Rayani Air

bekas Syarikat penerbangan serantau Malaysia

Rayani Air (jawi: راياني أيز) (Tamil: ரயாணி ஏர்) merupakan sebuah syarikat penerbangan, Rayani Air Sdn. Bhd. (Rayani Air) yang dijangka memulakan operasinya di Lapangan Terbang Antarabangsa Melaka (LTAM) Batu Berendam, Melaka, pada Januari 2016. Buat permulaan, ia dijangka memulakan operasi di lapangan terbang berkenaan dengan buat permulaan menggunakan dua pesawat jenis Fokker-ATR 72.

Rayani Air
Syarikat Penerbangan Rayani Air
راياني أير
清真航空
ரயாணி ஏர்
IATA ICAO Pengenal
RK RKT BLUE GREEN
Ditubuhkan2015; 9 tahun yang lalu (2015)
Bermula operasi20 Disember 2015; 8 tahun yang lalu (2015-12-20)
Operasi ditamatkan2016; 8 tahun yang lalu (2016)
Hab
Hab kedua
Pesawat- (tiada data yang tersedia)
Destinasi5 (jumlah keseluruhan destinasi)
Syarikat indukRayani Air Sdn Bhd
Ibu pejabatMalaysia Shah Alam, Selangor, Malaysia
Orang pentingRavi Alagendrran & Dato Karthiyani Govindan (Pengasas)

Jaafar Zamhari (Pengarah Urusan) Meletak Jawatan Akhir Januari 2016

Kapten Sumar Lee bin Hashim Lee (Ketua Pengarah Operasi)
Laman webwww.rayaniair.com(laman web tidak berfungsi)

Menerusi persetujuan bersama antara Rayani Air dengan kerajaan negeri, sebanyak lima laluan turut diperkenalkan termasuklah Melaka-Pulau Pinang-Melaka, Melaka-Langkawi-Melaka, Melaka-Kota Bahru-Melaka, Melaka-Kuching-Melaka dan Melaka-Kota Kinabalu-Melaka. “Rayani Air bakal menampilkan kelainan dari segi perkhidmatan agar tidak membebankan pengguna malah menawarkan tiket pada harga berpatutan.[1]

Rayani Air sedang menunggu Lesen Perkhidmatan Udara (ASL) daripada Jabatan Penerbangan Awam (DCA) sebelum boleh memulakan operasi. Rayani Air akan menggunakan LTAM sebagai destinasi utama bagi laluan domestik ke semua lima destinasi tersebut. “Rayani Air dijangka akan menjadikan Melaka sebagai pusat transit pelancongan selatan, sekali gus mampu menghidupkan kembali operasi penerbangan di LTAM.

Imej baru

Dengan imej koperat yang baru setelah pertukaran pengurusan, Rayani Air akan beroperasi menggunakan rangkaian pesawat B737-400. Krew kabin wanita mengenakan tudung hampir sama dengan krew kabin penerbangan jemaah haji untuk pesawat MAS/Tabung Haji.

Rayani Air adalah Syarikat penerbangan patuh syariah pertama di Malaysia, Rayani Air memberi jaminan akan terus mendapatkan komposisi terbaik dalam meneruskan misi mereka kekal dalam syariat Islam.

Antaranya adalah mewajibkan semua anak kapal wanita yang beragama Islam memakai tudung, tiada sebarang alkohol dalam penerbangan, makanan yang disediakan juga berorientasikan halal, membaca doa oleh krew kabin lelaki , jika tiada kru lelaki, rakaman audio doa pasangkan sebelum memulakan perjalanan dan juga mengamalkan jariah yang lain.

Ia adalah syarikat penerbangan pertama Syariah - patuh di Malaysia dan syarikat penerbangan keempat di dunia, selepas Royal Brunei Airlines (RBA), Saudia dan Iran Air. Tidak ada minuman beralkohol atau daging babi yang disajikan di kapal sesuai dengan undang-undang diet Islam dan doa dibacakan sebelum setiap penerbangan.

Penerbangan komersial pertama Rayani Air ialah dari KLIA2 ke Langkawi pada 20 Disember 2015. Dalam penerbangan pertama itu, lebih 10 agensi media turut dibawa melihat 'aksi' sulung Rayani Air. Selain media, Rayani Air turut membawa 18 anak-anak yatim dari Institut Taufiq Islami, Jalan Kebun, Klang untuk sama-sama merasai penerbangan pertama Rayani Air.

Cadangan laluan destinasi menggunakan pesawat B737-400. KLIA2 ke Pulau Langkawi, Kota Bharu serta Sabah dan Sarawak beserta laluan Kota Bharu-Pulau Langkawi.

Penamatan Operasional Syarikat Penerbangan Ia terpaksa menghentikan operasi setelah hanya lima bulan kerana masalah pengurusan, keselamatan dan keselamatan, mogok percubaan dan kekurangan dana.

Pesawat B737-400 Rayani Air
Logo korporat Rayani Air

Data Kod sunting

  • Kod IATA : RK
  • Kod ICAO : RKT
  • Panggilan: BLUE GREEN

Slogan Syarikat Penerbangan Rayani Air sunting

  • let's fly
    Jom terbang

Sejarah sunting

Rayani Air ditubuhkan oleh Ravi Alagendrran dan isterinya Karthiyani Govindan, kedua-duanya berWarganegara Malaysia berketurunan India.[2] Nama Rayani dikatakan gabungan nama pertama pengasas.

Rayani Airlines pada asalnya dimaksudkan untuk berpusat di Lapangan Terbang Antarabangsa Melaka, dengan penerbangan perdana dijangka berlangsung pada bulan Ogos 2014.[3] Namun, syarikat penerbangan itu menukar pangkalannya ke Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi untuk menarik pelancong ke pulau peranginan.[4] Sebelumnya dikhabarkan bahawa Rayani Air akan dilancarkan sebagai syarikat penerbangan tambang rendah; namun, syarikat penerbangan itu secara rasmi meletakkan dirinya sebagai syarikat penerbangan perkhidmatan penuh pada bulan Disember 2015.[5]

Pada 20 Disember 2015, penerbangan sulung syarikat penerbangan Rayani Air ke Langkawi (RN600) bermula dengan lancar.[6]

Syarikat penerbangan itu merancang untuk bekerjasama dengan Royal Brunei Airlines untuk memperkukuhkan konsep syarikat penerbangan patuh Syariah dalam industri penerbangan.[7]

Pada 9 April 2016, Rayani Air menghentikan sementara semua operasi sehingga diberitahu kelak, dengan menyebut 'latihan penyusunan semula' dalam pengumuman yang dibuat oleh pengasasnya.[8][9]

Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom) mengumumkan dalam satu kenyataan pada 13 Jun 2016 bahawa lesen Rayani Air telah dicabut, dengan mengatakan bahawa ia telah melanggar syarat-syarat lesennya dan tidak mempunyai kemampuan kewangan dan pengurusan untuk terus beroperasi sebagai syarikat penerbangan komersial.[10]

Bekas Destinasi Rayani Air (RK) sunting

Rayani Air terbang ke destinasi sebagai berikut sehingga tahun 2016.

Hab utama dan Hab sekunder
Negara Negeri / Wilayah Persekutuan / Wilayah / Daerah / Kawasan Bandar Kod IATA Kod ICAO Lapangan Terbang Nota Rujukan dan Penanda
  Malaysia   Kelantan Kota Bharu KBR WMKC Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra Penumpang Bekas Hab sekunder Rayani Air
  Sabah Kota Kinabalu BKI WBKK Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu Penumpang
  Kuala Lumpur dan
  Selangor
Kuala Lumpur KUL WMKK Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur Penumpang Bekas Hab utama Rayani Air
  Sarawak Kuching KCH WBGG Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching Penumpang
  Kedah Pekan Kuah LGK WMKL Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi Penumpang Bekas Hab utama Rayani Air

Armada sunting

Sebelum menghentikan operasi, armada syarikat penerbangan terdiri daripada dua pesawat Boeing 737-400, dengan tempahan berikut: dua lagi Boeing 737-400s, empat Boeing 737-800s dan dua Boeing 777-200s.

Kemalangan dan Insiden sunting

  • Pada 9 Februari 2016, penerbangan Rayani Air RN180 yang dijadualkan untuk berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 dibatalkan kerana cermin depan kokpit yang rosak. Keesokan harinya, syarikat penerbangan itu mengeluarkan kenyataan media yang meminta maaf atas pembatalan penerbangan, dan mengaitkan cermin depan yang hancur dengan penerbangan malam sebelumnya. Rayani Air mengatakan bahawa mereka sedang menyiasat untuk melihat apakah kaca depan yang pecah adalah tindakan sabotaj, dan akan menghubungi pihak berkuasa yang berkaitan untuk menangani perkara ini.[11]
  • Pada bulan Mac 2016, Rayani Air menghadapi beberapa masalah dan banyak aduan, yang diketengahkan di beberapa media.[12] Penumpang mengadu bahawa syarikat penerbangan itu sering menjadualkan semula penerbangan, selalunya sehingga 13 jam kemudian. Syarikat penerbangan itu juga sering membatalkan penerbangan tanpa notis awal dan tanpa pampasan atau bantuan kepada penumpang yang terjejas. Dilaporkan bahawa juruterbang enggan terbang kerana keadaan pesawat yang buruk.[13]
  • Ahli politik Lau Weng San mengkritik syarikat penerbangan itu kerana menggunakan tulisan tangan untuk mencipta pas masuk, yang menimbulkan ancaman keselamatan bagi industri penerbangan.[14] Ini menyebabkan Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, menyatakan bahawa syarikat penerbangan itu akan disiasat dan digantung jika perlu.[15] Pada 11 April 2016, Rayani Air secara rasmi ditangguhkan selama 3 bulan.[16] Lesennya dibatalkan secara kekal dua bulan kemudian.

Alamat sunting

Alamat ibu pejabat::
No.22-1A, Blok 2,
Jalan Pahat G 15G,
Dataran Otomobil,
Seksyen 15,
40200 Shah Alam,
Selangor,
Malaysia.
Off: +603 5518 5786 . Fax: +603 5524 0267 .
Email: info@rayaniair.com

Rujukan sunting

  1. ^ Rayani Air beroperasi di LTAM Januari depan
  2. ^ "Ethnic Indian couple launches Malaysia's 1st Islamic airline". The Hindu (dalam bahasa English). 23 December 2015. ISSN 0971-751X. Dicapai pada 24 December 2015.CS1 maint: unrecognized language (link)
  3. ^ "Rayani Air". Airline News Asia. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 August 2014. Dicapai pada 8 March 2018.
  4. ^ BERNAMA. "New budget airline Rayani Air picks Langkawi as hub". FMT News.
  5. ^ "First Sharia-compliant airline, Rayani Air, launches in Malaysia" (dalam bahasa Chinese). Guang Ming Daily. 19 December 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-12-22. Dicapai pada 2020-06-19.CS1 maint: unrecognized language (link)
  6. ^ "Rayani Air To Begin Operations Sunday". Astro Awani. Malaysian Digest. 19 December 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-12-22. Dicapai pada 20 December 2015.
  7. ^ "Rayani Air bakal lantik mursyidul am PAS sebagai penasihat". The Malaysian Insider. 3 Januari 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 Januari 2016.
  8. ^ "Rayani Air Gantung Operasi". mStar Online. mStar Online. 9 April 2016. Dicapai pada 9 April 2016.
  9. ^ "Rayani Air halts operations after pilot strike". Malay Mail Online. Malay Mail Online. 9 April 2016. Dicapai pada 9 April 2016.
  10. ^ "Mavcom revokes Rayani Air's licence". The Star Online. The Star. 13 June 2016. Dicapai pada 13 June 2016.
  11. ^ "Rayani Air says flight delay caused by shattered windshield, suspects sabotage". The Malay Mail. Dicapai pada 28 March 2016.
  12. ^ "Rayani Air faces suspension if services fail to improve". New Straits Times. Dicapai pada 28 March 2016.
  13. ^ 它是「最短命」航空之一 僅營運了110天 [It is one of the shortest-lived airlines operating for only 110 days]. China Times (dalam bahasa Cina). 12 April 2016. Dicapai pada 11 April 2016.
  14. ^ "Security threat? Transport Ministry probes Rayani Air for handwritten boarding passes". The Malay Mail. Dicapai pada 28 March 2016.
  15. ^ "Liow: Suspension of Rayani Air possible". The Star. Dicapai pada 28 March 2016.
  16. ^ Joseph Kaos Jr (11 April 2016). "Rayani Air suspended for three months". The Star. Dicapai pada 11 April 2016.

Pautan luar sunting