Hilal Subur (juga dikenali sebagai Buaian Tamadun) ialah kawasan berbentuk bulan sabit yang mengandungi tanah yang agak lembap dan subur di Asia Barat yang gersang dan separa gersang, iaitu Lembah Nil dan Delta Nil. Mempunyai asal-usul dalam kajian sejarah purba, konsep itu kemudiannya dibangunkan dan hari ini mengekalkan makna dalam geopolitik dan hubungan diplomatik antarabangsa.

Peta Hilal Subur 1916 oleh James Henry Breasted, yang mempopularkan penggunaan istilah ini.

Dalam penggunaan semasa, semua definisi Hilal Subur termasuk Mesopotamia, tanah di dalam dan sekitar sungai-sungai Dajlah dan Furat; dan juga Syam, pantai timur laut Mediterranean. Negara-negara moden dengan wilayah yang signifikan dalam Hilal Subur adalah Iraq, Kuwait, Syria, Lebanon, Jordan, Israel/Palestin, di sebelah pinggir tenggara Turki dan pinggir barat Iran.[1][2]

Rantau ini sering dipanggil buaian tamadun, kerana ia menyaksikan pembangunan beberapa tamadun manusia terawal, yang berkembang berkat bekalan air dan sumber-sumber pertanian yang terdapat di Hilal Subur. Kemajuan teknologi dibuat di rantau ini termasuk kemajuan tulisan, kaca, roda dan penggunaan pengairan.

Istilah sunting

Istilah "Hilal Subur" dipopularkan oleh ahli arkeologi Universiti Chicago James Henry Breasted, bermula dengan buku-buku teks sekolah tinggi Outlines of European History pada tahun 1914 dan Ancient Times, A History of the Early World pada tahun 1916.[3] Breasted's 1916 textbook description of the Fertile Crescent:[3]

Dalam penggunaan semasa, Hilal Subur termasuk Iraq, Kuwait, dan bahagian sekitar Iran dan Turki, dan juga dan yang lain daripada persisiran pantai Levant di Laut Mediterranean, Syria, Jordan, Palestin dan Lubnan. Sumber air termasuk Sungai Jordan. Pada tahap maksimum, Hilal Subur juga boleh termasuk beberapa bahagian selatan Mesir dan Lembah Nil dan Delta di dalamnya, dan pulau Cyprus. Sempadan dalaman dibatasi oleh iklim kering daripada Gurun Syria ke selatan. Sekitar sempadan luar adalah tanah-tanah gersang dan separa gersang daripada Caucasus ke Utara, tanah tinggi Anatolia di barat, dan Gurun Sahara di sebelah barat.

Bahasa sunting

Dari segi bahasa, Hilal Subur adalah suatu kawasan yang mempunyai kepelbagaian. Dari segi sejarah, bahasa Semitik biasanya wujud di kawasan tanah rendah, manakala di kawasan-kawasan pergunungan di timur dan utara beberapa bahasa yang tidak berkaitan secara amnya didapati termasuk Elam, Kassite, dan Hurro-Urartian. Fahaman tepat tentang hal ini, dan tarikh ketibaan mereka, masih menjadi topik perbincangan ilmiah. Walau bagaimanapun, disebabkan kekurangan bukti teks untuk awal prasejarah, perdebatan ini tidak mungkin diselesaikan dalam masa terdekat.

Bukti yang benar-benar wujud menunjukkan bahawa sudah oleh alaf ketiga SM, dan masuk ke alaf kedua, beberapa kumpulan bahasa wujud. Ini termasuk:[4][5]

(Pautan Hurro-Urartian dan Hattic dengan bahasa-bahasa asli Caucasus telah kerap dicadangkan, tetapi tidak diterima umum.)

Geografi sunting

Pentingnya sungai dan tanah paya kepada kebangkitan tamadun di Hilal Subur, mereka bukan satu-satunya faktor yang memangkin pembangunan di kawasan ini. Kawasan ini penting kerana menjadi "jambatan" antara Afrika dan Eurasia. "Penghubung peranan" ini telah membenarkan Hilal Subur untuk mengekalkan jumlah biodiversiti yang lebih besar berbanding sama ada Eropah atau Afrika Utara, yang mana perubahan iklim semasa Zaman Ais membawa kepada peristiwa kepupusan berulang apabila ekosistem dihimpit ke perairan Laut Mediterranean. Ditambah pula dengan teori pam Sahara, jambatan tanah Timur Tengah ini adalah sangat penting untuk pengedaran flora dan fauna moden Dunia Lama, termasuk penyebaran manusia.

Kawasan ini telah menanggung beban pencapahan tektonik antara plat Afrika dan Arab dan plat menumpu Arab dan Eurasia, yang telah menjadikan kawasan zon ini mempunyai pelbagai gunung yang diliputi salji tinggi.

Iklim dan biodiversiti sunting

Hilal Subur mempunyai banyak pelbagai iklim, dan perubahan iklim yang ketara menggalakkan evolusi banyak tumbuhan tahunan jenis "r", yang mengeluarkan benih yang boleh dimakan lebih banyak daripada tumbuhan saka jenis "K". Di rantau ini, pelbagai ketinggian dramatik menimbulkan pelbagai spesies tumbuhan yang boleh dimakan untuk eksperimen awal penanaman. Yang paling penting, Hilal Subur adalah rumah kepada lapan tanaman pengasas Neolitik yang penting dalam pertanian awal (iaitu leluhur liar gandum emmer, einkorn, barli, flaks, kacang kuda, kacang pea, kacang lentil, vec pahit), dan empat daripada lima spesies yang paling penting dalam haiwan penjinakanlembu, kambing, biri-biri dan babi—dan spesies kelima, kuda, hidup berdekatan.[6]

Sejarah sunting

Hilal Subur adalah rekod yang mengagumkan aktiviti manusia masa lalu. Serta memiliki banyak tapak dengan mayat rangka dan kebudayaan kedua-dua manusia pra-moden dan manusia moden awal (contohnya di Gua Kebara di Palestin), pemburu-pengumpul lewat Pleistosen dan pemburu-pengumpul separa sedentari Epipalaeolitik (kaum Natufia), kawasan ini adalah tapak yang paling terkenal yang berkaitan dengan asal-usul pertanian. Zon barat sekitar Jordan dan hulu sungai Furat menyebabkan timbulnya penempatan pertanian Neolitik pertama yang diketahui (dirujuk sebagai Zaman Neolitik Pra-Tembikar A (PPNA)), di mana tarikh kepada sekitar 9000 SM (dan termasuk tapak seperti Jericho).

Rantau ini, di samping Mesopotamia (yang terletak di timur Hilal Subur, antara sungai-sungai Dajlah dan Furat), juga menyaksikan kemunculan awal masyarakat kompleks semasa Zaman Gangsa yang berikutnya. Terdapat juga bukti awal dari rantau ini tentang tulisan dan pembentukan masyarakat peringkat hierarki dalam sesebuah negeri. Ini menyebabkan rantau ini mendapat nama samaran "Buaian Tamadun."

Kedua-dua batang sungai Dajlah dan Furat bermula pada Pergunungan Taurus yang kini merupakan Turki. Petani di selatan Mesopotamia terpaksa melindungi ladang mereka dari banjir setiap tahun, kecuali utara Mesopotamia yang mempunyai hujan yang cukup untuk memungkinkan beberapa jenis penanaman. Untuk melindungi daripada banjir, mereka membuat tetambak.[7]

Sejak Zaman Gangsa, kesuburan semulajadi di rantau ini telah diperluaskan lagi oleh kerja-kerja pengairan, di mana banyak hasil pengeluaran pertanian terus bergantung kepadanya.Dua alaf yang lalu telah menyaksikan kitaran berulang penurunan dan pemulihan apabila hasil buatan masa silam menjadi rosak melalui penggantian negeri, dan digantikan di bawah pengganti mereka. Satu lagi masalah yang berterusan ialah kemasinan — kepekatan garam dan lain-lain mineral yang secara beransur-ansur memberi kesan kepada tanah dengan sejarah pengairan yang panjang.

Penjinakan awal sunting

Bijirin sudah ditanam di Syria selama 9000 tahun yang lalu.

Ara tanpa biji prasejarah ditemui di Lembah Jordan, menunjukkan bahawa pokok ara telah ditanam sekitar 11,300 tahun yang lalu.[8]

Nota dan rujukan sunting

  1. ^ Haviland, William A.; dll. (2013). The Essence of Anthropology (ed. 3rd). Belmont, California: Wadsworth. m/s. 104. ISBN 1111833443. Explicit use of et al. in: |first= (bantuan)
  2. ^ Ancient Mesopotamia/India. Culver City, California: Social Studies School Service. 2004. m/s. 4. ISBN 1560041668.
  3. ^ a b Abt, Jeffrey (2011). American Egyptologist: the life of James Henry Breasted and the creation of his Oriental Institute. Chicago: University of Chicago Press. m/s. 193194, 436. ISBN 978-0-226-0011-04.
    Goodspeed, George Stephen (1904). A History of the ancient world: for high schools and academies. New York: Charles Scribner's Sons. m/s. 56.
    Breasted, James Henry (1914). "Earliest man, the Orient, Greece, and Rome". Dalam Robinson, James Harvey; Breasted, James Henry; Beard, Charles A. (penyunting). Outlines of European history, Vol. 1. Boston: Ginn. m/s. 56–57. External link in |title= (bantuan) "The Ancient Orient" map is inserted between pages 56 and 57.
    Breasted, James Henry (1916). Ancient times, a history of the early world: an introduction to the study of ancient history and the career of early man (PDF). Boston: Ginn. m/s. 100–101. "The Ancient Oriental World" map is inserted between pages 100 and 101.
    Clay, Albert T. (1924). "The so-called Fertile Crescent and desert bay". Journal of the American Oriental Society. 44: 186–201. doi:10.2307/593554. JSTOR 593554.
    Kuklick, Bruce (1996). "Essay on methods and sources". Puritans in Babylon: the ancient Near East and American intellectual life, 1880–1930. Princeton: Princeton University Press. m/s. 241. ISBN 978-0-691-02582-7. Textbooks...The true texts brought all of these strands together, the most important being James Henry Breasted, Ancient Times: A History of the Early World (Boston, 1916), but a predecessor, George Stephen Goodspeed, A History of the Ancient World (New York, 1904), is outstanding. Goodspeed, who taught at Chicago with Breasted, antedated him in the conception of a 'crescent' of civilization.
  4. ^ Oxford Handbook of Ancient Anatolia. Ed. Steadman & McMahon. 2011. Pg 233, 522, 556.
  5. ^ A Companion to the Archaeology of the Ancient Near East. Ed: T Potts, 2012. Pg 28, 570, 584.
  6. ^ Diamond, Jared. (March 1997). Guns, Germs, and Steel: The Fates of Human Societies. W.W. Norton & Company. ISBN 0-393-03891-2. |access-date= requires |url= (bantuan)
  7. ^ Beck, Roger B. (1999). World History: Patterns of Interaction. Evanston, IL: McDougal Littell. ISBN 0-395-87274-X. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)CS1 maint: extra punctuation (link)
  8. ^ Genographic Project / The Development of Agriculture nationalgeographic.com

Bibliografi sunting

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting


Koordinat: 36°00′00″N 40°00′00″E / 36.0000°N 40.0000°E / 36.0000; 40.0000