Rencana ini adalah berkenaan dengan tahun 1987. Bagi kegunaan lain, sila lihat 1987 (nombor).


1987 merupakan tahun biasa yang bermula pada hari Khamis. Ia berlangsung dari 29 Rabiulakhir 1407 hingga 10 Jamadilawal 1408.

Milenium: milenium ke-2
Abad:
Dekad:
Tahun:

Peristiwa sunting

  • 4 April: "Hari Kesedaran Sivik Bermula Di Rumah" dilancarkan dengan rasminya oleh Perdana Menteri Malaysia Mahathir Mohamad. Dalam ucapan perasmiannya beliau mengingatkan bahawa rakyat haruslah mempunyai sikap yang positif dan memberi kerjasama terhadap aktiviti atau kempen yang dianjurkan.
  • 12 April: Bangunan MARA dirasmikan oleh Perdana Menteri Malaysia Mahathir Mohamad. Bangunan ini terletak di Jalan Raja Laut Kuala Lumpur.
  • 27 Julai: Lagu Never Gonna Give You Up telah dicipta dan dikeluarkan oleh Rick Astley.
  • 11 Ogos: Windows 1.01 mula digunakan oleh komputer peribadi IBM dan komputer-komputer yang serasi dengannya.
  • 29 September: Muzium Orang Asli di Gombak, Selangor dirasmikan oleh Perdana Menteri Malaysia Mahathir Mohamad. Muzium ini dibina dengan kos sebanyak $80,000 ringgit bertujuan menjadi pusat pemeliharaan warisan budaya masyarakat orang Asli yang terdiri dari suku kaum Negrito, Senoi dan Melayu-Proto.
  • 21 Disember: Feri Dona Paz dalam perjalanan ke Tacloban telah berlanggar dengan kapal tangki Victor. Kedua-duanya meletup dan tenggelam ke dasar laut. Tiada siapa tahu jumlah mangsa kemalangan itu. Senarai penumpang Dona Paz yang direkodkan seramai 1,550 orang tetapi dipercayai jumlah sebenar adalah kira-kira 4,000 orang, jumlah selebihnya itu hanya membayar tiket tanpa mencatatkan nama mereka dalam senarai penumpang. Kemalangan yang melibatkan kapal penumpang ini dianggap malapetaka paling teruk berbandingkan tenggelamnya kapal Titanic pada 1912 yang mengorbankan 2,224 nyawa).

Tarikh tepat tidak pasti sunting

Kelahiran sunting