuk Rekod 'T-shirt yang paling ringan dalam Malaysia' pada tahun 2018 Marc Chua sendiri diiktiraf sebagai salah satu daripada 100 Usahawan Muda Paling Berpengaruh.

"Saya bangga mengatakan ULTRON® menghasilkan beberapa fabrikasi pakaian sukan paling ringan dan paling selesa di negara ini. Dan apa yang paling saya sukai ialah kami baru-baru ini telah dianugerahkan oleh Malaysian Book of Record untuk 'baju tarian paling ringan di Malaysia' dengan salah satu produk R & D terbaru kami. Saya benar-benar berharap produk baru ini akan membolehkan kami untuk memperkenalkan jenama kami selain persaingan di luar sana. "Marc Chua memberi penekanan lanjut.

Pada November 2018, ULTRON® telah dipilih sebagai salah satu daripada SME Top100 (Perusahaan Kecil Sederhana) di Malaysia semasa Gala Anugerah Syarikat Pemindahan Fast SME100 Malaysia yang disampaikan oleh YB Dr Ong Kian Ming, Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa & Industri Malaysia.

Satu lagi pengiktirafan yang besar untuk ULTRON® adalah menerima TheBrandLaureate BestBrands 2018-2019 Brand Leadership Award dalam Pakaian Sukan, bersama dengan beberapa jenama paling terkenal di negara ini. TheBrandLaureate adalah salah satu asas penjenamaan yang paling menonjol bersempena dengan Yayasan Jenama Asia Pasifik, yang mengiktiraf pencapaian dalam penjenamaan di kalangan individu dan syarikat, bukan sahaja di Malaysia tetapi serantau di 10 negara Asia. Anugerah ini disampaikan kepada Ketua Pegawai Eksekutif Encik Marc Chua pada 27 Jun 2019 oleh Pengerusi Kehormat Tan Sri Rainer Althoff dan Presiden Dr KK Johan dari TheBrandLaureate, disaksikan oleh Tetamu Kehormatan, Ketua Negara, Presiden Nauru Tuan Yang Terutama Baron Waqa.

Enterprise Asia yang berpangkalan di luar Hong Kong, sebuah organisasi bukan kerajaan dalam usaha mewujudkan Asia yang kaya dengan keusahawanan sebagai enjin ke arah pembangunan ekonomi dan sosial yang mampan dan progresif, memberi penghargaan kepada Ketua Pegawai Eksekutif Encik Marc Chua anugerah 'Outstanding Entrepreneur' pada September 2019 semasa Gala Keusahawanan APEC, yang dikemukakan oleh Pengerusi Yayasan Tan Sri Datuk Seri Dr Fong Chan Onn.

Pada bulan yang sama, Marc Chua telah dianugerahkan Anugerah ENTREPRENEUR TOP 10 CREATIVE YOUNG ANTREPRENEUR oleh JUNIOR CHAMBER INTERNTIONAL (JCI), salah satu daripada Anugerah Keusahawanan yang paling berprestij di Malaysia.

Team Ultron Runners sunting

Team Ultron Runners Running Movement merupakan salah satu inisiatif oleh Ultron Malaysia yang bermula pada tahun 2016. Initiatif ini adalah berkonsepkan “Klinik Larian” bermatlamat untuk memberikan pendedahan,  ilmu pengetahuan serta membangunkan sukan larian khususnya bagi generasi muda di Malaysia. Klinik ini dianjurkan satu kali seminggu pada setiap bulan, adalah percuma (dan terhad) serta terbuka kepada semua orang awam yang berminat untuk menyertai dan menimba ilmu pengetahuan serta mempelajari kaedah dan teknik berkenaan sukan larian yang betul tanpa mengira peringkat umur.

Klinik ini dijalankan selama dua jam bermula seawal jam 7.30 pagi dan dikendalikan oleh jurulatih yang diiktiraf serta dibantu oleh Kapten – kapten Team Ultron yang telah dipilih dikalangan peserta yang hadir.

Pada Mei 2019, Ultron Malaysia telah memperkenal pasukan Elit yang dikenali sebagai Team Ultron Runners Elite yang terdiri dari kalangan pelari – pelari berpotensi tinggi yang dipilih berdasarkan pencapaian cemerlang mereka di dalam dunia larian. Matlamat utama pasukan ini adalah untuk memberi inspirasi dan memupuk minat kepada pelari – pelari lain khususnya  generasi muda terhadap sukan ini melalui perkongsian ilmu dan pengalaman mereka.

Pelari – pelari ini juga akan mewakili Team Ultron untuk setiap acara larian yang disertai oleh mereka di samping menjadi “brand influencer” mempromosikan produk dan penjenamaan Ultron Malaysia. Setakat ini, pasukan elit ini mempunya 6 orang pelari, yang terdiri daripada 4 orang lelaki dan 2 orang wanita.

Pembangunan Terbaru sunting

Dalam perbincangan pembiayaan benih terbaru pada tahun 2018 dengan konglomerat tempatan, ULTRON® telah dinilai USD15Million berdasarkan pertumbuhan luar biasa yang terkini, mengetuai bahagian pasaran serta potensinya untuk memanfaatkan pasaran Asia Pasifik dalam tempoh 5 tahun akan datang sejajar dengan pertumbuhan eksponen industri sukan yang melibatkan peserta.

Dengan pandangannya sekarang mengenai perkembangan serantau khususnya di ASEAN dan Timur Tengah, CEO Marc Chua yakin dapat melihat nilai syarikat semakin bertambah sehingga USD40Million dalam 3 tahun akan datang. Beliau kini sedang memuktamadkan pelaburan baru ke ULTRON® dari Malaysia untuk terus membangunkan barisan pengeluaran bersepadu, ke arah IPO atas Bursa Malaysia dalam 5 tahun akan datang.

Satu lagi perkembangan utama untuk ULTRON® adalah label Wanita yang memperkenalkan pelbagai koleksi wanita yang direka khas untuk segmen kecergasan Yoga, Zumba dan Wanita. Produk ini digunakan dengan teknologi mikro kering yang sama untuk sukan wanita. ULTRON® berhasrat untuk #ChangeTheGame dalam skala yang lebih luas dan antara segmen sukan yang berbeza di rantau ASEAN pada tahun yang akan datang.

Di dalam segmen baru ini, ULTRON® Muslimah Sportswear Collection direka untuk memenuhi komuniti umat Islam yang bukan hanya terhad kepada Malaysia, melainkan merentas kawasan ASEAN dan Timur Tengah. Inisiatif ini membolehkan jenama untuk memenuhi keperluan masyarakat Islam dalam memerhatikan kod pakaian Islam semasa aktiviti sukan, kelihatan sederhana dan berasa selesa pada masa yang sama.

Nilai Teras Jenama sunting

ULTRON® tagline - 'ChangeTheGame' membawa definisi revolusi yang telah diwujudkan dalam adegan sukan Malaysia dengan memperkenalkan produk berkualiti tinggi yang direka dan dihasilkan secara tempatan pada harga yang berpatutan dan pada masa yang sama, untuk meningkatkan kesedaran tentang gaya hidup sihat untuk negara yang sihat.

Rujukan sunting

Pautan Luar sunting